Noodlanding Boeing 737 na gat in romp

Boeing747

New member
Een 15 jaar oude Boeing 737-300 van Southwest Airlines heeft een noodlanding gemaakt in Arizona. De druk in het toestel was plotseling weggevallen nadat in de bovenzijde van de romp een gat van negentig centimeter was ontstaan. Volgens passagiers ontstond het gat plotseling met een luide knal. Enkele minuten ervoor zou echter al een ploppend geluid te horen zijn geweest. Het gat, net boven de bagagebakken aan de bovenzijde van de romp, was zo groot dat passagiers in staat waren de blauwe lucht te zien. Hoe het gat is ontstaan is nog niet bekend.

Ik moest direct denken aan de Boeing 737-200 van Ahola Airlines die in 1988 tijdens de vlucht eveneens onbedoeld in een cabrio veranderde. Ook in dit geval slaagde de bemanning erin de kist veilig aan de grond te zetten. Als oorzaak van het ontstaan van het gat in het dak werd metaalmoeheid aangewezen met waarbij de aandacht speciaal uitging naar het gegeven dat de epoxylijm die de aluminiumplaten van een vliegtuig bijeenhoudt, bij de constructie niet goed zou zijn aangebracht waardoor water kon binnendringen met roest als gevolg. Ook de leeftijd van het vliegtuig was een belangrijke factor. Het toestel was op het moment van het ongeluk 19 jaar oud. In die 19 jaar had het toestel minstens 89.090 vluchten doorgemaakt, veel meer dan de 75.000 vluchten waar het toestel voor was ontworpen. Er waren echter verschillende andere vliegtuigen die onder dezelfde omstandigheden vlogen en waar het fenomeen niet optrad. Een onderzoek van de NTSB bracht aan het licht dat Aloha Airlines slechts verkorte inspecties toepaste op de vliegtuigen.

Op dit moment houdt Southwest 81 toestellen van haar 737-vloot aan de grond voor nader onderzoek.
Ben benieuwd naar eventuele parallellen.
Hoe wordt tijdens de inspecties van vliegtuigen metaalmoeheid eigenlijk gemeten?

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...outhwest-toestel_landt_veilig_met_gat_in_romp
http://www.luchtvaart.tv/video.php?id=13594
http://www.luchtvaart.tv/video.php?id=13595
http://www.gelderlander.nl/nieuws/a...35838/Noodlanding-na-gat-in-vliegtuigromp.ece
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines-vlucht_243
http://www.youtube.com/watch?v=wZZHCm59gy4
 
Inderdaad gelezen. NTSB + Boeing + Southwest zijn aan het kijken of het inderdaad metaalmoeheid is, we gaan het zien!
Gelukkig maar dat het weerd goed is afgelopen!
 
Bijna twee jaar geleden heeft Southwest hetzelfde meegemaakt, een rapid depressurization door metaalmoeheid. Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_2294

Van een andere website:
"On March 12, 2008, Southwest Airlines voluntarily grounded 44 planes to check if they needed further inspection. The FAA claimed that Southwest Airlines flew almost 60,000 flights without fuselage inspection. Southwest Airlines faced a $10.2 million fine if they violated FAA regulations.

On March 2, 2009, Southwest settled these claims, agreeing to pay the FAA fines of $7.5 million for these safety and maintenance issues. The original fine of $10.2 million - a sum which would have been the largest fine in the agency’s history - was lowered after a year of negotiations. The FAA gave Southwest two years in which to pay the fine."


Hoewel dit uiteraard geen goed nieuws is voor de aluminium vliegtuigen die mogelijk met dezelfde problemen gaan kampen, kan dit op den duur wel positief gaan uitpakken voor het Glare materiaal. Vliegtuigbouwers zijn vaak enigszins behoudend als het om nieuwe materialen gaat. Glare is vooral ontwikkeld om vermoeiing tegen te gaan. Wisselende belasting door bijvoorbeeld het verschil in luchtdruk aan de grond en op tien kilometer hoogte veroorzaakt na een tijdje vermoeiingsscheurtjes. Glare gaat hier veel beter mee om en is bovendien lichter.
 
SWA had een ander vliegtuig een jaar of 2 terug dat precies hetzelfde probleem had. Nu blijkt dat beide vliegtuigen hetzelfde aantal uren heeft, hetzelfde aantal cycles en net zo oud zijn.
Hmmmmm?
 
Noodlanding Boeing 737 na gat in romp

Laat me raden... ze hebben ternauwernood een kleuterschool gemist... ?

Wat wil je hier mee zeggen?

Ze zijn geland op MCAS Yuma, geen kleuterschool in de buurt.
De crew heeft gedaan wat de ECL aangeeft bij een decom.
Period.
 
Het is een noodlanding...een vliegtuig veilig neerzetten in deze conditie is een noodsituatie.

Ik weet niet of je weet hoe dik de "skin" is van een 737, maar zonder drukcabine blijft er niet veel over van de sterkte van de romp. Zonder druk cabine druk je de romp met een beetje kracht zo in. De 737 is berucht voor zgn "scribemarks" en rond de 60.000 FC komen er allemaal soorten AD notes op in het MPD waardoor de meeste operators met vliegtuigen van dit type > 60.000 FC het in vele gevallen het niet meer economisch achtten om de vliegtuigen in de vaart te houden. Partout is dan de enige daadwerkelijke economische beslissing/optie.

De kist had dus 'zomaar' uit elkaar kunnen waaien, met alle gevolgen van dien.
 
Precies, NKAWTG, met dank voor je heldere uiteenzetting :biertje:

Deze link over het gebeuren is ook wel interessant:
http://abcnews.go.com/US/wireStory?id=13284869

En intussen vliegen er 19 737-3's van Southwest weer:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...uthwest_brengt_19_Boeing_737_s_weer_in_dienst

Ben benieuwd wat voor een (financieel) staartje er nog komt, ze waren daar net van het betalen van die $ 7.5 miljoen af:

On March 2, 2009, Southwest settled these claims, agreeing to pay the FAA fines of $7.5 million for these safety and maintenance issues. The original fine of $10.2 million - a sum which would have been the largest fine in the agency’s history - was lowered after a year of negotiations. The FAA gave Southwest two years in which to pay the fine."

(zie voor meer post # 3 van Steph):
 
Meer scheuren in Amerikaanse vliegtuigen
Uitgegeven: 4 april 2011 09:44
Laatst gewijzigd: 4 april 2011 09:44


DALLAS - Bij nog drie Boeing 737-vliegtuigen van de Amerikaanse
maatschappij Southwest Airlines zijn scheurtjes gevonden.

Zulke scheuren worden gezien als de oorzaak van een plotseling gat in
het dak van een toestel, dat vrijdag een noodlanding moest maken in de
Amerikaanse staat Arizona. Een bemanningslid en een passagier raakten
lichtgewond.

De maatschappij heeft de autoriteiten ingelicht over de mankementen,
meldde omroep BBC maandag. ''Een nieuw en onbekend probleem'', zei
Mike Van de Ven, chief operating officer van Southwest Airlines.

Het bedrijf heeft honderden vluchten geschrapt, zodat inspecteurs alle 136
soortgelijke toestellen kunnen controleren op scheurtjes en metaalmoeheid.

De maatschappij had enkele jaren geleden wel een boete gekregen omdat
ze verplichte keuringen had overgeslagen.
© ANP



Wel een beetje sneu zo te horen..
 
Back
Top