Airshow hit by tornado

Jammer voor die vliegtuigen, wel goed voor de onderhoudsbusiness

Een knipseltje:

Violent storm temporarily shuts down Sun ’n Fun
Violent weather, including a possible tornado, touched down on the grounds of Lakeland Linder Regional Airport during the Sun ’n Fun Fly-In March 31, damaging or destroying dozens of airplanes and causing minor injuries. It was a severe blow to one of the nation’s most popular aviation events, and many AOPA members were affected. Many display aircraft were destroyed. Aviat Aircraft of Afton, Wyo., was especially hard hit. A new Husky on amphibious floats was tossed by the storm into several other display aircraft, causing severe damage. The grounds were flooded with torrential rain, tree limbs were scattered, and display tents were blown over. Many exhibitors had their displays damaged. A large tent in the light sport aircraft area collapsed. The show closed for the day, but was scheduled to reopen at 8 a.m. April 1

On the flight line, many homebuilt aircraft, which their owners had devoted thousands of hours building, were tossed like dry leaves. Tad “Stripes” Sargent of Charlotte, N.C., saw the RV-7A that he had spent two-and-a-half years building tossed aside. It tumbled about 50 yards before coming to rest upside down.

“I had a lot of love in that airplane, and my 14-year-old son helped me build it,” he said. “But it’s only an airplane and I’m so glad that no one was hurt.” Sargent is a member of TEAM RV, a formation flying group that brought a dozen airplanes to perform at Sun ’n Fun. In a display of the random nature of the destruction, other airplanes parked nearby were untouched.

Other damaged or destroyed aircraft include a Cessna Caravan that was flipped upside down on the ramp, a Helio Courier, two Thorpe T-18s, three Air Cams, and many others.

After the heavy rains that drenched Lakeland a day before Sun ’n Fun opened and the destructive weather that pushed through March 31, attendees can look forward to a break. The forecast is calling for dry weather and sunny skies April 1 through 3.
 
Last edited:
Jammer voor die vliegtuigen, wel goed voor de onderhoudsbusiness

Ben toch wel razend nieuwsgierig of je ook zo zou reageren als je de N2024 in een dergelijke staat zou hebben aangetroffen :1855:

Persoonlijk vind ik het verdrietig, al die desastreuze gevolgen van stormen, aardbevingen en tsunami's; om over wat mensen elkaar allemaal aandoen maar te zwijgen.
En ja, goudgeld wordt er altijd wel weer verdiend aan andermans ellende.
 
Deze show trekt ook altijd een aantal zeer oude, zeldzame en zeer bijzondere vliegtuigen. Als ik me niet vergis zit ook het museum van Kermit Weeks daar.
 
Dan vergis je je toch! Het museum Fantasy of Flight van Kermit Weeks ligt op een veldje bij Polk City, zo´n 25 kilometer ten noordoosten van Lakeland. Een erg leuk museum trouwens, ik was er ongeveer anderhalf jaar geleden. Erg aan te raden als je daar in de buurt bent.

Fantasy of Flight website

Maar goed, wat er in Lakeland is gebeurd is natuurlijk wel erg tragisch.
 
Ben toch wel razend nieuwsgierig of je ook zo zou reageren als je de N2024 in een dergelijke staat zou hebben aangetroffen :1855:

Persoonlijk vind ik het verdrietig, al die desastreuze gevolgen van stormen, aardbevingen en tsunami's; om over wat mensen elkaar allemaal aandoen maar te zwijgen.
En ja, goudgeld wordt er altijd wel weer verdiend aan andermans ellende.

Als N24 er zo bij zou liggen? very sad, tuurlijk. Maar ik wil alleen maar aangeven dat `t een bereklus wordt voor de onderhoudsbedrijven om `t allemaal weer vliegklaar te maken. Is toch niets mis mee lijkt me?
 
Het zal je zelfbouwkistje maar wezen... au, au

Op het Yahoo! forum van Ransflyers werd melding gemaakt van twee compleet total loss geblazen Rans S7S toestellen. Allebei zelfbouw, allebei nog geen 100 uur gevlogen en in tip-top shape. De eigenaren zijn ongedeerd maar diep bedroefd natuurlijk. Het heeft ze jaren gekost om die toestellen te bouwen, en zo in een vlaag alles weg. Als mij dat met mijn zelfbouw S6S zou overkomen denk ik niet dat ik me er toe zou kunnen zetten om opnieuw te beginnen.

Hopelijk hebben ze een cascoverzekering.
 
Het is misschien moeilijk uit te leggen hoe een persoon iets kan voelen voor de verzameling onderdelen dat een vliegtuig is, "een ding" volgens de manier waarop ik ben opgevoed, iets dat je gebruikt en daarna wegdoet.
Het is een speciaal soort mens dat een groot deel van zijn tijd en energie steekt in het creëren van zo'n ding en er daarna mee het luchtruim kiest. En als dan natuurgeweld zo'n toestel vernielt, durf ik wel te geloven dat de bouwer er alles aan wil doen om het te herstellen, ondanks alles wat de meer berekenende mensen onder ons daarvan zullen zeggen. Waarschijnlijk dezelfde mensen die hem of haar eerder van het onzinnige plan van die dure hobby hebben willen afhelpen.
Irrationeel misschien, maar de pijn voel je echt.
Zie verder Richard Bach's uitstekende boek "A Gift of Wings", te verkrijgen in diverse betere boekhandels.
 
Veel van deze zelfbouw toestellen worden gebouwd door mensen die niet het geld hebben om een splinternieuwe produktiekist te kopen. Vele uren in de avond en op zaterdag worden in de garage (of kelder) doorgebracht om een stuk liefde te bouwen (het wordt iets van jezelf). Als dan zoiets door een vlaag wind vernield wordt kan ervaren worden als het verliezen van een familielid of een hond of kat.
 
Veel van deze zelfbouw toestellen worden gebouwd door mensen die niet het geld hebben om een splinternieuwe produktiekist te kopen. Vele uren in de avond en op zaterdag worden in de garage (of kelder) doorgebracht om een stuk liefde te bouwen (het wordt iets van jezelf). Als dan zoiets door een vlaag wind vernield wordt kan ervaren worden als het verliezen van een familielid of een hond of kat.

Kan ik me iets bij voorstellen, maar vaak is `t dan toch wel goed verzekerd neem ik aan? Of is dat iets Nederlands?
 
De verzekering betaalt de partij onderdelen. De vele uren arbeid en het emotionele verlies worden niet uitgekeerd.
 
De verzekering betaalt de partij onderdelen. De vele uren arbeid en het emotionele verlies worden niet uitgekeerd.

Het emotionele verlies niet, nee, maar ik mag toch hopen dat de verzekering de dagwaarde uitkeert, en de waarde van die partij onderdelen is nogal omhoog gegaan toen ze eenmaal allemaal op de goede plaats zaten. Voor dat geld zou je dus een afgebouwd toestel moeten kunnen kopen. Sinds die tijd is het toestel door gebruik weer wat in waarde gedaald, maar ik neem toch echt aan dat er meer dan alleen onderdelenwaarde uitgekeerd wordt.

P.
 
Veel van deze zelfbouw toestellen worden gebouwd door mensen die niet het geld hebben om een splinternieuwe produktiekist te kopen.

Als er nog mensen zijn die om deze reden een kit willen kopen, laat ik je dan die illusie besparen.. Als je een kist bouwt die je op het niveau van een fabriekstoestel wilt brengen dan ben je nauwelijks goedkoper uit. Steek je licht op bij de NVAV voor je er aan begint.

Een kit moet je bouwen omdat je plezier beleeft aan het bouwen. Een kit bouwen om goedkoop te vliegen lukt alleen als je genoegen neemt met 'the bare minimum'. Dan kan je beter een kijkje op Barnstormers of planecheck.com nemen voor een tweedehands toestel. Sneller, simpeler en vaak goedkoper.

Vuistregel voor de kosten: 1/3 voor de kit, 1/3 voor de motor, 1/3 voor de rest. Oh, en nog een zak geld voor de papierwinkel..
 
Kan ik me iets bij voorstellen, maar vaak is `t dan toch wel goed verzekerd neem ik aan? Of is dat iets Nederlands?

Nederlanders (europeanen) zijn wel echte verzekeraars inderdaad. Op dat vlak zijn er enorme verschillen tussen landen en zeker als je heen en weer kijkt over de grote plas heen. Er zijn mensen die daar meer over kunnen vertellen, maar een typisch voorbeeld is bijvoorbeeld gezondheidszorg.
Hier ben je verplicht verzekerd voor in ieder geval de minimale zaken. In Amerika ben je niet verplicht verzekerd. Gevolg daarvan is dat de premies relatief hoog zijn, maar ook dat als je in een ziekenhuis aan komt, je eerst een hele papierwinkel in moet vullen om aan te tonen dat de rekening wordt betaald...

Hoe dat zit met vliegtuigen? Geen idee, maar weer algemeen (wat collegea in de USA gehad bij een vorige werkgever) gezegd.
Je verzekert normaal gesproken alleen risico's waarvan je de lasten niet kan betalen als ze optreden.

Dat betekent normaal gesproken dat als je iets gaat verzekeren, je een afweging maakt of je de kosten wel of niet kan/wil betalen. Neem als voorbeeld een auto, sluit je een verzekering af voor het geval de auto gestolen wordt en je een nieuwe moet kopen?
Als je 10.000 euro netto per maand verdient en een auto koopt van 1.000 euro, waarschijnlijk niet. Maar als je een auto koopt van 10.000 euro en je verdient 1.000 euro per maand, kun je dat wellicht beter wel doen.
Wij (i.e. Nederlanders) besluiten vaak sneller dat we bepaalde risico's niet willen lopen dan dat Amerikanen dat doen.
 
Stukje van de eigenaren zelf, naar aanleiding van een spontane 'fundraiser' actie.

Tom and I truly do appreciate this thoughtful offer. Fortunately, we were both insured. In fact, Tom only bound his policy the week before the trip and hadn't even paid his premium.

We did find out today that the insurance company is going to total both airplanes. Fortunately, we have the first right to purchase the remains. Tom and I discussed with Randy the possibility of restoration by the factory. Based on the salvage value I was given today by the adjuster I believe both of us will be in good shape to have them restored to new condition. I still need to talk to Randy about some of the details but I believe we're heading in the right direction. We'll make a decision in the next couple of days. If we do proceed, which I believe we will, we'll need a couple more Kiev props.

 
Stukje van de eigenaren zelf, naar aanleiding van een spontane 'fundraiser' actie.

Tom and I truly do appreciate this thoughtful offer. Fortunately, we were both insured. In fact, Tom only bound his policy the week before the trip and hadn't even paid his premium.

We did find out today that the insurance company is going to total both airplanes. Fortunately, we have the first right to purchase the remains. Tom and I discussed with Randy the possibility of restoration by the factory. Based on the salvage value I was given today by the adjuster I believe both of us will be in good shape to have them restored to new condition. I still need to talk to Randy about some of the details but I believe we're heading in the right direction. We'll make a decision in the next couple of days. If we do proceed, which I believe we will, we'll need a couple more Kiev props.


Super, valt weer mee dan!
 
Back
Top