Voor mijn LAPL medical heb ik een psychologische beoordeling nodig, maar waar?

Courgette

New member
Goedemiddag,

Ik denk ik vraag hier want ik wordt op dit moment van kast naar muur gestuurd. Omdat het thema 'medical' relatief breed is, post ik hem in 'Luchtvaart algemeen'; excuus als die waar anders had gemoest.

Voor mijn LAPL medical heb ik een psychologische beoordeling nodig
Na lang heen en weer heb ik besloten toch maar aan een LAPL te beginnen. Hier is het probleem: rond 7 jaar geleden heb ik psychotherapie voor werk- en thuisgerelateerde stress gehad en gebruik medicatie. Die arts die mijn medical uitvoert zegt dat die allemaal in principe geen probleem is, maar ik moet met een psychologische beoordeling aantonen dat ik wel stabiel ben en niet op dit moment een stoornis hebben.

Ik heb moeite iemand te vinden die zo'n beoordeling uit kan voeren
Prima, denk ik, dat kan niet zo moeilijk zijn -- alleen, mijn behandelaar van toen werkt niet meer in de praktijk, mijn huisarts van toen is met pensioen. Na meer dan een maand van emailwisselingen tussen drie partijen en consultaties is dit het voorlopige resultaat: mijn nieuwe huisarts kan alleen aangeven dat ik altijd keurig mijn recepten aanvraag; meer wil ze niet zeggen omdat ze niet de juiste aansprakelijkheidsverzekering heeft. Mijn oude praktijk kan me niet beoordelen omdat ze alleen met een GGZ-verwijzing werken. Die kan ik echter niet van de huisarts krijgen omdat ik geen problemen ervaar. Ik werd doorverwezen naar een psychiatrisch expertisecentrum, maar daar werken ze niet met particulieren of mensen die van een huisarts verwezen zijn.

Weet iemand waar zo'n beoordeling gedaan kan worden?
Zowel het bedrijf wat de medical uitvoert als het psychiatrische expertisecentrum kunnen mij niet zeggen bij wat voor een instantie ik dan wel terecht kan (ze verwijzen naar 'zelf zoeken'). Ik heb geen probleem ermee de beoordeling uit eigen zak te betalen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste privépiloot(-aspirant) in Nederland ben die een keer contact had met de GGZ. Is er iemand die mij kan zeggen waar ik aan mag kloppen?


Bedankt alvast voor jullie hulp.
 
Wat een belachelijke situatie.
Kan je er verder helaas niet mee helpen.
By the way, gebruik je nog steeds medicatie? Is het verstandig/mogelijk om daar langzaam vanaf te komen?
 
Dank voor je reactie.

Persoonlijk vind ik mezelf wel bereid om de dosering af te taperen. Daar wilde ik vorig jaar aan beginnen, maar door COVID kwam ik heel lang niet naar de huisarts. Voor nu heeft de AME geadviseerd met het uitfaseren nog even te wachten. Want bij een verandering van de dosis moet in principe een nieuwe evaluatie plaatsvinden. Dat zou alles nog ingewikkelder maken.

Medicatie aan zich is verder gewoon veilig -- alle neuropsychologische functies zijn gewoon normaal. Dat heb ik toen uitvoerig kunnen testen omdat ik van origine in die industrie werkte :)


Ik heb inmiddels gewoon een reeks psychiaters in mijn stad emails gestuurd of zij een evaluatie uit kunnen voeren. Daarnaast ben heb ik KLM health services een keer mijn probleem voorgelegd. Op hun website staat dat ze de nodige expertise hebben. Dus misschien kunnen zij die evaluatie wel verstrekken, of ik kan bij hen de medical opnieuw doen.
 
Ja dat was mijn volgende vraag, kan dit niet bij een Aeromedisch instituut?
Er zijn ongetwijfeld piloten die een tijdje aan de kant hebben gezeten en een evaluatie nodig hebben voor een Medical.
Nu weet ik hier weinig van maar ik kan me voorstellen dat er voor bepaalde medicatie een dosering maximum is.
 
Aeromedisch instituut?

Ik weet niet of 'aeromedisch instituut' een beschermde term is, maar ik was bij een centrum dat specific voor luchtvaart is. Maar misschien waren ze gewoon een te klein bedrijf, er lopen alleen een paar dokters en wat admin-mensen rond. De arts zei tegen me dat ze geen psychologische/psychiatrische deskundigen hebben en dat ze ook zelf niet wist naar wie ik moest gaan hiervoor.

De medicatie en dosis zijn niet het probleem volgens de arts. Het gaat puur erom dat er op dit moment (jaren na behandeling) geen stemmingsstoornis (depressie e.d.) voorligt en dat ik met medicatie stabiel ben. Wat het misschien voor haar wat belangrijker maakt is dat ik de medical graag naar Duitsland laten wil sturen omdat ik vlak bij de grens woon en het vliegveld daar is. De Luftfahrtbundesamt kijkt volgens haar heel kritisch naar geestelijke gesteldheid, zeker sinds Germanwings 9525.

Mocht ik er zelf niet uitkomen overweeg ik dat ik gewoon een afspraak bij de KLM Health Service maak. Die lijken de grootste centrum in Nederland te zijn. Of is er nog een ander instituut met een hele goede reputatie waar ik beter zou kunnen vragen?
 
Ik denk dat je misschien teveel hooi op je vork neemt met een conversie naar German Medical.
Tenzij je in Duitsland gaat zoeken naar een psych eval. en vanaf nu al je Medical zaken daar doet.
 
Ik weet niet of 'aeromedisch instituut' een beschermde term is, maar ik was bij een centrum dat specific voor luchtvaart is. Maar misschien waren ze gewoon een te klein bedrijf, er lopen alleen een paar dokters en wat admin-mensen rond. De arts zei tegen me dat ze geen psychologische/psychiatrische deskundigen hebben en dat ze ook zelf niet wist naar wie ik moest gaan hiervoor.
Probeer eens bij www.aeglia.nl. Daar loopt in ieder geval één psychiater rond. Ik weet niet of die zo'n evaluatie kan/mag doen, maar je kan het proberen.
 
Probeer eens bij www.aeglia.nl. Daar loopt in ieder geval één psychiater rond. Ik weet niet of die zo'n evaluatie kan/mag doen, maar je kan het proberen.

Oh dat is een goede! Ik heb hen een email gestuurd. Grappig genoeg heb ik qua CV een klein beetje overlap met de psychiater daar, dus dat is een goede omen ;)

Ik heb dus nu mijn hulpvraag voorgelegd aan KLM Health service, aeglia, en wat onafhankelijke psychiaters. Ik denk het ergste dat kan gebeuren is dat ik bij één van die diensten opnieuw met de medical moet starten, maar dat is prima wat mij betreft. Wil het vooral dit jaar nog opgelost krijgen.


Ik denk dat je misschien teveel hooi op je vork neemt met een conversie naar German Medical.
Tenzij je in Duitsland gaat zoeken naar een psych eval. en vanaf nu al je Medical zaken daar doet.

Kan je misschien toelichten wat je daar precies mee bedoelt? Mij is toen uitgelegd dat je een EASA-geldige medical ergens doet, en dan wordt die opgestuurd naar de overheid waar je je brevet gaat doen. Is er een makkelijkere manier?
 
Kan je misschien toelichten wat je daar precies mee bedoelt? Mij is toen uitgelegd dat je een EASA-geldige medical ergens doet, en dan wordt die opgestuurd naar de overheid waar je je brevet gaat doen. Is er een makkelijkere manier?
Ik denk dat medische verklaringen of in het Duits vertaald moeten worden of in het Engels.
Het kan zijn dat het een beëdigd vertaler moet zijn enz enz enz.
Als je toch van plan bent om een Duits EASA brevet te halen dan is het wellicht makkelijker om in Duitsland de eval te doen en je Medical.
Ondanks EASA/ICAO mogen er nog steeds verschillen zijn tussen de regelgeving van member states.
 
Last edited:
Ik denk dat medische verklaringen of in het Duits vertaald moeten worden of in het Engels.
Het kan zijn dat het een beëdigd vertaler moet zijn enz enz enz.
Als je toch van plan bent om een Duits EASA brevet te halen dan is het wellicht makkelijker om in Duitsland de eval te doen en je Medical.
Ondanks EASA/ICAO mogen er nog steeds verschillen zijn tussen de regelgeving van member states.

Klopt! De psych. beoordeling zal in het Engels moeten worden vertaald. De reden dat ik de medical in NL wilde doen is omdat het mij simpler leek, juist als de examiner bijvoorbeeld van de huisarts informatie wilde. Nou stel je voor dat gedoe tussen keurende arts, praktijk, en huisarts zou je dan ook nog grensoverschrijdend hebben :)
 
Okay ik hab wat voorlopig nieuws. Ik ben gebeld door een van de bedrijven. Ze begrijpen waar het om gaat en kunnen inderdaad die evaluatie uitvoeren en al yo doen dat die rechtstreeks naar het buurland verstuurd kan worden. Evaluatie kost echter meer dan 1000€.

Ik ga nog even kijken of ik een iets goedkopere offerte kan krijgen. Daarnaast wil ik nog even toetsen of dit onderzoek vaker uitgevoerd moet worden.
 
Back
Top