KLMFA selectie

Flying-Jarmo

New member
Beste Airworkers,

Ik ben 19 jaar oud en piloot worden is mijn droom. Na de mavo afgerond te hebben ben ik begonnen aan mijn havo met wiskunde b en natuurkunde natuurlijk. Deze heb ik vrij makkelijk afgerond. Nu studeer ik momenteel HBO sportmarketing in Tilburg. 4 weken terug heb ik me aangemeld voor de selectie van de KLMFA. Zelf heb ik het boek 'de lucht in maar waarom met u' al besteld, heb ik twee selectietrainingen gevolgd, een oud boek wat mijn vader gebruikte voor de luchtmacht en ben ik aan het oefenen voor fase 1.

Mijn vraag is hebben jullie nog tips voor het voorbereiden voor de selectie en wat je wel en niet moet doen tijdens de selectierondes. Hebben jullie daarnaast nog goede websites of boeken die handig zijn voor de selectie? Zo las ik goede dingen over https://www.pilotenselectietraining.nl/
 
Waarom heb je voor Sport marketing gekozen als je piloot wil worden?
Vraag die je kan verwachten.
inderdaad een vraag die ik zelf ook verwachtte. Ik hoop dat ik hun kan uitleggen dat ik goed bezig ben geweest met mijn toekomst. Naar lang nadenken is mijn toekomst piloot of iets anders. Ik kon zelf niks in de luchtvaart vinden wat mij aansprak buiten piloot. Buiten de dingen die je zonder opleiding zou kunnen doen. Zelf werk ik al op Eindhoven Airport en hier kan je doorgroeien zonder enige opleiding. Zelf vind ik vliegtuigtechniek niet zo leuk dat ik het de rest van mijn leven wil doen. Daarom heb ik besloten om geen luchtvaart gerelateerde opleiding te kiezen.
 
Kijk dit is een nadeel van ouder worden, leuk en verstandig gaan dan twee verschillende richtingen op.
Je hebt het antwoord bijna goed.
Als interviewer zou ik graag willen horen dat je een vervolgopleiding buiten de luchtvaart om verstandige redenen heb gedaan, zoals financiële zekerheid in het geval van een recessie in de luchtvaart enz.
Niet omdat je andere banen in de luchtvaart niet “leuk” vind.
Als ik dat antwoord zou horen zou ik je vragen hoe je weet dat je vliegen wel leuk vind als je geen piloot bent geweest.
Je zal je motivaties wat beter moeten verpakken en verkopen dan leuk en niet leuk.
Veel succes!
 
Kijk dit is een nadeel van ouder worden, leuk en verstandig gaan dan twee verschillende richtingen op.
Je hebt het antwoord bijna goed.
Als interviewer zou ik graag willen horen dat je een vervolgopleiding buiten de luchtvaart om verstandige redenen heb gedaan, zoals financiële zekerheid in het geval van een recessie in de luchtvaart enz.
Niet omdat je andere banen in de luchtvaart niet “leuk” vind.
Als ik dat antwoord zou horen zou ik je vragen hoe je weet dat je vliegen wel leuk vind als je geen piloot bent geweest.
Je zal je motivaties wat beter moeten verpakken en verkopen dan leuk en niet leuk.
Veel succes!
Bedankt voor je hulp, zal het meenemen. Mag ik vragen hoe je zoveel tips hebt en ervan af weet. Zag je account namelijk bij meerdere punten voorbij komen. (Alleen maar positief)
 
inderdaad een vraag die ik zelf ook verwachtte. Ik hoop dat ik hun kan uitleggen dat ik goed bezig ben geweest met mijn toekomst. Naar lang nadenken is mijn toekomst piloot of iets anders. Ik kon zelf niks in de luchtvaart vinden wat mij aansprak buiten piloot. Buiten de dingen die je zonder opleiding zou kunnen doen. Zelf werk ik al op Eindhoven Airport en hier kan je doorgroeien zonder enige opleiding. Zelf vind ik vliegtuigtechniek niet zo leuk dat ik het de rest van mijn leven wil doen. Daarom heb ik besloten om geen luchtvaart gerelateerde opleiding te kiezen.
Let op met het geven van deze antwoorden. Je kunt hiermee een ongelooflijke kuil voor jezelf graven. Je motivatie heeft "negatieve" motivatie voor andere vakken. "Ik word maar piloot want al dat andere in de luchtvaart leek me niks..." Bovendien geeft het geen antwoord op de vraag waarom je sport marketing gekozen hebt. "Sport marketing is een passie van mij, net als de luchtvaart. Zo hadden we laatst een module die ging over het motiveren van mensen om een sport te gaan beoefenen. Ik denk dat ik de lessen die ik in deze module tot me genomen heb, me zullen helpen om teamgenoten, zoals b.v. cabine bemanning en grondpersoneel te helpen, wanneer we een keer een slechte dag hebben. Een voorbeeld van wat ik geleerd heb is XYZ..."
 
Let op met het geven van deze antwoorden. Je kunt hiermee een ongelooflijke kuil voor jezelf graven. Je motivatie heeft "negatieve" motivatie voor andere vakken. "Ik word maar piloot want al dat andere in de luchtvaart leek me niks..." Bovendien geeft het geen antwoord op de vraag waarom je sport marketing gekozen hebt. "Sport marketing is een passie van mij, net als de luchtvaart. Zo hadden we laatst een module die ging over het motiveren van mensen om een sport te gaan beoefenen. Ik denk dat ik de lessen die ik in deze module tot me genomen heb, me zullen helpen om teamgenoten, zoals b.v. cabine bemanning en grondpersoneel te helpen, wanneer we een keer een slechte dag hebben. Een voorbeeld van wat ik geleerd heb is XYZ..."
Ja zo bedoel ik het ook meer, ik vind dat dus heel lastig om uit te leggen. Super bedankt!
 
Let op met het geven van deze antwoorden. Je kunt hiermee een ongelooflijke kuil voor jezelf graven. Je motivatie heeft "negatieve" motivatie voor andere vakken. "Ik word maar piloot want al dat andere in de luchtvaart leek me niks..." Bovendien geeft het geen antwoord op de vraag waarom je sport marketing gekozen hebt. "Sport marketing is een passie van mij, net als de luchtvaart. Zo hadden we laatst een module die ging over het motiveren van mensen om een sport te gaan beoefenen. Ik denk dat ik de lessen die ik in deze module tot me genomen heb, me zullen helpen om teamgenoten, zoals b.v. cabine bemanning en grondpersoneel te helpen, wanneer we een keer een slechte dag hebben. Een voorbeeld van wat ik geleerd heb is XYZ..."
Ik begrijp inderdaad waar het vandaan komt. Mijn school kwaliteiten zijn cijfertjes. Denk aan natuurkunde, wiskunde economie en bedrijfseconomie. Mijn levensdroom is piloot, maar ik zie ook veel potentie en toekomst in de economie wat ik ook interessant vind. Maar piloot staat voor mij als sinds dag 1 op nummer 1. Ik zie de economische kant van mij als plan b. Ik zou het liefst verkeersvlieger worden in Nederland. Daarom heb ik voor een economische HBO studie gekozen. Ik weet dat het niet overeenkomt met vele klmfa kandidaten die kiezen voor aviation. Ik hoop dat ik het zo beter uitleg. Ik vind het lastig om deze keuze te verwoorden, omdat het zo anders is als andere kandidaten voor pilotenselecties. .Zo heb ik door gestuntel en de puberteit niet mijn potentie op de middelbare school eruit gehaald. Mavo afgerond en daarna via de vavo mijn havo diploma behaald met de vereisten van de klmfa. Hierna heb ik netjes het natuurkunde certificaat behaald. Alles liep vrij gemakkelijk.
 
Beste Airworkers
Ik ben 17 jaar oud en wil me inschrijven voor de KLM FA selectie. Ik vroeg me af of dit een goede motivatie is om te verantwoorden waarom ik graag piloot wil worden.

Al van kleins af aan was ik gek op vliegtuigen maar ook op piloten. Piloten spraken me aan vanwege het uniform maar ook de trots en verantwoordelijk die ze uitstralen. Die trotsheid en dat verantwoordelijkheidsgevoel daar leef ik naar op. Ik ben ook iemand die gericht is op verantwoordelijkheid en het is iets wat me motiveert om die verantwoordelijk zo goed mogelijk uit te oefenen. Piloot zijn biedt ook vele doorgroeimogelijkheden, je begint als second officer en kan doorgroeien tot captain. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je job allesbehalve eentonig is, net zoals deze tak, het is steeds uit op vernieuwing. Deze vernieuwing maakt ook dat je telkens zal bijleren en dat is iets wat ik, als leergierig persoon, zoek in job. Ik ben vastberaden om de titel captain te bereiken en te blijven leren in deze baan maar ook om mijn verantwoordelijk te nemen.

alvast bedankt voor uw antwoord
 
Maxime, ik denk dat er weinig mis is met je motivatie maar ik zou een paar jaar wachten.
Maak je school af en begint met een vervolgopleiding en wacht tot je wat meer kilometers in het leven achter je hebt.
Studie en werkervaring, verantwoordelijkheid en omgaan met tegenslagen.
 
Maxime, ik denk dat er weinig mis is met je motivatie maar ik zou een paar jaar wachten.
Maak je school af en begint met een vervolgopleiding en wacht tot je wat meer kilometers in het leven achter je hebt.
Studie en werkervaring, verantwoordelijkheid en omgaan met tegenslagen.
Ik begrijp dat ik nog jong ben maar in april word ik 18. Daarnaast heb ik al verschillende jobs gedaan zoals tennistrainer, assistent in een chocolade atelier + verantwoordelijke voor distributie, een maand buitenlandse ervaring in de horeca, vrijwilligerswerk voor het goede doel gedaan en sinds vorig jaar heb ik mijn diploma voor redder aan zee. Ik denk dat al deze jobs toch enige verantwoordelijkheid eisen. Van studie zit ik in het ASO (ik ben een belg). Ik volg 6u wiskunde, latijn en extra wetenschappen. Ik begrijp dat u vindt dat ik jong ben, maar vliegen is gwn mijn droom.
Ik vind het gewoon moeilijk om te wachten, maar ik bedank u voor uw antwoord.
 
Back
Top