FAM/uithoudingsvermogen

Laulau

New member
Hey,

Ik ben momenteel aan het trainen voor de FAM die ik over 3 maanden overnieuw mag doen. Nu heb ik even een vraagje over het trainen van het uithoudingsvermogen op die loopband. Ik hoor nogal wat tegenstrijdige verhalen over hoe je het beste dit kunt trainen. De een zegt '3 kwartier op de loopband, rennen met pauzes ingebouwd', een ander 'krachttrainen, hier bouw je uithoudingsvermogen mee op' en op de sportschool zelf laten ze me 2 uur een combinatie hier van doen (20 minuten loopband, 10 minuten fietsen, 20 minuten rotex en een serie krachtoefeningen). Ik heb geen zin om 3 maanden een ineffectief programma te volgen en weer te zakken.

Iemand ook advies over hoe vaak en hoe lang per week?
In ieder geval bedankt!


Groetjes, Laurens
 
Het lijkt mij dat een combinatie met krachttraining en uithoudingsvermogen zoals fietsen en lopen de beste keuze is (dit is ook wat de sportschool zegt) omdat je dan meer in ballans traint en met krachttraing bouw je ook in zekere zin meer uithoudingsvermogen op (je kunt meer vermogen in korte tijd opwekken) en dat is precies wat je nodig hebt. Niet alleen voor de FAM maar ook als je op de KMA begint is het wel handig, omdat je hier volgens mij ook meteen veel aan sport doet.

Verder heb je 3 maanden de tijd voor de FAM en iets langer voordat de KMA weer begint, dus lijkt me wel verstandig om minimaal 3 tot 4 keer in de week naar de sportschool te gaan (meestal een volledig abbonement waarmee je zo vaak als je zelf wilt kunt heengaan, ongeveer 40 euro/maand). Goed eten is ook belangrijk.

Anders moet je even met het CML bellen en daar dezelfde vragen stellen, kunnen ze je vast verder helpen

Greetz Peter!
 
Ik ga inderdaad maar morgen even het CML opbellen, februariklas zal ik verdomme nu halen ook :)

In iedergeval bedankt voor het advies allen :)


Groetjes, Laurens
 
Zorg dat je een route maakt van 12Km met zachte en verharde wegen.
Die loop je dan in 1 uur dan ben je volgens mij al een heel end.

Doe het vooral sochtend en savonds, want dan is het koeler!
zorg dat je zo'n mooi strak pak aan hebt, dan blijf je namelijk goed warm, dit is erg belangrijk voor je spieren.


Ik zou het ook opbouwen. dus je route steeds groter maken.
en ook steeds vaker gaan lopen.

Als ik jouw was zou ik gaan hardlopen 2x per week dit is namelijk puur uithoudingsvermogen. let ook op hoe je loopt (je manier van bewegen) sjokken heeft geen zin, goed afzetten(kuitspieren) en goed je bovenbenen gebruiken.

ik zou de overige 2 dagen gaan zwemmen en dan 50/50 dus je baantjes aantal gaan opbouwen en de rest beetje luieren en spartelen.

Zwemmen is een sport waarbij je werkelijk elke spier gebruikt die je bezit. ook zul je merken dat het zwaar is. Op die manier ontdek je je zwakste schakel en word die verstevigt.

Groeten,

Tks

p.s. ben geen sportleraar ofzo dus gewoon eigenrecept. ik geef vaker de voorkeur aan buiten omdat het natuurlijker overkomt en meer afleid.
(de omgeving etc. etc.) in een sportschool kijk je maar naar witte buizen en naar anderen, ook is het daar vaker warmer.
 
Ik denk dat zwemmen een van de beste manieren is. Je kunt je longcapaciteit vergroten door steeds verder onderwater te duiken. Ook is het niet belastende voor je gewrichten. Dus minder blessure gevoelig. Maar er is 1 nadeel aan zwemmen. Als je het vaker wilt doen dan is het duur.
 
laulau, voordat je de fam test had, hoe vaak sporte je toen per week en welke sport beoefende je?
 
Hey!

5 maanden voor de FAM ben ik begonnen 3 a 4 keer per week te fitnessen. Op mijn programma had ik toen 10 minuten fietsen, 10 minuten loopband, en 10 minuten rotex. Voor kracht had ik chest press, vertical row, lat machine, horizontal leg press, rechte- en schuine buikspieren, rugspieren, borstspieren, bankdrukken en sitting leg curl. (Sorry, ik ken niet de namen van alle apparaten) Dit was veelste licht en had de FAM nodig om daar achter te komen :stapelge:.

Ik heb nu een veel zwaarder programma (10 minuten fietsen, zwaarder, 20 minuten loopband (eerst 10 minuten waarvan 8 minuten rennen met 10 km/h, nu 15 minuten rennen op 10km/h) en 20 minuten rotex). De krachtoefeningen zijn hetzelfde gebleven, al heb ik ze veel zwaarder ingesteld.

Iedereen bedankt voor de tips, zwemmen ga ik zeker doen!


Groetjes, Laurens
 
Als ik dat zo zie, kan ik me niet echt voorstellen dat je na die 30 sec. sprinten al bijna doodop was. Zo te zien sport je genoeg, maar eigenlijk dus ook weer niet.
 
nee, ik vind het ook geen kinderachtig programa als ik dat zo lees...
als ik dat zou doen zou ik zeker 30sec kunnen sprinten en daarna 30min hardlopen...

Tis natuurlijk wel belangrijk als je van je +/- 20jaar er al 10 sport of niet.
Of dat je net 2jaar sport (incl. die 6mnd.)
je moet immers je stofwisseling (ook afvalstoffen) goed in orde hebben!

Ook zegt 10min hardlopen op de band niet veel (snelheid??),voor fietsen geld hetzelfde...

Tijdens de sprint, weet je dan of je goed zit kwa snelheid? kan me voorstellen dat als ik wil ik in 20sec alles geef er er idd weinig van overblijft voor later. (mede omdat het zwaarder word) weet ook dat ik met 1 tandje lichter wel het dubbele kan sprinten m.a.w. kun je managen??

ook tijdens het opgang komen kun je explosief omgaan of wat geleidelijker zie het als autorijden op brandstof bespaar modus.. :D

TKs
 
Qua training zijn de meningen een beetje verdeeld, staan een aantal goede methodes om je conditie te verbeteren zie ik, maar wat ook belangrijk is is je voeding. Ik fitness zelf vrij fanatiek en als je niet genoeg eiwitten binnen krijgt kunnen je spieren niet goed herstellen. Eiwitten zijn de bouwstoffen van spieren. Wat handig is is een pot eiwitten te kopen waar je shakes van maakt met melk. Het is een natuurvoedingsproduct en er zitten verder geen rare bijwerkingen aan als andere voedingssupplementen. www.hercules-fitness.nl is een goeie site om iets te bestellen en als ik jou was zou ik de vraag hier stellen hoe je moet gaan trainen. Je krijgt altijd antwoord op je vraag van mensen die er voor opgeleid zijn en zelf ook fanatiek sporten.

Dus tip: www.hercules-fitness.nl en stel je vraag.
 
Hmm ik ga eigenlijk met Xtra mee, lekker simpel door het bos jakkeren is best goed voor je conditie (heb niets anders getraind voor de Fam) Krachttraining is fijn voor op de KMA, maar voor uithoudingsvermogen helpt het niet veel. Maar een goede stelregel is: als je tong ongeveer op je knieën hangt heb je aardig aan je conditie gewerkt :duh:
 
Betere manier is om eerst een half uur fanatiek te gaan cardio'en en daarna een uur fitnessen. Zo train je je kracht en uithoudingsvermogen. Andersom moet je het niet doen omdat je dan het uur fitnessen verneukt... Je lichaam maakt namelijk een stof aan als je cardioot die de stof die je aanmaakt tijdens krachttraining weer tegengaat.. Maar ik blijf erbij; Vraag het aan mensen die ervoor zijn opgeleid en niet aan Airworkers want die zijn niet deskundig op dit gebied. Vraag stellen op www.hercules-fitness.nl en je krijgt precies te horen hoe je moet trainen en of je er misschien nog voedingssupplementen bij moet gebruiken.
 
Hehe nee, ik fitness zelf veel en weet daarom dat ze hier weten waar ze over praten. Ik heb er zelf ook wel eens vragen gesteld. Je kunt hier je vragen wel stellen, maar degene die hier antwoord geeft heb er de ballen verstand niet van vergeleken met de mensen van deze site:rt:
 
Pffff, al die elektro zooi. Gewoon lekker een frisse neus in het bos halen en opdrukken/sit ups en op je fietsje rond crossen. Kost niks en kan overal =) Heb wel af en toe op de loopband gestaan na schooltijd, maar dat is niet echt iets voor mij.
 
Over die rondjes door het bos rennen... Ik doe dat ook 4 keer per week en ik zit nu met een overbelaste voet. Ik kan in principe nog wel rennen maar het is erg pijnlijk. Waarschijnlijk ben ik te hard van stapel gelopen, omdat ik voor die tijd weinig hardliep (1 keer per week).

Dus misschien is het wel handig om een beetje op te bouwen.
 
je voeding is ook errug belangrijk!! eet dus goed en gevarieerd! zodat ook jouw voet kan herstellen en energie/weerstand genoeg heeft tegen het abuse in het bos.

Tks
 
Back
Top