Welke vliegschool?

QR274

New member
Hoi allemaal,

Ik zit op dit moment in mijn examenjaar 5 Havo en ik weet al sinds kleins af aan dat ik later verkeersvlieger wil worden. Nu komt het moment steeds dichterbij dat ik deze jongensdroom wil (en ga) realiseren, maar ik zit wel met een dilemma. Bij welke vliegschool moet ik als eerst selectie doen?

Op dit moment heb ik 3 vliegscholen op mijn lijst staan: KLM Flight Academy, AIS Flight Academy en EPST. Waar ging jullie voorkeur naar uit en waarom?
Ik weet dat KLM Flight Academy een 'preferred supplier' is van KLM, maar ik zie soms dat mensen na 2 jaar nog geen baan bij KLM hebben gekregen en in the worst case scenario wordt dat zomaar 3 tot 5 jaar stil zitten aangezien je verplicht in dienst moet treden bij de KLM en dat is een behoorlijke tijd die je kwijt bent. Daarnaast hoor ik dat hun selectie ook strenger is dan bij de andere 2 en is KLM ook niet mijn einddoel. Ik wil namelijk z.s.m naar mijn favoriete maatschappijen Emirates/Qatar Airways. Aan de andere kant zie ik dat er afgestudeerden bij AIS of EPST meestal na een half jaar tot een jaartje al ergens vliegen bij een prijsvechter. Het liefst kies ik een route waar ik zo snel mogelijk veel uren kan maken na het halen van mijn brevet. Het maakt mij dan ook niet uit als ik voorlopig mijn uren moet maken in Kazachstan of Ierland.

Hebben jullie misschien tips? welke route zou het beste bij mij passen? waar hebben jullie je brevet gehaald en waarom die vliegschool?
Alle tips en antwoorden zijn harstikke welkom!
 
Het zijn een beetje chaotische vragen die echt een urenlang antwoord nodig hebben.
Zoals zoveel is dit geen industrie die je in 1-2-3 minuten uit kan leggen.
Begin eens met je einddoel en werk terug.
Wat zijn de aanname eisen van Emirates/Etihad/Qatar.
Hebben zij een cadet programma waar je eventueel voor in aanmerking kan komen? Wat zijn daar de eisen voor? Vooropleiding?
Geen cadet programma, wat zijn hun ervaring eisen? Hoe kan je die bij elkaar werken? Bij welke maatschappij op welke manier? Hoe kom je daar terecht?
Welke opleiding zou je waar kunnen doen om daar terecht te komen?
Er is echt een heleboel informatie online beschikbaar wat je zelf op kan zoeken.
Een moeilijke selectie is trouwens geen argument om het niet te doen.
Wat had je in gedachten om dit hele avontuur te financieren?
$182,000
Wat dacht je van VWO en een vervolg studie voor betere kansen op de arbeidsmarkt ?
Ben je medisch geschikt? Begin daar eens mee, Class 1 medical.
Altijd mogelijk dat je een kleine afwijking hebt waar je in het normale leven geen last van hebt maar die je wel diskwalificeren voor een Medical.
Succes.
 
Last edited:
Hey Europe-American,
Ten eerste bedankt voor je reactie, ik waardeer dat echt.
Class 1 medical is inderdaad iets waarmee ik zal beginnen. Zoals je al aangaf kan je inderdaad heel onverwachts gediskwalificeerd worden voor een medical.

Mijn uiteindelijke doel is dus Emirates of Qatar Airways. de eisen bij Emirates zijn 2000 uur MTOW ≥ 20T en bij Qatar is het 1000 uur MTOW ≥ 30T. tuurlijk zijn dit cijfers die je niet aan het begin van je carrière zult hebben, maar het ziet er ook niet onmogelijk uit om die eisen na een paar jaar vliegen te bereiken. Om die uren te willen bereiken wil ik dus na het halen van mijn brevet zo snel mogelijk uren maken en het maakt mij helemaal niet uit in welk land ik dit doe. Nu komen we dus weer langzamerhand bij het begin en dat is, waar ga ik die brevet halen. Emirates heeft wel haar eigen cadet programma maar die is belachelijk duur ($182.000). Daarnaast is dat geen garantie om ook echt bij Emirates te vliegen. Wat ik dus verder in gedachte had is KLM Flight Academy, AIS Flight Academy en EPST. Nu komen we dus weer helemaal bij het begin, welke vliegschool past beter bij deze uitgestippelde route die ik voor mijn ogen heb?

Zoals ik net al aangaf is de kans groot dat je na het halen van je brevet bij KLS zeker een jaar of anderhalf misschien wel 2 niet zult vliegen. Ik vind dat persoonlijk kostbare tijd die verloren gaat, maar ik weet niet hoe het met de baankansen zit als je je brevet bij die andere 2 vliegscholen haalt. vandaar dat ik ook vroeg of er iemand ervaring heeft met deze vliegscholen en misschien weet wat het beste voor mij zal zijn.
 
Last edited:
Luister en huiver.
Eenmaal bij de KLM zit je geweldig tot aan je pensioen. Ijzersterke vakbond, niets aan de hand.
Eventueel moeten wachten op een stoel is daardoor geen probleem.
Hoeveel weet je over werken(vliegen) ik het Midden Oosten?
Zit toevallig vandaag zelf in Qatar.
 
Ja daar heb je gelijk in. Eenmaal na die 2/3 jaar zit je eigenlijk voor de rest van je carrière goed. Geduld is niet voor niets een schone zaak. Misschien is dat ook een beter idee in mijn situatie en dan kan ik in de tussentijd voor mijn HBO diploma gaan, maar de tijd zal het leren!

Ik weet dat je in het Midden-Oosten (Qatar, Emirates) heel veel mooie voordelen krijgt naast je gigantische belastingvrije salaris. Daarnaast zijn Doha en Dubai twee hele mooie en veilige steden om in te wonen.

Veel plezier in Qatar vandaag!
 
Ik weet dat je in het Midden-Oosten (Qatar, Emirates) heel veel mooie voordelen krijgt naast je gigantische belastingvrije salaris.

Nu ben ik oud en cynisch en emotioneel onherstelbaar beschadigd ( :geek:) maar ik heb een vermoeden dat je (te) weinig informatie hebt.
Zo zijn bijvoorbeeld vakbonden verboden in Qatar en een poging daartoe is strafbaar. Nu is Qatar ICAO maar ze passen de werk regels iets anders toe.
Een voorbeeld: normaal geldt de hele blok tijd (pushback - shutdown) voor je flight time. Per ICAO mag je maximaal 1000 uur per jaar. Bij Qatar als FO telt alleen je tijd in de stoel. 12 uur vliegtijd met 3 personen crew:
Captain (PIC) wordt 12 uur gerekend
FO krijgt alleen betaald voor de tijd dat je in de cockpit aan de flight controls heb gezeten. Als FO kan je dus eigenlijk veel langer aan het werk gehouden worden dan in de rest van de wereld is toegestaan.
Airlines in het Midden Oosten zijn ook heel “punitive” ingesteld.
Betekent zoveel dat als er een klein foutje wordt gemaakt wat verder geen consequenties heeft er rapporten worden verwacht van de hele crew en iedereen op het matje wordt geroepen.
De werk cultuur is echt heel anders dan in Europa of de VS.
Ik kan Scheduling bellen en me ziek melden en onder Amerikaanse regelgeving mogen ze niet eens vragen wat er aan de hand is of hoe lang het gaat duren. Je bent ziek totdat je belt dat je beter bent. Als ze een brief van de Doctor nodig hebben moet dat via een Chief Pilot. Dat probeer je niet in het Midden Oosten. Daar ben je pas ziek als de Doctor het zegt. Contract breken of andere issues kunnen veel juridische problemen met zich mee brengen.
Hier is veel leeswerk voor je :
Zoek eens contact met Koning Lucht hier op het forum. Hij heeft daar jarenlang gewerkt.
Verplichte kost:
Lange draad over terugkeren naar KLM en de problemen daarmee.
Succes.
 
Last edited:
Hahah dan weet ik inderdaad nog iets te weinig over de werkcultuur daar ?. Bedankt voor de gestuurde links, ik zal ze goed doornemen.
 
Hahah dan weet ik inderdaad nog iets te weinig over de werkcultuur daar ?. Bedankt voor de gestuurde links, ik zal ze goed doornemen.
Junaid.020 ik heb 9.5 jaar in Qatar gewerkt voor, jawel, Qatar Airways. Als je wilt mag je me wel een keer bellen, dan kan ik je binnen een half uurtje meer info geven dan dat ik in 3 dagen kan typen... Ik woon in Florida, maar stuur me een PM, dan kunnen we wat opzetten :).
 
Qatar-Airways-Cargo-Boeing-777-hits-light-pole-at-Chicago-OHare-airport.jpg


Taxi incident op Chicago O’Hare, hele flightcrew (4) ontslagen.
 
Dat is wat slordig geparkeerd. Maar zulk Trump-esk management werkt wel in de hand dat foutjes verborgen en ontkend worden ipv dat ervan geleerd wordt...
 
Ik heb niet de hele ATC tape geluisterd maar het ging vrij chaotisch en ze kwamen uiteindelijk op een taxi baan voor max 36 meter spanwijdte.
ORD is vaak een chaos met continue werkzaamheden.
Het ging mij een beetje om het voorbeeld van de punitive instelling bij (veel) airlines uit het Midden Oosten.
 
Ik heb niet de hele ATC tape geluisterd maar het ging vrij chaotisch en ze kwamen uiteindelijk op een taxi baan voor max 36 meter spanwijdte.
ORD is vaak een chaos met continue werkzaamheden.
Het ging mij een beetje om het voorbeeld van de punitive instelling bij (veel) airlines uit het Midden Oosten.
Moeilijk te zeggen wat hier precies is misgegaan, zonder er zelf bij geweest te zijn of bij het onderzoek betrokken geweest te zijn. Weet niet of het een factor geweest is, maar wat mij uitermate irriteert is de Jeppesen kaartjes die dan zo'n mini ball-flag hebben. Vervolgens moet je de hele pagina afscannen om te zien wat de limitatie is. Ik zou denken dat het in 2022 toch mogelijk moet zijn om bij het openen van de applicatie je vliegtuigtype in te voeren en aan de hand van de aircraft code (B777 is code E) de taxybanen een ander kleurtje te geven?! Zelfde verhaal voor eventuele NOTAMS. Waarom moet ik als individuele piloot zelf gesloten taxybanen highlighten?! Laat een of andere typegeit van Jeppesen dat doen...
 
!!! Een taxi incident op Chicago.... heeft niets met vragen omtrent vliegschool en de drie vliegscholen die Junaid.020 op zijn lijstje heeft staan.

Beetje bij de topic blijven en ook nieuwe forum-members serieus nemen. Jeetje, hij zegt eerlijk dat KLM niet perse hoeft, hij wilt gewoon vliegen.

Waar moet je nu voor kiezen, AIS-EPST en loopbaan bij een prijsvechter? Wat als KLM Flight Academy niet lukt?
 
Beetje bij de topic blijven en ook nieuwe forum-members serieus nemen.
Vooral als ze in hun eerste vier posts al drie keer de moderator pet opzetten, zoals jij? Ik lees met verbazing...

Ik kom zelf ook net kijken hoor, maar dit incident met hoe Qatar met z'n personeel omgaat, is heus relevant als je de héle draad leest.
 
hoe Qatar met z'n personeel omgaat, is heus relevant als je de héle draad leest.
Dit ^^^
Bedankt voor het lezen Bo
en welkom.
Taxi incident waar zeker de helft van de verantwoordelijkheid bij ATC ligt, 4 crew ontslagen. Originele poster geeft aan dat Emirates en Qatar zijn favoriete toekomstige werkgevers zijn. Dit voorbeeld geeft aan dat het allemaal niet zo rooskleurig is in een volledig andere werk cultuur.
Read the room a little….
 
Last edited:
@Bo.Cayenne bedankt voor je zorgen. Ik vind het wel interessant hoor, maar ik begrijp volkomen waarom je het ontoepasselijk vindt in deze thread. @Koning Lucht 9.5 jaar bij Qatar Airways? Wow dan ben ik wel echt benieuwd hoe je het vond daar. Ik zal je privé nog wel een bericht sturen.
 
Last edited:
Back
Top