minimumloon

Bij Transavia,volgens nieuwe regeling, ga je ongeveer 3500 euro bruto per maand verdienen en dat gaat per jaar omhoog.

Bij EasyJet en Ryanair moet je eerst nog 30.000 euro investeren in rating,maar dan ga je binnen een jaar ( ik neem het even ruim met wachten op linetraining enzo) 2800-3000 pond netto per maand verdienen,na 2 jaar 3500 pond netto bij Ryanair. Een dikke 5000 euro netto in de pocket,maar dan heb je verder ook niks.

Geen pensioen,geen loss of license, als je iets overkomt ben je de klos en was je bij Trans veel beter af.
Lijkt veel geld en zolang alles goed gaat is dat ook zo en kan je heel goed aflossen bij de bank en nog steeds heel fatsoenlijk leven!

In Engeland kun je netto veel meer verdienen als in Nederland,maar in Ned heb je hypotheekrente aftrek, studiekosten aftrek, dat scheelt ook een boel geld.
Daarbij komt dat het leven niet echt aantrekkelijk is daar, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Wat ik wel geleerd heb is, dat je het niet voor het geld moet doen, want de kosten zijn gewoonweg te hoog en de salarissen relatief laag.
Studiekosten + typerating + verzekeringen+ rente = 150.000 euro
Het duurt behoorlijk lang voor dat je dat terugverdient hebt, maar een gemiddeld salaris van 2500 euro netto.
Gaat natuurlijk wel jaarlijks omhoog en als je captain bent verdien je weer een stuk meer.

Laat zeggen de eerste 5-10 jaar heb niet veel te makken,maar daarna kan je heel goed verdienen.

Opsomming van salarissen netto: puur wat je op je bankrekening krijgt per maand

First Officer 2 jaar in dienst:

Ryanair STN: 3500 pond= 5200 euro
EasyJet: 3200 pond= 4750 euro
Transavia: 2600 euro
AirBerlin: 2800 euro met daggeld vergoedingen
SkyEurope: 2360 euro inclusief per diems


Dit geeft een zeer vertekend beeld, want bij Ryanair moet je alles zelf betalen, uniform ,eten en drinken aan boord zelf meebrengen, hotels tijdens recurrent training en dat is bij Easy wel alles geregeld.
En bij Trans heb weer een zeer goed pensioen opbouw.
Misschien dat je op de korte termijn bij Ryanair beter af bent,maar op de lange termijn betwijfel ik dat zeer.
 
hey

vergeet Thomson niet..

daar zitten we ook op de 4 netto voor starter, geen ratingkosten en een retegoed pensioen (laatste salaris) ook alles prima geregeld zoals private health care, pff..teveel om op te noemen... oja, en vliegen voor 2,5 pond voor staff..ook erg lekker!

tjau
 
Iz said:
De jongens die het nooit gelukt is om een vliegbaan te krijgen, zwerven hier niet rond op het PBB, maar bijna iedereen hier kent er meerdere. Waarvan de meesten voor de rest van hun leven dus financiëel geruïneerd zijn, of failliet.

Inderdaad Iz. Ik ken er helaas meerdere. Onlangs nog twee bijgekomen
(uit mijn omgeving) die de handdoek in de ring hebben gegooid. Ook al trekt de markt nog steeds aan.
Te lang klaar en te weinig uren na de opleiding is nog altijd niet gunstig voor een sollicitatie. Extra kapitaal in een urenprogramma stoppen wil ook nog wel eens de problemen groter maken in plaats van oplossen. Je hoort ondanks alles soms trieste verhalen van mensen die het geprobeerd hebben.:huilt:
Ik weet van een oud-collega dat hij, na 5 jaar proberen, nog altijd het PBB leest.
Een schandalig feit dat het tegenwoordig zoveel om de pieken gaat.:(
Zonde!....voor dit leuke beroep.
 
Ik zal je eerlijk zeggen.... ik ben één van die groep. Ook ik had de handdoek in de ring gegooid. Maar nu, vijf jaar later, toch maar weer begonnen.

Het kan altijd nog... ;)
 
Uiteraard is het zo dat des te meer uren des te beter...
Maar, hoeveel uur zou gunstig zijn voor je sollicitatie?
 
Beer said:
Ik zal je eerlijk zeggen.... ik ben één van die groep. Ook ik had de handdoek in de ring gegooid. Maar nu, vijf jaar later, toch maar weer begonnen.

Het kan altijd nog... ;)

Beer, heel goed! Blijf volhouden!
Er zijn een paar mindere jaren geweest, maar het is ook al weer een tijdje beter en ik denk dat je nog even goed moet proberen om er tussen te komen.
Succes!
 
faisj said:
Uiteraard is het zo dat des te meer uren des te beter...
Maar, hoeveel uur zou gunstig zijn voor je sollicitatie?

Ik denk dat dit voor elke airline, sollicitatie, selectie en/of cova anders is.
Moeilijk om te zeggen dus.
Maar wat wel belangrijk is, is dat je recente ervaring kunt aantonen, in ieder geval recente luchtvaart bezigheden.
 
faisj said:
Met all due respect; Ik dacht dat piloten niet echt financieel "krap" zouden zitten...


Hahaha,

With all due respect, jij moet nog veel leren van de luchtvaart kan ik al zien :grijns:

@ PH-JPC

Het is in het begin gewoon knokken en je hebt idd ook weinig baan"keuze". Ik kruip langzamerhand oud de "UBER" armoede pool en kan langzamerhand me lening aflossen zonder verder in de kosten te draaien. (begonnen in jan-2002)

ps: Nice pictures van de F50 op je website
 
FlyHigh said:
Hahaha,
With all due respect, jij moet nog veel leren van de luchtvaart kan ik al zien :grijns:

Les 1:
Er is maar één manier om een klein fortuin te verdienen in de Luchtvaart.

En dat is door met een groot fortuin te beginnen. :haha:
 
faisj said:
Thanks for the reply Branson

Lift --> :confused: (wat bedoel je daarmee?)


Daar bedoel ik mee dat alleen KLM en BA lowtimers aannemen van Nederlandse scholen. En dan alleen van KLS/NLS/EPST.



@PH-JPC

Natuurlijk kun je bij Denim goede ervaring opdoen. Ze betalen alleen slecht en ik denk dat zo'n beetje iedereen transavia zal preferen boven Denim (vandaar ook 'minder' treffen)

En uiteraard moet je de opmerking over het leven tegen de armoedegrens met een korrel zout nemen.

:biertje:
 
Ok dat is wat anders... maar je kan met íedere vliegopleiding uiteindelijk bij een major komen.
Zeker Stella, maar goed dat is een andere discussie die we hopenlijk hier niet gaan voeren.

En je leven lang bij een kleine maatschappij moeten slijten, zoals je eerst zei, rammelde natuurlijk ook een beetje.

Die armoedegrens... tja ik mag op zich nog niet eens klagen maar geld om eten&drinken te kopen en een dak boven je hoofd zit er soms gewoon niet in.
Armoedegrens.. klinkt wel zwaar maar zo voelt het soms ook wel!

:biertje:
 
@JPC: help me tijdens de volgende trip even herinneren, dan krijg je een extra biertje van me ;)
 
Hahahaha ja ik ga de arme-copiloten-zieligheids-factor even opvoeren dan ;-)

J is trouwens veilig thuis gekomen hoor!
:D
 
Oh en vergeet niet, dat je enigzins gelimiteerd kan zijn vwb hypotheken als je nog eens iets wil kopen. Ook niet ieder land is zoals NL, dus als je buiten NL aan de slag moet omdat er geen banen zijn kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan...
 
Back
Top