Glide-in parakist EHMZ

N2024

Well-known member
Het is in de mode! Eerst op Teuge, toen kon Arnemuiden natuurlijk niet achterblijven... Gisteravond moest ik even in mijn hangar wezen. Stond de PH-PCT in de weg. Op straat dan dus. Motorproblemen gehad en geland in het koren. Via de calandweg hebben ze hem weer terug naar het vliegveld gesleept.

Daareven nog wezen kijken, volgens de para`s is de hele achterkant ietwat getordeerd. Behoorlijke schade dus. Gelukkig hebben ze de PH-DES nog, dus er wordt weer vrolijk gesprongen.
 
Last edited:
Hoorde van een oudcollega/vriend die op het veld werkte dat het iets te doen had met een verloren/vergeten brandstofdop....

Afijn, wel weer goed afgelopen en dat is een mooie zaak, al is hetjammer dat ze hem niet gewoon op de baan hebben kunnen zetten.


Abaco-Air
 
Ik geloof wel dat het iets ernstiger is als een vergeten tankdop. Volgens mij is echt de motor in de soep gelopen.
 
N2024 said:
Ik geloof wel dat het iets ernstiger is als een vergeten tankdop. Volgens mij is echt de motor in de soep gelopen.


De parakist van Texel heeft van de week ook een voorzorgslanding gemaakt.
 
Denk dat er meer achter zit..... loopt er misschien iemand in nederland rond met een grote schroevedraaier, die als doel heeft alle parakisten te slopen???????
 
Voor een turbinekist is de temperatuur niet extreem van belang, scheelt een paar graadjes op de zeg 740 oid max, de rode lijn iig, bij een piston maakt t meer uit maargoed, rode lijn blijft rode lijn, dus zou niet veel moeten uitmaken. Probleem bij para-operaties is vaak schockloading bij een zuigermotor, maar kan me ook niet voorstellen dat dat bij warm weer erger is.
 
Als de oorzaak bekend is van de (Teugse) motorstoring zou ik dat graag willen weten. Er lopen hier nog meer sleurhutvliegers rond, en een paar voormalige collega's vliegen zo'n ding over uitgestrekte watervlaktes met passagiers. Een voormalige sleurhut van het bedrijf waar deze jongens voor vliegen ligt op de bodem van de Atlantische Oceaan nadat er iets met de gearbox verkeerd ging (prop stond stil, gas turbine draaide gewoon).
Normaal staat de PT6 bekend als een betrouwbare motor, het maakt me wel nieuwsgierig als je van motorstoring hoort bij dit type, speciaal in de caravan
 
N2024 said:
Het is in de mode! Eerst op Teuge, toen kon Arnemuiden natuurlijk niet achterblijven... Gisteravond moest ik even in mijn hangar wezen. Stond de PH-PCT in de weg. Op straat dan dus. Motorproblemen gehad en geland in het koren. Via de calandweg hebben ze hem weer terug naar het vliegveld gesleept.

Daareven nog wezen kijken, volgens de para`s is de hele achterkant ietwat getordeerd. Behoorlijke schade dus. Gelukkig hebben ze de PH-DES nog, dus er wordt weer vrolijk gesprongen.

Het lijkt wel of ,, den duvel,, aan het spelen is met die para kisten !! zondag is de Cessna 206 soloy van sky-fun.de Grefrath (EDLF) door z,n ,,voorpoot,, gegaan tijdens taxien, schade 120.000 pleurootjes ,:niet_bli:
de tweede parakist een Cessna 182 Q , heeft ook al problemen en is voorlopig gegrounded. !

Ik durf het woord sabbotage niet uittespreken ,..... maar toch !!!!:dozey:
 
Over de kist op EHMZ. De tankdop was er inderdaad af gegaan en trok vacuum zodat de kist geen peut kreeg. De hoogte was slechts 200 voet, dus andere tank kiezen hielp niet meer. Kist wordt waarschijnlijk bij Transal gerepareerd, Dick de Ruiter zag het schijnbaar toch wel zitten om hem weer te maken. Behoorlijke schade omdat de wingstrut de motor in is gekomen (gelukkig motor zelf niet beschadigd). Het achterste gedeelte van het airframe is ook verbogen.

Nog even geïnformeerd bij de para`s waarom hun kisten nou opeens zoveel kuren vertonen. Het schijnt dat ze door de haast e.d. veel eisen van de kisten. Van 9000 ft naar beneden hebben ze 4 minuten nodig. Dit is ongeveer even lang als de para`s er over doen (dus zonder kist)! Tussendoor "doorblazen" om afkoeling tegen te gaan zit er dus gewoon niet in. Elke minuut telt. Ik denk zelf dat dit verkeerde zuinigheid is, de overhaul van de motor komt er zo natuurlijk ook sneller als nodig.

O ja. Als vervanging van de PCT is nu de PH-JBY gehuurd. Toevallig vanavond gelijk met deze kist gestart met mijn 150. Met volle peut en 2 p.o.b. tot 3500ft hebben we gelijk op gevlogen. Qua snelheid ging de JBY iets sneller, maar qua klimsnelheid was mijn 150, zeker in het begin, iets sneller. Vond ik wel grappig met slechts 100pk. Ik denk dat dit komt omdat mijn motor net overhauled is.
 
Last edited:
N2024 said:
O ja. Als vervanging van de PCT is nu de PH-JBY gehuurd. Toevallig vanavond gelijk met deze kist gestart met mijn 150. Met volle peut en 2 p.o.b. tot 3500ft hebben we gelijk op gevlogen. Qua snelheid ging de JBY iets sneller, maar qua klimsnelheid was mijn 150, zeker in het begin, iets sneller. Vond ik wel grappig met slechts 100pk. Ik denk dat dit komt omdat mijn motor net overhauled is.
Nog geen koper voor de 150 gevonden?
 
piper28 said:
Nog geen koper voor de 150 gevonden?
Ja dat wel, maar dat heb ik maar afgezegd. Iemand uit Ierland deed een erg goed bod en mijn bank had de cheque betaling ontvangen. Het bedrag wat overgemaakt was bleek veel hoger dan afgesproken. Beetje raar, ik vond het nogal vreemd. De cheque heb ik toen laten vernietigen door de bank. Het lijkt nogal op fraude.

Verder wilde Dick de Ruiter (Transal) de Socata niet in onderhoud nemen. Volgens Dick is een Socata kwalitatief gewoon minder als Cessna of Robin. Ook zijn de inspecties veel uitgebreider. De vorige eigenaar van mijn Cessna schijnt ook een TB10 gehad te hebben, deze heeft hij vervangen door een Robin. Toevallig sprak ik hem bij Dick en hij vertelde hetzelfde verhaal.

Het onderhoud in de buurt is voor mij ook wat waard. Ik heb geen zin om dan elke keer naar Mastenbroek te moeten rijden/vliegen als er wat met de kist is. Ik heb toen dus besloten de kist voorlopig te houden en heb in plaats van een andere kist een hangar gekocht. Om eerlijk te zijn heb ik nog steeds wel zin in een Socata, maar ik blijf voorlopig dus nog met de 150 vliegen.

Tenslotte. Ik had nog een aspirant koper uit Duitsland die een 150 zocht. Ik informeerde natuurlijk over zijn motivaties, hij bleek zijn eigen 150 verkocht te hebben en had daar spijt van. Zodoende wilde hij er weer eentje kopen. Ben ik ook over na gaan denken...
 
Hi Buddy!

Was nog ff aan het neuzen op het board, en zag je laatste post...
Wat betreft die cheque, een collegaatje van me in Nairobi is inderdaad
zo afgezet bij het verkopen van zijn in dit geval Honda-motorfiets...

Bank kreeg de cheque, hij staat zijn motor af, en de "betaler" trekt zijn
cheque in... Het vervelendste was dat ie er niks tegen kon doen....

Dus denk ik dat je goed gehandeld hebt!

Grtz, VF

PS Al plannen met een Mooney?
Ikzelf ben aan het kijken om een trainingskist aan te schaffen,
ik krijg zoveel klanten, dat het de moeite waard wordt!
Ik spreek je nog!
 
N2024 zetdie socata uit je hoofd!!!

Die dingen veranderen van een droom in een nachtmerrie
je koopt toch ook geen franse auto!!!

geloof me niet doen!!!

groeten
 
N2024 zetdie socata uit je hoofd!!!

Die dingen veranderen van een droom in een nachtmerrie
je koopt toch ook geen franse auto!!!

geloof me niet doen!!!

groeten

Hoezo?

Transal (het bedrijf wat mijn vliegtuig onderhoudt) wilt geen Socata in onderhoud nemen omdat vinden dat het met de Franse slag is gebouwd. Zodoende had ik het al een beetje uit mijn hoofd gezet. Een mooie Cutlass lijkt me op dit moment het best bij mijn wensen passen. Ik ga over een paar weken met zo`n kist op pad om het uit te proberen (tochtje naar Trieste / LIPQ).

Aan de andere kant heb ik pas even gevlogen met VanFan vanaf EHMZ en eigenlijk vonden we het ook een goede optie om de 150 aan te houden en het overland werk met een gehuurde Cutlass of Cirrus te doen. Dus ik ben er nog niet uit...
 
@N2024

Heb je gehoord van die ultra-light, die "omgewaaid" is toen hij op weg was naar Dick?

Deze man wil evt. voor een C150 gaan, ik probeer "mee" te doen,
als RvA een schappelijk prijsje regelt...

Een C177 lijkt me ook niet onaardig trouwens! :)

CU around!

Grtz, VF
 
Back
Top