Fokker 50

PhilippeV8

New member
Hy folks!

My first post here. Let me introduce. I am a 25 year old student (Industrial Product Design @ Kortrijk) and as a hobby and a passion, I build a Fokker 50 cockpit simulator at home.

For this project I am still looking for as much real cockpit parts as possible. I've got a F70/100 yoke and quite a few lightplates (panels) of the F50 as well as a CAP module. If anyone here could help me find more real panels or can get me technical insights or any other information & help about this type of airplane, I'd greatly appreciate a reply here ! If you think you know someone whom could help me .. don't hesitate to let me know as well.

Thanks for reading !

Cheers,

Philippe Vanagt

PS, antwoord mag ook in't nederlands ;)
 
Thnx Clown.

Die bron kende ik al, maar ik zal er nogmaals naartoe mailen. Mss hebben ze ondertussen wel iets. Andere bronnen zoals flash-aviation.nl en marktplaats.nl en simspares.com en zo heb ik ook al afgelopen of loop ik regelmatig af.

Ik vroeg me zo eens af wie of welke bedrijven er over gaan om paneltjes te vervangen en wat er dan gebeurd met die vervangen paneltjes. Ik veronderstel dat paneltjes soms vervangen worden omdat de backlight stuk is (aangezien die tegenwoordig ingegoten zijn en dus niet hersteld kunnen worden). Ik weet dat voor onderdelen die afgeschreven zijn strenge normen gelden om te voorkomen dat ze niet terug op de zwarte markt terecht komen, maar ik denk niet dat er enig gevaar in schuilt paneltjes met kapotte backlight los te laten zonder ze te vernietigen .. of denk ik dan mis ?
 
In Antwerpen zit nog een F50 operator, misschien dat die nog wat rond hebben slingeren. Vragen kan altijd. Kost echter meestal geld in de luchtvaart.
 
Je zou Denim of VLM kunnen proberen, en KLM cityhopper is natuurlijk ook een mogelijkheid, vliegen allemaal nog met de F50.
 
Is al ff geleje, maar alsnog; allen bedankt voor de replys.

Ondertussen ben ik voor de 2de maal bij CAE (hoofddorp) mogen langs gaan. De vorige keer hadden ze daar van type F50 enkel de static trainer staan; maar dit keer stonden er 2 motion sims. Daarvoor was ik dit keer uitgenodigd en heb een goed uur in de nacht-machine gesleten. Super leuk. Wat me meest is bijgebleven is vooral hoe zwaar de controls zijn! Daar moet ik duidelijk aan werken in mijn versie :p
2 landingen gedaan waarvan de 1ste eindigde in een +/- 10ft hoover waarna de snelheid wegzakte en de kist dus ook en met een redelijke "beng" tegen de piste ging. 2de landing was stukken beter.
Verder viel me ook op dat de kist 1x op de grond toch moeilijker op 1 rechte lijn te houden is dan in FS :p Die tiller (die we in FS niet hebben) is behoorlijk gevoelig!

Voorts heeft die instructeur een aantal demo's gedaan van hoe je de sim kan misbruiken:
1- barrel rol
2- tot 14 of 16 sec na takeoff kan je (ook in't echt) reverse selecteren (don't do this in real obviously)
3- tailstrike door eerst reverse taxi en dan vol in de remmen (dan schiet de motion ervan en werd ik bijna ziek :p)
Blijkbaar kan ik er helemaal niet tegen bewegingen te voelen die niet overeen stemmen met wat ik zie (maar dat had ik zo ongeveer al door van in "het huis van hoedini" in bellewaarde).

Anyway, contacten met F50 piloten via msn of mensen die me willen uitnodigen om eens de cockpit te bezoeken in antwerpen, mensen die detailfoto's hebben/willen maken, mensen die af en toe een afmeting willen uitmeten voor me ... ik hoor 't graag ;)

Groetjes
 
LoL ... euhm nee.

Eerst en vooral is full motion voor mijn (studenten) budget zeker niet haalbaar.

En ten tweetst (vandaar die LoL) een motion zoals BAC hoef ik niet .. zelf al krijg ik geld toe. Ben er nog niet in geweest maar heb er wel al naar staan kijken als die bewoog. Volgens mij wor ik daar even ziek in als in dat huis van houdini.
 
Schoon spul dieje sim.

Schijnt op een paar puntjes na even goed te zijn als de sims van pakweg CAE.
En de zwakke punten / opmerkingen die ze krijgen van piloten op de 738 proberen ze weg te werken.

Schitterend initiatief voor de mensen die hun grading willen voorbereiden.
 
Tsjah .. ik gun het die man van harte. Mss wordt hij er rijk door.
Ik was er dus ooit op bezoek en dacht .. als ene sim-bouwer tegen een andere .. ff een fijne babbel en ff "achter de schermen" kijken welke oplossingen hij heeft voor gemeenschappelijke problemen. Ik werd daar echter buiten gekeken met de mededeling dat als ik eens wou vliegen dat ik dan moest boeken en betalen. Ik wilde helemaal niet vliegen .. maar dat wilde de beste man niet snappen :/
Anyway, er zijn voldoende andere sim-bouwers die wèl sympathiek zijn. Ik lig er niet wakker van.
 
Schoon spul dieje sim.

Schijnt op een paar puntjes na even goed te zijn als de sims van pakweg CAE.

dat zijn dan wel heel veel puntjes .. die "sim" is een mooi stuk speelgoed en misschien leuk om wa procedures op te oefenen maar meer ook niet ..
 
Hela iedereen.

de sim in brugge is inderdaad geweldig. Als enthousiaste ATPL studenten zijn we er al vaak naartoe geweest om ons te amuseren maar vooral bij te leren.. En ja, hij is zeker niet perfect, en het blijft flight simulator, maar het is al gigantisch veel beter en realistischer dan hetgene wat je achter je pc te zien krijgt met fs2004..

Philippe, zoals ik al reeds zei ben ik ATPL student in Antwerpen. Onze vliegschool BAFA is zelfs op de tarmak van de luchthaven gelegen (waar dus ook VLM opereert) .. Het is dan ook voor ons dagelijkse kost om de fokkers te zien landen en we kennen de uren al praktisch vanbuiten..:) .. De chief training captain van VLM is ook een van onze leerkrachten en hij heeft ons al een mooie rondleiding gegeven in de F50, en in de loods van VLM enzo..

Anyway, als je de F50's van VLM eens van dichtbij zou willen bewonderen, kunnen we zeker wel iets regelen! Laat maar iets weten in dat geval
 
dat zijn dan wel heel veel puntjes .. die "sim" is een mooi stuk speelgoed en misschien leuk om wa procedures op te oefenen maar meer ook niet ..


wel dat klopt toch niet helemaal. Het is een pak meer als een mooi stuk speelgoed. (http://www.poelinckx.be/JATG/ => filmpje sim brugge !!!)

Er zijn inderdaad dingen die niet afgewerkt zijn, dat klopt. Maar 2/3 van de onvolmaaktheden kan je niet echt als "storend" beschouwen. maw: je kan met de sim in brugge mooi oefenen voor je simcheck, of oefenen op normal procedures.. als je abnormal procedures wilt oefenen wordt het idd een ander verhaal.. Om dit te staven, een paar voorbeeldjes van onvolmaaktheden van de sim in brugge:

-backupinstrumenten werken niet
-één FMC die werkt

en dat zijn zowat de grootste mankementen die ik kan bedenken? Het is waar dat de feel van de meeste knoppen enzo niet 100% authentiek is en soms ook nogal goedkoop overkomt, maar wat verwacht je dan ook van een prachtige simulator die maar 20€/u kost met vier man??

In ieder geval: zeker de moeite om is te gaan doen!
 
En ja, hij is zeker niet perfect, en het blijft flight simulator, maar het is al gigantisch veel beter en realistischer dan hetgene wat je achter je pc te zien krijgt met fs2004..

Draait hij niet op fs2004??

-backupinstrumenten werken niet
-één FMC die werkt

en dat zijn zowat de grootste mankementen die ik kan bedenken?

Vergeet niet dat het hele overhead panel ook niet werkt, die sim is in no way te vergelijken met een CAE sim.
737 procedures oefenen gaat ook lastig...
Motion is ook niet natuurgetrouw.
 
Draait hij niet op fs2004??



Vergeet niet dat het hele overhead panel ook niet werkt, die sim is in no way te vergelijken met een CAE sim.
737 procedures oefenen gaat ook lastig...
Motion is ook niet natuurgetrouw.


Hij is inderdaad gebaseerd op FS2004, maar wel met massa's add-ons eraan toegevoegd voor het weer, de scenery etc te verbeteren.

Overhead panel niet werkt? Ik weet niet of we het over dezelfde sim hebben, maar die van brugge heeft een overhead panel, waar het grootste deel van de switches wel werkt.. Een paar dingen zoals cockpit voice recorder etc werken niet, de rest wel hoor :cool:
 
Maar hij is natuurlijk niet te vergelijken met een echte professionele sim, volledig mee eens..

Maar voor studenten, die een simcheck moeten gaan afleggen, bestaat er een betere (maar vooral goedkope!) manier om jezelf een beetje klaar te stomen?? Iedereen die ik ken die ook af en toe naar de sim van brugge gaat, zegt dat het hen geweldig heeft voorbereid voor een simcheck.

de sim van brugge:
-leuke educatieve trainer
-goedkoop
-heel knap gemaakt
-schitterende voorbereiding voor het echte werk

maar het is zeker geen professionele sim, dat probeer ik ook niet te beweren:p:
 
Hij is inderdaad gebaseerd op FS2004, maar wel met massa's add-ons eraan toegevoegd voor het weer, de scenery etc te verbeteren.

Overhead panel niet werkt? Ik weet niet of we het over dezelfde sim hebben, maar die van brugge heeft een overhead panel, waar het grootste deel van de switches wel werkt.. Een paar dingen zoals cockpit voice recorder etc werken niet, de rest wel hoor :cool:


Ik weet dat die een overhead panel heeft ja...
maar dat overhead panel werkt absoluut niet in de correct sense, je kan bijvoorbeeld geen engine starts ofzo (of QRH procedures) oefenen.
Het is leuk voor een paar uurtjes maar is niks ten opzichte van een CAE sim.
 
Back
Top