Neares-vliegschool

Mark2006

New member
Beste mede-airworkers,

Graag zou ik nog een vraag willen voorleggen. Laatst ben ik door iemand geattendeerd op de vliegschool 'Nearas' in Noorwegen. Volgens hem zou dit een hele goede school zijn, maar ik vraag me af of er wellicht mensen meer directe ervaringen ermee hebben. Ik overweeg namelijk ook EPST, maar daarmee in vergelijking ziet het programma van Nearas er wel heel goed uit, lijkt het:

Voor omgerekend ongeveer 65.000,- euro volg je een driejarig programma, waarbij huisvesting is inbegrepen:
-maand 1-9 verblijf je in South Carolina, doe je zowel theorie als praktijk;
-maand 9-24 vlieg je een als instructeur daar (ze garanderen dat niet, maar zeggen dat tot nu toe 100% dat daadwerkelijk heeft gedaan)
-dan nog 12 maanden in Noorwegen.

Je zou volgens de site terugkomen met je Jar-FCL en FAA papieren, geen typerating.

Voor het exacte programma zie de site van Nearas.

Ik zou het erg fijn vinden als iemand eens kritisch naar dit programma zou willen kijken. Ik wil namelijk goed het e.e.a. overwegen voordat ik naar Noorwegen ga voor een selectie :).

Bedankt alvast! Groeten,

Mark.
 
Last edited:
oke,
Heb op de site gekeken. Het is ong hetzelfde wat ook EPST bied.
Weet niet hoeveel de opleiding daar kost. Maar pas op geld is daar ook waard als een school een opleiding biedt onder 100.000 euro moet je oppassen, want in de meeste gevallen ontbreekt er iets. op site staat wel dat je de benodigde papieren krijgt.
Je moet ook niet alleen van het site uitgaan.

Daarom help mensen met ervaring daze jochie om een weg te vinden?
 
Achi said:
oke,
Heb op de site gekeken. Het is ong hetzelfde wat ook EPST bied.
Weet niet hoeveel de opleiding daar kost. Maar pas op geld is daar ook waard als een school een opleiding biedt onder 100.000 euro moet je oppassen, want in de meeste gevallen ontbreekt er iets. op site staat wel dat je de benodigde papieren krijgt.
Je moet ook niet alleen van het site uitgaan.

Daarom help mensen met ervaring daze jochie om een weg te vinden?

Wat ontbreekt er aan een opleiding die minder kost dan 100.000? Zoals bijvoorbeeld FSB, Lufthansa, FSB, Intecockpit ?????

Hmmm, omdat ze misschien niet het vel over je neus trekken. :boring: :passed:
 
jester said:
Wat ontbreekt er aan een opleiding die minder kost dan 100.000? Zoals bijvoorbeeld FSB, Lufthansa, FSB, Intecockpit ?????

Hmmm, omdat ze misschien niet het vel over je neus trekken. :boring: :passed:

Daar ontbreekt niets , ze reken alleen de accoodatie en maaltijden niet mee
Maar Neaves staat er met accomodatie(dat zei je)
Reken is zelf na hoeveel accomodatie van drie jaar kost
Dat komt dan voor opleiding en heel goedkoop prijs op
Maar ik zeg ook niet dat er iets ontbreekt maar dat er iets KAN ontbreken
 
Hoi,

Dank voor jullie reacties. Uiteraard zou ik ook verder bij hen navraag doen alvorens selectie o.i.d. te gaan doen, maar ik hoopte dat anderen hier al wat meer over wisten.

Het programma lijkt mij er wel goed uitzien, alhoewel die 'vlieginstructie' niet gegarandeerd is en er bijv. geen garantiefonds is. Op de site zag ik dat iemand bij Sky Europe terecht komt, op zich komen daar ook mensen van EPST terecht. Dat is waarom het prijsverschil me zo opvalt.
Uiteraard zijn er vele vragen nog: zoals waar komen andere afgestudeerden terecht, wat als je geen baan vind als vlieginstructeur (mag je dan gelijk door naar het programma van de laatste 12 maanden), hoe zit het met de financiering (daar/hier) etc. Mocht niemand meer informatie hebben, ga ik binnenkort zelf maar eens aan de bel hangen ;).

Groet, Mark
 
Hoe hoog kan de kwaliteit zijn als studenten daar les geven.Daarom lukt het denk ik hen dat het goedkoop is. Ik vind dat school wel een beetje vaag.
Ze hebben ook geen feedback.Wat ook heel belangrijk is na het halen van je breveeten.

Pas daarmee op!!
 
Als de studenten gaan les geven dan zijn ze inmiddels geen 'student' meer... ze hebben hun brevet als vlieginstructeur gehaald voordat ze daar beginnen dus ik denk dat de kwaliteit op die school net zo hoog of laag kan zijn als op welke andere school waar beginnende instrusteurs zijn!

Na een jaar instructie geven ga je weer terug om je MCC te doen.. inmiddels heb je een hoop vlieguren gemaakt... maarrr.. dit zijn wel single engine uren!

Ik denk niet dat het een slechte school zal zijn, ik denk dat je er voor moet kiezen als het prijskaartje je aanspreekt en je het wel ziet zitten om een jaar als instructeur te werken... Dus uiteindelijk wat langer doet over de totale opleiding...
 
Nou, het klinkt allemaal best wel goed als je het aan mij vraagt! Maar ik vraag me dan wel af, is het mischien goedkoop omdat je mischien op een soort van stage als vlieginstructeur gaat? En dat je gewoon de school vergoed met je inkomsten, en deel ervan houd? Laten we het een beetje vergelijken met stage van een vervolgsopleiding...

Mischien is daarom de prijs redelijk laag... En aangezien je ook nog eens lekker veel uren maakt neem ik aan, pakt de school vast een percentage van je verdiensten bij het vliegen.

Kan het ook fout hebben hoor! Dan moet je niet op me letten!:grijns:

Just my 2C
 
Ze garanderen geen plaats bij de school in South Carolina zelf, ze assisteren met het vinden van een baan als instructeur.
 
"After you complete your initial training at NAIA the J-1 Visa allows you to have a paid job as a Certified Flight Instructor. NAIA have educated Scandinavians to be Certified Flight Instructors since 1972 and have an excellent reputation among other american flight schools. NAIA are thus able to assist you in getting a job as instructor. We can not guarrantee a job, but so far all students have succeded in getting a CFI position."

Lees dit nog even goed en zie dat er (dat zei je niet hoor, maar even voor de duidelijkheid) geen baan wordt gegarandeerd en zeker niet per se bij NAIA.
15K voor een instructeur, dan doe je het goed.
Ze mogen verder nog even leren spellen :)

Je kan de werkelijke kostprijs van je training bij NAIA opvragen via NAIA.
Misschien een idee om het zelf te regelen en zo een hoop geld te besparen?

Greetz
 
De constructie met deze scholen in de VS waren vroeger erg in trek maar ik zou het niet aanraden. Het is zekere geen EPST constructie omdat die aan de bovenkant van de markt zit qua kwaliteit... Was dit niet een van de scholen in de VS waar Vellinga vroeger zaken mee deed?? :eek!:
 
He Flash2002,

Kun je misschien toelichten wat je bedoelt, want ik begrijp niet helemaal waar je op doelt.

Alvast bedankt!

Mark
 
Als EPST je aanspreekt, maar je aanhikt tegen de hoge kosten (waarvoor overigens een garantiefonds bestaat) dan zou je ook even kunnen kijken naar het nieuwe EPST programma bij Dan-Fly Aviation in Denemarken. Onder de vleugels van EPST doe je daar je opleiding (net zoals er mensen onder de vleugels van EPST naar Oxford gaan). Vervolgens doe je bij EPST je AJFC (net als mensen die via EPST in Oxford hun opleiding doen) en vervolgens zal EPST je op de zelfde manier aan een baan proberen te helpen als de mensen uit Oxford.
Het verschil is dat je niet bij OAT bent opgeleid. Dit is voor sommige maatschappijen misschien een reden tot terughoudendheid. Anderzijds heeft EPST een erg goede naam en kennen maatschappijen de kwaliteit die wordt geleverd en die is mede te danken aan de AJFC. Eén van de grootste verschillen is echter de prijs: op dit moment eur. 71.000,00 (inclusief kost en inwoning voor de periode in Denemarken).
Voor een eventuele lening van dit bedrag wordt een dekking uit het garantiefonds gegeven. De financiele deal via ABN-AMRO zoals die geldt voor het Oxford-traject geldt echter niet.
Nog een bijkomstigheid: het programma staat ook open voor mensen boven de 28, dus ook krasse knarren die nog willen gaan vliegen zijn welkom.
Voor meer info kun je kijken op www.epst.com en kijk dan naar het First Officer Programma.

Succes!

687
 
Ik ben er ongeveer een jaar geleden geweest samen met iemand anders van dit forum voor de selectie. We konden allebei in principe beginnen maar hebben dit niet gedaan.
 
Back
Top