Dutch Flight Academy

Status
Not open for further replies.
V.w.b. de afwijzing van kls-ers bij de klm: het gerucht gaat dat het volgen van sollicitatie-trainingen bij een zeker trainingsinstituut niet tot aanbeveling leidt bij een aannamegesprek. Voorgebakken antwoorden zijn niet welkom en mensen met die antwoorden wordt dan ook vriendelijk verzocht een 180-backtrack te maken.

Greetz

P.s. Rumour does not equal personal opinion
 
dat verhaal is al anderhalf jaar oud, zo niet ouder. hoewel voorgebakken antwoorden inderdaad niet goed zijn, geld dat niet alleen voor kls-klm. en helaas hebben de afgewezenen niets met dit gerucht te maken.
 
Geweldig hoe bepaalde mensen alleen maar lopen te gooien met (foute) aannamecijfers. Dat voortdurende moddergooien naar de KLS begint me eerlijk gezegd behoorlijk de keel uit te hangen. Het lijkt wel alsof studenten van alle andere scholen constant voor zichzelf moeten bewijzen dat hun school net zo goed, zo niet beter is dan de KLS. Als <..> echt zo veel beter is dan de KLS en alle andere scholen, dan kun je dat toch melden zonder anderen de grond in te trappen? Klinkt als: "Dit product is beter, want alle andere concurrerende producten zijn van inferieure kwaliteit" Prima beargumentatie, ga zo door, dan kom je er wel.
 
Corn, dat is inherent aan personen en bedrijven die in topposities zitten. Op dit moment heb je als KLS'er een mooie ingang bij KLM. Trek het je niet aan en doe gewoon je ding. Aan de andere kant is geen persoon of bedrijf perfect en het belichten van valkuilen en potentiële gevaren is zeker geen overbodige luxe in dit vakgebied.

Overigens mag je als vlieger best wel wat dikkere huid groeien: Je zult voor de rest van je carrière minimaal drie keer per jaar kritiek op je dak krijgen, en op je persoonlijke prestaties nog wel. Moet je tegen kunnen als vlieger.

Ook is het zo dat ik het fair vind dat er meer posts over negatieve kanten van opleidingen zijn dan positieve. Van iedere opleiding. Voor tien valkuilen tien keer roepen "Deze school is toppie" heeft niemand wat aan. En als mensen dan een school kiezen die het "minst negatief" is, dan is daar ook wat voor te zeggen. Ben je tenminste aware van de gevaren.
 
Iz said:
Corn, dat is inherent aan personen en bedrijven die in topposities zitten. Op dit moment heb je als KLS'er een mooie ingang bij KLM. Trek het je niet aan en doe gewoon je ding. Aan de andere kant is geen persoon of bedrijf perfect en het belichten van valkuilen en potentiële gevaren is zeker geen overbodige luxe in dit vakgebied.

Overigens mag je als vlieger best wel wat dikkere huid groeien: Je zult voor de rest van je carrière minimaal drie keer per jaar kritiek op je dak krijgen, en op je persoonlijke prestaties nog wel. Moet je tegen kunnen als vlieger.

Ook is het zo dat ik het fair vind dat er meer posts over negatieve kanten van opleidingen zijn dan positieve. Van iedere opleiding. Voor tien valkuilen tien keer roepen "Deze school is toppie" heeft niemand wat aan. En als mensen dan een school kiezen die het "minst negatief" is, dan is daar ook wat voor te zeggen. Ben je tenminste aware van de gevaren.
Belichten van valkuilen en negatieve aspecten vind ik prima, maar dat zie ik eigenlijk maar amper gebeuren. Stellingen als: bij de KLSers rammelt het aan een hoop kanten.. zonder argumenten vind ik echt waanzinnig dom. Kritiek kan ik best hebben, maar dan moeten het wel redelijke argumenten zijn.

Iets wat ik enigzins jammer vind bij de KLS is dat er naar mijn idee relatief weinig nazorg is voor de mensen die níet bij de KLM terecht komt. Ze hebben dan enige contacten met o.a. BA, maar die hebben (enigzins terecht) het gevoel dat ze 2ehands vliegers krijgen die niet goed genoeg waren voor de KLM. Een moeilijke positie als preferred supplier. Ik ben verder uiterst tevreden, maar ik vind het wel belangrijk dat andere mensen die voor een keuze staan alle informatie en meningen gehoord hebben. Geïnteresseerden mogen dit stukje tevens uitprinten, onder hun kussen bewaren, en later voor zichzelf gebruiken als ze nog eens een keertje een argument nodig hebben waarom de KLS knudde zou zijn.

Ik zal de laatste zijn die zijn kop in het zand steekt en de KLS heilig verklaard, maar kom gewoon met redelijke argumenten waar de mensen wat aan hebben. Dingen blaten als: De klm gaat zich breder orienteren omdat het bij de KLS'sers rammelt vind ik een prima voorbeeld van een buitengewoon slechte stelling, en daar ga ik dan ook met volle overtuiging tegenin. Wees dan iig ook zo eerlijk om te zeggen dat je met een DFA opleiding amper kans maakt om ooit nog in een KLM cockpit terecht te komen.
 
Corn said:
Stellingen als: bij de KLSers rammelt het aan een hoop kanten.. zonder argumenten vind ik echt waanzinnig dom.

Absoluut mee eens.

Corn said:
Wees dan iig ook zo eerlijk om te zeggen dat je met een DFA opleiding amper kans maakt om ooit nog in een KLM cockpit terecht te komen.

En dat is dan weer bullshit de andere kant op.
 
Corn said:
bij de KLSers rammelt het aan een hoop kanten.. zonder argumenten vind ik echt waanzinnig dom.

Hier komen je argumenten:

Als KLM tevreden was over wat er allemaal uit Eelde kwam, was dhr. Schmidt nog altijd daar de baas geweest.

Als KLM tevreden was over wat er allemaal uit Eelde kwam, was er geen complete selectieprocedure in het leven geroepen.

Als KLM tevreden was over wat er allemaal uit Eelde kwam, werd er nog steeds slechts 1 op de 25 kandidaten afgewezen.

Als KLM tevreden was over wat er allemaal uit Eelde kwam, werden er geen proeven opgestart met andere vliegopleidingen.

Ik zou de politiek in moeten, zo goed als ik iets kan beargumenteren :D :D :D (zegt hij bescheiden)
 
Dat KLM vindt dat de kwaliteit omlaag is gegaan is misschien waar maar de enige reden dat ze bij andere vliegscholen gaan zoeken is omdat de kls niet genoeg mensen kan leveren.
 
vroegah (was alles beter,. maar daar hadden we et in een andere topic ook al over)

leidde de kls minder mensen op die werden geselecteerd door de klm.
dáár wilde de klm vanaf want toen ze geen banen hadden gingen die mensen ineens de klm aanklagen dat ze wilde werken.
de kls moest van de klm meer geld gaan verdienen en is begonnen met meer mensen aannemen.
vroegah vielen er minder mensen af, procentueel gezien, maar ik denk dat nu het aantal aangenomen mensen nog steeds ongeveer even hoog ligt en de steiging in de afwijzingen zit in de stijging van et aantal leerlingen.
 
Larspl, de dingen waar je nu mee aan komt dragen snijden ècht geen hout.

Het enige wat KLM hoefde te doen en ook deed om geen aanklachten meer te krijgen is de baangarantie afschaffen. That's it.

De KLS moest niet per se méér geld gaan verdienen, de KLS moest financiëel gezond zijn en geen verlies maken. Dat kon/kan alleen maar met een flinke hoeveelheid leerlingen. Het was niet zo dat het geld al binnenstroomde en er gewoon nog meer moest binnenstromen.

Als je zegt dat er vroeger procentueel minder mensen afvielen, en het aantal aangenomen mensen in absolute zin even hoog ligt, dan betekent dat dat de KLS een toename van slechts 20% in het aantal studenten heeft gehad. En als je dan beweert dat de stijging van het aantal afwijzingen komt door de stijging van het aantal leerlingen, dan loopt het weer spaak. Stel dat de KLS nu twee keer zoveel studenten opleidt. Als het afvalpercentage 5 keer zo hoog is, dan vallen er in absolute zin dus tien keer zoveel mensen af als voorheen.

Fenceman, heeft Ype de Haan je dat persoonlijk medegedeeld? De ENIGE reden dat KLM naar andere vliegscholen gaat zoeken is omdat de KLS niet genoeg kan leveren? Zeker, het is een grote factor, maar een afvalpercentage wat boven de verwachtingen ligt speelt zeker mee. Common sense.
 
Maar, Iz, wederom hearsay en mening........ "common sense"?, wellicht die van jouw? Anyway, dit zal altijd en eeuwig een welles-nietes discussie blijven

[edit 15:01] disclaimer: ik sta aan niemands 'kant'. ok? :)
 
Wel grappig dat de gradings die bij klm worden gevlogen door ex-kls studenten op een zeer enkele uitzondering na prima verlopen en hier vrijwel niemand op wordt afgewezen, terwijl de grading voor de vroegere 'Vrije markters' nog wel eens een probleem is. Hier was volgens mijn bron 'een groter niveauverschil' dus hele goede vliegers, maar ook mindere. Dit heb ik uit een zeer betrouwbare bron, en ik ga geen namen noemen, het is ook niet de bedoeling om mensen op te jutten ofzo, maar alleen maar om aan te geven dat sommige mensen binnen de hogere legerleiding van klm deze gradings voor kls-ers dus eigenlijk zonde geld vinden.
 
fokkerkoning! said:
Wel grappig dat de gradings die bij klm worden gevlogen door ex-kls studenten op een zeer enkele uitzondering na prima verlopen en hier vrijwel niemand op wordt afgewezen, terwijl de grading voor de vroegere 'Vrije markters' nog wel eens een probleem is. Hier was volgens mijn bron 'een groter niveauverschil' dus hele goede vliegers, maar ook mindere. Dit heb ik uit een zeer betrouwbare bron, en ik ga geen namen noemen, het is ook niet de bedoeling om mensen op te jutten ofzo, maar alleen maar om aan te geven dat sommige mensen binnen de hogere legerleiding van klm deze gradings voor kls-ers dus eigenlijk zonde geld vinden.
De selectie procedure bestaat toch niet alleen maar uit de grading...?
 
Alien, dat draagt lekker bij, twee postings over dat alles "welles nietes" is. Tegengestelde standpunten, daar zijn forums toch voor? Zou zo saai zijn als iedereen het met elkaar eens zou zijn de hele tijd.

En hoofdrekenen of het gebruik van een rekenmachientje is nou niet echt hearsay of een mening. Dat heet logica. Minder rendement uit de verwachte poule van de preferred supplier betekent automatisch dat je meer mensen ergens anders vandaan moet halen. Da's toch logisch? En dat het rendement omlaag is gegaan, dat blijkt een feit te zijn.

Fokkerkoning, verbaast me ook niks. "Vrije markt" is zeker niet heilig, sterker nog, d'r zitten compleet waardeloze vliegers tussen. Gelukkig maar van de gradings. En dat het niveau van KLS'ers (of NLS'ers, of EPST'ers etc.) net uit de opleiding veel consistenter is, zal ook zeker zo zijn. Dat is prima argument om veel ab initio's te selecteren. Vrije markters aannemen zonder grading kan om die reden best gevaarlijk zijn. Aan (goede) vrije markters zitten aan de andere kant ook weer voordelen die ab initio's niet bezitten. Het is aan iedere airline om daar hun afwegingen in te maken, en dan voor ons als vliegers hopelijk eentje die fair en logisch is.
 
Iz, wat ik bedoel is dat er nooit iemand met feiten komt. Enkel vermoedens en geruchten, maar zo gaat dat hier v.w.b. dit onderwerp al sinds ik hier lid ben. Anyway, eigelijk is dit een van de weinige constructieve topics over dit onderwerp, want gewoonlijk is het altijd direct met rotte vis gooien! :)
 
fokkerkoning! said:
Wel grappig dat de gradings die bij klm worden gevlogen door ex-kls studenten op een zeer enkele uitzondering na prima verlopen en hier vrijwel niemand op wordt afgewezen, terwijl de grading voor de vroegere 'Vrije markters' nog wel eens een probleem is.

Vind je het gek met 84 uur A310/737/MD11/747 FFS ervaring? Dat is nog (veel!) meer dan een type-rating!

Als ze in de tussentijd nog hebben gevlogen bij een andere maatschappij, gaat dit argument helemaal niet op.

We kunnen het ook omdraaien: waarom heeft een KLS een syllabus met 84 uur FFS jet?

Wat dat betreft worden de komende tijden interressant, als de Martinair, NLS en EPST mannen via het CBC programma met slechts 32 uur FFS ervaring hun grading mogen doen. Ik denk, dat zij de KLM, en de KLS, op hun grondvesten doen schudden.
 
Alien said:
Iz, wat ik bedoel is dat er nooit iemand met feiten komt. Enkel vermoedens en geruchten, maar zo gaat dat hier v.w.b. dit onderwerp al sinds ik hier lid ben. Anyway, eigelijk is dit een van de weinige constructieve topics over dit onderwerp, want gewoonlijk is het altijd direct met rotte vis gooien! :)

Feiten genoeg. Zie m'n eerdere post.:kiss:
 
maar is er nou niemand die kan vertellen waar de dfa studenten gaan werken en hoelang ze er over doen om een baan als piloot te vinden.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top