Herken je je hier in? dan kan je piloot worden :P

Awos

New member
Uit de Grocourant october 2004


De Havinga profiel-schets



Voorburg

Om te kunnen selecteren moet je weten waarnaar je zoekt. Jaren geleden schetste Dr. Havinga zijn beeld van de vlieger in een blad van de Koninklijke Luchtmacht. Volgens insiders is dit profiel nog steeds herkenbaar en wij willen dit jullie dit niet onthouden.

“In het algemeen zijn capabele vliegers atletisch gebouwd; zij zijn extrovert en reageren primair, in de regel is hun instelling optimistisch en opgewekt, voorzien van een flinke scheut humor. Vaak is er een merkbaar onvolledig gebruik van aanwezige intelligentie.
Op school zijn zij niet erg ambitieus en ze slagen voor hun eindexamen dankzij hun natuurlijke aanleg voor exacte vakken. Ze tonen opmerkelijk weinig leiderschap, meer door hun individualistische houding dan uit gebrek aan levenslust.Hun zelfvertrouwen IS vrijwel altijd boven het gemiddelde met een zweem van ijdelheid.
Opmerkelijk vaak zijn zij de oudste uit het gezin. In veel gevallen is hun gevoel voor mannelijkheid niet overdreven sterk ontwikkeld, wat compensatie vindt in nogal stoer sportief gedrag. Een orale fixatie is aantoonbaar, een gladde conversatie en veel roken en drinken lijken haast een “must”.
Een diepgewortelde passiviteit maakt hen vaak een soort opgewekte levensgenieters; zij bereiken meer in de levenskunst dan in de wetenschap, en hun houding is eerder praktisch dan filosofisch. Zij zijn vaak niet geheel volwassen, zonder kinderlijk te zijn, meer speels dan naïef, en hebben meer plezier in het bezig zijn dan in het opbouwen van een ver verwijderd ideaal. Het vliegerschap moet bijna als een hobby worden ervaren en in zóverre heilig zijn dat de wens om daarin succesvol te zijn een bescherming biedt tegen persoonlijke problemen doordat de prioriteit ervan hoger ligt.
Als gevolg van hun structuur zijn persoonlijke problemen in ruime mate te verwachten, vooral wanneer de compensatie plaats maakt voor overcompensatie in de vorm van overmatig drinken of vrouwenjagen”.


In de eerste jaren van de RLS werd tijdens de opleiding geselecteerd wat leidde tot een onverantwoord hoog uitval percentage. In 1950 ontstond het (pre)selectie systeem zoals het in grote mate nu nog is: medisch onderzoek, psychotechnisch onderzoek, onderzoek naar vliegaanleg en het interview.
 
Havinga,


Tja, daar heb ik een paar jaar geleden ook nog mee te maken gehad toen ik voor Schreiner de selectie deed;
Een beetje naar inktvlekken kijken. Dat is intussen toch echt wel achterhaald volgens mij. En leuke tekeningen maken natuurlijk.
'teken een huis'
teken een boom, dan een fantasie boom en dan een droom boom etc. etc.

Ach, ik deed het vast goed, want ik was toen wel door de selectie. Alleen jammer dat de toko toen failliet ging.

Nou ja, het was in ieder geval een leuke ervaring.
 
drank check
roken negative (heeeel soms een sigaartje)
athletisch gebouwd deels :p
optimistisch (check)
opgewekt (check)
humor (check :D)
leiderschap uit individualistische houding (lol ook check)
zelfvertrouwen (check)
ijdelheid (geef het niet graag toe maareh check)
oudste in gezin (check)
praktisch (check)

ow hell bijna alles check.
nou het kan niet meer stuk nu wordt ik vast een heel succesvol piloot :rt: :dozey:
 
Dit profiel lijkt me op zich wel zinnig. Het is waarschijnlijk samengesteld door naar een grote groep vliegers te kijken en gemeenschappelijke kenmerken te noteren. Daarbij is natuurlijk niet gezegd, dat je zonder deze kenmerken niet goed zou kunnen vliegen. Ik kan me ook voorstellen dat je bij vrouwelijke vliegers tot hele andere resultaten komt.

Persoonlijkheidsvragenlijsten en een aantal andere tests (oa de Rorschach test, de inktvlekken) zijn zinloos, tenzij je ze beschouwd als maatstaf voor intelligentie en verbale communnicatie: de test toont alleen aan of iemand in staat is en bereid is om sociaal wenselijke antwoorden te geven. Een paar jaar geleden liet mijn vrouw me een hoofdstuk zien uit haar studieboeken voor psychologie. Daarin werden de meeste tests die ik ooit in selecties heb moeten maken volledig afgefakkeld.

Erik.
 
Vroeguhh

Vroeguhh

Ook bij Schreiner onderworpen aan de Rorschach-test en andere psychologie-antiek. Ach, het was eens wat anders en de personeelschef gaf toen al aan dat het resultaat er alleen bijgehaald werd igv twijfel.

Bij de inktvlekken altijd positief en vrolijk blijven, ook al zie je demonische duivelsbokken in de vlek, je zegt dat je een bloem ziet of fladderende vlinders. En de inktvlekken mag je ook draaien (toont aan dat je lateraal kan denken)

rorschach.jpg
 
Re: Vroeguhh

Re: Vroeguhh

capt. Kebab said:
ook al zie je demonische duivelsbokken in de vlek
rorschach.jpg

Waarom haal je er als voorbeeld een plaatje bij van een snoezig konijntje met flaporen en een wipstaartje? :D

Erik.
 
De grap bij een goede psycholoog als Havinga was dat hij waarschijnlijk niet eens inhoudelijk luiserde naar je antwoord maar je gewoon aan het doorgronden was terwijl jij bezig was. Maw gigantische mensen kennis en intuitie. Iemand waar ik veel respect voor heb! Leeft hij nog?
 
moet je helemaal gaan flippen als zo'n psycholoog een van die plaatjes voorlegd :D

rondrennen, scheeuwen met dingen smijten. zeggen 'het komt achter me aan het is overal aaah!!!!)

zulllen ze je dan aannemen?
 
observer said:
De grap bij een goede psycholoog als Havinga was dat hij waarschijnlijk niet eens inhoudelijk luiserde naar je antwoord maar je gewoon aan het doorgronden was terwijl jij bezig was. Maw gigantische mensen kennis en intuitie. Iemand waar ik veel respect voor heb! Leeft hij nog?

Hij leeft nog. Ik zag hem laatst in een programma (Zembla/Document) over die Molukse treinkapingen en basisschoolkapingen, eind zeventiger jaren. Alle hoofdrolspelers van toen mochten hun zegje doen, en tot mijn stomme verbazing kwam Havinga ook in beeld. Hij was destijds de onderhandelaar (van regeringswege) met de kapers.
 
Koning Lucht said:
Hallo,

Hmm, Ik vind die inktvlek net een vleermuis waar de trein overheen is gereden.


:D :D :D :D


Ben ik nu ongeschikt?

Ik zie alleen maar tietuh...

Bij Havinga ook al...
 
Ik zie alleen maar tietuh...


Dan doe je of aan "overmatig drinken" of aan "overmatig vrouwenjaaggedrag". In beide gevallen acht dr. Havinga u geschikt.

Groet Koning
 
Last edited:
aspirant said:
drank check
roken negative (heeeel soms een sigaartje)
athletisch gebouwd deels :p
optimistisch (check)
opgewekt (check)
humor (check :D)
leiderschap uit individualistische houding (lol ook check)
zelfvertrouwen (check)
ijdelheid (geef het niet graag toe maareh check)
oudste in gezin (check)
praktisch (check)

ow hell bijna alles check.
nou het kan niet meer stuk nu wordt ik vast een heel succesvol piloot :rt: :dozey:

Lets see lol

drank check
roken check (wou, net gaan stoppen... ehmm dan maar niet... LOL )
athletisch gebouwd check
optimistisch check
opgewekt check
humor check
leiderschap uit individualistische houding check
zelfvertrouwen check
ijdelheid check
oudste in gezin check
praktisch check

Heb ik nu direct toegang tot de KLS of Stella?

:D
 
faisj said:
Lets see lol

drank check
roken check (wou, net gaan stoppen... ehmm dan maar niet... LOL )
athletisch gebouwd check
optimistisch check
opgewekt check
humor check
leiderschap uit individualistische houding check
zelfvertrouwen check
ijdelheid check
oudste in gezin check
praktisch check

Heb ik nu direct toegang tot de KLS of Stella?

:D

Drank: check
Roken:Nee helaas...Maar als het moet...
Athletisch: gebouwd: check
Optimistisch: check
Opgewekt: check
Humor: Joah hihi, check
Leiderschap uit individualistische houding: check
Zelfvertrouwen: check
Ijdelheid: check
Oudste in gezin: tevens jonsgte check
Praktisch: check

Nu kan ik direct linksvoor plaatsnemen Dhr. Havinga? :yeehaa:
 
als iemand nu al rookt omdat hij/zij de druk niet aankan.. hoe erg zal dat dan zijn met een stressvolle, drukgevende baan?..
 
Back
Top