Nazorg NLS

nafets

New member
Hallo, kan iemand me vertellen over die nazorg die NLS geeft na het behalen van de gehele opleiding?(inter. ATPL)

Bedankt;)
 
De nazorg zelf is niet super actief, al zijn er wel mensen die er wel degelijk profijt van hebben. Het belangrijkste is dat de NLS een onderdeel van CAE is, wat erg goed staat op je sollicitatiebrieven. Verder zijn de meeste deals die de NLS maakt ook via CAE geregeld.

De meeste mensen regelen het werk zelf, maar er zijn dus ook gevallen waarbij er via de NLS een baan wordt verkregen.
 
Je moet het dus meer echt op eigen houtje doen?

En wat zijn dan op dit moment de kansen(hoelang duurt het op dit moment voordat je na de NLS een baan hebt?)
 
Bij de laatste opendag waren er twee oudstudenten, die bij de top van hun klas hoorden, die zijn tijdens de portugal fase al begonnen met solliciteren en hadden uiteindelijk een maand na het afstuderen een baan.

Het zal voor veel anderen wel wat langzamer gaan, maar het geeft wel aan dat als je echt hard er voor werkt, er wel mogelijkheden zijn. (met geluk natuurlijk)
 
Wat ik er op het eerste zicht van denk is het volgende...

Een hele hoop enveloppen gaan kopen inclusief 100 postzegels, massa's brieven maken, en dan de postbus in je buurt vullen tot hij overloopt.

Er moet dan toch altijd wel een maatschappij zijn die het ziet zitten om met je in zee te gaan...

I hope...
 
Als je klaar bent en niet direct een baan hebt (wat waarschijnlijk is), dan kom je op een wachtlijst van de NLS. Alhoewel die niet altijd strict gevolgd wordt, worden leerlingen normaal op positie (de personen die het langste er op staan op de eerste plaats) gekozen als een maatschappij om leerlingen vraagt. Via de wachtlijst zijn de laatste tijd leerlingen naar o.a. EasyJet en KLM gegaan. En zelf kan je natuurlijk ook solliciteren.

edit: Ik persoonlijk geloof niet zo in het massaal CV-tjes sturen naar allerlei maatschappijen. Ik denk dat je meer kans hebt als je je focussed op een paar maatschappijen waar jij denkt een goede kans te hebben. Kijk bijvoorbeeld op internet goed wat de minimale eisen zijn voor een maatschappij. Het is tijdverspilling om je CV te sturen naar een maatschappij die minimaal 1000 total time wil en met een type rating op zak.
 
Dat klinkt nogal 'negatief', gaat het werkelijk zo moeilijk?

Ik zit met een keus: EPST of NLS... Welke zouden jullie doen op dit tijdstip en (vooral) waarom?

*Nog een vraag over NLS: is er een soort van garantiefonds?
 
Het is alleen zo jammer dat er zo weinig maatschappijen zijn die genoegen nemen met een paar 100 uur en non-type rated. Met hoeveel uur komt een NLS's gemiddeld van school af?
 
165 uur. Waarvan er 20 Multi Engine zijn.
In totaal ook nog eens 55 uur op een syntetische trainer. En 22 uur op de Full Flight Simulator, dit laatse kan nog varieren aangezien je ook op de airbus kan gaan vliegen ipv de 737. Ik geloof dat het een paar uur meer zijn.

RR
 
Over hoeveel vlieguren totaal beschik je aan het eind van de opleiding?

Je hebt 165 actueel gevlogen uren en daarnaast 76 uur op diverse simulatoren. Hiervan zijn 21 uur op een Full Flight Simulator van in principe het type Boeing 7373.

Van de site van de NLS
 
165, excl MCC uren.

De keuze EPST / NLS is een lastige. EPST is natuurlijk vooral op Engelse maatschappijen gericht, die op het moment ontzettend veel aannemen. Er is daar geen / of een hele korte wachtlijst. Ik ken aardig wat EPST'ers (Oxford) die bij BA vliegen.

NLS kijkt eigenlijk overal, resultaten van het afgelopen jaar zijn niet slecht, met Ryanair, Easyjet, heel veel Transavia, KLM, BA... Er was daar een poos geleden van alles gaande over een garantiefonds, geen idee of het er nu daadwerkelijk is. FF bellen maar!

Succes
 
Er was daar een poos geleden van alles gaande over een garantiefonds, geen idee of het er nu daadwerkelijk is

Weet iemand wel iets over het garantiefonds(NLS)? Anders bel ik maandag maar even he, ze weten me het vast wel te vertellen...:p
 
nafets said:
Dat klinkt nogal 'negatief', gaat het werkelijk zo moeilijk?

Ik zit met een keus: EPST of NLS... Welke zouden jullie doen op dit tijdstip en (vooral) waarom?

*Nog een vraag over NLS: is er een soort van garantiefonds?

NLS heeft een gedeeltelijk garantiefonds, 50% van de kosten van de selectiefase zou je deze niet halen en een vergoeding van 75% van de te betalen rente bij het niet vinden van een baan binnen twee jaar tot vier jaar.

Of het moeilijk is: de laatste 1.5 jaar zijn er ontzettend veel NLS-ers aan de bak gekomen, de wachtlijst is meer dan gehalveerd (en als de wachtlijst kleiner word betekend dat simpelweg dat er meer mensen worden aangenomen dat dat de NLS levert), en ik denk dat van veel recente klassen veel binnen een jaar een baan hadden.

Kijk ik bijvoorbeeld naar klas 0311, uit die klas heeft iedereen nu een baan. Van hun site: Oktober 2005 diploma. Eerste leerlingen hebben november 2005 een baan, laatste leerling september 2006 een baan. Kortom, binnen een jaar tijd heeft iedereen uit die klas (11 man) een baan. Als de samenwerking met de KLM doorgaat en er meer leerlingen naar de KLM kunnen zal het mogelijk nog wat vlotter gaan.
 
Of het moeilijk is: de laatste 1.5 jaar zijn er ontzettend veel NLS-ers aan de bak gekomen, de wachtlijst is meer dan gehalveerd (en als de wachtlijst kleiner word betekend dat simpelweg dat er meer mensen worden aangenomen dat dat de NLS levert), en ik denk dat van veel recente klassen veel binnen een jaar een baan hadden.

Kijk ik bijvoorbeeld naar klas 0311, uit die klas heeft iedereen nu een baan. Van hun site: Oktober 2005 diploma. Eerste leerlingen hebben november 2005 een baan, laatste leerling september 2006 een baan. Kortom, binnen een jaar tijd heeft iedereen uit die klas (11 man) een baan. Als de samenwerking met de KLM doorgaat en er meer leerlingen naar de KLM kunnen zal het mogelijk nog wat vlotter gaan.

Hmm, ik heb in ieder geval iets om erg goed over na te denken de komende tijd.

Welke schoool zouden jullie doen, EPST or NLS?
 
Ik heb al gekozen (NLS). De EPST heb ik destijds niet voor gekozen, voornamelijk omdat ik maar weinig hoogte kon krijgen van de opleiding. Mooie praatjes over de baankansen en financien, maar uiteindelijk heb ik van de EPST nooit meer gezien dan een soort loods op een industrie terrein in Utrecht. Geen leerlingen kunnen spreken, niets. Ik zal zeker niet zeggen dat het een slechte opleiding is want onder die indruk ben ik niet, maar mij werd het destijds niet erg duidelijk en ik wil toch liever weten waar ik aan begin.
 
nafets said:
Welke schoool zouden jullie doen, EPST or NLS?

EPST.

NLS doet vrijwel niks aan nazorg. Veel afgestudeerde NLS'ers hebben nog geen baan. Hoeveel het er nu zijn weet ik niet precies.

Wel is het zo dat NLS een voordeel heeft ten opzichte van andere omdat ze CAE als moederbedrijf hebben. Airlines werken samen met CAE. Airlines benaderen CAE.
NLS maakt gebruik van de naam die ze in het verleden hebben opgebouwd.
Door die naam zijn er airlines die vliegers van de NLS willen hebben.

Kortom; NLS doet vrijwel niets aan nazorg, maar toch is het een voordeel om NLS op je cv te hebben staan.
 
nafets, reken erop dat je alles helemaal zelf moet doen. Dan kanhet alleen meevallen. Je moet niet van anderen afhankelijk willen zijn bij het vinden van jouw baan.
 
Komt er dus naar mijn mening echt op neer:

Veel enveloppen
Veel postzegels
Veel degelijke motivatiebrieven

En gaan...

Uiteindelijk moet het wel eens lukken, en dan is het des te leuker dat je het zelf in de hand hebt.
Maar een meevaller als "geregelde job" is natuurlijk mooi meegenomen.

Maar dat is niet de mentaliteit waarmee ik in de luchtvaart zal stappen...
 
Nee ik verwacht ook niet dat ze het voor je gaan regelen maar zijn er bijvoorbeeld bijeenkomsten met mijen zodat je je 'connecties' een beetje kunt opbouwen?
 
Wat voor de NLS geldt, geldt voor (vrijwel) alle scholen!

ER ZIJN GEEN GARANTIES MEER!!! Ik geloof dat alleen Air France en Lufthansa nog hun eigen opleidingen hebben, waarbij je na een zeer strange selectie en succesvolle afronding een baan krijgt.
Alle andere opleidingen (o.a. KLS, NLS, etc...) zullen doen wat ze kunnen om je aan een baan te helpen want het is natuurlijk slecht voor hunzelf als het meerendeel lang werkeloos blijft.
 
Back
Top