AP&M

Fukko

New member
Beste allen,

Ik was een beetje benieuwd of er nog veel mensen de opleiding Airline pilot & management gaan doen. Ik heb gisteren een voorlichtingsmiddag bezocht op de Kls en ben ook al op de hanze hogeschool geweest en het bevalt me allemaal prima.

Ik wil het gaan doen omdat ik een onafgeronde Havo heb en nu bijna klaar ben met een vierjarige Mbo opleiding. Ik moet natuurlijk nog wel door de keuring, maar die zal ik binnenkort hebben.

Nog meer mensen die zich voor deze opleiding hebben aangemeld?
Voor diegene die de keuring misschien al doorlopen hebben, wordt er iets soepeler omgegaan met de selectie? Omdat je natuurlijk ook nog een Hbo opleiding gaat volgen...?

Groet,

Fukko

Ps.
Ik hoef geen discussies of je het wel niet moet doen enzo...
Dit is voor mij de snelste manier om tot vlieger opgeleid te worden en de kans op een baan te vergroten (Mbo stelt te weinig voor)! :rt:

Ps. (2)
Heeft het lezen van een boekje over psychologie (zoals aangeraden ergens in de kennisbank) echt zin?
 
ibat said:
Ik dacht dat je minimaal Havo moest hebben voor de KLS:confused:

je kunt met MBO aan deze opleiding beginnen. Je komt er dan met een HBO diploma vanaf, en zodoende voldoe je aan de eisen van de meeste maatschappijen.
 
Ps. (2)
Heeft het lezen van een boekje over psychologie (zoals aangeraden ergens in de kennisbank) echt zin?

Naar mijn mening niet. Gewoon lekker je zelf zijn...

De selectie zal uiteraard niet soepeler zijn, omdat jouw opleiding iets langer duurt.
 
Re: AP&M

Fukko said:

Ps. (2)
Heeft het lezen van een boekje over psychologie (zoals aangeraden ergens in de kennisbank) echt zin?


Ach, erg veel zul je er niet aan hebben. Maar je kunt je kansen ermee vergroten om door de psycho keuring te komen. Zo kun je jezelf een beetje voorbereiden op wat je te wachten staat.
 
Dat doe je voor een vlucht nl ook niet, informatie vergaren. Gewoon naar de bestemming zonder enig idee wat je te wachten staat.

Maar serieus: gewoon een idee krijgen van wat je te wachten staat is niet verkeerd. Sla alleen niet door en denk dat je weet welk profiel ze zoeken. Ga niet de psycholoog uithangen, en denk niet dat je weet welk antwoord ze willen.

Maar enige ervaringen met interviewmethodes, getallenreeksen en persoonlijkheidsonderzoeken kan nooit kwaad.

Visit your local library for more knowledege.
 
Alles wat je kunt gebruiken ter voorbereiding is mijns inziens aan te raden. Zelfs al gebruik je de kennis niet om je eigen gedrag aan te passen, dan nog is het handig om te weten hoe het "spel" van zo'n psychologische keuring gespeeld wordt.

Mijn motto: "Chance favors the prepared mind".
(quote van Louis Pasteur)
 
"Lekker jezelf zijn" - Gimme a break!

Bottom line: je wilt die baan (of toegelaten worden tot die opleiding). Dus zorg dat uit de selectie blijkt dat je de beste man of vrouw bent voor die positie!

Als je het benadert met de gedachte van "als ze mij niet accepteren zoals ik ben, dan is dat hun probleem" dan wil jij die baan of opleiding simpelweg niet graag genoeg. En in dit vliegerwereldje geldt: niet genoeg motivatie is je ondergang.
 
Van de groep die ik na het psychologisch onderzoek tegenkwam was ik de enige die zo'n boekje gelezen had, en ook de enige met een "voldoende" als beoordeling, de rest had een "matig".


Trek je eigen conclusie;)
 
Iz said:
"Lekker jezelf zijn" - Gimme a break!

Bottom line: je wilt die baan (of toegelaten worden tot die opleiding). Dus zorg dat uit de selectie blijkt dat je de beste man of vrouw bent voor die positie!

Als je het benadert met de gedachte van "als ze mij niet accepteren zoals ik ben, dan is dat hun probleem" dan wil jij die baan of opleiding simpelweg niet graag genoeg. En in dit vliegerwereldje geldt: niet genoeg motivatie is je ondergang.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat mensen zelf de psycholoog gaan uithangen en de vragenlijsten niet geheel naar waarheid invullen? Deze mensen gaan vervolgens op hun bek, omdat het gesprek met de psycholoog niet spoort met hetgeen dat ze op de lijsten hebben ingevuld.
 
Hooghvlieger said:
Hoe vaak gebeurt het wel niet dat mensen zelf de psycholoog gaan uithangen en de vragenlijsten niet geheel naar waarheid invullen? Deze mensen gaan vervolgens op hun bek, omdat het gesprek met de psycholoog niet spoort met hetgeen dat ze op de lijsten hebben ingevuld.

Ook dat gevaar staat in die boeken duidelijk beschreven:)
 
Ikzelf ben altijd van mening dat je je eigen success maakt, en niet krijgt.

Echter, tijdens de selectie moet ik bekennen dat ik toch een ander idee heb gekregen van de selectiecriteria; Juist de mensen die dachten dat de kls hun maar moest nemen zoals ze waren werden geselecteerd. Dit laat ook een zekere aanwezigheid van zelfstandigheid en zelfvertrouwen zien wat volgens de psychologen vooral noodzakelijk is om een goede piloot te worden.
 
Hooghvlieger, sorry, maar iemand die de vragen op de ene manier beantwoordt, en andere dingen zegt in het gesprek, is ook wel een doofus.

Djanello, omdat je je profileert als de ideale vlieger, betekent dat toch niet dat je je zelfvertrouwen in de prullebak gooit, toch?

Als jij het leuker vindt om in je eentje iedere nacht naar de sterren te kijken of je op te sluiten op je kamer om een goed boek te lezen, is dat leuk voor jou, maar dan scoor je dus heel laag op sociaal contact, terwijl sociaal contact juist cruciaal is in het vliegervak. Krijg je dus de stelling:

a. Ik ga graag vaak met vrienden op stap
b. Ik lees het liefst een goed boek

dan "moet" je dus voor optie A kiezen omdat die het beste aansluit bij het psychologische profiel van vlieger. Achter de test hangt gewoon een matrix waarbij het ene antwoord een punt geeft en het andere niet (of negatief). Het aantal behaalde punten bepaalt je score voor die test. Maximaliseer je score dus! En inderdaad, zo profileer je je dan ook in je sollicitatiegesprek en het gesprek met de psycholoog.

Hou het profiel dus gewoon in je achterhoofd en profileer je zo tijdens je sollicitatie. Wat andere keywords: Leiderschap, managen, assertief, integer, humor, zelfkennis. Het is niet moeilijk en niet veel werk, maar het vergt wel enige voorbereiding en een hele lading zelfkennis. En voor heel veel mensen zal het grotendeels overlappen met je eigen persoonlijkheid, dus je hoeft ook geen toneel te spelen.

P.S. Mocht het nog niet voor iedereen duidelijk zijn: je selectie bij een vliegopleiding is een sollicitatie.
 
Tnx, hier heb ik echt heel veel aan.

Dat boekje ga ik zeker doornemen en misschien op bezoek langs de (niet locale, want die hebben we niet) bibliotheek.
Ik had alleen zo van, misschien dat het lezen van zo'n boekje ook nadelig kan zijn doordat je dingen gaat overnemen, terwijl je misschien juist jezelf moet zijn...

Ik wil alleen natuurlijk niet achteraf zeggen van, had ik nou maar...Al dat soort dingen wil ik uitsluiten en me er zo goed als mogelijk op voorbereiden.
 
Haha inderdaad al 5 jaar oud :D

Maar om erover terug te komen... er is 6 november weer een open dag op de Hanze in Groningen. Voel je welkom :)
 
Back
Top