DFA-FTO

Beer

Ik heb een paar keer met hem gesproken in Didsbury /Manchester toen hij z'n TR op de ATP deed. In Woodford of Warton? Verder kan ik me herinneren dat zij na hun TR werk verrichten in een Scandinavisch land (ik meen Sweden) daar de ATP van Magic nog niet afgeleverd was. Dus dit is in het prille begin geweest van Magic.
 
Beer

Ik heb een paar keer met hem gesproken in Didsbury /Manchester toen hij z'n TR op de ATP deed. In Woodford of Warton? Verder kan ik me herinneren dat zij na hun TR werk verrichten in een Scandinavisch land (ik meen Sweden) daar de ATP van Magic nog niet afgeleverd was. Dus dit is in het prille begin geweest van Magic.

Ah... dat verklaart een hoop. ;)
Dan kan het kloppen inderdaad. Magic was toen nog een ander bedrijf, dus dan heb ik het mis. De latere jongens moesten gewoon betalen voor hun TR op de ATP. Thanks voor de info. ;)
 
Alleen vind ik het jammer dat er mensen zijn die bij voorbaat al schreeuwen dat:
* je er vanuit moet gaan dat je een TR zelf moet lappen
* 30k na je opleiding niet erg is
* je die 30k toch wel terugverdient

Het lijkt alsof sommige mensen minder lang hoeven na te denken over de aanschaf van een TR dan het bestellen van een euroknaller bij de Mac.......

Schreeuwt men dat dan? Volgens mij is het idee dat je een stuk meer kans maakt met een TR op zak dan zonder, zeker voor de niet KLS'ers onder ons.

Kost een TR echt 30K? Ik hoor andere bedragen van mensen die onlangs hun TR hebben gedaan... Veel minder dan 30K!

Die 30K (of hoeveel je TR dan ook kost) verdien je vast wel terug, gewoon geen big-mac maar twee euroknallers...

Feit is en blijft dat de maatschappijen op iedere cent moeten letten, een vaatje crude brent kost vandaag tenslotte $77.40 en de verwachting is niet dat dit ooit weer onder de $50 zal komen.

Andere tijden! Wellicht is de tijd dat piloot zijn (erg) goed betaalde (bijna) voorbij....
 
Feit is en blijft dat de maatschappijen op iedere cent moeten letten, een vaatje crude brent kost vandaag tenslotte $77.40 en de verwachting is niet dat dit ooit weer onder de $50 zal komen.

Andere tijden! Wellicht is de tijd dat piloot zijn (erg) goed betaalde (bijna) voorbij....

Met piloten is het net als crude: er was een overschot: mensen gingen hun TR betalen. Er is een tekort aan het aankomen: de bedrijven betalen weer..... :eek:
 
Overigens kan een TR met basetraining makkelijk op de 30k uitkomen. Het groundschool + simmen gaat meestal voor 22k de deur uit.
 
Schreeuwt men dat dan? Volgens mij is het idee dat je een stuk meer kans maakt met een TR op zak dan zonder, zeker voor de niet KLS'ers onder ons.

Kost een TR echt 30K? Ik hoor andere bedragen van mensen die onlangs hun TR hebben gedaan... Veel minder dan 30K!

Die 30K (of hoeveel je TR dan ook kost) verdien je vast wel terug, gewoon geen big-mac maar twee euroknallers...

Feit is en blijft dat de maatschappijen op iedere cent moeten letten, een vaatje crude brent kost vandaag tenslotte $77.40 en de verwachting is niet dat dit ooit weer onder de $50 zal komen.

Andere tijden! Wellicht is de tijd dat piloot zijn (erg) goed betaalde (bijna) voorbij....

1) Ja dat schreeuwt 'men'. Lees even terug in dit topic. Kijk naar de posts van flyingdavid.

2) Ja een TQ op een gangbaar type of bij een boevenclub als Denim kost 30k.

3) Geleuter. Natuurlijk verdien je die 30k terug. De vraag is alleen ten koste van wat? Het is een prijs BOVENOP je normale basisopleiding. Als je totale studieschuld 30k is, is dit nog te overzien. Helaas is voor de meeste opleidingen minimaal 100k vereist, exclusief typerating.

4) Wederom geleuter. Dit is een normaal bedrijfsrisico, en zou niet te maken moeten hebben met het al dan niet betalen van een typerating. IEDERE maatschappij heeft te maken met dit bedrijfsrisico. Sommige maatschappijen verwachten van piloten dat ze een type meenemen terwijl andere maatschappijen dit wel betalen. Ze betalen toch echt dezelfde prijs voor een vaatje kerosine.

5) Nergens voor nodig. Je hebt nog steeds meer verantwoordelijkheid dat de gemiddelde beancounter.
 
Die 30K (of hoeveel je TR dan ook kost) verdien je vast wel terug...

Hmm, de term "vast wel" ben ik nog niet tegengekomen in de nieuwe Financiële Bijsluiter. Of in de reclame voor beleggingsfondsen. Of lenen.nl, Frisia en welke andere DSB producten ook.

"Leen nu, en je verdient het vast wel terug!"

Door de omgekeerde wereld is het zo, dat hoe hoger je schuld, hoe moeilijker je er vanaf komt. Als je 140.000 schuld hebt en 300 euro per maand overhoudt, dan kan je aflossen, wordt je schuld kleiner, wordt je rente lager, kan je weer meer aflossen etc. etc. Als je 175.000 schuld hebt, wordt die 300 euro ineens opgeslokt door rente, kan je niet aflossen, blijft je rente gelijk, kan je nog steeds niet aflossen.

Hoe lager je salaris, hoe minder (of niet, of zelfs negatief!) je kunt aflossen, dus hoe langer je schuld blijft staan. De eerste generatie self-sponsored TR guys die bijv bij Wizzair of Air Berlin terechtkomen is nog niet zo lang geleden begonnen, enig idee wat je daar per maand overhoudt om af te lossen?
 
1) Ja dat schreeuwt 'men'. Lees even terug in dit topic. Kijk naar de posts van flyingdavid.

Mijn punt was dat men niet schreeuwt dat je er vannuit moet gaan dat je zelf voor een TR moet betalen, men schreeuwt dat je meer kans hebt op een baan met een TR op zak, wat volgens mij ook het geval is... Of het goed is of niet weet ik niet...

2) Ja een TQ op een gangbaar type of bij een boevenclub als Denim kost 30k.

Zoals ik al schreef, ik hoor andere bedragen, maar er is me al duidelijk gemaakt dat het al gauw richting te 30K gaat als je ook de base training erbij doet.

3) Geleuter. Natuurlijk verdien je die 30k terug. De vraag is alleen ten koste van wat? Het is een prijs BOVENOP je normale basisopleiding. Als je totale studieschuld 30k is, is dit nog te overzien. Helaas is voor de meeste opleidingen minimaal 100k vereist, exclusief typerating.

Inderdaad geleuter, cynisme kan je helaas niet altijd even goed uitdrukken als je schrijft... Wat ik eigenlijk bedoel is dat je schuldeiser (de bank) die centjes wel van je krijgt... En inderdaad, soms ten koste van een heleboel! Dus daarover geen discussie....

4) Wederom geleuter. Dit is een normaal bedrijfsrisico, en zou niet te maken moeten hebben met het al dan niet betalen van een typerating. IEDERE maatschappij heeft te maken met dit bedrijfsrisico. Sommige maatschappijen verwachten van piloten dat ze een type meenemen terwijl andere maatschappijen dit wel betalen. Ze betalen toch echt dezelfde prijs voor een vaatje kerosine..

Helaas ben ik het hier niet met je eens, de trend is dat er meer moet worden gevlogen voor minder geld. Ja, de kerosine is voor iedere maatschappij even duur. Toch kost een ticket vandaag minder dan 10 jaar geleden en is de brandstof prijs ongeveer twee keer zo hoog. De operationele kosten moeten dus worden gedrukt. De maatschappijen hebben echter geen invloed op de prijs van Kerosine. Waar ze wel invloed op hebben is het salaris van hun personeel, de opleidings kosten van hun personeel etc. Wat je daarom zult zien is dat bijv. de locos eerder een TR zullen verwachten dan bijv. KLM, domweg omdat de winstmarges bij de locos veel lager zijn.

5) Nergens voor nodig. Je hebt nog steeds meer verantwoordelijkheid dat de gemiddelde beancounter.

Ben ik helemaal met je eens! Helaas gaan centjes en cijfers niet altijd gepaard met dit soort logica... En de aandeelhouders van de verschillende maatschappijen hebben al helemaal geen boodschap aan wat jij en ik vinden... Aandeelhouders willen winsten zien, de directie moet zorgen voor deze winst en zullen daarbij altijd de limieten opzoeken (m.a.w. Wat is het minimum bedrag waarvoor ik goed personeel in dienst kan krijgen/houden).
 
Kost een TR echt 30K? Ik hoor andere bedragen van mensen die onlangs hun TR hebben gedaan... Veel minder dan 30K!

Dat klopt, die TR is inderdaad goedkoper als je een beetje goed rond kijkt. Het probleem is een beetje de base check. Die maakt de totale TR zo duur. Om maar te zwijgen over het feit dat sommige van die TR aanbieders een beetje problemen hebben om die base flight binnen normale tijd ergens te regelen.

Die 30K (of hoeveel je TR dan ook kost) verdien je vast wel terug, gewoon geen big-mac maar twee euroknallers... !

Dat hoop je. Een typerating is nog steeds geen baangarantie. En zoals Iz al zei: het komt bovenop het bedrag voor je ATPL.

Feit is en blijft dat de maatschappijen op iedere cent moeten letten, een vaatje crude brent kost vandaag tenslotte $77.40 en de verwachting is niet dat dit ooit weer onder de $50 zal komen.

Dat betekent dus dat de maatschappij die geen geld heeft om jouw typerating te betalen wellicht ook niet zo veel geld heeft om een DIK salaris te betalen.

Eén van de heren hier op het board die binnen 24 uur twee banen aanngeboden kreeg sprak over twee maatschappijen: Air Berlin en Wizz Air. Misschien is er iets veranderd maar ik kan mij herinneren dat deze bedrijven nu niet echt bekend zijn vanwege hun riante hoge payscale!

Ik ben niet per definitie een tegenstander van het betalen van een typerating. Maar wellicht en misschien alleen onder hele strikte voorwaarden. Wat mij opvalt is dat er heel makkelijk wordt gesproken over enkele tienduizenden Euro's. En dat bovenop een lening van >100.000 Euro. Volgens mij hebben sommige mensen echt geen idee hoe verschrikkelijk veel geld dat is en hoe lang het duurt voordat je dat samen met de rente hebt terug betaald..... :eek:
 
Viper, puur uit nieuwsgierigheid en belangstelling: hoe kom jij aan je 3 typeratings? Bij welke maatschappij vlieg je? Zie hier aardig wat mensen mensen met verschillende (lees: 3 en soms meer typeratings)..
 
3 typeratings? .... Dit is gelukkig één typerating hoor. :grijns:

Wel (gedeeltelijk) zelf betaald overigens. Maar nadat ik was aangenomen en voor pak em beet de helft van de prijs (inclusief baseflight) die ik hier op het board zie ...

Ik vlieg bij Air Macau.
 
@ Instyle
Airbus houd haar cockpits zo gelijk mogelijk, dus met 1 typerating mag je de a320 serie besturen (de 319,320,321) Ook een overstap naar bijvoorbeeld een 330 of een 340 is bij airbus nou eenmaal makkelijker dan bij Boeing.


@Viper2
Krijg je bij je 320 rating trouwens geen bevoegdheid voor de 318?
 
Honeywell said:
118034@Viper2
Krijg je bij je 320 rating trouwens geen bevoegdheid voor de 318?

Da's een goede vraag waar ik ook niets van snap. Ik heb me door iemand laten vertellen dat het een aparte typerating is. Zal toch niet zo heel verschillend zijn vergeleken met de A319 denk ik... maar dat weet ik niet zeker.
 
Typeratings, het is net sex.

Je kan ervoor betalen. Snel, efficient en je krijgt in no time wat je wil.
Niet een ieder zal je begrijpen, sommigen zullen je zelfs negeren, maar het gaat om wat jij wil!

En je kan besluiten er niet voor te betalen. Dit kan je veel tijd kosten, heel veel tijd misschien, en je moet goed luisteren en een perfecte timing hebben. En wie weet, mag je ooit doen wat je zo graag wil, zonder dat het een cent kost.


:kiss: :kiss: :kiss:
 
Last edited:
Da's een goede vraag waar ik ook niets van snap. Ik heb me door iemand laten vertellen dat het een aparte typerating is. Zal toch niet zo heel verschillend zijn vergeleken met de A319 denk ik... maar dat weet ik niet zeker.

Ja, je hebt ook wat mensen hier op het forum die bij hun tr's: a318,19,20 en 21 hebben staan. Het lijkt mij iig dezelfde cockpit, maar misschien performance wise ofzow. Maar je moet zelf toch weten wat je nu mag vliegen? ;)
 
Mischien heb ik er aan bijgedragen dat we ook over TR's praten maar volgens mij ging de topic over DFA. Waar ik nu heeeeeeeeeel nieuwsgierig naar ben is wat Dio hier van vindt.. :p:

of wacht hij weer een jaar voordat hij reageert :haha:
 
(Goed) nieuws voor eventuele aankomende DFA studenten..

De moeder van een (inmiddels ex-)DFA student had me verteld dat haar zoon is benaderd door de KLM. Nog meer mensen die hier iets van hebben vernomen?

Hij schijnt er overigens niet op in te zijn gegaan omdat hij dan Coco zou worden, waar hij weinig zin in had. Ben daardoor ietwat skeptisch, maar ik weet van de moeder in kwestie dat ze niet uit haar nek lult. Wat mij betreft iig een teken dat deze school goed bezig is.
 
Back
Top