Tips voor de toekomstige piloot

Jakub

Member
Dag allen,

Mijn naam is Jakub en ik ben op dit moment 21 jaar, werk als "teamlead" bij een logistieke dienstverlener, en maak nu mijn AD opleiding logistiek & economie af. Na goed nagedacht te hebben, heb ik besloten om het volgende plan uit te voeren om piloot te worden bij de KLM.
Het plan gaat in mei 2023 van start met het behalen van wiskunde B en natuurkunde bij Wismon. Na succesvol afronden van deze wil ik mij in 2024 inschrijven voor de opleiding Airline Pilot & Management bij de Hanze school in Groningen, waar ik in het 2e jaar selectie zal doen bij de KLS. Na de KLS zal ik 1 jaar terug gaan naar de Hanze school om mijn bachelor te behalen.

Nou ben ik natuurlijk actief opzoek naar manieren om me zo goed mogelijk voor te bereiden, ik ben net klaar met het boek van Jaap Schellinger "De lucht in maar waarom met u?". Train mijn hoofdrekenen doormiddel van apps op mijn telefoon, en heb mijn wiskunde boeken als kerstcadeau aangeschaft zodat ik daar alvast wat meters in kan maken. Daarbij is er iemand uit mijn omgeving die mij met dit vak kan helpen.

Wat zijn nog tips van jullie qua boeken, trainingen, methodes om mij zo goed mogelijk voor te bereiden voor de selectie die voor mij ligt.

Groet,
Jakub

(Foto is van de staart van KLM haar eerste Fokker 100 toestel)
 

Attachments

  • download 2.jpg
    download 2.jpg
    90.4 KB · Views: 2
Dat klinkt heel goed.
Je hebt de tijd, genoeg tijd voor een plan B. Ik zou aanraden om eens goed door de First Class medical requirements te gaan om te zien of er misschien iets in de buurt van een probleem komt.
Lichte vorm van kleurenblind, hart ruis gehad, ooit diagnose gehad voor x-y-z enz.
Zou vervelend zijn om er over 2 jaar achter te komen dat je niet in aanmerking komt voor een Medical.
Gezien de tijd die je hebt, ga eens kijken bij een zweefvliegclub in de buurt.
Meeste zweefvliegclubs hebben een aantal actieve of gepensioneerde Verkeersvliegers en zeker een groep wannabe’s.
 
Last edited:
Dat klinkt heel goed, kan zo snel niets bedenken.
Je hebt de tijd.
Jaa de tijd is er zeker, het eerste idee was om de certificaten al voor september 2023 te halen. Dat vonden ze bij Wismon iets te optimistisch.

Nu ik de tijd heb wil ik die natuurlijk goed benutten.
 
Dat klinkt heel goed.
Je hebt de tijd, genoeg tijd voor een plan B. Ik zou aanraden om eens goed door de First Class medical requirements te gaan om te zien of er misschien iets in de buurt van een probleem komt.
Lichte vorm van kleurenblind, hart ruis gehad, ooit diagnose gehad voor x-y-z enz.
Zou vervelend zijn om er over 2 jaar achter te komen dat je niet in aanmerking komt voor een Medical.
Gezien de tijd die je hebt, ga eens kijken bij een zweefvliegclub in de buurt.
Meeste zweefvliegclubs hebben een aantal actieve of gepensioneerde Verkeersvliegers en zeker een groep wannabe’s.
Ik heb mij ook aangemeld bij de zweefclub hier in de buurt, nog even wachten tot april. Dan gaan ze weer vliegen.

(Ik zie nu pas je hele reactie)
 
Vergeet het winteronderhoud niet aan het zweefvlieg club materiaal.
Ik weet niet welke club het is maar er zijn zeker clubs die voorrang geven aan aspirant leden die in de winter hebben meegeholpen.
 
Dat klinkt heel goed.
Je hebt de tijd, genoeg tijd voor een plan B. Ik zou aanraden om eens goed door de First Class medical requirements te gaan om te zien of er misschien iets in de buurt van een probleem komt.
Lichte vorm van kleurenblind, hart ruis gehad, ooit diagnose gehad voor x-y-z enz.
Zou vervelend zijn om er over 2 jaar achter te komen dat je niet in aanmerking komt voor een Medical.
Gezien de tijd die je hebt, ga eens kijken bij een zweefvliegclub in de buurt.
Meeste zweefvliegclubs hebben een aantal actieve of gepensioneerde Verkeersvliegers en zeker een groep wannabe’s.
Ik heb vandaag de Ishihara test gedaan puur om te kijken hoe ik hier doorheen zou komen. Het resultaat? Een kleine form van "rood-groen" kleurenblindheid. Hoe zit het bij de keuring voor een medical 1? Kan je een andere test doen? Ben je gelijk afgeschreven?
 
Is dat bij een oogarts gedaan of voor de lol online?
De kleureninstellingen van je monitor kunnen volgens mij de test beïnvloeden.
Vormen van kleurenblindheid komen bij 8% van mannen voor (vrij normaal dus) en bij vrouwen 0.5%.
Ik heb zelf moeite met bepaalde tinten paars en roze en ik heb een klein verschil in kleur waarneming blauw en rood links en rechts.
Nooit een probleem geweest voor vliegmedische keuringen.
 
Last edited:
Is dat bij een oogarts gedaan of voor de lol online?
De kleureninstellingen van je monitor kunnen volgens mij de rest beïnvloeden.
Vormen van kleurenblindheid komen bij 8% van mannen voor (vrij normaal dus) en bij vrouwen 0.5%.
Ik heb zelf moeite met bepaalde tinten paars en roze en ik heb een klein verschil in kleur waarneming blauw en rood links en rechts.
Nooit een probleem geweest voor vliegmedische keuringen.
Online gisteren. Jaa dus met lichte vormen kom je er wel door, het probleem komt als ik rood van geel niet kan onderschijden. Dat lukt gelukkig wel met lichten op de weg of water.
 
Als volgende stap zou ik een meer officiële maar niet een luchtvaart medische ogen test doen.
Ik weet niet of ze dit bij brillen winkels kunnen doen, anders afspraak bij een oogarts via je verzekering.
Vraag om wat nadruk te leggen op kleuren.
Hoeft verder nog helemaal niets serieus aan de hand te zijn.
 
Als je dit soort dingen wilt uitsluiten, doe dan gewoon nu de volledige "echte" medische keuring alvast.

Ik had ook de class 1 medical al voor m'n eerste vliegles. Dat kost me hoogstens 1 keertje onnodig extra verlengen (daar heb je amper een halve vliegles voor), maar daarmee koop ik wel de zekerheid dat ik niet later voor verrassingen kom te staan.
 
Is wel de snelste manier maar nadeel is dat het dan wel gelijk onderdeel uitmaakt van je officiële record.
We zitten nog in het voor stadium.
Ik zie een ‘officieel’ Medical meer als de bevestiging dat er niets aan de hand is dan om uit te zoeken of er wel iets aan de hand is.
 
Last edited:
Daar staat tegenover dat de aviation medical examiner de regels kent en gelijk kan zeggen of je goedgekeurd wordt. Desnoods vraag je om het onderzoek niet te registreren. Krijg je geen medical mee, maar weet je wel waar je aan toe bent. Bij losse onderzoeken elders weet je niet of wat ze vinden wel of niet een belemmering is om te mogen vliegen.
 
Ook dat is waar, ik dacht ook aan wat kosten besparen ;)

Color vision begint bij Pagina 106
At revalidation and renewal examinations, colour vision should be tested on clinical indication.
(b) The Ishihara test (24 plate version) is considered passed if the first 15 plates, presented in a random order, are identified without error.
(c) Those failing the Ishihara test should be examined either by:
(1) anomaloscopy (Nagel or equivalent). This test is considered passed if the colour match is trichromatic and the matching range is 4 scale units or less, or if the anomalous quotient is acceptable; or by
(2) lantern testing with a Spectrolux, Beynes or Holmes-Wright lantern. This test is considered passed if the applicant passes without error a test with accepted lanterns.
(3) Colour Assessment and Diagnosis (CAD) test. This test is considered passed if the threshold is less than 6 standard normal (SN) units for deutan deficiency, or less than 12 SN units for protan deficiency. A threshold greater than 2 SN units for tritan deficiency indicates an acquired cause which should be investigated.

Hier is nog een online Ishihara test.
 
Last edited:
Daar staat tegenover dat de aviation medical examiner de regels kent en gelijk kan zeggen of je goedgekeurd wordt. Desnoods vraag je om het onderzoek niet te registreren. Krijg je geen medical mee, maar weet je wel waar je aan toe bent. Bij losse onderzoeken elders weet je niet of wat ze vinden wel of niet een belemmering is om te mogen vliegen.
Ik kreeg de indruk - kan 't mishebben - dat dat wel kon bij de eerste medical, om de registratie helemaal niet aan te maken als er geen keuringsbewijs aan vastzit. Of om pas aan het einde van de keuring te kiezen voor wélke medical je precies gaat. Dat laatste heb ik destijds gevraagd. Het antwoord was simpel: Geen probleem, zolang je de volledige keuring maar betaalt...

Pas nadat je eenmaal in het systeem staat met een medical of een brevet moet alles "on the record", heb ik begrepen.

Qua kosten heeft E-A natuurlijk wel een punt. Je spaart met later keuren misschien hoogstens een verlenging uit als je sowieso gaat vliegen, maar mocht je niet door de selectie komen of om een andere reden niet gaan vliegen, dan is een volledige keuring natuurlijk zonde van het geld geweest.
 
Ik kreeg de indruk - kan 't mishebben - dat dat wel kon bij de eerste medical, om de registratie helemaal niet aan te maken als er geen keuringsbewijs aan vastzit. Of om pas aan het einde van de keuring te kiezen voor wélke medical je precies gaat. Dat laatste heb ik destijds gevraagd. Het antwoord was simpel: Geen probleem, zolang je de volledige keuring maar betaalt...

Pas nadat je eenmaal in het systeem staat met een medical of een brevet moet alles "on the record", heb ik begrepen.

Qua kosten heeft E-A natuurlijk wel een punt. Je spaart met later keuren misschien hoogstens een verlenging uit als je sowieso gaat vliegen, maar mocht je niet door de selectie komen of om een andere reden niet gaan vliegen, dan is een volledige keuring natuurlijk zonde van het geld geweest.


Jaa dus keuren kan zolang je gewoon betaald. Ik ga is even rondkijken.

Nog alle tijd, het gaat eerst allemaal in mei beginnen met de deelcertificaten te behalen.
 
Dag allen,

Ondertussen ben ik ingeschreven voor de wiskunde cursus bij Wismon, en sta ik te wachten totdat de zweefvlieg vereniging in Castricum aan haar seizoen begint in April.

Ik ga komend weekend de Hoge Hanze school bezoeken en een kijkje nemen bij de opleiding Airline Pilot en Manager. Vanuit de KLM zou ik deze opleiding eerst moeten doen voordat ik selectie kan doen bij de KLMFA. Alhoewel ik van andere bronnen binnen de KLM hoor dat dit niet nodig is. Zeker een vraag die ik ook ga stellen in April bij de opendag van de KLMFA.

Wat zouden jullie aanraden? Eerst een jaar hoge school, gevolgd door de KLMFA. Of (indien mogelijk) gelijk naar de KLMFA? Senioriteit is natuurlijk wel heilig bij de KLM.
 
Back
Top