Eerste solo, eerste solo navigatie (jaja, maar liefst max. 15 min. van homebase verwijderd
), envelop openmaken waar het brevet in zat.
Niet tijdens m'n opleiding, maar vlak na het behalen van m'n PPL ook een vlucht die ik niet gauw zal vergeten:
Met zo'n 70 uur in m'n logboek vloog ik terug naar EHHO vanaf EHAL. Cloudbase zakte bij Drachten flink onderuit (jaja, de meteoro-LOGEN), ik kon nog net op 500' vliegen en de niet voorspelde regen zorgde ervoor dat het zicht max. 1,5-2km was.
Het hele stuk alle beschikbare verlichting aangehad (als ik kaarsen bij me had gehad had ik die ook nog aangestoken
. Tikkie nose-up trimmen zodat ik niet ongemerkt onder de 500' zak, en carb-heat op vol warm om er maar zeker van te zijn dat ik geen ijsvorming krijg. Noodlandingen vanaf 500' zie ik niet echt zitten...
Wetende dat je onderweg ook nog een mast van >1000' tegenkomt, zorg je er wel voor dat je zeker weet dat je daar niet in knalt. Doelbewust een paar mijl extra veiligheid inbouwen dus.
Bij dit alles nog een paar leger-heli's (wo een Chinook) half onder(!) me door gehad, waardoor dit een toch wel bijzonder vluchtje is geworden.
Dit was een perfect leer-moment zo kort na het behalen van m'n PPL. Het was erg goed om de lessen low-level-navigatie in de praktijk te MOETEN brengen omdat er gewoonweg geen andere keuze was. Nog belangrijker is echter dat ik deze ervaring heb opgedaan, en weet dat ik ook onder lastige omstandigheden blijf functioneren als vlieger.