DFA-FTO

Blijkt dat trans iig niet denkt van deze man/vrouw is afgewezen door de klm, die nemen de meeste aan, net als cityjet op het moment.
 
Ik snap de ophef niet over her betalen van een typrating of niet. Het aantal maatschappijen waar je de TR betaald krijgt is de laatste jaren op 1 hand te tellen. Wel zijn er veel maatschappijen waar je eerst investeerd in een TR en het vervolgens als je hem haalt terugbetaald krijgt via je salaris(logisch). Dat wil niet zeggen dat iedereen die zomaar een TR doet vervolgens ook aangenomen wordt!

flyingdavid,

welkom op het forum. Het is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen, maar na deze opmerking, MOEST ik effe reageren.

Goed, je begrijpt de ophef over het zelf betalen van een typerating niet. Ik heb hier uiteraard ook een mening over en die verschilt nogal van die van jou. Ik zal niet teveel in detail treden, maar wil toch proberen met een voorbeeld uit te leggen waarom ik het NIET ok vind dat mensen voor hun typerating dienen te betalen.

Misschien kun je het halen van een groen papiertje en vervolgens bij een maatschappij gaan vliegen ook op de volgende manier zien.

Meneer X wil graag zijn eigen bedrijf opzetten (lees zijn vliegbrevet halen). Hij realiseert zich goed dat voor niets alleen de zon opgaat en besluit naar de bank te gaan om over een investering te praten. (Lees de basisopleiding te financieren) Het bedrijf wordt opgezet en begint te lopen (lees de examens worden gehaald) Meneer X heeft bedacht dat hij graag na 3 jaar breakeven wil halen. Na 3 jaar komt er een matige klant Y (lees een LOCO) die wel wat ziet in het bedrijf van meneer X en hem wel een opdracht wil geven. MAAAAAR klant Y verwacht wel dat meneer X nog even een bedrag Z extra investeert IN HET BEDRIJF VAN KLANT Y.(lees de typerating moet even opgehoest worden) Meneer X gaat eens even verder rekenen en komt erachter dat zijn breakeven dan niet na 3 jaar ligt maar pas na 9 jaar. Omdat meneer X geen andere klanten heeft op dat moment, MOET meneer X die investering wel doen.

Einde van het verhaal: Meneer X moet nu de komende 9 jaar op een houtje bijten en hopen dat klant Y niet failliet gaat en tevreden is over het werk van meneer X.

Moraal van het verhaal: er komt een punt dat het economisch niet meer rendabel is om je vliegbrevet en je typerating zelf te betalen. Ik denk dat we daar nu al heel dichtbij zijn. Als iedereen maar zelf voor zijn typerating, lijntraining, uniform, sollicitatie, LPC/OPC en medical gaat betalen is het einde zoek.
 
Pluspunt voor DFA als ze vantevoren aangeven dat er een reële kans is dat je je type rating moet betalen.

De opmerking dat DFA+Rating goedkoper is dan een andere opleiding+rating vind ik veel te kort door de bocht. DFA+Rating is duurder dan andere opleiding zonder rating en wel een baan! Scholen als EPST, KLS, NLS hebben nog steeds grote aantallen studenten die na de opleiding wel een baan vinden ZONDER een type rating te moeten betalen. En daar gaat het om!

Vergeet overigens niet dat airlines waar je niet voor je rating hoeft te betalen over het algemeen ook de betere werkgevers zijn dan die waar je dat wel zelf moet betalen. Toekomstperspectief en quality of life heet dat.

Daarnaast is de markt steeds beter aan het worden, dus als er een tijd is dat je GEEN type rating moet kopen, dan is het nu!! En als we het betalen voor de rating ooit nog willen terugdringen, dan is dit ook het moment. Het blijft een ongewenste situatie, en zeker in deze tijd van krapte, vind ik het eigenlijk een schande.

Als laatste: Naar mijn mening beseft 90% van de 18-22 jarigen niet hoe ongelofelijk veel geld 150K+ schuld is, laat staan als er nog een rating bij moet. Geen flauw benul.
 
Naar mijn mening beseft 90% van de 18-22 jarigen niet hoe ongelofelijk veel geld 150K+ schuld is, laat staan als er nog een rating bij moet. Geen flauw benul.

Inderdaad! 100K tot 150K betaal je niet zomaar terug...

120K afbetalen = 10 jaar lang iedere maand €1000 (netto) Bij een brutto salaris van 4K p/m is dat maandelijks een groot deel van je netto inkomen :(
 
Reken daar nog even 700 euro per maand bij aan rente, 350 euro per maand voor je verzekeringen en je zit op € 2050 wat je per maand moet ophoesten. Dan nog een appartementje huren (€ 600 all-in), autootje + benzine + verzekering + belasting (€ 200), telefoonrekening, kleding, boodschappen (€ 300) en dan doe je het nog zuunig an met € 3150 per maand. Mag je wel wat meer dan 4K bruto per maand gaan verdienen.

In de praktijk zal je met een dergelijk salaris dus ook niet of nauwelijks kunnen aflossen, waardoor je nog langer aan je schuld vast zit en nog meer rente betaalt. Natuurlijk kan het ook zijn dat je de 4K/mnd niet eens haalt. En wat dacht je van sommigen die richting de 180-200K gaan met hun opleidingskosten + type rating?

Anyway, kan wel door blijven gaan...
 
Ik stel me echt dezelfde vraag als IZ in z'n voorlaatste post.
Sommige 18-jarigen hebben echt geen besef van geld.

Nouja, vliegopleiding ff snel doen, 100k ertegenaan, dat is toch snel terugverdiend hoor ik dan.

Misschien is het wel beter dat iedere wannebe piloot eens een jaartje (of twee) op eigen benen staat om te beseffen wat geld nu eigenlijk "echt" waard is.
Ik denk dat je daarna heel anders gaat denken over 100.000€. En wat die 180k a 200k betreft... Dat is gewoon pure financiële zelfmoord.

Een degelijk business plan laat je direct de harde feiten zien.
Misschien toch eerst een jaartje werken om de realiteit onder ogen te zien, en dan een vliegopleiding starten.

Persoonlijke mening: Ik vind het echt onverantwoord om op je 18 een vliegopleiding te starten en daar direct ff een lening van +100K bij de bank op de hals te halen (zonder zelf een € van jezelf te investeren).
Zonder levens/geld ervaring vind ik het dus echt een absolute no/go. Onverantwoord dat een bank dat zomaar kan doen (onder het mom van één of ander garantiefonds).
Met een 100% baangarantie zou ik het moreel nog verantwoord vinden, maar zonder...
Eigenlijk is het de overheid die z'n verantwoordelijkheid zou moeten nemen in deze, maar als liberaal ingestelde mens stel ik me wel vragen bij de haalbaarheid.
 
Leuk als je na een jaar werken de realiteit onder ogen ziet, maar je opleiding wordt er uiteindelijk niet goedkoper van en je bent weer een jaar ouder. Het klopt dat het extreem veel geld is en dat sommigen een bord voor hun hoofd hebben, maar als je het echt wilt, zal je je er toch aan moeten wagen. De mensen die er niet goed over nadenken moeten uiteindelijk evenveel terug betalen als degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn. Alleen zal de klap wat harder aankomen als het eenmaal zo ver is. Wel ben ik het er mee eens dat het beter is om niet na je opleiding weer je portomonnee open te trekken en direct een TR te kopen zonder directe baanperspectieven. Dat is inderdaad onbezonnen. Maar als je er op den duur echt niet meer omheen kan..... Een kat in het nouw maakt soms rare sprongen.
 
Ik zeg niet dat je op een houtje moet bijten na je opleiding, maar waar liggen je prioriteiten. Ik ben gaan vliegen omdat ik dat al wil sinds ik mamma kan zeggen toen ik klein was en niet omdat ik bakken met geld wil verdienen. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Als je een normaal niet al te luxe leventje er op na houd kun je van 4k per maand aardig rond komen. Ik heb duidelijk overwogen wat ik wilde en heb hiervoor zelfs nog een HBO opleiding gedaan.
Ik ben het wel met je eens dat je niet zonder na te denken zo'n ontzettende sloot geld moet lenen bij een bank en dan er later achter komen dat je het misschien niet terug kunt betalen.

Feit is gewoon wel als je een TR hebt na je opleiding, de kans dat je ergens aangenomen wordt vergroot wordt. Dus wanneer je dan binnen korte tijd aan het werk komt, betaal je minder rente en heb je eerder de zekerheid dat je je lening terug kunt gaan betalen. Ik ken daarbij ook voorbeelden van jongens zoals ik die geen TR gedaan hebben en vervolgens eerst nog veel te lang geen baan gehad hebben omdat ze niet aan de bak kwamen. De bank wil na enige tijd ook geld zien. Hij heeft vervolgens 1,5 jaar ander werk gedaan. (1,5 jaar x 12 maanden x 600 euro rente per maand ook ruim 10000 euro) Die je dan weggooit!!! Moet ik wel zeggen dat 1,5 jaar wel lang is maar goed, het kost je dan ook geld als je geen baan hebt!

Dus hoe je het went of keert, het kost altijd geld. Een ieder moet hier natuurlijk z'n eigen mening over vormen en voor zichzelf beslissen wat hij/zij gaat doen.
Ik denk ook dat je keuze sterk afhankelijk is van je persoonlijk situatie en de druk die jouw bank op je uitoefend!
Ikzelf weet het nog niet en heb nog ongeveer 3kwart jaar om er over na te denken. Tot die tijd kijk ik toe hoe de arbeidsmarkt zich(hopelijk in positieve zin) ontwikkeld.
 
Flyingdavid, bedankt voor je rekensommetje: Die persoon was dus met z'n 10.000 euro en een baan beduidend goedkoper uit dan met een type rating en een baan. Bij hoeveel airlines krijgen mensen met een self-sponsored TQ de eerste maanden een hongerloontje! Dat zie je bij airlines waar je rating voor je betaald wordt bijna nooit.

Co-Co Flanel, met eigen ogen heb ik gezien dat jongens (en meisjes) die nog geen besef hebben van het geld, dat zij wel degelijk meer uitgeven en vaak nog wat moeten bijlenen of naast hun lening hun gewone krediet uitmelken. Extra vaak uitgaan, een paar rondjes in de bar (iedere keer), op vakantie gaan tijdens de opleiding of direkt erna, vaker nieuwe kleren kopen, mooiere auto kopen, allemaal geile spulletjes in de pilot shop kopen, vaker buiten de deur eten.

Op zich ook wel (psycho)logisch, want je denkt, ach, 100 euro aan DVD's op een lening van 140K, wat maakt dat nou uit. Of 120 euro voor biertjes op 140K, merk je niks van. Maar uiteindelijk kan dit in korte tijd uitlopen tot 10-20K extra, of zelfs nog meer.

Anyway, dit raakt een beetje off-topic zo. Flyingdavid, je hebt nog iets langer om erover na te denken, je hoeft niet te beslissen als je net klaar bent. Ga +/- 4 maanden voordat je klaar bent een hele rits brieven de deur uit doen, je eerste 'wave' naar airlines waar je niet zelf hoeft te betalen. In heel Europa en daarbuiten. Tegen de tijd dat je klaar bent, zal je een aardige inschatting op de respons kunnen maken, en wellicht zitten er een paar uitnodigingen tussen.

Iedere persoon die een baan krijgt zonder voor z'n rating te hoeven betalen, komt ook niet meer in aanmerking voor een betaalde rating, en dat is alleen maar goed voor de markt (en jezelf).
 
Is het niet zo dat je de selectie bij maatschappijen kan doen voordat je je typerating haalt, dus met de afspraak dat je bij succesvolle selectie zelf een TR halen?

Ik heb er helemaal geen moeite mee om voor een TR te betalen als ik weet dat er daarna werk voor me is.....
 
Het begint steeds meer een hype te worden dat je je type-rating moet hebben voordat je gaat solliciteren. Met een beetje pech is het over tien jaar de standaard omdat maatschappijen op die manier minder kosten hebben....

Een maatschappij zou in de student moeten investeren, en niet andersom! Wat dat betreft zijn er in onze buurlanden genoeg vliegopleidingen waarbij de kosten gedeeltelijk/grotendeels gedragen wordt door de maatschappij. (zij willen immers vliegers).

De grote vraag is, waar gaat het heen? De gemiddelde Airwork-stamgast zal zich de thread van EFTO wel voor de geest halen waarbij men de student veel uren laat maken zodat hij 'gewilder' is. Waar gaat het heen? Over tien jaar zijn er opleiding met een duur van tien jaar, want tja 'na tien jaar heb je zoveel ervaring dat je zeer 'gewild' bent als captain'.................... En de student maar betalen.....
 
Ik ben benieuwd of de heren en dames die bij (bijvoorbeeld) Magic Bird waren aangenomen en zelf hun TQ betaald hebben hier een mooie mening over hebben....
 
Ik ben benieuwd of de heren en dames die bij (bijvoorbeeld) Magic Bird waren aangenomen en zelf hun TQ betaald hebben hier een mooie mening over hebben....

Die twee die ik een keer ben tegengekomen en voor Magic zouden gaan vliegen, hebben in ieder geval niet betaald voor die rating
 
Een maatschappij zou in de student moeten investeren, en niet andersom! Wat dat betreft zijn er in onze buurlanden genoeg vliegopleidingen waarbij de kosten gedeeltelijk/grotendeels gedragen wordt door de maatschappij. (zij willen immers vliegers).

Sorry, niet rot bedoeld, maar dit is een open deur in trappen. Natuurlijk zou een maatschappij moeten investeren in een student. Maar dat is nou eenmaal niet zo. Laten we blij zijn dat er een hoop te vliegen valt op dit moment en dat de meeste wel zo'n beetje aan een baan komen. En vooral niet kijken naar "hoe het eigenlijk zou moeten"....

Die twee die ik een keer ben tegengekomen en voor Magic zouden gaan vliegen, hebben in ieder geval niet betaald voor die rating

Weet je dat heel zeker? Ik weet namelijk uit eerste hand dat er wel degelijk voor de type betaald moest worden.
 
@Beer
Ken de details niet weet wel dat één van de twee jarenlang op de linkerstoel bij Farnair gevlogen heeft op de F27. Kan zijn dat hij met zijn ervaring dit gewoon bedongen heeft óf dat ze graag zo'n ervaren iemand in de gelederen wilden hebben en de TR hebben betaald.

Overigens heeft deze vent niet lang meer na z'n TR (in 2005 geloof ik) bij Magic gevlogen hij is op een linker stoel gaan zitten bij FR.
Ten tijde van zijn TR course had Magic zelf geloof ik de vliegtuigen nog niet eens.....die moesten toen geloof ik nog geleverd worden
 
Mmm... vreemd. Magic had namelijk nog geen Fokker 50's en dacht dat de ATP's door BAe mensen werd gevolgen. Kan het mis hebben natuurlijk. ;)
 
Sorry, niet rot bedoeld, maar dit is een open deur in trappen. Natuurlijk zou een maatschappij moeten investeren in een student. Maar dat is nou eenmaal niet zo. Laten we blij zijn dat er een hoop te vliegen valt op dit moment en dat de meeste wel zo'n beetje aan een baan komen. En vooral niet kijken naar "hoe het eigenlijk zou moeten"....

Die open deur intrappen is natuurlijk niet erg, maar zolang er mensen op de aardkloot rondlopen met het idee dat het 'standaard' is om na je opleiding 30k te betalen voor een Typerating, dan blijken er achter die ingetrapte deur een heleboel mensen te staan met een groot bord voor hun kop!
 
Die open deur intrappen is natuurlijk niet erg, maar zolang er mensen op de aardkloot rondlopen met het idee dat het 'standaard' is om na je opleiding 30k te betalen voor een Typerating, dan blijken er achter die ingetrapte deur een heleboel mensen te staan met een groot bord voor hun kop!

Ben het ook wel met je eens, alleen ben ik ondertussen een low timer van 36 en heb niet echt veel tijd om me aan mijn principes vast te houden. En dan is het kiezen of delen....
 
Ben het ook wel met je eens, alleen ben ik ondertussen een low timer van 36 en heb niet echt veel tijd om me aan mijn principes vast te houden. En dan is het kiezen of delen....

Ik moet zelfs nog met de vliegopleiding beginnen! In dat opzicht heb ik weinig recht van spreken en zal ook ik enige marktwerking moeten ondergaan......

Misschien dat ik later ook wel een selfsponsored TR nodig heb om aan de bak te komen, die optie is natuurlijk altijd aanwezig en wil ik ook nimmer ontkennen.

Alleen vind ik het jammer dat er mensen zijn die bij voorbaat al schreeuwen dat:
* je er vanuit moet gaan dat je een TR zelf moet lappen
* 30k na je opleiding niet erg is
* je die 30k toch wel terugverdient

Het lijkt alsof sommige mensen minder lang hoeven na te denken over de aanschaf van een TR dan het bestellen van een euroknaller bij de Mac.......
 
Het blijft veel geld, en daar speelt leeftijd wel voor een gedeelte in mee. Daar kan ik me ook wel in vinden. Al moet ik zeggen dat ook ik nog heb getwijfeld om zelf een TR te gaan doen.

Het is een lastige en voornamelijk frustrerende wereld om werk in te vinden. Jij doet je best, je krijgt er (te) weinig voor terug. Al schijnt dat in de huidige markt al een stuk beter te gaan. Als er maar geen interview of positieve reactie komt, dan kan ik me voorstellen dat "iets" meer schuld maar wel een baan steeds aantrekkelijker gaat klinken. Het is denk ik meer een kwestie van geduld.

Een self-sponsered TR gelijk na school doen zonder eerst zelf proberen te soliciteren vind ik ook echt niet slim. Als je hem doet, doe het dan op het moment dat je denkt dat je echt alles hebt geprobeerd om aan een baan te komen. Lukt dat niet, bekijk dan de andere opties.
 
Back
Top