Hoe werkt het bij Ryanair momenteel

Pornokoning

New member
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe ryanair tegenwoordig aan zijn FO's komt. Hebben ze een bepaalde supplier of kun je gewoon solliciteren en als je aangenomen wordt betaal je zelf voor je typerating? Of gaat het tegenwoordig anders?

Thanks
 
@ Pornokoning

Zoals MM al zegt. Pilot Provisioning loopt alleen via CAE en OAA.
Alle andere scholen die pretenderen cont(r)acten te hebben met Ryr kletsen uit hun nek.
Er is ook geen enkele opleider die cadets kan "plaatsen".
CAE en OAA sturen een stapel cv's naar Ryr en daar wordt dan door de eigen selecteurs een keuze uit gemaakt voor de selecties. (DEC's gaat direct via de Ryr website)

Op het moment nog steeds alleen AI Cadets en rated DEC's met 500 uur PIC on type.


@ Radar

Een vast rooster, 5 dagen werken 4 dagen vrij. 10 vakantie dagen en 1 volle kalender maand vrij.
Ongeveer 750 uur per jaar wat resulteert in een inkomen van ongeveer €55.000,- het eerste jaar en oplopend van €62.500,- tot €68.000,- bruto per jaar voor FO's, Capt.'s verdienen ongeveer 40% meer.

Op het moment is er wat krapte in het aantal bemanningen, met als gevolg dat er per crew meer gevlogen wordt. +/- 800 tot 850 uur per jaar voor FO's. Capt.'s doen over het algemeen altijd wel 850 tot 900 uur per jaar.



Edit:
Er wordt al wel wat gedaan aan de bemanningstekorten! Voordat er allerlei scholen weer gaan roepen dat het geweldig gaat in de luchtvaart en er enorme tekorten zijn....
 
Last edited:
Op pprune lopen een paar topics die het hebben over een leegloop van piloten. Als dat zo is, kan je misschien binnenkort wel direct entry binnen, who knows...
 
@ Pornokoning

Zoals MM al zegt. Pilot Provisioning loopt alleen via CAE en OAA.
Alle andere scholen die pretenderen cont(r)acten te hebben met Ryr kletsen uit hun nek.
Er is ook geen enkele opleider die cadets kan "plaatsen".
CAE en OAA sturen een stapel cv's naar Ryr en daar wordt dan door de eigen selecteurs een keuze uit gemaakt voor de selecties. (DEC's gaat direct via de Ryr website)

Op het moment nog steeds alleen AI Cadets en rated DEC's met 500 uur PIC on type.


@ Radar

Een vast rooster, 5 dagen werken 4 dagen vrij. 10 vakantie dagen en 1 volle kalender maand vrij.
Ongeveer 750 uur per jaar wat resulteert in een inkomen van ongeveer €55.000,- het eerste jaar en oplopend van €62.500,- tot €68.000,- bruto per jaar voor FO's, Capt.'s verdienen ongeveer 40% meer.

Op het moment is er wat krapte in het aantal bemanningen, met als gevolg dat er per crew meer gevlogen wordt. +/- 800 tot 850 uur per jaar voor FO's. Capt.'s doen over het algemeen altijd wel 850 tot 900 uur per jaar.



Edit:
Er wordt al wel wat gedaan aan de bemanningstekorten! Voordat er allerlei scholen weer gaan roepen dat het geweldig gaat in de luchtvaart en er enorme tekorten zijn....

Waarom promoten ze geen Fo's naar Cpt ipv DEC. Ken genoeg jongens die daar al 4 of 5 jaar zitten en genoeg ervaring hebben voor een upgrade...
 
Waarom promoten ze geen Fo's naar Cpt ipv DEC. Ken genoeg jongens die daar al 4 of 5 jaar zitten en genoeg ervaring hebben voor een upgrade...

Er heerst nog steeds een algemene mening dat mensen Ryanair wel ff doen. Het is niet zo makkelijk als het lijkt om überhaupt binnen te komen. Misschien was dat zo een jaar of 8 geleden, maar de laatste jaren zijn de kwaliteits eisen redelijk omhoog geschroeft. Op het moment haalt slechts 25% van de cadets de selectie.
Vorig jaar kregen we 18 ervaren gezagvoerders van SkyEurope op selectie, slechts 3 kwamen erdoor. De rest faalde voor de selectie tijdens de simride.

vwb upgrades geldt hetzelfde; niet iedereen haalt het einde van de cursus, jammer genoeg. Daar komt bij dat er ook FO's zijn die op het moment geen behoefte hebben aan een upgrade. Sommige zijn hun vertrek aan het plannen naar BA of UAE, anderen willen nog liever even wachten omdat ze command na 3 jaar als FO wat snel vinden.

Het bedrijf is ook nog steeds aan het groeien. Het aantal kisten dat wordt toegevoegd aan de vloot is nog steeds groter dan de aanwas van nieuwe vliegers, hierdoor blijft de vraag naar DEC bestaan. Dit, ondanks het feit dat het bedrijf liever FO's promoot dan DEC's aanneemt, aangezien we nog wel eens de bekende problemen hebben met DEC's ("ja, maar, bij mijn vorige werkgever/op het vorige type deden we het zo").

@ shockcooling:
Ook voor Ryr geldt: There is never a shortage of 200hrs pilots.
 
Een vast rooster, 5 dagen werken 4 dagen vrij. 10 vakantie dagen en 1 volle kalender maand vrij.
Ongeveer 750 uur per jaar wat resulteert in een inkomen van ongeveer €55.000,- het eerste jaar en oplopend van €62.500,- tot €68.000,- bruto per jaar voor FO's, Capt.'s verdienen ongeveer 40% meer.

Ondanks dat je zelf veel moet betalen, klinkt dit toch niet zo heel slecht. Of eist het Ierse belastingstelsel meer op dan de Nederlandse?
 
Last edited:
Op pprune lopen een paar topics die het hebben over een leegloop van piloten. Als dat zo is, kan je misschien binnenkort wel direct entry binnen, who knows...

Het grote probleem binnen het bedrijf is 0,0 communicatie naar zijn werknemers. Hierdoor ontstaat er een enorme geruchtenstroom op de werkvloer. Er gaan verhalen dat het bedrijf 10 procent van zijn vliegtuigen niet kan inzetten deze zomer
(op 300 zijn dat dus 30 vliegtuigen), dat er 300 captains tekort zijn, dat iedereen naar een 5 op 3 af gaat ipv 5 op 4 af (wat op sommige bases al het geval is, maar daar is voordat de base geopend werd over gecommuniceerd, dus mensen hebben daar bewust voor gekozen). Uiteraard komen daar de verhalen nog bij van mensen die naar Emirates en BA gaan (al gaan er niet gek veel naar BA), er zijn 3 man naar corendon duthc gegaan, paar naar arkefly, paar naar JET2, Aerologic en er zullen nog wel wat andere bedrijven zijn. Het is moeilijk in te schatten om hoeveel mensen dit nou exact gaat en of dit een normale doorloop is, of dat er exorbitant veel mensen het bedrijf verlaten.
-----------
Een ding staat vast, er heerst grote onvrede over de manier waarop RYR zijn werknemers behandelt en de grootste ooorzaak daarvan is mijns inziens dat er gewoon niet gecommuniceert wordt. Daarnaast hebben vaste RYR contract vliegers al in jaren geen loonsverhoging gehad en ook de beloofde winstuikeringen e.d. moeten nog steeds komen. Verder worden met name de brookfielders (piloten met brookfield contract) van hot naar her gestuurd op het moment, ook hier gaat het gerucht dat dit komt doordat er een waar tekort aan het ontstaan is en ze het zo opvullen. Gebeld worden om op de vrije dagen te vliegen is ook weer populair aan het worden lijkt.

DY

P.s. Het lijntje wat jullie zien geeft ongeveer de grens aan tussen geruchten (bovenste deel) en harde feiten (onderste deel)


p.p.s. er wordt wel veel gevlogen, 750 is inderdaad minimaal!
 
Hey Pornokoning! Je overweegt toch Oranje niet in te ruilen?
Ligt de boot alweer in het water?
 
@ Pornokoning
CAE en OAA sturen een stapel cv's naar Ryr en daar wordt dan door de eigen selecteurs een keuze uit gemaakt voor de selecties. (DEC's gaat direct via de Ryr website).

Is dit wel zo? Heb op school begrepen (NLS) dat zij een aantal plaatsen toegewezen krijgen en deze zelf invullen.
 
Heb op school begrepen....

Ja en bij Stella beweren ze ook dat ze leerlingen geplaats hebben...


Ryanair is een bedrijf dat altijd de touwtjes in handen houd. Of het nou aankomt op het betalen van landingsgelden tot en met openingstijden van luchthavens (zie het verhaal omtrent Niederrhein).

Ryanair zal daar waar ze kunnen nooit iets over laten aan derden, aangezien ze (vinden) het zelf altijd beter (te) kunnen.
 
Is dit wel zo? Heb op school begrepen (NLS) dat zij een aantal plaatsen toegewezen krijgen en deze zelf invullen.

NLS mag inderdaad een aantal man per maand aanbieden. Deze mensen worden aan de hand van de selectiecriteria van Ryanair geselecteerd. Echter Ryanair bepaald uiteindelijk of deze mensen ook daadwerkelijk worden uitgenodigd voor een assesment.
 
Ondanks dat je zelf veel moet betalen, klinkt dit toch niet zo heel slecht. Of eist het Ierse belastingstelsel meer op dan de Nederlandse?

Niet zo heel slecht...... :confused:

55 000 E Bruto!!!!! Dat verdien je ook bij de KLeM bruto nog niet in je eerste jaar als jonger dan 27 bent. En daar moet de nederlandse fiscus nog overheen.....

Of valt de KLeM ook onder "niet zo heel slecht...." :)

Als NLS er mag je in je handjes klappen met een dergelijk salaris. Vooral in deze tijden, :duh:
 
Als je veel vliegt dan heb je een goed salaris. Echter als je niet vliegt vanwege welke oorzaak dan ook dan verdien je niets. Ik heb het dan over de Brookfield mensen. Ik heb nu ook twee goede jaren achter de rug waarin ik bruto 71000 per jaar verdiend heb.

Echter tijdens de aswolk, ATC stakingen etc kun je zomaar eens een maandje niets verdienen. Verder moet je zelf je pensioen, loss of license, arbeidsongeschiktheids verzekering, uniform, license, medical, vervoer, huisvesting/hotels etc regelen dus haal van het bovenstaande bedrag nog maar 10000 per jaar af.

Ik sluit me aan bij WFM en DY wat betreft communicatie. RYR zou redelijk simpel veel mensen gelukkiger kunnen maken door goede communicatie en door mensen hun requested base te geven. Natuurlijk kun je nooit iedereen tevreden stellen maar tot nu toe heeft RYR ook niet zijn best gedaan om dit uberhaupt te doen.
 
Last edited:
Heb op school begrepen....

Ja en bij Stella beweren ze ook dat ze leerlingen geplaats hebben...


Ryanair is een bedrijf dat altijd de touwtjes in handen houd. Of het nou aankomt op het betalen van landingsgelden tot en met openingstijden van luchthavens (zie het verhaal omtrent Niederrhein).

Ryanair zal daar waar ze kunnen nooit iets over laten aan derden, aangezien ze (vinden) het zelf altijd beter (te) kunnen.

NLS is niet Stella... Tot op heden zijn, naar mijn weten, mij enkel waarheden verteld..

Anyway.. Het is zoals Xolon zei, ik legde het niet goed uit. In mijn ogen heeft school dan nog steeds een vinger in de pap... Ryanair schetst een portret, school kijkt wie daar het meest op lijkt, en Ryanair heeft dan inderdaad nog het eindoordeel.

En het lijkt me inderdaad niet verkeerd om bij Ryanair te beginnen! Het is niet the top of the bill, maar je maakt een hoop uren, betaald aardig en lijkt me een goede opstap voor je verdere carrière.
 
Last edited:
Niet zo heel slecht...... :confused:

55 000 E Bruto!!!!! Dat verdien je ook bij de KLeM bruto nog niet in je eerste jaar als jonger dan 27 bent. En daar moet de nederlandse fiscus nog overheen.....

Begrijp me niet verkeerd, ik zou inderdaad ook een gat in de lucht springen voor zo´n salaris. Mijn vraag was/is dan ook meer naar aanleiding van de continu stroom aan negativiteit over Ryanair. Ja ok, je moet veel zelf regelen/betalen. Maar als dat wordt gecompenseerd met een goed salaris, want maakt het dan uit? Mocht de Ierse IRS echter a la Nederlandse maatstaven (of erger) een deel van jou salarisstrookje innemen..ja dat blijft er alsnog weinig over.

Ik zit helaas niet in de situatie om betaald te krijgen om te vliegen, laat staan dat ik kan zeggen wat ´normaal´ is. Helaas laten de betaalde vliegers ook weinig los over wat ze nu uiteindelijk echt overhouden (bij PJN vraag ik mij ook altijd af hoe waarheidsgetrouw de info is). Je leest vooral dat het nooit goed genoeg is. Maar ik denk dat dat ook vooral weer door het stukje gras van de buurman komt.

Een antwoord zoals WFM gaf, dat geeft een wannabe zoals ik een beeld van wat hij/zij kan verwachten van een maatschappij. Met zulk soort antwoorden ben ik nou blij!
 
En het lijkt me inderdaad niet verkeerd om bij Ryanair te beginnen! Het is niet the top of the bill, maar je maakt een hoop uren, betaald aardig en lijkt me een goede opstap voor je verdere carrière.

Even advocaat van de duivel spelen...:

Waar verwacht iedereen eigenlijk NA Ryanair terecht te komen dan? Als je kijkt hoe de markt tegenwoordig is opgebouwd met lowcost vs flagcarriers dan is er niet zo heel veel ruimte om iedereen door te laten schuiven naar een mooie Pensioenclub met goede arbeidsomstandigheden.
 
Waar verwacht iedereen eigenlijk NA Ryanair terecht te komen dan?

Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de markt.
Nog niet zo heel lang geleden zijn er veel Nederlanders bij Ryr vertrokken naar de KLM als baas F50 (zijn nu allemaal co-co) en Transavia. Anderen (voornamelijk Engelsen) zijn naar BA vertrokken. Een enkeling naar Swiss of LH.

Op het moment vertrekken de meesten die weggaan richting de zandbak (EAE, QTR) of Azië.

Daarnaast zijn er ook nog bij verschillende vrachtjongens vacatures te vervullen zo nu en dan (Cargolux, GSS, AeroLogic, etc.)

En er zijn mensen die het prima naar hun zin hebben bij een Low Fare airline. Hebben nog een goed contract, een prima rooster en een heel sociaal leven opgebouwd waar ze niet meer zonder kunnen. Deze mensen hebben dan ook totaal geen aspiratie om bij een Flag carrier te gaan werken.

Zoals je ziet kan het heel erg verschillen en ligt het er maar net aan wat je wensen en kansen zijn.

Disclaimer:
"In het verleden geboekte successen zijn geen garantie voor de toekomst"
 
Last edited:
Back
Top