Stella Aviation Academy

Of je de rating nou van te voren betaald of hij wordt verkapt in termijnen van je salaris ingehouden, het geld moet ergens vandaan komen. In het geval van contractbreuk in die 4 jaar is het alsnog dokken. Het is in ieder geval een goede motivatie om minstens 4 jaar te blijven, een bond constructie heeft dan ook zeker de voorkeur omdat er voor het individu minder financieel risico aan hangt.
Het wordt ook niet van je salaris afgetrokken, je hebt hetzelfde beginsalaris als iedereen bij LH. Het is dus puur voor als je voortijdig weg wilt. Bij CLH kan ik het me eerder voorstellen dat je weg zou gaan, bij GWI zit je in een zekere LH-Carriere, dan moet het gras wel heel erg groen zijn om ergens anders nog eens bij 0 te beginnen.

Nu we toch al van het thema af zijn. Maar om op Stella te komen, ik zie de kritiek vooral uit de hoek komen dat hun baangarantie onzin is. Verder is het toch een hele normale vliegschool. Ze proberen hun stoelen te vullen door mensen voor een pilotenloopbaan enthousiast te maken, ook met onrealistische jubelverhalen. Maar dat doen geloof ik alle commerciele scholen. Dus business as usual. Als zelfs KLSers niet meer automatisch aan een baan komen, een school die niet alleen eerste keus is, maar zich ook haar studenten uit kan zoeken, dan lijkt het me nogal doorzichtig dat Stella dat wel wil bieden. Ik denk dat je die 10.000 beter op je rekening kunt houden als spaarpotje voor slechte tijden.
 
Verder is het toch een hele normale vliegschool.

Die een belachelijk aantal mensen opleidt tot vlieger. In een markt waarin schoolverlaters steeds minder kiezen voor een beroepsopleiding en liever een sjieke baan met stropdas en leaseauto zoeken (een trend die al 10 jaar of langer bezig is) zet ik persoonlijk mijn vraagtekens bij de strengheid en drempel van de selectie. Die vraagtekens worden alleen maar versterkt doordat dit de enige opleiding is die het lef heeft om studenten te brandmerken als tweederangsvlieger (het toegegeven "turbopropprofiel"). Sowieso hadden die studenten, hoe jammer ook, nooit door de selectie moeten komen.

Bottom line: Voor veel afgestudeerde vliegers zal het een persoonlijk levensdrama worden als ze niet aan een baan komen, door (a) de grote aantallen concurrenten en (b) bij sommigen de mogelijk sub-par vliegerkwaliteiten.

Bottom line 2: De markt wordt overspoeld met no-time vliegers, die uiteindelijk wanhopig genoeg zijn om elke slechte deal te pakken die ze kunnen vinden. Dat is niet alleen slecht voor de jongens en meisjes die van andere scholen komen, maar zet de arbeidsvoorwaarden nog verder onder druk. "Mooi" voorbeeld hiervan is de al eerder genoemde deal waarbij de betreffende Turkse airline blijkbaar nog integer genoeg is om voor hun zelf aangenomen vliegers de type rating te betalen maar Stella zelf hun eigen mensen laat betalen voor die type rating, en dan de vermoorde onschuld spelen dat zij dergelijke pay-for-training praktijken niet kunnen veranderen.

Het is speculatie, maar ik acht het niet onwaarschijnlijk dat Stella een kickback krijgt van die maatschappij: Zo van, dat scheelt ons mooi de kosten voor een type rating, hier heb je 10K, maar dat is dus speculatie. We hebben dit wel eerder zien gebeuren in luchtvaartland.

En dames en heren, nog even voor iedereens duidelijkheid:

Een type rating zonder circuit training, inclusief groundschool, examens en alle FFS uren en instructeur kun je tegenwoordig voor EUR 13500 kopen.

Een uur per persoon circuit training in een B737 of A320 zal niet meer dan EUR 8000 all-in moeten kosten. Dus een volledige type rating all-in zal niet meer dan zo'n 21500 euro moeten kosten! En kijk goed of in de kosten van een type rating de circuit trainingkosten worden meegenomen! Houd dit getal dus in het achterhoofd; als je ergens ziet dat men 40K vraagt voor een type rating, dan word je dus waarschijnlijk afgezet. Dat is overigens overal, niet specifiek Stella-gerelateerd.
 
Alleen is de economie de laatste 3 jaar 180 graden gedraaid.
En dat willen de wannabees niet inzien....
Of nog erger, ze kunnen het niet inzien omdat ze het niet snappen....
Ik zie het wel, en ik begrijp het ook wel.

Maar ik wil zo graag piloot worden, dat ik daar door heen kijk.

Of kan jij je eigen wannabe tijd niet meer herinneren???
Volgens mij vergeet jij dat.
 
Ik zie het wel, en ik begrijp het ook wel.

Maar ik wil zo graag piloot worden, dat ik daar door heen kijk.

Of kan jij je eigen wannabe tijd niet meer herinneren???
Volgens mij vergeet jij dat.

Diegene waar je met 'jij' tegen praat zit wel in een positie waar jij ook wel eens zou willen zitten, klopt toch? Je mag wel wat meer sociaal zijn, als je diegene recht tegenover je zou zien zou je echt wel met glanzende ogen en kwijl uit je mond recht tegenover smelten.
 
Diegene waar je met 'jij' tegen praat zit wel in een positie waar jij ook wel eens zou willen zitten, klopt toch? Je mag wel wat meer sociaal zijn, als je diegene recht tegenover je zou zien zou je echt wel met glanzende ogen en kwijl uit je mond recht tegenover smelten.

Het is een forum, geen idee wie ik voor me heb, maar daar is het een forum voor.

Dat ik zou kwijlen, klopt helemaal. Maar dat had hij vroeger vast en zeker ook!
Want als jij iemand ziet die je eigen droom al waar heeft gemaakt, dan ben je daar jaloers op.

Volgens mij kon jij dat ook wel bedenken.

Beetje offtopic, PM me maar als je de discussie verder wilt voeren.

P.S Ik snap niet wat jij bedoelt met sociaal. Moest ik eerst over het weer praten?
 
Voorheen waren wannabees jongens die op hun 14e begonnen met zweefvliegen, vlak daarna hun PPL hadden, vliegtuigen wasten om uren bij elkaar te sprokkelen en het advies van vliegers die al bij een airline vlogen ter harte namen en respecteerden. Ze droegen vaak geen grote Ray Bans, leren jassen en reden vaak in een oud barrel in plaats van pappa's cabriolet!

Jezus Air Law, met alle respect, wat heb jij nog veel te leren! Naast kunnen vliegen kijken airlines ook naar de persoonlijkheid van potentiele collega's. Airlines zitten niet te wachten op naive, jongen mensen die door middel van betaling denken en verwachten hun droom te kunnen verwezenlijken! Dit zijn vaak mensen die als ze al binnen komen grote problemen hebben met hun training!

Jaloezie was er eigenlijk nooit! Het was meer een kwestie van het elkaar gunnen en helpen!

Wake up mate!
 
Voorheen waren wannabees jongens die op hun 14e begonnen met zweefvliegen, vlak daarna hun PPL hadden, vliegtuigen wasten om uren bij elkaar te sprokkelen en het advies van vliegers die al bij een airline vlogen ter harte namen en respecteerden. Ze droegen vaak geen grote Ray Bans, leren jassen en reden vaak in een oud barrel in plaats van pappa's cabriolet!

Jezus Air Law, met alle respect, wat heb jij nog veel te leren! Naast kunnen vliegen kijken airlines ook naar de persoonlijkheid van potentiele collega's. Airlines zitten niet te wachten op naive, jongen mensen die door middel van betaling denken en verwachten hun droom te kunnen verwezenlijken! Dit zijn vaak mensen die als ze al binnen komen grote problemen hebben met hun training!

Wake up mate!

Ik heb twee baantjes, de ochtendkrant (doe ik met mijn broer) en de Albert Heijn. Verdien zo'n 80 euro in de maand.. Ik ben al geruime tijd wezen kijken naar zweefvliegen, maar voordat ik 1200 euro bij elkaar heb, ben ik anderhalf jaar verder. Mijn ouders zijn best bereid om mij te helpen in de kosten, maar stoppen mij geen 1200 euro toe.

Natuurlijk kon ik nu aan het zweefvliegen als ik op mijn 12e begon met sparen, maar mijn visie was toen heel anders op dingen dan nu, logisch.

Heb trouwens afgelopen zomer veel gewerkt op de kwekerij, who know's begin ik deze zomer wel met zweefvliegen.

Mocht je 1200 euro hebben liggen, dan hoor ik het graag natuurlijk.:)
 
Het is een forum, geen idee wie ik voor me heb, maar daar is het een forum voor.

Dat ik zou kwijlen, klopt helemaal. Maar dat had hij vroeger vast en zeker ook!
Want als jij iemand ziet die je eigen droom al waar heeft gemaakt, dan ben je daar jaloers op.

Volgens mij kon jij dat ook wel bedenken.

Beetje offtopic, PM me maar als je de discussie verder wilt voeren.

P.S Ik snap niet wat jij bedoelt met sociaal. Moest ik eerst over het weer praten?

Air Baws, lees post #307 maar eens van A319jockey gerust door, dit bedoelde ik dus. Een beetje respect is wel op zijn plaats. Maar op het manier hoe jij verhalen hier op het forum post, is niet respectvol te noemen. Probeer eens net te gaan praten. Niets tegen je spelling, maar op het manier hoe jij je boodschap overbrengt..

Post van A319jockey is niet om jou aan te leiden tot zweefvliegen of te gaan werken, maar om het respecteren van diegenen die wellicht later naast je op de linkerstoel zitten.

Op het manier hoe je op dit moment hier op AW praat, zou ik in ieder geval niet je collega (lees: captain) willen zijn. Zou me zwaar irriteren aan je respectloze praatjes.. Misschien willen mensen hier je roze bril wel willen kapot trappen..
 
A319jockey, waarom met "alle respect"? Kennelijk moeten wij de wannabbee's "alle respect" tonen terwijl zij zelf geen enkel respect tonen voor jou/mijn 11K+ uren! Het, je, jij en jou is hier niet van de lucht. We kennen elkaar niet, hebben ook zeker niet samen geknikkerd, maar zitten deze jongens op dezelfde manier voor me als de markt openbreekt en ze komen/mogen solliciteren? Het is echt niet te hopen want dan gaat het echt niet lukken.

Advies van een o.....l.......dan maar voor zover het aangenomen gaat worden.
Train like you fight, fight like you train.
Er is wat licht aan de horizon heren/dames. Wie weet in de nabije toekomst komt die uitnodiging. Er zij vele kapers op de kust voor weinig prachtige posities dus ......................
 
Air Baws, lees post #307 maar eens van A319jockey gerust door, dit bedoelde ik dus. Een beetje respect is wel op zijn plaats. Maar op het manier hoe jij verhalen hier op het forum post, is niet respectvol te noemen. Probeer eens net te gaan praten. Niets tegen je spelling, maar op het manier hoe jij je boodschap overbrengt..

Post van A319jockey is niet om jou aan te leiden tot zweefvliegen of te gaan werken, maar om het respecteren van diegenen die wellicht later naast je op de linkerstoel zitten.

Op het manier hoe je op dit moment hier op AW praat, zou ik in ieder geval niet je collega (lees: captain) willen zijn. Zou me zwaar irriteren aan je respectloze praatjes.. Misschien willen mensen hier je roze bril wel willen kapot trappen..

Ik heb respect voor alle piloten, maar ook voor alle wannabe's, en ik heb mijn posts is na gelezen en las dat ik inderdaad heel erg bot overkom, en dat is fout! Maar het enige wat ik in mijn post duidelijk probeerde te maken was dat ik zo vreselijk graag verkeersvlieger wil worden, dat ik met mijn roze bril inderdaad door de financiële crisis heen kijk, de retorische vraag in het bericht was ook niet terecht.

Mijn welgemeende excuses, was niet de bedoeling om aanvallend/bot over te komen.
 
Cpt Oveur said:
Als zelfs KLSers niet meer automatisch aan een baan komen, een school die niet alleen eerste keus is, maar zich ook haar studenten uit kan zoeken, dan lijkt het me nogal doorzichtig dat Stella dat wel wil bieden. Ik denk dat je die 10.000 beter op je rekening kunt houden als spaarpotje voor slechte tijden.

Om meteen even advocaat van de duivel te spelen hier, Stella geeft geen baangarantie maar de garantie dat je 3 jaar na opleiding je opleidingskosten (waarschijnlijk excl opgebouwde rente) volledig terug krijgt als je nog geen betaalde vaste baan als vlieger hebt gevonden. Oftewel juist in langere slechte tijden als er geen banen zijn betaalt Stella je ongeveer een ton. In dat geval, juist in die slechte tijden, was die 10.000 euro dus een goede investering. Vanzelfsprekend wil Stella je echter graag aan een baan helpen omdat het anders hun een flinke uitkering scheelt. Je kan dus beter die 10.000 op je rekening houden voor goede tijden, dan heb je die niet nodig. Maar dan moet je wel 5 jaar vooruit kijken.

Maar nogmaals, al het bovenstaande valt of staat met de exacte voorwaarden.

De roze bril die Stella nog steeds schetst is een ander verhaal.
 
Hoi nosig,

Voor mij valt of staat zo'n constructie met het volgende:
1) Wat is definitie van een baan?
2) Een goede opleiding hoeft geen €10000 te vragen, daar is het onderdeel van je totale "investering". Nu wordt het een risico inschatting die misschien alleen door kapitaalkrachtige leerlingen geinvesteerd kan worden

Overigens is het zo dat andere vliegscholen het geldig houden van je brevet als onderdeel van een opleiding zien en het daarom kostenloos aanbieden
 
Hoi nosig,

Voor mij valt of staat zo'n constructie met het volgende:
1) Wat is definitie van een baan?
2) Een goede opleiding hoeft geen €10000 te vragen, daar is het onderdeel van je totale "investering". Nu wordt het een risico inschatting die misschien alleen door kapitaalkrachtige leerlingen geinvesteerd kan worden

Overigens is het zo dat andere vliegscholen het geldig houden van je brevet als onderdeel van een opleiding zien en het daarom kostenloos aanbieden

Ik wil hier niet de positie van Stella gaan innemen, maar iedereen die de thread gevolgd heeft kan je de antwoorden op deze vragen geven:

1) Een baan is een baan waarbij je iig kan voldoen aan het terugbetalen van je lening (Stella heeft in eerdere posts al genoeg voorbeelden hiervan gegeven, ook dat je terugkomt in de regeling als je alleen voor 6 maanden bent aangenomen)

2) Er is geen opleiding in Nederland die je na 3 jaar je geld teruggeeft. Ik heb het vermoeden dat je die 10.000 euri nog niet helemaal snapt. Het is een verzekering, waarbij je de opleidingskosten terugkrijgt als je na 3 jaar nog geen baan hebt, die voldoet aan de voorwaarden in je contract. Dat dit expliciet betekent dat ze iemand die 10.000 euri betaald heeft eerder voordragen dan iemand die dit niet gedaan heeft is logisch, die persoon die niks betaald heeft hoeven ze namelijk geen opleidingskosten terug te betalen als diegene na 3 jaar nog geen baan heeft (en nee Stella, nu niet aankomen met: "we werken voor iedereen even hard op onze Pilot Provisioning afdeling", dat is regelrechte bulls..t, anders zouden jullie geen commercieel bedrijf zijn). Zoals eerder al gezegd, het zou heel leuk en interessant zijn om die voorwaarden eens exact na te kunnen pluizen, maar daar moeten we nog even op wachten.

En over je brevet geldig houden, heb even een kopietje gemaakt van een gedeelte van de DFA site:

"Optioneel biedt de DFA haar studenten, na afronding van de opleiding, het Pilot Proficiency Program aan. Met dit programma kunnen de studenten current blijven tegen een sterk gereduceerde prijs. Het programma omvat een SEP rating, Profcheck (MEP rating) en Jet Orientation Course op de B737-800 NG simulator"
Bron DFA website

Zoals je ziet, optioneel (= kost geld).
 
Last edited:
Als aanvulling op Smarty2000, de 10.000 zal door de meeste leerlingen geleend worden. Je hoeft dus niet kapitaalkrachtig te zijn. Een bank zal het juist eerder aan een minder kapitaalkrachtige student willen lenen omdat het het financiele risico voor hen ook verminderd, in theorie althans.

Ik ken geen school die de kosten voor het current houden van een brevet "gratis" aanbiedt (wat overigens een ander onderwerp is). NLS en KLS bieden dit tegen een aantrekkelijk tarief aan voor afgestudeerden.
 
Bedankt mannen. Het zijn zoveel posts dat ik niet eens meer alle lees!

Echter kun je EPST niet gratis gebruik maken van hun 737 sim om current te blijven?
 
Air Baws said:
En als je daarna een baan vind, moet je dan niet alsnog Stella gaan betalen?

Zover we weten, zal stella nog wel toelichten, nee. Het is geen voorschot of tijdelijke overname van rente aflossing, maar een geld terug garantie omdat zij denken dat je aan de baan bent binnen 3 jaar na einde opleiding. Als je ze alsnog zou moeten betalen kan je natuurlijk die 10.000 beter in je eigen zak houden / niet lenen. Let wel, je hebt dan nog steeds wel de rente die je geleend hebt en terug moet betalen. Die kan na 5 a 6 jaar zomaar opgelopen zijn tot een kleine ton.
 
Bedankt mannen. Het zijn zoveel posts dat ik niet eens meer alle lees!

Echter kun je EPST niet gratis gebruik maken van hun 737 sim om current te blijven?

Volgens mij kan dat wel, het is zelfs verplicht om 1x in de maand oid. te verschijnen en je sim-sessies te doen, anders beland je onderaan de stapel
SIM3 is gratis (FBS) dacht ik.
Full motion sim is 50 euro per uur voor zover ik me kan herinneren.
 
Bedankt mannen. Het zijn zoveel posts dat ik niet eens meer alle lees!

Echter kun je EPST niet gratis gebruik maken van hun 737 sim om current te blijven?

Dat klopt, 1x p maand gratis.
Maar zit dat niet inbegrepen in de opleidingsprijs ?(ze zijn geloof ik de duurste opleiding in NL)
 
Back
Top