Modulaire opleiding - beste route

Hobbypiloot

New member
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een PPL(A) en ipv ‘doelloos’ rondvliegen me aan het oriënteren op mogelijke vervolgstappen. Dit naast een fulltime baan. Ik studeer graag, heb graag telkens een doel voor ogen en haal daar veel voldoening uit.
Gezien mijn leeftijd, 34, en mijn gezin, zit bij een grote airline werken er wellicht niet meer in. Verhuizen naar een ver land voor de helft van wat ik nu verdien is geen echte optie gezien de privé verantwoordelijkheden.
Maar misschien komt er ooit een echt pilotentekort, of wil ik (deeltijds) flight instructor worden. Wil graag alle deuren op een kier houden.
In het ergste geval word ik er een betere hobbypiloot van.

Volgende stap is een IR, zodra ik aan mijn 50hr PIC ben. Ergens volgend jaar.

Omdat ik studeren niet erg vind is de ATPL theorie doen wellicht de meest efficiënte optie, omdat de IR en CPL theorie daarmee afgedekt is.

Daarna CPL praktijk. Als ik het goed begrijp kan je je ATPL theorie oneindig geldig houden met een CPL SE + IR.

Maar een frozen ATPL heb je pas wanneer je ook je ME + ME-IR hebt?

Zodra je multi engine moet vliegen en geldig moet houden begint het wel erg duur te worden als hobby. Dit gedeelte zou ik dan ook enkel willen doen als het ooit lijkt alsof er realistische baankansen zijn (if ever…).

Dus concreet: wat is de goedkoopste manier om je ATPL theorie of (f)ATPL geldig te houden? En dan om goed in de startblokken te staan mocht de situatie in de luchtvaartsector drastisch veranderen?

Dank alvast!
 
Ha, wat je daar vraagt is natuurlijk de heilige graal, maar voor zover ik weet is dat een fictief ding.

Verder kan ik je een hand geven met de modulaire plannen. Ik ben ietsje ouder, nog minder ver in de opleiding maar ook ietsje minder gebonden.

Maar - en laat de meer ervaren forummers me aub corrigeren als ik me niet goed heb laten informeren:

ATPL is geen diploma, ATPL is een carriere, misschien zelfs wel een "way of life".