Als het mag even een anekdote over het handmatig invullen, het volgende.
Heb eens naast een Chief Pilot uit de oude school in een aanname commissie gezeten om vliegers te selecteren.
Komt een kandidaat binnen met z’n logboek. De C.P kijkt het boek aandachtig door, fronts de wenkbrauwen en zegt, tja, de benodigde uren staan er inderdaad in, maar hebt U ze niet bij elkaar verzonnen en ze gisteravond allemaal in het boek gezet?
De kandidaat zat met open mond en stotterde, hoe bedoelt U ?
Kijk, zei de C.P. terwijl hij het boek naar mij toe schoof, ik zie elk jaar een paar honderd logboeken en niet een ziet er uit als dat van U.. De logboeken die ik zie zijn volgeschreven met alle kleuren inkt, soms nauwelijks leesbare entries verkeerde airport codes, niet terzake doende opmerkingen en je kan meestal uit de verschillende handschrift stijlen opmaken in welke gemoeds toestand de entry geschreven is. Uw logboek is volledig steriel, alles met dezelfde pen geschreven, op precies dezelfde manier en alles klopt. Kunt U dat uitleggen?
De arme man heeft toen tien minuten moeite moeten doen om de C.P. er van te overtuigen dat hij het een genoegen vond om na iedere vlucht, op precieze en nauwkeurige wijze, inderdaad met dezelfde pen, zijn entry te boeken. Ik houd van consistent zijn, zei hij nog.
Komt de volgende kandidaat binnen.
C.P neemt het logboek aan en bladerd aandachtig. Zet dan zijn bril af en zegt tegen mij, Horizon, vliegers moeten eigenlijk eens leren hun logboek veel meer preciezer en nauwkeuriger en netter met meer consistentie bij te houden.
Moet je dit zien, terwijl hij me het boek gaf, dat is toch allemaal rommelig en dan ook nog met verschillende pennen en kleuren neergekalkt. Tss. Kijkt dan de arme man doordringend aan. Bent U in de cockpit ook zo rommelig?
De kandidaat zat peentjes te zweten.
Overigens zijn ze beide aangenomen.
Cheers
Art