Bank in Duitsland

Woetinque

New member
Beste collega's,

Ik begin per 4 april met TR A320 nabij Dusseldorf voor Air Berlin. Helaas heb ik zelf niet de rechten om een map Air Berlin te openen, vandaar dat ik het onder Lufthansa doe.
In mijn contract staat dat ik een Duits bankrekeningnummer moet hebben. Moet ik mij hiervoor ook in Duitsland inschrijven en welke bank is een aanrader?

Alvast bedankt voor de reacties.


Vriendelijke groet.
 
Ingeschreven is normaal geen vereiste, maar een Duits adres meestal wel. Hoe de bank hiermee omgaat zal verschillen. Voor een direktbank is de procedure meestal dat je naar een postkantoor moet om je te identificeren.

Er zijn in D een paar banken waar je een gratis Visa kaart bij je rekening krijgt, waarmee je gratis in het buitenland kan opnemen (maar vreemde valuta meestal toch nog 1,5% kosten). Onder andere de DiBa. Dat is wel handig als je in NL woont. Internationaal binnen de EU overmaken is altijd gratis, dus 1 keer per maand je geld naar NL schuiven moet geen probleem zijn. Ken alleen geen bank waar je dat automatisch kan laten doen.
 
Bij de deutsche bank doen ze niet zo moeillijk, maar is wel prijzig, 5,99 geld opnemen in het buitenland bv. Heb daarom later nog een rekening bij de DKB geopend, maar had toen inmiddels wel een wohnsitz in deutschland.
succes
gr
 
Hallo,

Mijn loon is de eerste 2-3 maanden gewoon op mijn Rabobank gestort. Nadat wij naar D verhuisd zijn heb ik een Duits nummer doorgegeven.

Gewoon je Nederlandse bankgegevens met IBAN en weet ik wat nog meer doorgeven.

Succes met je TR.

Groeten.
 
bij de Deutsche bank geen adres in Duitsland nodig. Leg situatie uit, is geen probleem. Ik boek mn salaris, zodra dit gestort is, meteen online naar mn nederlandse rekening over. Heb dan dus geen opnamekosten bij opname in buitenland (Europa).

Succes met de type
 
Ik zat ook bij de Deutsche Bank, maar hun kostenstructuur ligt enigzins anders (in mijn tijd) in vergelijking met de Nederlandse banken.

Ik woonde toen in Nederland, werkte in Duitsland (geen probleem om rekening te openen) en hadden we nog de FL en DM en kreeg uitbetaald in US $ is 2x conversie...:yeehaa:. Ik moest per maand een bedrag betalen om een rekening te mogen hebben bij de DB en toen ik in Amerika ging wonen wilde ik een redelijk bedrag van de $ rekening naar een Amerikaanse bank overboeken. Dat leek een goedkope oplossing. Het kon uiteraad wel, maar dan wel eerst converteren naar de DM en dan weer naar de US $ :confused:

Kortom, kijk goed welke kosten ze overal voor berekenen want het kan klauwen met geld kosten waar je in NL nooit van gedroomd had. I was not amused.:traantjes
 
Dankzij een Europese richtlijn mogen banken in de EU sinds een paar jaar voor internationaal overmaken binnen de EU (in Euro) niet meer rekenen dan voor binnenlands overmaken. In Duitsland komt het daardoor erop neer dat je gratis geld naar het EU-buitenland kan overmaken als je het via online banking met BIC en IBAN doet.

Als je genoeg omzet op je rekening hebt (salaris) kan je bij veel banken een rekening zonder maandelijkse kosten krijgen. Alleen dingen als afschriften kosten dan porto, met alternatief gratis online-afschriften. Rente krijg je normaal niet op je giro (DKB is een uitzondering), en in duitsland kan je niet zomaar overal kostenvrij naar de geldautomaat,niet alle banken werken samen. Met de Visa kaart constructie omgaan sommige direktbanken dat.

Maar je hebt gelijk, er zijn ook banken die nog steeds fors wat kosten, 3 tot 5 Euro per maand komen nog steeds voor. Maar dat is meer voor de offline generatie, die alles nog op papier wil doen.
 
Zijn er Duitse banken bereid een Nederlandse studieschuld
bij het afsluiten van een hypotheek mee om te zetten
in de hypotheek?
 
Last edited:
Voor iedereen die nu geïnteresseerd is geraakt in een gratis internetrekening met credit- en debitcard bij de DKB, bij mij ging de aanvraag niet makkelijk.

Als je in Duitsland woont kan je met de aanvraag-documenten naar een postkantoor en wordt de aanvraag gratis voor je geregeld, maar in het buitenland is het veel lastiger (bij mij dan althans...).

Je kan in het buitenland met de documenten ter identificatie naar een notaris of een bank. Bij mij is de bank echter niet happig de aanvraag voor een andere bank te regelen en bij de notaris blijkt niet in elk land te kunnen (in het land waar ik woon iig niet) (woon overigens niet in NL, dus hopelijk hebben jullie het wel makkelijker).
Nu blijkt de identificatie wel bij een advocaat te kunnen, maar dat gaat me alweer net zoveel geld kosten als een normale betaalrekening bij mijn ‘plaatselijke’ bank.

Zijn er hier anderen die de aanvraag ook vanuit het buitenland hebben geregeld die nog tips weten hoe ik toch makkelijk aan een 'DKB Cash' rekening kom? (Na urenlang doorspitten van de ‘Bedingungen’ ben ik namelijk wel tot de conclusie gekomen dat het een goede rekening is!).
 
Zijn er Duitse banken bereid een Nederlandse studieschuld
bij het afsluiten van een hypotheek mee om te zetten
in de hypotheek?

Waarschijnlijk kun je dat wel schudden. Standaard is in duitsland dat je 40% eigen geld inbrengt bij de koop van een huis. Als je daar ook nog een keer een studieschuld bovenop gaat leggen beginnen ze vast te schuimbekken.
 
Ben zelf een huisje in D aan het bouwen. 40% eigen geld is wel wat veel, maar 20% is hier heel normaal. Wil zeggen, hypotheek is max 80% van waarde van het huis. Behalve geld meenemen kan je ook aan die 20% komen door een hoop zelf te doen. Als je er zelf in gaat wonen dan kan je max een ton van de staatsbank kfw lenen, dat rekenen de banken ook bij je eigen geld. Bij extreem energiezuinige huizen kan je zelfs 150K van de kfw lenen.

Het is hier mogelijk, maar moeilijk een 100% hypotheek te krijgen, en het kost ook meer rente. Oversluiten, vergeet het maar. Idem voor aflossingsvrij. Daar staat tegenover dat in D huren geen probleem is, in alle prijsklasses en liggingen kan je ook huren.
 
Back
Top