kleurenblindheid

@Cessna Citation
Ik weet niet wat gebruikelijk is tijdens zo'n keuring en wat niet. Maar als er interne regels zijn geen kleurenblinden.... Als je goed leest zie je ook dat ik aanraad dat indien je slaagt op het apparaat dat meeneemt zodat je een soort troef hebt.

@cyberboy Elke dinsdag middag om half 4 in schipholrijk dan doen ze deze "losse" tests op de anomaloscoop.


Aviation Medical Center

* Beechavenue 126/128, Telnr: 043 3653045


Succes!

Tks
 
@cyberboy je kansen kunnen echt heel erg uiteenlopen, heb er heel erg veel over gelezen.
Ik zou gewoon goed je best doen, meer kun je niet doen.

paar berichten hierboven staat een link met een door de UKers uitgevoerde test op diverse typen mensen.

Ook kun je hieruit opmaken dat ze gaan meten hoe "breed" je stoornis is en niet echt hoeveel je afwijkt van het normale.

tks
 
@Cyberboy:

Hoe was de uitslag van de anomaloscooptest???

Ik kamp namelijk met hetzelfde probleem, bij de KLu afgekeurd op de (gecomputeriseerde) Ishihara-test doordat ik verminder rood zie.

A.s. donderdag (21 feb) heb ik een afspraak bij het AMI op Schiphol, zal mijn resultaten posten. (als jullie voor me duimen)

Het vreemde blijft dat ik in het dagelijks leven toch echt elke kleur perfect kan benoemen en onderscheiden. Ook het verschil tussen rood en tinten die daar op lijken (bruin).
 
Ok, dus doordat je de Ishihara test failde was je per direct uitgesloten? In het oog normen boekje heb ik staan dat je op de anomaloscoop nog goedgekeurd kan worden. Echter is de schaal (breedte van je afwijking errrug klein) ik meende minder als 1 schaal)

Vroeger was het "makkelijker" om alsnog door te kunnen toen accepteerden ze nog de 15 doppige test als die volgorde goed was kon je ook jachtvlieger worden.

In canade is dit overigens nog steeds voldoende om te kunnen vliegen in het leger ook in de USA zijn de regels soepeler. Maja we zullen het met de Klu moeten doen.

Tks
 
liegen/faken is dus echt geen optie tijdens zo'n belangrijke test.

Aan de andere kant vind ik de JAR regels zwaar overdreven vandaag de dag met betrekking tot kleurenblindheid. Omdat anderen die het voor het zeggen hebben niet weten wat de kleurenblinden zien bepalen ze de regels anders. Vergeet niet dat vandaag de dag er minimaal 2 piloten zijn + veel/alles akoestisch en optisch ondersteund is. + helemaal blind zijn we ook niet we zien best de kleuren het is alleen de kleine verschillen wie wij voor gelijke kleur aanzien (denk een geel met een groen tint voor geel aanzien) en jullie als verschillend waarnemen. Niets voor niets dat je in de USA / Canada /Australie gewoon piloot kan worden.

In Canada zelfs jachtvlieger, mits je een te sterke afwijking hebt.
 
Je kan het ook gewoon gebruiken om te kijken of je kleurenblind ben ja of nee. En ik wou mensen helpen die toch graag piloot willen worden maar kleurenblind zijn.
 
Je kan het ook gewoon gebruiken om te kijken of je kleurenblind ben ja of nee. En ik wou mensen helpen die toch graag piloot willen worden maar kleurenblind zijn.

Ja inderdaad, laten we het hier maar ophouden dan (maar uit het hoofd leren is gewoon not done). Piloten zijn overigens voor het grootste deel man (zoals iedereen wel weet) en kleurenblindheid komt vaker voor bij mannen ``helaas``, omdat het een X-chomosale afwijking is :rolleyes:

vrouwen: you get the point :biertje:
 
die platen hoor je te zien bij een bepaald soort licht afkomstig van een bepaald soort lamp anders is de kleur die je op je netvlies ziet niet de goede.

en kleurenplaten uit je hoofd gaan leren? die gaat me echt een stap te ver..
'zie je dat je 4 rood hebt? - ja.. meneer'..
 
en kleurenplaten uit je hoofd gaan leren? die gaat me echt een stap te ver..
'zie je dat je 4 rood hebt? - ja.. meneer'..

Kan je best uit je hoofd leren hoor, bij een papi weet je ook wat je moet zien, 2 rood, 2 wit. Hoef je geen kleuren voor te kunnen zien hoor :grijns:
 
Dat je de ishihare test niet ziet wil niet meteen zegen dat je 2 rode een 2 witte lampen niet uit elkaar kan houden.
 
Ik heb een kleine 2 jaar geleden in Maarssen een test op de anomaloscoop ondergaan. Door de oogarts ben ik al meermale getest met Ishihara, en altijd negatief. In Maarssen viel ik echter met de anomaloscoop binnen de Klasse I norm. Dat heb ik in ieder geval al mooi op papier staan!

De gene die mij testte vertelde mij dat ik een vorm van kleurenzwakte op rood/groen heb, waardoor Ishihara niet goed gaat. Die anomaloscoop gaat echter veel dieper op het echte kleurenzien in, meer dan het onderscheiden van 2 losse stipjes. Die test is veel interactiever en had er ook een veel beter gevoel over.

Laat je niet afschrikken door tegenvallende Ishiharatesten, Maarssen kan uitkomst bieden!
 
Molenaar, ik ben het helemaal met je eens. Voor mij geldt precies het zelfde verhaal. Zelfde afwijking, zelfde testjes, zelfde insitituut! Uiteraard geen garanties voor anderen, maar wie niet waagt, wie niet wint! Iedereen veel succes!
 
Volgens mij komt die eerste mij eerder bekend voor dan de tweede. Maar ik doe me medicals ook niet NL dus kan je niet zeggen, hoe het daar loopt.
 
Back
Top