kleurenblindheid

luk

New member
dit is eigenlijk niet de juiste plek hiervoor, maar onder medisch archief kan ik geen onderwerp beginnen of posten, dus doe ik het hier maar.

ik ben 2 weken geleden medisch gekeurd en kwam er tot mijn grote schrik achter dat ik een kleurzienstoornis heb :1855: . Ik vroeg mij af of de mensen die ook een vorm van kleurenblindheid hebben, dit al van te voren wisten voordat ze naar de medische keuring gingen of dat ze er duidelijk iets van merkten in het dagelijks leven en alsnog zijn goedgekeurd na een uitgebreid onderzoek (met ik meen de anomaloscoop). Zou het fijn vinden als wat mensen hier hun ervaring kunnen neerzetten, misschien dat ik dan wellicht iets meer te weten kom of ik een hele lichte vorm heb, aangezien ik nog nooit wat heb gemerkt.

groet luk
 
Last edited:
jammer dat er niemand op mijn bericht reageert :( kan me niet voorstellen dat ik de enige ben .....
 
ik ben zelf in men initiele keuring afgekeurd met de kaarten.
daarna heb ik de lantaarn-test cum laude gehaald.

ik heb zelf ook nooit kleurenzien problemen gehad.. en de uitslag van die kaarten verraste mij ook nogal.
uiteindelijk bleek die schrik dus voor niets doen ik de lantaarntest zonder problemen haalde.
 
ik was idd wel een btje ongeduldig (a)

maar @ larspl konden ze wel vertellen waar het dan eventueel vandaan zou kunnen komen dat je voor de ishihara test destijds bent gezakt? En wordt je bij herkeuring weer op kleurenzien getest?
 
de ishihara is gewoon een niet zo nauwkeurige test..
je ogen registreren drie kleuren..
http://www.mensdata.nl/publicaties/kleurenblind/03_Kleurzien.html lees hier.
zoals ik t uitleg,. bij mensen die de ishihara niet zo goed doen dan liggen de drie pieken van de drie verschillende kegeltjes wat dichter bij elkaar zodat je bij de ishihara de groene en de roden wat moeilijker uit elkaar haalt maar wel groen en rood kan zien.
(wetenschappelijk zal ik wel geen sence maken, maar zo snap ik t zelf).

kleurenblindheid zit vaak ook in de mannelijke lijn van de familie
(niet bij mij),. de ishihara moet je officieel ook bij een bepaalde lamp doen zodat de lichtfrequentie goed overkomt naar je oog..

doe nou eerst maar eens een vervangende test voordat je je zorgen gaat maken :)
 
oke bedankt voor de tip, maarja ik dacht zo: ik heb zo vaak gehoord dat kleurenblindheid en vliegen niet samengaan, dus dan maak daar uit op dat als jeeen afwijking hebt, de normen heel erg klein zullen zijn. Ik zou het gewoon super zuur vinden als ik nu, nu ik alle onderdelen met succes heb afgelegd, op het laatst zou worden afgekeurd om iets waar ik nix aan kan doen. Maarja iig bedankt voor de reactie!:rt:
 
Volgens mij is er in het verleden al aardig wat gezegd over kleurenblindheid op dit forum....

Maar goed , ook ik ben kleurenblind, maar het was wel voldoende voor een klasse II.. Ik wilde echter ook nog eens een klasse I gaan halen.
Bij het Aeromedical Expert Centre langs geweest voor een snelle ogentest en op hun advies ( ze zagen wel mogelijkheden ) naar het AMC geweest voor een uitgebreidde test.
Dat verliep zonder problemen. Mooi ding trouwens kwam volgens mij nog uit de jaren 50.... maar doet het nog steeds goed.

Vervolgens met de uitslag van het AMC erbij, Klasse I gehaald.

Ik wist het eigenlijk wel van te voren, mij opa wilde ooit bij de spoorwegen maar werd afgekeurd i.v.m. kleurenblindhied, gelukkig maar anders was ik waarschijnlijk er ook niet geweest :)

Ooi in een ver verleden al eens afgekeurd voor gevechtsleider bij de Klu i.v.m. kleurenblindheid, maar uiteindelijk toch goed terecht gekomen bij een echt leger onderdeel ;)

De hersenen van een kleurenblinde zijn gewoon wat slimmer : die hebben aan twee kleuren al voldoende om alle kleuren te kunnen zien :)

en Nee ik sta echt niet te wacht bij een groen verkeerslicht ...... en het blijft een mooi excuus als ik weer eens kleren moet uitzoeken ...:)

Het is wel zo dat als ik toen had geweten wat de mogelijkheden zouden zijn geweest was het alles misschien wel een beetje anders gelopen...


PS ik zie dat je in Hoofdorp zit, ga eens langs bij die lui , ze zitten net om de hoek en je hoeft heus niet een volledige keuring te doen voordat ze goed advies geven en het is nog gezellig ook.
 
Ook ik ben kleurenblind. D.m.v. de Ishihara test wist ik al via de schooldokter op de basisschool dat ik een afwijking heb. Verder nooit wat van gemerkt. Al jaren een klasse II. Enkele jaren geleden d.m.v. de Anamaloscoop in Maarssen laten onderzoeken of een klasse I mogelijk is en dat bleek zo te zijn. Op basis van die uitslag later ook een klasse III gekregen.

Je ziet: de Ishihara test niet halen hoeft nog niet het einde te betekenen. De verwachting is dat de wetgeving over kleurenblindheid nog gaat versoepelen in de toekomst, maar daarover is nog geen zekerheid.

Het gevaar schuilt in het volgende: In de huidige situatie is het nog steeds zo dat bij een herkeuring klasse I de ogen opnieuw getest moeten worden. Indien het zicht is verminderd wordt er een uitgebreid oogonderzoek gedaan, waarbij ook de kleurperceptie opnieuw wordt beoordeeld. Opnieuw een test met anamaloscoop of lantaarntest dus, met opnieuw de kans om er op afgekeurd te worden. Lijkt me dus wel een goede reden om een goede loss of license verzekering af te sluiten!
 
dit laatste verdwijnt binnenkort. (of is al verdwenen)

Weet niet meer waar ik het wegheb, maar heb het wel ergens gelezen.
 
ik lees allemaal positieve berichten :)

maar zijn er ook mensen die naar aanleiding van het uitgebreide onderzoek werden afgekeurd, ondanks het feit dat ze zelf nooit wat van de kleurzienstoornis hebben gemerkt?
 
Ja, die zijn er zeker. Wil je niet zenuwachtig maken. Maar dat je er niets van merkt is niet gek. Wij hebben geleerd te kijken door "de gekleurde bril" die ons door moeder natuur is opgezet.
Maar maak er niet een bigdeal van. Maak gewoon even een afspraak bij een keuringsarts. Ikzelf heb bij Aviation Medical Center in Maarssen zo'n test laten doen. Je kunt daar meestal op zeer korte termijn terecht. Kost je iets van 50 of 60 euro, maar dan weet je meteen waar je aantoe bent. Is het goed dan bewaren ze je gegevens voor als je je volledige klasse I komt laten doen. Is het niet goed, dan kun je je de moeite van allerlei selecties voor vliegscholen besparen (helaas)...
 
De kans dat je afgekeurd wordt is bij de uitgebreide test vele malen groter dan de kans dat je goedgekeurd wordt bij mijn weten.
 
hmm toch wel tegenstrijdige berichten, ik zie het wel.
Zijn er nog bepaalde valkuilen bij die uitgebreide test? eventuele tips graag hier.
 
mijn visie

mijn visie

Nou wat Djanello zegt denk ik ook. Als je bij de keuring komt (althans bij mij)
hoor je van de artsen, dat je nog maar een kleine kans hebt als je de ishihara niet haalt. Zelf ben ik er ook pas tijdens de keuring achter gekomen. De aanvullende kleuren test bleek toch lastiger dan gedacht en ik moest het met een klasse 2 doen.

Inmiddels merk ik van mezelf wel dat ik bij bepaalde lichtinval sommige kleuren lastiger kan onderscheiden. Dan moet je niet denken aan rood/groen maar meer bruin/groen en paars/blauw. kleuren die dus dichter bij elkaar liggen. Daarbij komt nog dat lichtsignalen voor mij veel duidelijker overkomen dan bijv. verkeersborden of kleding. In het donker is het ook makkelijker dan overdag.

Zelf heb ik ook kleurenlenzen geprobeerd en dat geeft toch weer een andere dimensie. Ishihara nummers zijn allemaal goed te zien maar kleuren veranderen dermate, dat rood weer oranje lijkt. Witte kozijnen lijken een roze tint te hebben. Heel freaky. Ik denk persoonlijk dat men in de luchtvaart ook wat ver gaat met kleurentesten maar je doet er niets tegen.

In Australie kan je gewoon commercieel vliegen als je kleurenblind bent. Deze regels zijn via kort geding aangepast.

In europa geeft men aan dat met de komst van de glass cockpit kleurenonderscheid erg belangrijk is. Maar vraag je eens af in hoeverre dit werkelijk belangrijk is?? Elke waarschuwing wordt in kleur weergegeven maar ook ik tekst. Tevens is er nog de optie om de kleuren van de crt's in te stellen. Ik denk dat piloten zelf het beste kunnen aangeven in hoeverre zij afhankelijk zijn van kleuren. Ik heb er inmiddels velen gesproken en meeste zijn het met mij eens dat kleurenonderscheid eigenlijk niet zo heel belangrijk meer is. Mijn mening is dat kleurenzicht voor PPL (VFR) vliegers belangrijker is dan voor commerciele vliegers. Het is nog van de oude stempel en de AMC's + JAA vinden het denk ik moeilijk om dit heilige keuringsonderdeel te schrappen.

We zullen wel zien wat er de komende jaren gaat veranderen.

Allen succes gewenst

white:rt:
 
Nou mannen met een kleuren probleem (netzoals ik)

de JAR heeft onderzoek gedaan naar ons probleem, de uitkomst is niet mis!

http://www.city.ac.uk/avrc/members/j.l.barbur/JAR_colour_study.pdf

het komt er op neer dat op dit moment het een "klein" zooitje is met het kleurenzien.

Een paar resultaten:
- van de 24mensen welke slaagden op de plates (Ishihara) haalden er maar 12 de anomaloscoop (d.w.z. 4 schalen) - Klu accepteerd 0,6 - Qa < 1,3 is dit 3 schalen????
- van de 52 mensen was er 1 iemand met een MILD welke 2 lantaarns haalde
- van de 52 mensen was er 1 iemand met een MILD welke het haalde op 1 lantaarn
- van de 52 mensen waren er 7 v. slight / slight welke het NIET HAALDEN
- van de 52 mensen waren er 3 die severe hadden, niemand haalde het.

voor de rest moet je het maar lezen :D

Tks

p.d. de test dateerd van mei 2005
 
Ik wil mij binnenkort aanmelden voor de selectieprocedure van de kls. Maar ik ben bang dat ik de getalen bij de kleurentest er niet uit kan halen. Als dit blijkt bij de medische keuring wordt je dan automatisch doorverwezen naar een andere test zoals beshreven in dit forum of ben je dan per difinitie gewoon afgekeurd?
 
Het beste kun je zelf langs schipholrijk gaan daar zit een medisch instituut welke je kan testen op de anomaloscoop.

sommige scholen laten "ons" per defenitie niet door (dacht dat het de kls was- de klm supplier-)
echter zijn er wel scholen die gewoon eisen dat je medisch haald.

Dus als jij persoonlijk je anomaloscoop haald en dat resultaat laat zien tijdens je test bij medisch kls geef ik je meer kans. Ze staan er niet echt bekent om om vriendelijk zijn met dit onderwerp :(:(

Sorry,

Tks
 
He TKS

Waar baseer je jouw bevinding op, dat ze mensen die een color deficiency hebben per definitie niet doorlaten. Ik kan best begrijpen dat ze je niet laten deelnemen aan de selecties, als er niet een redelijke kans van slagen is (omdat je hebt aangegeven dat je een afwijking hebt in je kleurenzicht). Dat bedrag dat ze vragen dekt namelijk niet alle kosten en de school moet voor iedere selectie geld bijleggen.
Maar als je aan komt zetten met een geldige medical, dan lijkt het mij heel vreemd als ze je op voorhand de deur zouden wijzen.

Geachte kandidaat,

Hoewel u voldoet aan alle eisen die medisch worden gesteld aan een vlieger, zijn wij niet geïnteresseerd in uw € 117.500,-.

Met vriendelijke groet,

XXX
 
Bedankt voor de reacties ik ga eerst wel effe een anomaloscoop laten maken, want bij de IShara test zie ik er ook een hele hoop wel alleen niet alles. TKS heb je misschien een internet adres van dat instituut.
 
Back
Top