FAM/uithoudingsvermogen

hallo allemaal...

in aanvulling op dit topic:
ik lees bij de Wingate test dat hoe harder je trapt, hoe hoger de weerstand is...
is het dan toch de bedoeling dat je zo hard mogelijk trapt?
Ik bedoel, maak je het jezelf dan niet zwaarder?

Hetzelfde lees ik met het bankdrukken, hoe harder je duwt, hoe zwaarder het is...
geldt dan hetzelfde?

De tijd dat je moet volhouden is voor iedereen gelijk. Dus hoe harder je trapt hoe beter je conditie/kracht dus blijkbaar is. Knallen tot je er bij neer valt. Als dat niet (bijna) letterlijk zo is dan heb je het echt fout gedaan.
 
Conditie bouw je traag en gestaag op door zeer "on-intensief" te sporten. Best haal je een hartslagmeter in huis, mits wat basisregels kan je al een pak verder geraken (zoek maar op "Karvonen"). De meeste mensen die dit doen schrikken trouwens als ze hun hartslag tijdens de inspanning voor conditietraining berekenen. Die is een pak lager dat wat ze zullen aantreffen in realiteit als ze gaan lopen. Velen blijken dus veel te snel te lopen (ik ben hier ook vaak schuldig aan hoor, 't is een menselijk fenomeen).

Een allereerste golden rule is al dat je tijdens de inspanning je verhaal van de dag hardop moet kunnen vertellen. De meesten lopen aan een snelheid waarbij ze voelen dat de ademhaling lastig wordt, en dat is al veel veel te snel. Van mij mag je doen wat je wil, maar je loopt een groot blessurerisico en als dat al niet zo zou zijn, dan zal je lichaam na 3 maand trainen zeer vermoeid zijn. Conditietesten op zo'n moment kunnen dan ook een groot fiasco worden.

Afstand vergeet je eigenlijk gewoon beter als je wil gaan lopen. Denk in termen van looptijd (hoelang hangt af van je loopverleden). Heb je in het verleden al gelopen dan kan je sneller naar "continu" lopen gaan, zonder loopverleden start je best met blokken lopen-wandelen-lopen-wandelen... Eén keer in de week bouw je de trainingsduur op (maximaal 10% extra of zo), op andere dagen hou je het beter rustiger.

Eens je al wat basis hebt kan je al eens een sprintje gaan trekken. Als er al een basis is dan zal dit minder aanslag zijn op je lichaam, en ga je vooral sneller recupereren, ben je minder blessuregevoelig,...

Kracht doe je inderdaad best in een fitness met een begeleidind programma. Maar ook hier: overdaad schaadt.

Last but not least: no pain no gain is bullshit van het hoogste niveau. Om conditie op te bouwen is no pain net wel gain. No pain no gain stamt uit de middeleeuwen van de sport en is in de moderne sport enkel van toepassing in de training op "weerstand". Maar daar begin je niet aan zonder degelijke basisconditie.

Good luck!
 
Ik ben van mening dat je een afwisseling moet hebben tussen interval (kort maar krachtig) en lange afstanden.

Zo bouw je 1. een goede conditie op, 2. train je deels ook op kracht, 3. train je het herstellend vermogen van je lichaam.

Komt zeer van pas op de hindernisbaan, heb t zelf afgelopen week ervaren :)

Ik train 4 keer per week; waarvan 3 maal krachttraining en 1 maal conditie.
Krachttraining ziet er als volgt uit:
ik doe supersets (soort interval krachttraining) waarbij ik voor elke beweging ook een tegenovergestelde beweging maak (bijv: chest press, of bankdrukken zo je wilt en gelijk erna seated row).

Om de 2 weken een ander schema, lees andere oefeningen, dit om het lichaam geprikkeld te houden.

Conditie ziet er zo uit:
na 5 min warm-up loop/ren ik ongeveer 8 min, waarna ik 4* 50 meter sprint, na elke sprint loop ik (redelijk door) terug naar start punt om vervolgens weer die 50 meter de volle 100% te geven (echt interval dus). Hierna ren ik ong 15 min waarbij ik t laatste stukje sprint. Hierna een cooling-down en ga ik huiswaarts :)

Voor de critics die roepen dat het weinig conditietraining is; ik fiets elke dag ong. 30 km naar school ;) en heb een redelijk sportverleden waardoor mijn conditie redelijk is!

Doe ermee wat je wilt, voor mij werkt het perfect :)
 
Als ik jou was zal ik voor intensieve duurtraining gaan. Dit zorgt er voor dat je basissnelheid hoger wordt waardoor je later gewoon meer presteert. Verder maakt dit je spieren ook sterker (lactaat).

Je sport dan op 80-85 % van je HF max.
( 220 - leeftijd)

Dit hardlopen doe je op die intensiteit van 20 t/m 60 minuten.
Nou al kies je oor de 20 dan doe je dit 5 keer

Na 20 minuten hardlopen op die intensiteit 5 minuten rust.
Daarna weer 20 minuten 5 minuten rust enz.

Dit doe je 5 keer ( 5 × 20)
Daarna 1 keer 15 minuten pauze en dan doe j nog een keer 5 × 20 ( en vergeet de pauzes niet)


groetjes
 
Deze tips zijn natuurlijk hardstikke handig maar ik denk dat het ook vooral ligt aan je verleden. Heb je in je jeugd al veel gesport? Ikzelf heb m'n hele leven gevoetbald maar ben vorig jaar een jaar weggeweest (gereisd naar Australië etc) en heb dus een jaar niet gesport. Ik ben/was dus niet bepaald in de vorm van m'n leven maar de FAM heb ik toch vrij ruim gehaald. Bovendien heb ik na mijn reis niet extreem veel gesport (het voetbalseizoen was al bijna afgelopen)...
Wat je ook doet: veel succes!
 
Als je je FAM niet haalt, mag je dan je selectieprocedure toch nog voort zetten?? Het is namelijk gewoon iets wat gewoon een paar maanden trainen is en je haalt het gegarandeerd, je weet namelijk wat je te wachten staat en wat je moet trainen.
 
Als je je FAM niet haalt, mag je dan je selectieprocedure toch nog voort zetten?? Het is namelijk gewoon iets wat gewoon een paar maanden trainen is en je haalt het gegarandeerd, je weet namelijk wat je te wachten staat en wat je moet trainen.

Als je de FAM niet haalt, zoals ik de eerste keer, dan mag je na 3 maanden een herkansing doen. Je krijgt meestal ook nog wel wat tips waarop je kan gaan trainen etc. Het lijkt niet zo erg om hierop 'afgekeurd' te worden, maar het zijn toch 3 erg lange maanden als je het eerste gedeelte van de selectie zo bent doorgerold ;).
 
Ik sprak ook iemand tijdens mijn keuring die de FAM net had gedaan, en zijn prestaties waren niet super, maar hij mocht wel door op voorwaarde dat hij iets aan zijn prestaties deed.
 
Back
Top