Boeing747
New member
Een 15 jaar oude Boeing 737-300 van Southwest Airlines heeft een noodlanding gemaakt in Arizona. De druk in het toestel was plotseling weggevallen nadat in de bovenzijde van de romp een gat van negentig centimeter was ontstaan. Volgens passagiers ontstond het gat plotseling met een luide knal. Enkele minuten ervoor zou echter al een ploppend geluid te horen zijn geweest. Het gat, net boven de bagagebakken aan de bovenzijde van de romp, was zo groot dat passagiers in staat waren de blauwe lucht te zien. Hoe het gat is ontstaan is nog niet bekend.
Ik moest direct denken aan de Boeing 737-200 van Ahola Airlines die in 1988 tijdens de vlucht eveneens onbedoeld in een cabrio veranderde. Ook in dit geval slaagde de bemanning erin de kist veilig aan de grond te zetten. Als oorzaak van het ontstaan van het gat in het dak werd metaalmoeheid aangewezen met waarbij de aandacht speciaal uitging naar het gegeven dat de epoxylijm die de aluminiumplaten van een vliegtuig bijeenhoudt, bij de constructie niet goed zou zijn aangebracht waardoor water kon binnendringen met roest als gevolg. Ook de leeftijd van het vliegtuig was een belangrijke factor. Het toestel was op het moment van het ongeluk 19 jaar oud. In die 19 jaar had het toestel minstens 89.090 vluchten doorgemaakt, veel meer dan de 75.000 vluchten waar het toestel voor was ontworpen. Er waren echter verschillende andere vliegtuigen die onder dezelfde omstandigheden vlogen en waar het fenomeen niet optrad. Een onderzoek van de NTSB bracht aan het licht dat Aloha Airlines slechts verkorte inspecties toepaste op de vliegtuigen.
Op dit moment houdt Southwest 81 toestellen van haar 737-vloot aan de grond voor nader onderzoek.
Ben benieuwd naar eventuele parallellen.
Hoe wordt tijdens de inspecties van vliegtuigen metaalmoeheid eigenlijk gemeten?
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...outhwest-toestel_landt_veilig_met_gat_in_romp
http://www.luchtvaart.tv/video.php?id=13594
http://www.luchtvaart.tv/video.php?id=13595
http://www.gelderlander.nl/nieuws/a...35838/Noodlanding-na-gat-in-vliegtuigromp.ece
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines-vlucht_243
http://www.youtube.com/watch?v=wZZHCm59gy4
Ik moest direct denken aan de Boeing 737-200 van Ahola Airlines die in 1988 tijdens de vlucht eveneens onbedoeld in een cabrio veranderde. Ook in dit geval slaagde de bemanning erin de kist veilig aan de grond te zetten. Als oorzaak van het ontstaan van het gat in het dak werd metaalmoeheid aangewezen met waarbij de aandacht speciaal uitging naar het gegeven dat de epoxylijm die de aluminiumplaten van een vliegtuig bijeenhoudt, bij de constructie niet goed zou zijn aangebracht waardoor water kon binnendringen met roest als gevolg. Ook de leeftijd van het vliegtuig was een belangrijke factor. Het toestel was op het moment van het ongeluk 19 jaar oud. In die 19 jaar had het toestel minstens 89.090 vluchten doorgemaakt, veel meer dan de 75.000 vluchten waar het toestel voor was ontworpen. Er waren echter verschillende andere vliegtuigen die onder dezelfde omstandigheden vlogen en waar het fenomeen niet optrad. Een onderzoek van de NTSB bracht aan het licht dat Aloha Airlines slechts verkorte inspecties toepaste op de vliegtuigen.
Op dit moment houdt Southwest 81 toestellen van haar 737-vloot aan de grond voor nader onderzoek.
Ben benieuwd naar eventuele parallellen.
Hoe wordt tijdens de inspecties van vliegtuigen metaalmoeheid eigenlijk gemeten?
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...outhwest-toestel_landt_veilig_met_gat_in_romp
http://www.luchtvaart.tv/video.php?id=13594
http://www.luchtvaart.tv/video.php?id=13595
http://www.gelderlander.nl/nieuws/a...35838/Noodlanding-na-gat-in-vliegtuigromp.ece
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines-vlucht_243
http://www.youtube.com/watch?v=wZZHCm59gy4