Uit de Grocourant october 2004
De Havinga profiel-schets
Voorburg
Om te kunnen selecteren moet je weten waarnaar je zoekt. Jaren geleden schetste Dr. Havinga zijn beeld van de vlieger in een blad van de Koninklijke Luchtmacht. Volgens insiders is dit profiel nog steeds herkenbaar en wij willen dit jullie dit niet onthouden.
“In het algemeen zijn capabele vliegers atletisch gebouwd; zij zijn extrovert en reageren primair, in de regel is hun instelling optimistisch en opgewekt, voorzien van een flinke scheut humor. Vaak is er een merkbaar onvolledig gebruik van aanwezige intelligentie.
Op school zijn zij niet erg ambitieus en ze slagen voor hun eindexamen dankzij hun natuurlijke aanleg voor exacte vakken. Ze tonen opmerkelijk weinig leiderschap, meer door hun individualistische houding dan uit gebrek aan levenslust.Hun zelfvertrouwen IS vrijwel altijd boven het gemiddelde met een zweem van ijdelheid.
Opmerkelijk vaak zijn zij de oudste uit het gezin. In veel gevallen is hun gevoel voor mannelijkheid niet overdreven sterk ontwikkeld, wat compensatie vindt in nogal stoer sportief gedrag. Een orale fixatie is aantoonbaar, een gladde conversatie en veel roken en drinken lijken haast een “must”.
Een diepgewortelde passiviteit maakt hen vaak een soort opgewekte levensgenieters; zij bereiken meer in de levenskunst dan in de wetenschap, en hun houding is eerder praktisch dan filosofisch. Zij zijn vaak niet geheel volwassen, zonder kinderlijk te zijn, meer speels dan naïef, en hebben meer plezier in het bezig zijn dan in het opbouwen van een ver verwijderd ideaal. Het vliegerschap moet bijna als een hobby worden ervaren en in zóverre heilig zijn dat de wens om daarin succesvol te zijn een bescherming biedt tegen persoonlijke problemen doordat de prioriteit ervan hoger ligt.
Als gevolg van hun structuur zijn persoonlijke problemen in ruime mate te verwachten, vooral wanneer de compensatie plaats maakt voor overcompensatie in de vorm van overmatig drinken of vrouwenjagen”.
In de eerste jaren van de RLS werd tijdens de opleiding geselecteerd wat leidde tot een onverantwoord hoog uitval percentage. In 1950 ontstond het (pre)selectie systeem zoals het in grote mate nu nog is: medisch onderzoek, psychotechnisch onderzoek, onderzoek naar vliegaanleg en het interview.
De Havinga profiel-schets
Voorburg
Om te kunnen selecteren moet je weten waarnaar je zoekt. Jaren geleden schetste Dr. Havinga zijn beeld van de vlieger in een blad van de Koninklijke Luchtmacht. Volgens insiders is dit profiel nog steeds herkenbaar en wij willen dit jullie dit niet onthouden.
“In het algemeen zijn capabele vliegers atletisch gebouwd; zij zijn extrovert en reageren primair, in de regel is hun instelling optimistisch en opgewekt, voorzien van een flinke scheut humor. Vaak is er een merkbaar onvolledig gebruik van aanwezige intelligentie.
Op school zijn zij niet erg ambitieus en ze slagen voor hun eindexamen dankzij hun natuurlijke aanleg voor exacte vakken. Ze tonen opmerkelijk weinig leiderschap, meer door hun individualistische houding dan uit gebrek aan levenslust.Hun zelfvertrouwen IS vrijwel altijd boven het gemiddelde met een zweem van ijdelheid.
Opmerkelijk vaak zijn zij de oudste uit het gezin. In veel gevallen is hun gevoel voor mannelijkheid niet overdreven sterk ontwikkeld, wat compensatie vindt in nogal stoer sportief gedrag. Een orale fixatie is aantoonbaar, een gladde conversatie en veel roken en drinken lijken haast een “must”.
Een diepgewortelde passiviteit maakt hen vaak een soort opgewekte levensgenieters; zij bereiken meer in de levenskunst dan in de wetenschap, en hun houding is eerder praktisch dan filosofisch. Zij zijn vaak niet geheel volwassen, zonder kinderlijk te zijn, meer speels dan naïef, en hebben meer plezier in het bezig zijn dan in het opbouwen van een ver verwijderd ideaal. Het vliegerschap moet bijna als een hobby worden ervaren en in zóverre heilig zijn dat de wens om daarin succesvol te zijn een bescherming biedt tegen persoonlijke problemen doordat de prioriteit ervan hoger ligt.
Als gevolg van hun structuur zijn persoonlijke problemen in ruime mate te verwachten, vooral wanneer de compensatie plaats maakt voor overcompensatie in de vorm van overmatig drinken of vrouwenjagen”.
In de eerste jaren van de RLS werd tijdens de opleiding geselecteerd wat leidde tot een onverantwoord hoog uitval percentage. In 1950 ontstond het (pre)selectie systeem zoals het in grote mate nu nog is: medisch onderzoek, psychotechnisch onderzoek, onderzoek naar vliegaanleg en het interview.