Kosten PPL opleiding op BV / Bedrijf

topcat

New member
Hi,

Ik ben benieuwd of er PPLers zijn die de kosten voor de PPL opleiding op hun (eigen) bedrijf verhalen.

Mijn vraag is dus: in hoeverre kan je deze kosten (en BTW?) als bedrijfskosten boeken?

Ben erg benieuwd!

Alvast bedankt,

TC
 
Hallo Topcat,

Welkom op het forum. Dit is een moeilijke vraag. Heb hier nog nooit van gehoord. Kan me voorstellen dat als je b.v. aan kunt tonen dat je een PPL nodig hebt om b.v. naar een buitenlandse vestiging te vliegen, je misschien de kosten als een investering kunt behandelen.

Misschien zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Groet KL
 
Geen ervaring mee. Ben wel opzoek geweest voor pariticuliere aftrek ivm een ATPL studie. Kwam op het internet 1 of 2 verhalen tegen van lui die het voor PPL haden opgevoerd (of het ook om een bedrijf ging, weet ik niet meer). Belasting dienst is daar redelijk stug in, daar het woord PPL toch meer klinkt als Prive, en dus voor de lol.. .. je moet denk ik heel sterk staan wil jij kunnen aantonen dat je met een PPL in je eentje(?) als zakenman een vlucht gaat doen (en voorbereiden, en zelf vliegen) naar een ander land om daar dan uitgerust(?) aan je meeting(bv) te beginnen voor je BV...
Lijkt me zeker niet onmogelijk als het ook echt zo is. Er moet dus heel duidelijk een link zijn tussen je PPL en je BV (anders zouden we allemaal wel de btw kunnen aftrekken he..)
 
Dezelfde vraag ben ik al een poosje mee aan het 'worstelen'. Ik heb m'n PPL inmiddels, en ik wil die kosten ook opvoeren als kosten op m'n BV.

Toen ik dit meldde aan m'n accountant zei die gelijk "lukt je nooit", maar nadat ik hem m'n argumentatie vertelde had hij zoiets van "mwha, zou misschien toch kunnen lukken op die manier".

De hoofdlijn van m'n argumentatie is deze:

Ik werk in m'n eentje en moet veel reizen, ook naar het buitenland (met facturen kan ik aantonen dat ik de eerste 8 maanden van dit jaar zelfs 100% in buitenland heb gezeten). Ik zit niet bij een groot vliegveld in de buurt (dichtste bij is altijd nog een ruim uur in de auto), en heb er dus alle belang om m'n reistijden flink in te korten. Daarom begonnen met vliegen met als doel m'n CPL te halen, zodat ik vanaf het veldje een half uur van m'n zaak overal zelf naar toe kan vliegen. Enorme tijdsbesparing waardoor ik effectiever bezig ben, en dus meer omzet (= meer venn.schaps.belasting) kan draaien".

Zolang ik de argumentatie nog niet tot in de puntjes heb uitgewerkt, bespreek ik het niet met de belastinginspecteur. Ik wil toch echt eerst zijn accoord voordat ik die kosten opvoer.

Ik ben dus erg benieuwd wat jullie reactie is op deze argumentatie.
 
Ik weet dat er mensen zijn die de kosten voor gebruik van hun vliegtuig (zakelijk gebruik) kunnen aftrekken. Zij hebben een regeling getroffen met de fiscus en kunnen de zakelijke vluchten aftrekken (de prive vluchten niet). Details en hoe ze dat precies voor elkaar hebben gekregen en bij welk belasting kantoor moet je me niet vragen maar er zijn dus precedent gevallen.
 
Als eenmansbedrijf heb ik zeer goede ervaringen met de aftrekbaarheid in dezen :D
Helaas heb ik om medische redenen moeten stoppen met vliegen :bwah:

Indien de ondernemer meent dat ten aanzien van de bedrijfsvoering, eigen luchtvervoer !? dan heeft de fiscus dit te accepteren.

Vlieg je alleen dan volstaat een (FAA) PPL IR, neem je (ook) passagiers of relaties mee dan (FAA) CPL IR.

Zakelijke vluchten met een C150 zijn minder aannemelijk dan met een BE36 of PA46.

M.a.w. de fiscus mag nooit op de ondernemerstoel gaan zitten :kiss:
 
Ik zou zeggen...................zoek een leuke vrouwelijke inspecteur en neem 'r mee uit vliegen en daarna mee uit eten!! :D
 
PPL heb ik nooit ik nooit op mijn BV proberen te boeken.
Naast het feit van de belastingen, denk ik dat het moeilijk is om een PPL te gaan gebruiken voor zakelijke trips. Dit gaat echter weer een heel andere discussie worden.

Ik ben wel begonnen met mijn ATPL opleiding en op dat moment zijn de kosten van de PPL weer aftrekbaar. Ik zal dat niet op de BV gaan doorbelasten maar Prive.

Ik zit wel te spelen met het idee om een BV op te richten voor het vliegen, maar dan moet ik eerst klaar zijn met mijn PPL en nog eens om tafel gaan zitten met mijn accountant. Ook dit is weer een heel ander verhaal.
 
FF voor de duidelijkheid, kosten opleiding + ratings niet boeken.

Zakelijke vluchten wel.

Sorry topic niet goed gelezen.
 
Back
Top