Garantiefonds, goed of niet?!

Kijk iedereen praat wel over de garantiefonds en banken. Maar ALS je het geld zonder te lenen onder je kussen kan halen. En dan da tjij biv de opleiding begint. Is het zo dan dat je als je niet je brevetten kan halen en stopt de Garantiefonds het geld weer aan je terugbetaald. Weet iemand hier een antwoord op?
 
Als je het (zwarte) geld zo in een sporttas op tafel kan zetten?? Geen idee, maar lijkt mij dat een garantiefonds dat dan ook gewoon terugbetaald (mits om de juiste redenen dan wel). Het maakt wat mij betreft niet uit waar jij je geld vandaan haalt en dat zou dat garantiefonds ook niets uit moeten maken. Anders klaag je ze maar aan wegens discriminatie ("maar m'n pappie is helemaal niet zo rijk dat ie het kan missen"). :grijns:
 
mischien een betere vraag... zijn er gevallen bekend waar een garantie fonds heeft uitgekeerd, en zoja hoe is dat gegaan?
 
Het garantiefonds keert niet uit als je aantoonbaar EIGEN vermogen hebt, dus niet dat van je ouders oid

Maar ik weet niet hoe het zit als je 40k op je bank hebt staan, of ze dat willen zien, of dat ze dat niet als eigen vermogen zien, omdat het niet kostendekkend is
 
Pjotr Orno said:
Het garantiefonds keert niet uit als je aantoonbaar EIGEN vermogen hebt, dus niet dat van je ouders oid

Maar ik weet niet hoe het zit als je 40k op je bank hebt staan, of ze dat willen zien, of dat ze dat niet als eigen vermogen zien, omdat het niet kostendekkend is

Ze moeten eerst maar eens achter m'n bankgegevens komen, laat staan dat ik dat geld dan niet allang bij m'n ouders op de rekening heb gestald zo snel ik weet dat er iets met het garantiefonds gaat plaatsvinden.

Toch fijn dat ik me om dit soort dingen niet druk hoef te maken....
 
Pjotr Orno said:
@Smarty2000 Nee, want de school heeft zelf ook een toelatingsgesprek, dat is het laatste oordeel dat over je geveld wordt, dus als zij vinden dat het goed zit met alles nemen ze je aan, motivatie hoort daar dus ook bij.

Ik zal meteen je volgende vraag ook antwoorden. Het garantiefonds neemt je rentelast over als je 1 jaar na je opleiding geen baan als verkeersvlieger hebt gevonden. Dit doen ze 4 jaar lang, want 5 jaar na je opleiding is het garantiefonds niet meer van toepassing. Dit bedrag hoef je niet terug te betalen.

Hallo Mensen...ik ben uit Duitsland en ik was op 6.Juli bij de voorlichtingsdag in Eelde. Maar de part over de financering en de garantiefonds heb ik niet kunnen verstaan.

De presentatoor heeft gezegt, dat (wat ook Pjotr Orno schrijvt) bij en tijd langer dan 12 Maanden de renteverplichting woord overnomen bij de Bank. Dat is maar lekker goed maar wat is met de "reklame-speuk": "Toen de school onder de vleugels van de KLM kwam wilde de KLS én het Rijk dat de opleiding voor iedereen, in financiele zin, toegankelijk moest blijven."?

Dus wat gebuurt in deze 12 Maanden met de Renteverplichting als je geen baan heeft? Ben ik dan onthefft? Als 't niet zo is, dan vind ik dat 't en echte finaciele val is. Namelijk in mijn geval zal ik niet de renteverplichting kunnen betaalen omdat ik geen financiele zekerheit heb.

Alvast bedankt voor informatie en aantwoorden....groetjes uit Keulen
 
Last edited:
Interessant, een paar samenvattingen van uitspraken van KLM'ers op het VNV forum over het garantiefonds:

- Stichting garantiefonds kan éénzijdig de voorwaarden wijzigen. De stichting is geen partij in het opleidingscontract en zet ook geen handtekening. Het is dus al voorgekomen dat de stichting de voorwaarden heeft aangepast waarbij de leerling een stuk minder zekerheid heeft gekregen.

- Er lopen nog zaken waarbij het garantiefonds meer dan een jaar na dato nog steeds weigert uit te keren.

- De staat heeft in 1991/1992 voldoende in het garantiefonds gestort om het voor zeker 20 jaar te vullen.

- Stichting garantiefonds heeft tot doel een zo goedkoop mogelijk onderpand te zijn voor de lening die een toekomstig, KLS opgeleide verkeersvlieger afsluit bij een bank. Wanneer de toekomstige vlieger een probleem heeft zal de stichting garantiefonds zijn best doen niet uit te keren. Zolang de bank haar geld krijgt is er geen probleem.

- Stichting garantiefonds is er eigenlijk dus niet voor de leerling maar voor de bank.


Deze punten zijn dus niet van mij maar van KLM-vliegers en zijn dus ook niet mijn meningen, maar lijken mij wel dusdanig belangrijk dat je ze meeneemt als je overweegt om daar de opleiding te doen.

Overigens denk ik dat het niet zozeer een probleem is, zolang je jezelf gecovered hebt. Iets wat je ALTIJD moet doen als je met een vliegopleiding begint. Ik denk nog steeds dat de KLS een prima opleiding is en een garantiefonds is zeker beter dan niks. Maar denk alleen niet dat het garantiefonds een cure-all is voor al je mogelijke problemen.
 
Mijn vraag was als je geld opeens tevoorschijn haalt en zegt :"i heb een contrat gemaakt met mijn op in mogolie en dat ik het over tien jaar zal terugbetalen. Dus met officiele blaadjes vastgelegd. Keet de garantiefonds dan he geld als je door buiten je eigen schuld moest stoppen het geld
 
sorry prettyfly je hebt gelijk nader gelezen zie ik mijn fouten.:huilt:

Verbeterde versie:

Mijn vraag was: Je komt de dag dat je moet payen naar het school en zet 100.000 euro op tafel; je hebt dat geld niet van de bank geleend maar van een persoon(bijv. van je vader, kan wel). Omdat je vader wil dat je dat geld na 10 jaar hem terugbetaald heb jij emt hem samen bij de notaris een officiel contract afgelegd.
Dat is de een blaadje die je hebt ondertekend,dat na tien jaar zal terugbetalen.

Betaald dan de Garantiefonds dan het geld aan je vader als je niet verder mag/kan door een of ander reden ?

:dozey: :dozey:
 
misschien een snelle irritante vraag erachteraan,, in welke gevallen keert het gerantiefonds NIKS uit aan de bank (waarvan je het geleend heb)? en als je bijvoorbeel onvoldoende scoort op de kls,, zodat je er vanaf moet,, moet je dan zelf betalen of regelt het garantie fonds dat??

grtz su:rt:
 
als je luiheid onvoldoende scoord
Maar dan is de vraag eigen luiheid.
op opendagen zeggen ze wel dat het dan hun schuld is dat je onvoldoende scoord en het uitkeren maar dat ze dat ook echt uitkeren is nog de vraag.
Wat je het beste kan doen is een is een algemene voorwaarden aanvragen en alles goed doorlezen.

Vraag me niet hoe dat moet weet ik ook niet.

bye
 
Suresh said:
en als je bijvoorbeel onvoldoende scoort op de kls,, zodat je er vanaf moet,, moet je dan zelf betalen of regelt het garantie fonds dat??

grtz su:rt:

Daar is het garantiefonds denk ik voor bedoeld. Dit is dus gedekt, althans dat heb ik begrepen uit een open dag (vorig jaar). Wat er verder allemaal gedekt is e.d. kan je ze het beste zelf vragen, bijvoorbeeld ook op een open dag.

Clown
 
Ik wil niet te diep op de zaken ingaan aangezien het mijn zaken niet zijn, maar ik weet wel van meerdere mensen dat op dit moment daadwerkelijk geld terug krijgen van het KLS garantiefonds een en al gekloot is.
 
Suresh said:
misschien een snelle irritante vraag erachteraan,, in welke gevallen keert het gerantiefonds NIKS uit aan de bank (waarvan je het geleend heb)? en als je bijvoorbeel onvoldoende scoort op de kls,, zodat je er vanaf moet,, moet je dan zelf betalen of regelt het garantie fonds dat??

grtz su:rt:

Het lijkt mij (maar dat weet ik niet zeker) als jij de opleiding niet haalt omdat je een beetje uit je neus zit te eten, het garantiefonds NIET jouw schuld overneemt. Het gaat volgens mij alleen om gevallen waardoor je buiten je eigen schuld moet stoppen met de opleiding.

Maar ik denk dat je hiervoor het beste contact op kunt nemen met de school zelf.
 
Achi,

Het garantie fonds geldt alleen bij leningen gedaan bij de genoemde banken.
Ze gelden daar als onderpand. Als je handje contantje betaalt en je stopt er halverwege mee, dan ben je je geld gewoon kwijt. Het advies op de voorlichtingsdagen was dan ook om te lenen en het geld dat je hebt gewoon weg te zetten. Denk wel aan het EIGEN vermogen verhaal. Meestal gaat het echter om Pa en Ma die bij willen springen. Dat kunnen ze dus beter achteraf doen.
 
Dus je kan beter het geld lenen, dan als je je brevetten hebt alles in een keer terug betalen; want dan hoef je geen +rente betalen.
Kan toch:confused:
 
Sorry ik ben het even kwijt. Als je zelf al geld hebt, waarom is het dan toch beter om te lenen?

Stel ik heb 20K voor het levensonderhoud, huisvesting en rente (zelf).

Dan hoef ik dus ipv 150K maar 130K te lenen.

Waarom zou ik nu 150K moeten lenen ipv die 130?

Of bedoel je dat je de 119K die je aan de KLs moet betalen volledig moet lenen?
 
Back
Top