DFA-FTO

excuses, benaderd is misschien niet het juiste woord. het antwoord op je belachelijke vraag staat overigens 2 regels verder. komt er in ieder geval op neer dat hij bij de klm kon komen, om als co-co aan de slag te gaan :).
 
excuses, benaderd is misschien niet het juiste woord. het antwoord op je belachelijke vraag staat overigens 2 regels verder. komt er in ieder geval op neer dat hij bij de klm kon komen, om als co-co aan de slag te gaan :).

Lijkt me zeer sterk dat dat de werkelijke reden is. Coco zijn echt geen vervelend baantje en mocht je het toch niet leuk vinden kun je na een paar maanden al doorstromen naar F/O op de F70/F100.
 
excuses, benaderd is misschien niet het juiste woord. het antwoord op je belachelijke vraag staat overigens 2 regels verder. komt er in ieder geval op neer dat hij bij de klm kon komen, om als co-co aan de slag te gaan :).

lekker geloofwaardig verhaal.
 
tsja ik moet zeggen dat ik ook zo zijn twijfels heb maar toch denk ik niet dat een volwassen vrouw van dik in de 50 dit uit haar duim zuigt. zijn trouwens wel meer mensen op dit forum die geen coco zouden willen worden. of dat de werkelijke reden is of niet, zo heeft ze het me verteld. Ik hoef verder ook niet te verdedigen of dit waar is of niet, het is slechts wat ze me verteld heeft. En zoals ik aangaf, ze is een collega van mij en ik ken haar wel een beetje en ze lijkt me niet de persoon om dit te verzinnen. Misschien dat haar zoon haar dit dan heeft wijsgemaakt.

Was alleen benieuwd of er meer mensen zijn (misschien van de DFA zelf) die dit kunnen bevestigen of verwerpen. Ik weet de naam van desbetreffende ex-student maar het lijkt me zeer onverstandig om dat hier neer te zetten. Mocht dit waar zijn dan is dit natuurlijk heel goed nieuws voor de opleiding zelf.
 
Last edited:
hmmz heb ook dfa gedaan, maar heb hier nog niets van gehoord.
Als die persoon al vliegt snap ik best dat je geen coco wilt worden, zou ik ook niet doen....
Hopelijk klopt het allemaal en krijgen wij ex-DFA leerlingen ook een mogelijkheid om bij de klm te solliciteren.
 
Ja, ik hoorde ook dat je nu een bridgecourse kan doen als je nu van de DFA af komt, ik weet niet hoe dat zit met leerlingen die er eerder af kwamen.
 
Wat is dat nou voor verhaal. "ik wil geen coco worden."

"ik wil geen co worden (zijn)" maar zo is het nou eenmaal. Iedereen wil natuurlijk direct (of zo snel mogelijk) captain worden, maar er zijn zeker slechtere dingen als coco bij de KLM.

Je moet al wel bij een hele goeie werkgever zitten, om een aanbod van een carrier met goeie pensioen-regeling af te slaan.

(Wat niet wil zeggen dat de desbetreffende persoon, die ik niet ken, inderdaad al wel bij een goeie werkgever zit/zou kunnen zitten!)
 
Jep it's true!

DFA leidt zelfs KLS-ers op voor het ME/IR traject...

(ben ex-DFA er btw)
 
Last edited:
Zo, dat zijn mooie verhalen Jeffrey! En hoeveel precies? Volgens mij zijn er welgeteld 2 jongens die hun ME op jullie Twinstar hebben moeten doen. Maar ja, er gaan ook KLS'ers naar Merville in Frankrijk en een tijdje geleden zelfs Martinair vliegschool. Dus even dat soort uitspraken nuanceren alsjeblieft, niet zomaar wat in de rondte gaan schreeuwen...
Honeywell; Ja, klopt, er zijn DFA'ers die Bridgecourse hier doen. Dat zal echter denk ik binnenkort ook vergaan, aangezien dit nu al op de 737NG op Schiphol bij de KLM wordt gedaan en het laatste deel van de BC wordt gebruikt als selectie voor de KLM. Psycho wordt tegenwoordig niet meer gedaan, grading valt waarschijnlijk ook weg. Er zijn trouwens (voor zover ik weet) nog geen DFA'ers geweest die de BC bij de KLS succesvol hebben afgerond.
 
@Sweetsurrender:

Hoezo "zomaar" wat rond schreeuwen? Het is een feit! En ja het zijn niet veel KLSers die ze hebben opgeleid, daar is simpelweg niet genoeg capaciteit voor. Zeker omdat de eigen leerlingen er natuurlijk ook nog zijn. Van de zomer komen er overigens weer 10 KLSers naar de DFA (correct me if i'm wrong)!

Welgeteld heeft er 1 DFAer de BC gedaan, dat heeft hij nog buiten de nieuwe regeling gedaan die DFA nu met de KLM heeft gesloten.
 
Wat ik bedoel met 'zomaar wat rondschreeuwen' is dat je je post een beetje moet toelichten. ''DFA leidt zelfs KLS-ers op...'', nee, de DFA is zo aardig om wat van hun capaciteit op de Twin Star aan ons te geven. Dat zijn zo'n twee maanden van het gehele traject? Ja, ze leiden ze op, maar alleen voor dat ene kleine deel.
Zo ben ik ook erg benieuwd naar die nieuwe regeling die DFA nu heeft met KLM waar jij over spreekt. Zou je dat ook even willen toelichten?
 
Daar kan ik niet veel over zeggen. Ik weet dat het er nog maar net is. Verder heb ik hier met de DFA niet meer over gesproken. Ik weet ongeveer wat het inhoudt, maar ik ga niet over in detail tot het kortgesloten is. Bel anders zelf met ze, of wacht ff op de eerste leerlingen die dit gaan doen.

Maar jij hoeft je toch helemaal geen zorgen te maken, omdat jij die blauwe stempel al hebt :) .

Oh ja, en 'maar dat kleine deel' is wel 'maar' dat deel waar jij wrs de rest van je leven mee zal gaan werken..
 
Last edited:
DFA KLS en KLM

DFA KLS en KLM

Het klopt dat er binnenkort weer een groep KLSers bij de DFA hun ME/IR komt doen. De vorige groep bestond uit vier personen (welke alle vier klaar zijn). Ik geloof dat er binnenkort een groep van ongeveer 10 mensen komt.

En natuurlijk geeft de DFA niet zomaar een deel van de DA42 capaciteit aan de KLS, maar op deze manier wordt de capaciteit van de DA42's en de Sim optimaal benut.Een mooie oplossing toch? De DFA kan de vliegtuigen en de sim optimaal inzetten en een aantal KLSers kunnen dicht bij huis op een modern vliegtuig hun ME/IR traject doen!

Wat betreft mogelijke ingangen voor DFAers bij de KLM speelt er inderdaad e.e.a.
Maar zover ik weet is het traject nog volop in ontwikkeling; ik ga er vanuit dat men daarom terughoudend is met het naar buiten brengen van informatie.
 
Last edited:
Om toch wat onduidelijkheid weg te nemen even het volgende:

1) Er is door de KLS gevraagd of het mogelijk was dat 3 heren en 1 dame door de DFA begeleid konden worden in het laatste gedeelte van hun ME/IR traject (20 uurtjes). Deze 4 studenten zijn door DFA-instructeurs begeleid naar hun examen op de DA42 en zijn daarvoor geslaagd. De ALSIM-200 is klaargemaakt met een Beech Baron programma, zodat instructeurs van de KLS hun studenten kunnen trainen.

2) Er is 1 student van de DFA geweest die de selectie heeft gedaan bij de KLM. Hij is helaas niet aangenomen. Reden: stuur hem een mailtje, mocht je kunnen achterhalen wie het is.

3) De DFA levert mensen voor de selectie van de KLM op het moment dat de nieuwe Bridgecourse op de B737 klaar is. Deze opzet lijkt dus niet anders dan die van de EPST/Stella studenten. Er wordt ook gewoon voor betaald door de studenten zelf.

4) Er gaan geruchten dat de DFA "supplier van KLM" wordt. Prima! Zo gauw de eerste afgestudeerde student van de DFA bij KLM vliegt, moet je vooral die term gebruiken, want marketing-technisch is het natuurlijk een prachtig verkoop-zinnetje.

Voor de rest blijft de opzet nog steeds hetzelfde: je betaald 10+K euries voor een Bridgecourse waarbij de kans bestaat dat je aangenomen zou kunnen worden door de KLM.

Wil je die gok wagen? Suc6!
 
Luchtvaartnieuws
KLM Flight Academy en Dutch Flight Academy werken samen

14-06-2008

EELDE - De KLM Flight Academy en de Dutch Flight Academy (DFA) gaan samenwerken. Beide op Groningen Airport Eelde gevestigde vliegscholen bundelen hun krachten voor de opleiding MEP/IR van tien studenten van de KLM Flight Academy. Ze volgen dit traject bij DFA op de tweemotorige Diamond DA–42.

KLM Flight Academy en Dutch Flight Academy besloten te gaan samenwerken na een try-out begin dit jaar, zo meldt DFA.
 
Back
Top