Nieuwe wending discussie pensioenleeftijd?

Kwam vandaag onderstaand artikel tegen. Niet alleen in de cockpit maar ook in de cabine is de pensioenleeftijd in de CAO vastgelegd. Volgens mij wordt het met deze uitspraak in de hand steeds lastiger om mensen op 56-jarige leeftijd (tenzij er sprake is afbouw) te verplichten met pensioen te gaan.

http://www.nuzakelijk.nl/werk/2475826/stewardess-mag-blijven-vliegen-zestigste.html

Uitgegeven: 24 maart 2011 12:02
Laatst gewijzigd: 24 maart 2011 16:22
AMSTERDAM – KLM mag stewardessen niet eerder met pensioen sturen als zij dat weigeren. KLM heeft cao-afspraken gemaakt met bonden waarin staat dat contracten eindigen op 60-jarige leeftijd.


© NU.nl/Dennis van Luling
Volgens de Commissie Gelijke Behandeling en de kantonrechter is dit verboden leeftijdsdiscriminatie.
In de cao van KLM staat dat arbeidscontracten voor onbepaalde tijd aflopen zodra de stewardess zestig jaar wordt, waarna ze met pensioen kan. Als ze wil doorvliegen, moet ze een verzoek indienen. Het contract wordt dan vijf jaar verlengd tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zoals arbeidsongeschiktheid of slecht functioneren.
Een 61-jarige stewardess kreeg, na haar verzoek om vijf jaar langer te vliegen, een verlenging van een jaar aangeboden waarna wederom bekeken zou worden of ze mocht doorvliegen. Ze nam het voorstel onder protest aan.
Schoenen
Gedurende het jaar kreeg de stewardess ruzie met een assistent purser over haar schoenen, waarna het contract niet verlengd werd.
De vrouw droeg schoenen van suède, terwijl alleen gladde leren schoenen zouden zijn toegestaan. De stewardess was echter in het bezit van een boekje waarin stond dat de schoenen donkerblauw en representatief moeten zijn, waarbij niks over het materiaal gezegd werd.
Leeftijd
Zij spande daarop twee procedures aan bij de Commissie Gelijke Behandeling en de kantonrechter. Volgens advocaat Bernard Baas gebruikte KLM onjuiste argumenten door dingen uit een grijs verleden op te blazen.
De rechter stelde de stewardess in het gelijk door te stellen dat er een verboden onderscheid op grond van leeftijd was gemaakt. De beëindiging van het arbeidscontract is daarom niet rechtsgeldig. De stewardess krijgt haar salaris doorbetaald tot het moment dat de arbeidsovereenkomst op rechtsgeldige wijze eindigt.
© NUzakelijk/Rikke van Geest
 
Bij gebrek aan een senioriteitslijst in de cabine zijn er veel minder gevolgen voor de carrieres bij verhoging van pensioenleeftijd.
Zaken als doorstroming spelen daar minder dan bij de vliegers.

Overigens vind ik dat de cabinevakbonden wel erg gemakkelijk akkoord zijn met de verhoging van de pensioenleeftijd. Nauwelijks een issue bij hen, ondanks dat er wel degelijk veel negatieve gevolgen zijn voor de arbeidsvoorwaarden.
Niet voor het eerst....
 
Nee, de KLM cabine kent geen senioriteitslijst.
Ze kennen wel een systeem waarbij de dienstjaren meetellen voor bepaalde functies (tweebander bijvoorbeeld momenteel 13 jaar), maar je kunt al na 3 jaar solliciteren voor purser. Het is wezenlijk anders dan een senioriteitslijst.

In de discussie rond het opnemen van de MP cabinecollega`s ging het om het meenemen van "individuele senioriteit" / dienstjaren. Onderlinge senioriteit kent men niet.
 
Ow, dacht dat de tweebanderfunctie wel zuiver en alleen op senioriteit gaat, net als het zelf kiezen van types, care to explain overstag?
 
Kenmerken van een senioriteitslijst en senioriteitssysteem zijn o.a. dat het transparant is, inzichtelijk en vooral, dat er niet aan gemorreld kan worden. (Tenzij in overeenstemming tussen werkgever en vakbond hier afspraken over gemaakt zijn.)
Daarom wordt die lijst van de vliegers maandelijks gepubliceerd bij KLM.
Vervolgens worden de meeste regelingen die je loopbaan bepalen opgehangen aan die senioriteitslijst. Kan iedereen zien wanneer hij aan de beurt is voor een volgende stap / functiebetaling e.d.
Misschien wel het belangrijkste doel van zo`n systeem is dat het de vlieger in zijn carriereverloop onafhankelijk maakt van enige willekeur van de zijde van de werkgever (zolang de vlieger aan de minimumeisen blijft voldoen vwb vaardigheden). Bij de vliegers werkt dit heel goed bij KLM.

Vanuit mijn bescheiden observaties werkt dit bij het loopbaanbeleid bij de cabine heel anders. Daar ben je volledig afhankelijk van diverse sollicitatierondes, assessments, MPI trajecten e.d. tijdens je loopbaan. De uitkomsten hiervan zijn vaak afhankelijk van volledig subjectieve inschattingen. Toelating tot zo`n traject vindt niet plaats op basis van dienstjaren maar bijvoorbeeld op basis van het feit of je bepaalde cursussen al of niet gedaan hebt. Toelating tot die cursussen is ook bijzonder ondoorzichtig.
Al met al een heel andere procedure. Ik zeg niet slechter of beter, want dit is zo vereengekomen met de bonden. Er zal dus wel een goede reden voor zijn.

Terug naar je vraag over de tweebanders. Die stap wordt naar mijn beste weten gedaan op basis van dienstjaren. Ook dat is weer anders dan strikt senioriteit (ancieniteit), maar benadert het wel dicht. Maar dan heb je weer het lokale cabinepersoneel daar doorheen die vanaf dag 1 tweebander zijn.

De thread ging over doorvliegen. Ik vermoed dat men bij de cabinebonden het effect van doorvliegen tot 65 op de doorstroming en daarmee het carriereverloop van de leden niet zo zwaar heeft laten meewegen. Misschien ook dat ze niet zo`n goede onderhandelingspositie hebben vanwege het ontbreken van senioriteitslijsten. Dat maakt het inzichtelijk maken van de problematiek rond doorstroming erg lastig. Zowel intern als extern.
Het is overigens ook totaal geen issue bij de meeste cabinecollegas. Hebben meestal geen idee waar ik het over heb als ik er naar vraag.

Groet, Overstag
 
Als dit doorgaat, kunnen de wannabe's een baan in Nederland voor de komende 10 jaar vergeten, omdat er dan tien jaar geen doorstroming zal zijn in de markt... Triest...
 
omdat oudere werknemers met de vergrijzing juist zoveel moeten blijven werken

En dat is nou juist niet van toepassing met een complete nieuwe generatie verkeersvliegers die thuis werkloos op de bank zitten......

Ik zie nog steeds een ideale oplossing in het jaarlijks ophogen van de pensioensleeftijd met bijvoorbeeld 3 maanden. Dus dan duurt het 20 jaar voor het ophogen van de pensioensleeftijd met 5 jaar.

Op die manier worden voor- en nadelen grotendeels voor het hele vliegerskorps verdeeld. De jonkies staan dan niet direct 5 jaar stil in loopbaan (met stagnatie in salaris), en de oudjes kunnen dan niet maximaal profiteren van de pensioenverdubbelaar.
 
En dat is nou juist niet van toepassing met een complete nieuwe generatie verkeersvliegers die thuis werkloos op de bank zitten......

Ik zie nog steeds een ideale oplossing in het jaarlijks ophogen van de pensioensleeftijd met bijvoorbeeld 3 maanden. Dus dan duurt het 20 jaar voor het ophogen van de pensioensleeftijd met 5 jaar.

Op die manier worden voor- en nadelen grotendeels voor het hele vliegerskorps verdeeld. De jonkies staan dan niet direct 5 jaar stil in loopbaan (met stagnatie in salaris), en de oudjes kunnen dan niet maximaal profiteren van de pensioenverdubbelaar.

Helemaal mee eens.
Ik kan me voorstellen dat het wenselijk is om de pensioenleeftijd op termijn te verhogen, maar dan moet dit geleidelijk gebeuren. Nu besluiten om de pensioenleeftijd (van de ene op de andere dag) met X jaar te verhogen, zou de doodsteek zijn van de toch al overspannen ab initio markt.
 
Doorvliegen is voor mij geen probleem, maar dan wel op Europa tegen blok 5 betaling. Kijken hoeveel van deze babyboomers die nooit een cent studieschuld hebben gehad nog door willen vliegen...

Kluvlieger; a.d.h.v. Je profiel i.c.m link heb ik een vermoeden aan welk kan van het spectrum jij je bevindt. Ben (oprecht) benieuwd jaar jouw beweegredenen om door te willen vliegen.
 
De reactie van de VNV:


Voorzitter Verkeersvliegers: 'Kamp oordeelt zonder kennis van zaken'
Ingezonden door phupub op Don, 06/10/2011 - 10:57

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft blijk van weinig kennis van zaken als hij de pensioenleeftijd van verkeersvliegers in Nederland als te laag beoordeelt. Door zonder kennis te nemen van de argumenten een oordeel te vellen over het delicate stelsel van aanname-, doorstroming- en uiteindelijk pensionering van de verkeersvliegers bij de grote luchtvaartmaatschappijen in Nederland neemt hij grote risico’s.
Zo zal de Nederlandse markt voor nieuwe verkeersvliegers gedurende langere tijd vrijwel geheel opdrogen als de pensioenleeftijd te snel en te hoog wordt opgetrokken. Vele, zo niet alle opleidingen voor verkeersvliegers zullen dan hun deuren kunnen sluiten. Daarnaast zullen de vele honderden werkloze Nederlandse verkeersvliegers in het geheel geen uitzicht meer hebben op het bereiken van een baan. Deze hoog opgeleide beroepsgroep torst vaak een opleidingsschuld van € 150.000,- of meer met zich mee.* Voorzitter Evert van Zwol van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers hierover: “Dit is te zot voor woorden. De minister geeft in zijn brief eerst zijn mening en zegt dan het gesprek met ons aan te willen gaan om erachter te komen waarom iets zo is.” Tevens maakt Van Zwol zich zorgen over de grote groep opgeleide maar werkloze vliegers in Nederland. “Je schrijft straks een grote groep jonge mensen af die zich diep in de schulden hebben gestoken om hun droombaan te bereiken. Juist voor dit soort overwegingen op arbeidsmarktgebied en beroepsopleiding zijn er uitzonderingen mogelijk op het gebied van ongelijke behandeling op grond van leeftijd. Zowel de Commissie Gelijke Behandeling als de Hoge Raad hebben dat al onderschreven. De minister gaat met zijn uitspraak op de stoel van de rechter zitten en dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling.”

https://www.vnv-dalpa.nl/persbericht/8517

*
*
 
Aan de ene kant heb ik zoiets van als het hier in de UK is gebeurt dan kan NL er ook niet onder uit.

Ik ben een grote BALPA fan en heb het heel erg naar mn zin in de UK (eigenlijk geen behoefte om terug naar NL te gaan)....

Maar goed van de VNV!! Blij dat er uiteindelijk ook naar de juniore vliegers word gekeken en naar de logische consequenties van bepaalde wetgevingen ipv net zoals ik de UK alle wetten heiliger dan heilig aannemen...

Maarja helaas zal net zoals in Duitsland en de UK ook in NL weer aan gekke EU regels moeten voldaan... (BOHICA.. FTL anyone)
 
Back
Top