Interesse in piloot worden

Dirk S

New member
Hallo,

ik ben Dirk, 17 jaar en heb vorig jaar m'n (HAVO) diploma gehaald, daarna ben ik een studie gaan doen (Communicatie & Media Design) en eind februari weer gestopt. Ik heb 100 duizend open dagen bezocht (een stuk of 5) en een hoop studies bekeken maar ik word nergens echt enthousiast van. Wel heb ik sinds jongs af aan al interesse gehad in het worden van piloot.

In eerste instantie gaat mijn interesse uit naar piloot in een kleiner vliegtuig, wat iets minder geautomatiseerd is (denk ik) dan de grote passagiersvliegtuigen. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over reclamevliegers of het bevoorraden van booreilanden met een helikopter. De grote passagiersvliegtuigen lijken me ook leuk, het hangt er een beetje van af wat de opleidingsmogelijkheden zijn in Nederland. Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen en wat de voor en nadelen zijn?

Leuk forum trouwens :), misschien krijg ik meteen wel de comment ''EERST DOORLEZEN DAN VRAGEN :mad:'', maar ik waag het erop hehe.
 
Allereerst welkom!
Goed geraden, er zijn talloze topics zoals deze! Er zijn hier gouden raadgevers op dit forum (heb ik ook al ondervonden) als je concrete vragen hebt stel ze maar, die mensen zullen ze zeker beantwoorden. Verder zou ik ook zeker eens in de kennisbank kijken, daar vind je een schat aan info!
 
Leuk forum trouwens :), misschien krijg ik meteen wel de comment ''EERST DOORLEZEN DAN VRAGEN :mad:'', maar ik waag het erop hehe.

Was dat maar het enige dat je straks op je neer krijgt hier... Maar dat ga je zeker merken straks.

Toch welkom en even een vraag aan jou: Waarom is het vliegen van passagiersvliegtuigen voor jou een alternatief (als ik het zo mag lezen)?
 
In eerste instantie gaat mijn interesse uit naar piloot in een kleiner vliegtuig, wat iets minder geautomatiseerd is (denk ik) dan de grote passagiersvliegtuigen. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over reclamevliegers of het bevoorraden van booreilanden met een helikopter. De grote passagiersvliegtuigen lijken me ook leuk, het hangt er een beetje van af wat de opleidingsmogelijkheden zijn in Nederland. Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen en wat de voor en nadelen zijn?

Ik weet niet precies wat je bedoelt als je het over kleinere vliegtuigen hebt. Misschien is het handig, dit eerst even te verduidelijken.

Als het gaat over reclamesleepvliegtuigen, of rondvluchtjes met een cessna, zal ik je meteen uit de droom helpen: daar is geen droog brood in te verdienen. Als je al een onkostenvergoeding krijgt, zal dit nog niet de kosten dekken die je maakt om naar het vliegveld te rijden.

Een beetje vliegopleiding kost je MINIMAAL 60000 Euro (modulair CPL/IR), dus tel uit je 'winst'.
 
Als kleinere vliegtuigen je aanspreken zou je een baan als instructeur kunnen nastreven. Met een paar jaar ervaring als instructeur ben je ook weer aantrekkelijker voor de luchtvaartmaatschappijen met de hands-on ervaring en meer vlieguren dan een net afgestudeerde piloot.

Echter zul je wel net zo goed je cpl moeten halen. En zoals je misschien weet is dit (financieel) gezien geen kattepis.

Overigens is het leeuwendeel van de instructeursbanen niet in Nederland te vinden!
 
Allereerst welkom!
Goed geraden, er zijn talloze topics zoals deze! Er zijn hier gouden raadgevers op dit forum (heb ik ook al ondervonden) als je concrete vragen hebt stel ze maar, die mensen zullen ze zeker beantwoorden. Verder zou ik ook zeker eens in de kennisbank kijken, daar vind je een schat aan info!

Oke bedankt :).

Als kleinere vliegtuigen je aanspreken zou je een baan als instructeur kunnen nastreven. Met een paar jaar ervaring als instructeur ben je ook weer aantrekkelijker voor de luchtvaartmaatschappijen met de hands-on ervaring en meer vlieguren dan een net afgestudeerde piloot.

Echter zul je wel net zo goed je cpl moeten halen. En zoals je misschien weet is dit (financieel) gezien geen kattepis.

Overigens is het leeuwendeel van de instructeursbanen niet in Nederland te vinden!

Tja, ik heb gehoord dat ALS je een baan krijgt het financiele probleem snel is opgelost, ik zou echter niet weten in hoe verre mijn ouders het kunnen financieren. Het is in ieder geval een goede tip, maar is de kans op een baan als instructeur dan heel klein in NL?

Ik weet niet precies wat je bedoelt als je het over kleinere vliegtuigen hebt. Misschien is het handig, dit eerst even te verduidelijken.

Als het gaat over reclamesleepvliegtuigen, of rondvluchtjes met een cessna, zal ik je meteen uit de droom helpen: daar is geen droog brood in te verdienen. Als je al een onkostenvergoeding krijgt, zal dit nog niet de kosten dekken die je maakt om naar het vliegveld te rijden.

Een beetje vliegopleiding kost je MINIMAAL 60000 Euro (modulair CPL/IR), dus tel uit je 'winst'.

Ah, dat is duidelijk, bedankt. Wat betreft de kleinere vliegtuigen, ik weet zelf ook niet zo goed waar ik het over heb, maar het leek me in het algemeen leuker om zo'n vliegtuig te besturen omdat het wat directer bestuurd, maar ik heb nooit gevolgen dus ik moet het allemaal nog ervaren.

Was dat maar het enige dat je straks op je neer krijgt hier... Maar dat ga je zeker merken straks.

Toch welkom en even een vraag aan jou: Waarom is het vliegen van passagiersvliegtuigen voor jou een alternatief (als ik het zo mag lezen)?

Nee, dat is het niet :).
 
Ga eerst maar eens een uurtje introductie les nemen.

Ga bij jezelf te raden, wat je wilt. Zoek op Youtube naar filmpjes in de cockpit.
Zowel kleine als grote kisten.

Wat er al gezegd is, er valt niets te verdienen In General Aviation.
Dus in dat geval, ga eerst studeren. Als je klaar ben, ben je weer wat jaartjes verder en info rijker. Als je dan toch besluit om General Aviation in te gaan kun je modulair naast je baan een opleiding gaan volgen. Dan blijft je schuld ook laag.

Mocht het toch zijn dat je die grote kisten wil besturen , kun je altijd nog kijken wat je daarin wilt.

De markt is slecht op dit moment, maar klimt langzamerhand wel uit een heeel diep dal, maar dat zegt natuurlijk niets. En al helemaal niets over de situatie over een paar jaar.

Ga verschillende topics af in Hoe piloot worden en piloten in opleiding. Tippie :biertje:.

Heel veel lees plezier alhier. Leer je een hoop van. Heb ik ook gedaan afgelopen jaren. Het maakt een heleboel duidelijk.

Ervaren mensen hier op het forum met modulair ( uiteindelijk ATPL / verkeersvlieger ) zijn Andre, Beer en JC. Immortal is nog in opleiding.

Mvg,

V1
 
Ga eerst maar eens een uurtje introductie les nemen.

Ga bij jezelf te raden, wat je wilt. Zoek op Youtube naar filmpjes in de cockpit.
Zowel kleine als grote kisten.

Wat er al gezegd is, er valt niets te verdienen In General Aviation.
Dus in dat geval, ga eerst studeren. Als je klaar ben, ben je weer wat jaartjes verder en info rijker. Als je dan toch besluit om General Aviation in te gaan kun je modulair naast je baan een opleiding gaan volgen. Dan blijft je schuld ook laag.

Mocht het toch zijn dat je die grote kisten wil besturen , kun je altijd nog kijken wat je daarin wilt.

De markt is slecht op dit moment, maar klimt langzamerhand wel uit een heeel diep dal, maar dat zegt natuurlijk niets. En al helemaal niets over de situatie over een paar jaar.

Ga verschillende topics af in Hoe piloot worden en piloten in opleiding. Tippie :biertje:.

Heel veel lees plezier alhier. Leer je een hoop van. Heb ik ook gedaan afgelopen jaren. Het maakt een heleboel duidelijk.

Ervaren mensen hier op het forum met modulair ( uiteindelijk ATPL / verkeersvlieger ) zijn Andre, Beer en JC. Immortal is nog in opleiding.

Mvg,

V1

Super, bedankt :)
Over de markt wil ik me maar niet te veel druk maken, dat kan altijd zo weer omslaan inderdaad. Ik denk dat ik me dan ga inlezen over de grote kisten :)
 
Druk maken:1855:?

Maak wel aub dat je een alternatief hebt als het misloopt, dat je niet met 100k schulden staat zonder een job. Zodat je tenminste je schuld kan terugbetalen. Geef nooit geld uit dat je niet kan terug betalen!
 
Super, bedankt :)
Over de markt wil ik me maar niet te veel druk maken, dat kan altijd zo weer omslaan inderdaad. Ik denk dat ik me dan ga inlezen over de grote kisten :)

Als het je leuk lijkt om eventueel ook les te gaan geven, als je werkgever het toestaat en je rooster, dan kun je altijd nog FI worden.

Maar das geheel afhankelijk van je rooster. Die vrije dagen zijn er niet voor niets.


En anders gewoon alleen je PPL halen als het je alleen om het vliegen gaat.
Lekker voor de hobby rondcruisen door Europa.

Orrienteerse.

V1
 
Tja, ik heb gehoord dat ALS je een baan krijgt het financiele probleem snel is opgelost, ik zou echter niet weten in hoe verre mijn ouders het kunnen financieren. Het is in ieder geval een goede tip, maar is de kans op een baan als instructeur dan heel klein in NL?

Nou de meeste vliegscholen in Nederland vliegen niet daadwerkelijk in Nederland, maar in bijvoorbeeld Spanje, Turkije of Arizona waar het goedkoper is. Daar zitten dus ook de fulltime instructeursbanen.

Als je de luchtvaart in wilt moet je je sowieso over het idee heen zetten om in NL te blijven voor werk. Het is niet onmogelijk, maar als je dat als uitgangspunt neemt maak je het jezelf nog veel moeilijker dan het al is!
 
Hallo,

ik ben Dirk, 17 jaar en heb vorig jaar m'n (HAVO) diploma gehaald, daarna ben ik een studie gaan doen (Communicatie & Media Design) en eind februari weer gestopt. Ik heb 100 duizend open dagen bezocht (een stuk of 5) en een hoop studies bekeken maar ik word nergens echt enthousiast van. Wel heb ik sinds jongs af aan al interesse gehad in het worden van piloot.

In eerste instantie gaat mijn interesse uit naar piloot in een kleiner vliegtuig, wat iets minder geautomatiseerd is (denk ik) dan de grote passagiersvliegtuigen. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over reclamevliegers of het bevoorraden van booreilanden met een helikopter. De grote passagiersvliegtuigen lijken me ook leuk, het hangt er een beetje van af wat de opleidingsmogelijkheden zijn in Nederland. Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen en wat de voor en nadelen zijn?

Leuk forum trouwens :), misschien krijg ik meteen wel de comment ''EERST DOORLEZEN DAN VRAGEN :mad:'', maar ik waag het erop hehe.

Beste Dirk,

Gezien je leeftijd ( jong genoeg) raad ik je aan eerst een studie te gaan doen waar je geld mee kan verdienen. Als je alleen je HAVO op zak hebt en je beroepsbrevet ben je een arme kloot, want het enige wat ja dan kan is vliegen......
Kijk eens in de procestechniek, een leuke opleiding,niet te moeilijk, altijd werk in te krijgen, redelijk betaald, en als je dan een modulaire opleiding gaat doen, hoef je niet veel te lenen, maar kan je al heel veel zelf betalen, zo doe ik het ook nu, en ben bijna klaar, en mijn geleend geld staat nu op 3000,- euro, een heel verschil met 100.000,- euro dacht ik zo!
Kijk naar de marktverzadiging onder de piloten, de opleidingskosten, bespreek het met insiders ( geen opleiders!) en ga dan nog eens overwegen.
Succes.
 
Back
Top