Ik heb enkel een type rating Chieftain en 100 uur hoeven kopen na mijn B3 IR, had ik ook liever niet gedaan. Als het in mijn integrated opleiding had gezeten, zoals bijvoorbeeld een twin bonanza rating om maar wat te noemen, had het dan minder tegen principes in gestrookt?
De chieftain rating en de 100 uur zorgde er toendertijd wel voor dat ik bij 2 NL airlines kon solliciteren waar geen type rating afgetikt hoefde te worden (eentje echter wel een bond, net zoiets als volgens mij bij Germanwings, waar je toch wel je rating betaalt als je eerder naar groenere weides wilt). Eentje daarvan lukte meteen, helaas volgde een paar maanden wachtlijst wat uiteindelijk langer en langer duurde tot uiteindelijk 6 jaar. In die 6 jaar heb ik alles overwogen, ook om wederom een berg geld neer te tellen voor een uren pakket in de US. Ik had geen kls of nls of oxford gedaan, wat er voor zorgde dat vele kansen mij niet gegund werden. Het is dat ik nog een hele kleine voet tussen de deur had juist door mijn baan op de grond, anders had ik niet veel anders geweten dan de schuld verdubbelen voor een rating of urenpakket. Als tussenvorm heb ik wel een hoop geld neergeled voor een crm en mcc cursus, waarbij ik de kans kreeg om in een soort pool te komen voor bepaalde UK airlines. Niet dat ik daar naderhand veel aan had (de cursus zelf was wel heel goed), aangezien die uiteindelijk toch integrated direct van oxford wilden.
Als je de kans krijgt om te mogen solliciteren bij een airline waar je niet direct een rating hoeft te betalen en met gunstige arbeidsomstandigheden, moet je die direct aanpakken en er alles aan doen (bijvoorbeeld duizenden euros neerleggen voor dure dlr voorbereidings- en taal cursussen) om daar doorheen te komen.
Maar vergis je niet, om de kans te krijgen om aan die selectie mee te doen heeft vooral met geluk en timing te maken. In dit geval maakt het gelukkig niet uit welke school je hebt gedaan (wel je vooropleiding daarvoor). Om er doorheen te komen heeft voor een deel met voorbereiding te maken, maar ook daar is een factor geluk van belang. Want wie er met de psycho en grading beoordeelt en wie je naast je hebt zitten dan, kan al het verschil tussen pass en fail maken. Je probeert met voorbereiding overal op te anticiperen, maar dat lukt nooit 100%. Het blijven moment opnames en je bent de ene dag scherper en minder moe dan de andere. Bijna elke vlieger is ergens een keer voor een test of selectie gezakt. Ik ken genoeg goede vliegers die toch ergens iets niet haalde omdat de psycholoog / airline net weer andere ideeën heeft over wat een goede vlieger is (ben zelf gezakt voor kls selectie). Wat als het rondvlucht bedrijf en het simbedrijf nee tegen je betalingsvoorstel hadden gezegd? Als GW niet was gelukt of als je net te laat was omdat ze gestopt zijn met selecties, wat dan? Als GW erg tegenvalt of de doorstroom blijkt te worden stopgezet naar mainline, ga je dan naar big blue en betaal je die bond (ratingkosten) aan GW? In principe betaalt GW je rating natuurlijk gewoon uit je salaris, dus merk je het niet in 1 keer behalve als je het contract breekt.
Het zijn mooie principes, maar als ab initio heb je gewoon zo ongelooflijk weinig keuze puur door de massa aan andere ab initios. De opties zijn gelimiteerd, gelukkig dat veel Nederlanders nog redelijk makkelijk Duits kunnen oppikken. Maar succes is geen keuze, het is een mix van geluk, timing alsmede voorbereiding (en taalgevoel). Anderen beoordelen vanwege de keuzes die ze toen hebben gemaakt terwijl er nauwelijks keuze was (zoals GW), is makkelijk praten naderhand. Of inderdaad zoals Wutang zegt, zoals een koe in z'n reet kijken.
Om het bruggetje naar Stella te maken, ik denk dat ook zij zich rijk rekenen met banen die helemaal niet in bereik gaan liggen van Nederlandse ab initios. Ook zij zullen straks genoegen moeten nemen met wellicht een aanbod van banen waar niet een trainingsbond maar een direct zelf betaalde (geleende) rating tegenover staat. Lufthansa flight academy zal straks ook haar interne organisatie beter voor elkaar hebben zodat vrije markters ook die keuze na opleiding niet meer zullen hebben.
Ter overweging, over job snobbery en success:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/alain_de_botton_a_kinder_gentler_philosophy_of_success.html