Interessante vraag en volgens mij is het antwoord Ja, we gaan in de richting van Single Pilot. Er zijn een aantal invullingen hiervan, of single pilot voorin en 2e piloot in rust of er is altijd maar een piloot aan boord. Ik ga even uit van het laatste.
Houd rekening met het volgende:
Economische levensduur van een verkeersvliegtuig is meestal rond de 20-25 jaar. Betekent dat het te duur wordt om full time in te zetten en kist wordt vaak verkocht. Alle vliegtuigen die nu aan de klant geleverd worden zijn niet gecertificeerd of ontworpen voor Single Pilot. Dit zijn processen die jarenlang duren.
Neem bv Boeing, een Amerikaans bedrijf.
Die kunnen de FAA overtuigen om een SP ontwerp goed te keuren. Als de rest van de luchtvaart wereld hier niet in mee gaat is het niet rendabel voor Boeing om alleen voor de binnenlandse markt bv een 737-10SP (single pilot) te bouwen en te certificeren.
Militaire UAV’s zijn eigenlijk niet meer weg te denken en de volgende stap is een single pilot tanker en UAV bevoorrading.
Dat hoeft allemaal niet aan burger luchtvaart wetgeving te voldoen.
Volgende stap gaat denk ik binnen de komende jaren gebeuren en dat is SP vracht maar dan alleen op Oceanic routes.
Voorbeeld Los Angeles naar Honolulu of Anchorage naar Japan. Boven land een tweede piloot. Beetje hetzelfde als vroeger met de Concorde en boven de geluidssnelheid vliegen, dat mocht alleen boven zee. Dus Tokyo naar Anchorage met een pilot en Anchorage naar Miami met twee. Die datalink systems zijn er al, technologisch kan dit allemaal al.
Als zich dat een paar jaar bewezen heeft dan gaat Oceanic vracht waarschijnlijk zonder piloot. Tegen die tijd gaat passagiers vliegen met een piloot en ik denk dat als je naar een vliegtuig zou kijken wat in 2046 ontworpen is dat de piloot is verhuisd naar de forward lower cargo en daar met 3-4 beeldschermen zit.
Cockpit ramen en passagiers ramen zijn nu eigenlijk al achterhaald. Dat kan zelfs beter met camera systemen met infra rood.
Passagiers kunnen net zo makkelijk naast een klein scherm zitten waar ze de buitenwereld kunnen zien.
Een collega van mij heeft een bijbaantje waar hij een 757 solo vliegt met een aangepaste cockpit. Zit nog in het test stadium.
Maar, de politieke wil moet er zijn om dit Internationaal af te spreken en toe te staan.
Ik kan je haast garanderen dat iedere grote fabrikant al een single pilot ontwerp heeft liggen.
Beroepen sterven uit. In Nederland hebben we geen mijnwerkers meer en geen scharensliep en geen trekschuit kapitein.
Winkels gaan verdwijnen want alles gaat online. Ik heb al jaren geen bank met een loket meer gezien.
Het begin en het einde van het beroep piloot zal misschien 150 jaar uit elkaar liggen.