Motivatie om piloot te worden/voorbereiding PO2

ajax_rotterdam

New member
Ik vraag me af, wat was jullie motivatie om piloot te worden.
Ik ben me nu aan het voorbereiden op PO 2 en me voor te bereiden voor mogelijke vragen(die in de kennisbank staan).
En alvast na te denken over vragen, die ik ook nog wel eens zou kunnen krijgen in mijn situatie, zoals: waarom ik, ook al was ik er al zo zeker van dat ik piloot wou worden, TOCH E&M profiel gekozen hebt.
En mijn ouders zijn gescheiden toen ik een jaar of 5 was, kan ik daar ook vragen over verwachten.
 
Ze vragen echt overal naar, hoe je het vind dat Bin Laden nog niet gepakt is tot het feit dat je pas op je 17 voor het eerst een vriendinnetje had. (Bij de COVA is dit trouwens nog wat erger)

Maar... je motivatie is persoonlijk, ik ben bang dat veel airworkers zullen zeggen dat je je motivatie zelf moet verzinnen. Nogal logisch, want wat was de reden dat jij begonnen bent aan de selecties van die vliegschool???????

....Juist, dat is dus je motivatie.

Als je motivatie is: Ik vind vliegen leuk! Dan kan dat zeker een motivatie zijn, maar je moet dat nog even je motivatie voor de psycholoog uitdiepen, want daar neemt hij geen genoegen mee denk ik. Vertel wat over de luchtvaart, over de KLS (je doet de selectie bij de KLS neem ik aan?) en de KLM. Vertel waarom je precies voor de KLS hebt gekozen en niet voor een veel goedkoper alternatief die je opleidt voor precies hetzelfde papiertje.

Als je ouders gescheiden zijn is dat vervelend, maar ik denk dat je dat juist kan gebruiken als een positief punt. Je bent er waarschijnlijk sterker door geworden, bent flexibel (bijvoorbeeld als je de 1e week bij je moeder en de andere week bij je vader woont) en zelfstandig. Ik ken hier een paar voorbeelden van.

Maak een levensloop van je leven tot nu toe en schrijf daar de positieven en negatieve punten op. Doe dat ook van je karakter en probeer van elk negatief punt de tegenstelling te zien en vertel dat ook aan de psycholoog. Voorbeeld: je werkt altijd heel erg langzaam, maar je bent daardoor wel heel erg naukeurig.

De psycholoog wil gewoon weten wat voor persoon jij bent en dat kan hij het beste zien als jij jezelf bent.

Succes,

Immortal
 
Mijn motivatie is dat het me na al die jaren nog steeds fascineert hoe een groot stuk ijzer, op kan stijgen met 300+ passagiers, HEEL VEEL kerosine, en dan duizenden kilometers verder weer kan landen. Daarom wil ik piloot worden. Ik reis graag en wil veel van de wereld zien.
Al sinds dat ik 7 was ga ik vaak naar Schiphol om daar te spotten en ik was helemaal verkocht aan de cockpit toen ik als 8-jarige in de cockpit mocht kijken tijdens mijn vlucht met Martinair van Tenerife naar Amsterdam(747-200..:) ).
Vanaf toen had ik al de droom om piloot te worden.
 
Als je zegt dat je 3 of 4x per week naar schiphol gaat om te spotten, dan vinden ze dat ook niet al te goed, dan klinkt het alsof je niet goed wijs bent. je kan beter zeggen dat je zo nu en dan is bent gaan kijken als bijvoorbeeld de airforce 1 ergens stond of een of andere antonov.

En een vliegtuig is geen stuk ijzer maar een stuk aluminium ;)
 
Jeronimus737 said:
Als je zegt dat je 3 of 4x per week naar schiphol gaat om te spotten, dan vinden ze dat ook niet al te goed, dan klinkt het alsof je niet goed wijs bent.

:rolleyes:

Ga lekker voor je eigen motivatie ajax... Niet gek laten maken. Het gaat er niet om wát je motivatie is, maar of je die sterk kan maken. Succes!
 
Waar je goed over na moet denken is waarom je juist piloot wil worden en niet een ander luchtvaart gerelateerd beroep. Denk hierbij aan verkeersleider, div. banen bij KLM/Schiphol/Trans/... Luchtmacht. Waarom wordt je niet lid van een vliegclub en hou je vliegen gewoon als hobby? Waarom ga je niet een studie als Aviation/Luchtvaart en Ruimtevaart techniek doen aangezien je aangeeft gefascineerd te zijn door hoe een vliegtuig vliegt?
Dat zijn mijns inziens het soort vragen dat je moet verwachten. Van de mensen die selectie doen zal 99% van de mensen vliegen machtig mooi vinden. Het gaat er hun om dat je gewoon een goed beeld hebt van wat het beroep inhoud, en dat je hier over na gedacht hebben.

Succes ermee!
 
Hey Ajax, ik weet niet of je al bent geweest, maar hier nog een klein stukje van mijn kant (heb PO2 eergisteren gedaan). Ik heb ook E&M (had eerst wel natuurstroom) en daar hebben ze inderdaad naar gevraagd. Ik kon er echter wel een goed antwoord op geven (E&M was voor mij op dat moment betere keuze, wegens gebrek aan motivatie voor natuurkunde. Daarnaast hebben ze me ook nog gevraagd of ik wel eens iets traumatisch heb ervaard. Ik denk dat ze op dit vlak wel zullen vragen over je ouders. Houd wel in je achterhoofd; de persoon die jou interviewt is een psycholoog en kijkt niet alleen naar je antwoorden. Ze zal zeker met een aantal confronterende vragen komen, alleen maar om een reactie uit te lokken. Houd je gewoon goed staande, en geef overal goed en eerlijk antwoord op, dan lukt het echt wel.
 
GELD GELD GELD!! EN DE TJIKS!!!:haha: Dat is de benodigde motivatie.... Nee, niet echt dus. Het is een beetje lastig omje advies over je motivatie te geven omdat dat toch iets is wat uit je zelf komt dus je weet het zelf waarschijnlijk het best.
 
ajax_rotterdam said:
Sweetsurrender, ik ben al geweest..en lig eruit...
Vrijdag mn rapport teruggekregen..

Zonde man. Wat was de reden als ik vragen mag?
En wat ga je nu doen?
 
Last edited:
Misschien EPST...
Reden was dat ik wel alle capaciteiten verder had, maar ze vonden me op dit punt nog te onvolwassen en wouden dat ik eerst nog even ging groeien in mijn capaciteiten.
 
Misschien EPST...
Reden was dat ik wel alle capaciteiten verder had, maar ze vonden me op dit punt nog te onvolwassen en wouden dat ik eerst nog even ging groeien in mijn capaciteiten.

als ik het niet verkeerd heb begrepen ben je nog 17. als je bij epst gaat proberen kunnen ze je ook afwijzen omdat je nog te jong bent. en weinig levenservaring hebt en etc...
wat ik zou doen als ik jouw was.. is misschien een hbo opleiding. doen of uni..
en dan nog een keertje proberen bij de kls ..

ik was ook nog jong toen ik de po2 had .. maar ik had 1 voordeel met me mee had in 1 jaar me propedeuse gehaald op hbo niveau en daar mee kon ik ze overtuigen dat ik het wel kon.. en op me eigen beentje kon staan. .

maar keus is natuurlijk aan jouw .. succes ermee
 
Is het gerechtvaardigd kunnen dragen van een veel te grote ray-ban een goede motivatie? :p

Serieus:
Een motivatie moet toch niet zo moeilijk te verzinnen zijn, schrijf voor de grap voor jezelf eens op (in spreektaal) waarom jij piloot wilt worden (bij iedere sollicitatie vragen ze wel zoiets, behalve bij de supermarkt ;-)) en lees het voor jezelf een paar keer hardop voor. Het enige dat ik uit (al) mn voorgaande sollicitaties (100% aangenomen) heb gemerkt is dat ze liever een echte reden horen als een van te voren uit het hoofd geleerd tekstje dat rechtstreeks uit een wervingsfolder van de luchtmacht zou kunnen komen. Hou het dus simpel.

Ik ga er voor het gemak van uit dat de cova niet heel anders is dan iedere andere sollicitatie commissie bij grote bedrijven).
 
je moet gewoon zeggen wat in je opkomt. is het goed ben je geschikt, zo niet dan niet. je moet namelijk goed weten of je zeker piloot wil worden. Het plaatje ziet er heel mooi uit maar vind je dat uiteindelijk zelf ook? Ik heb veel voordeel gehad aan het feit dat ik mijzelf 6 jaar geleden te jong vond voor een vliegopleiding. Nu had ik laatst zoveel ervaring dat ik een heel goed verhaal kon vertellen wat betreft motivatie. Maar dat gold ook voor vragen als: "heb jij leidinggevende capaciteiten? Heb jij doorzettingsvermogen?". Als jij daar op 17/18 jarige leeftijd een realistisch antwoord op kan geven dan vind ik dat heel knap.
Mijn eerste woordje was ietuig wat zoiets als vliegtuig betekende. Verder ben ik al heel mijn leven bezig met vliegtuigen en krijg ik een appart gevoel bij vliegtuigen. Dat zijn denk ik de dingen die ze graag horen.
 
je moet gewoon zeggen wat in je opkomt. is het goed ben je geschikt, zo niet dan niet.

Sorry, maar dat is gewoon slecht advies. Als 25 jarige heb je meer kans dat het goed gaat als je zomaar zegt wat er in je opkomt dan als 17 jarige.

Waar het om draait, is dat als je het heel graag wilt (vliegen), dan ben je niet slim bezig als je het maar "op goed geluk" gaat doen.

VOORBEREIDEN!

Alle typen sollicitatievragen kun je oefenen en je over het schrijven van een levensbeschrijving kan je genoeg vinden op internet. Zoek zoveel mogelijk sollicitatievragen en schrijf ze op in een Word documentje en schrijf je antwoorden eronder. Kijk een paar dagen later nog eens naar je antwoorden (je zult misschien verbaasd zijn!) en maak ze beter. Laat anderen die antwoorden lezen. Ook al kan dat heel persoonlijk zijn, misschien kom je op een manier over die niet echt optimaal is.

"Is het goed, dan ben je geschikt, en anders niet" is ook onzin. Omdat je niet zo goed bent in een sollicitatiegesprek of nog nooit een psycho test hebt gedaan, betekent niet dat je geen goede vlieger zou zijn. Maximaliseer je kansen, bereid je goed voor!
 
Ben het met Iz eens. Er zijn genoeg kandidaten die een goede motivatie hebben voor het beroep, echter een stuk minder die dit goed kunnen verwoorden. Als je motivatie goed is en je verwoording slecht, bereik je niets. Het heeft dus zeker zin om je motivatie uit te schrijven en deze eens kritisch onder de loep te leggen. Zelfde geldt voor je sterke en zwakke kanten. Probeer deze ook te koppelen aan gebeurtenissen in je leven. Een indrukwekkende opsomming van sterke kanten moet onderbouwd worden met bewijzen.
 
Back
Top