Stella Aviation Academy

Mooie post Tampie. Ik ben dan zelf maar een wannabe (student ingenieur, weet nog niet of ik verder ga doen tot atpl), maar ik vind het ondenkbaar dat men zichzelf verkoopt voor een job. Alsof als ik nu afstudeer eventjes 10k€ zou geven om aub te mogen gaan werken. Gekkenwerk toch:confused: Het is en blijft werk, je moet er nog steeds van leven. Emotie is een ding, er van kunnen leven is iets anders!
 
Het kwaad is al geschied, ik bedoel er staan duizenden mensen met 250 uur klaar om voor een grijpstuiver te gaan vliegen. Ik denk dat de gloriejaren voorbij zijn en dat alleen bij de de bekende namen nog een goed salaris valt te verdienen.
Het is ook een keuze om je in deze situatie op de markt te posteren, 'wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten'. Het is niet dat ik het deze mensen niet gun, maar klakkeloos geld in je 'passie' pompen zonder na te denken over pensioenen etc. en het debet zijn aan het verzieken van de markt.


Respect voor Tampie. En de mensen die eerst nadenken en dan handelen.
 
Dit baart mij enorme zorgen. Denk je dat er eindelijk licht aan het einde van de tunnel in zicht is, krijg je de volgende crisis klikhttp://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/American_Airlines_We_staan_aan_begin_van_oliecrisis, vanwege een stelletje idiote zandhaasdictators die de boel lopen te verstoren.

Ben benieuwd wat dit weer tot gevolg gaat hebben. Hoop niet weer zo een gevalletje eind 2008 / 2009.

Het ging eindelijk al iets beter met de economie.

7 vette 7 magere jaren in het algemeen cyclus gaat al niet meer op dit decenium.
 
Attitude, volwassenheid en realisme bepalen voor het grootste gedeelte succes! Goed gedaan Tampie, met zo'n attitude ben je al zover gekomen.

Klopt! En dat was zo'n beetje 10% van het het resultaat. Die overige 90% is puur geluk geweest.

Het is je echt gegund Tampie, serieus waar. Maar dit tranentrekkend verhaal is voor jou gelukkig goed afgelopen. Ook ben ik het 1000% met je eens over de soms schijnende mentaliteit van net afgestudeerden die denken dat ze gelijk overal recht op hebben omdat ze betaald hebben voor de opleiding. Een cursus extra (bijv. Duits) schijnt dan ineens net een onhaalbare stap om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Neemt niet weg dat het momenteel een vechtersmarkt is. Je moet gewoonweg iets creatiever zijn om aan een baan te komen. Jezelf voor niets aanbieden is zeker niet de beste weg en als je daarmee een zittende, betaalde werknemer uit het zadel helpt zelfs verwerpelijk, maar feit blijft dat verworven voordelen niet perse onverbrekelijke rechten zijn. Kennelijk beheers je het kunstje niet dusdanig dat je niet zo makkelijk te vervangen bent.

Dit is geen betoog om alle fratsen zonder tegenspartelen te ondergaan, maar "kotsen" en "wannabe sufk*tten" omdat deze mannen en vrouwen de arbeidsmarkt opstromen is natuurlijk kolder. Je stond immers zelf vooraan toen de eerste schooluren begonnen en wilde destijds ook dolgraag vliegen. Desnoods (maar misschien kwam je op het goede moment binnen) tegen mindere condities.
 
Maar zeg eens eerlijk allemaal en vooral Stella Online.....
Waar ueberhaubt al 10K neergeteld moet worden voor een baangarantie of garantiefonds zoals Hector het noemde, waar het betalen van 35k voor een typerating (in veel gevallen zonder een vast baancontract!) min of meer de norm dreigt te worden en waar wereldwijd duizenden afgestudeerde piloten geen baan hebben of kunnen vinden, waar een KLS zijn capaciteit gaat verkleinen vanwege een kleiner wordende vraag, waar banken het niet meer aandurfen om zonder garantiefonds, jonge mensen het geld te lenen voor een vliegopleiding en waar een men wanhopig is om ueberhaupt, al dan niet zonder betaalt te hoeven worden, snakt naar een paar rondvluchtjes op een cessna.....daar kun je toch absoluut niet spreken over een piloten tekort!!! Ongeacht wat Boeing of wie dan ook zegt!!!
DIT zijn de feiten! Wat Jomanda's, IATS of Boeings zeggen interesseert toch helemaal niemand geen ene reet zolang dit hierboven allemaal nog van toepassing is????

Cheers!
 
Maar zeg eens eerlijk allemaal en vooral Stella Online.....
Waar ueberhaubt al 10K neergeteld moet worden voor een baangarantie of garantiefonds zoals Hector het noemde, waar het betalen van 35k voor een typerating (in veel gevallen zonder een vast baancontract!) min of meer de norm dreigt te worden en waar wereldwijd duizenden afgestudeerde piloten geen baan hebben of kunnen vinden, waar een KLS zijn capaciteit gaat verkleinen vanwege een kleiner wordende vraag, waar banken het niet meer aandurfen om zonder garantiefonds, jonge mensen het geld te lenen voor een vliegopleiding en waar een men wanhopig is om ueberhaupt, al dan niet zonder betaalt te hoeven worden, snakt naar een paar rondvluchtjes op een cessna.....daar kun je toch absoluut niet spreken over een piloten tekort!!! Ongeacht wat Boeing of wie dan ook zegt!!!
DIT zijn de feiten! Wat Jomanda's, IATS of Boeings zeggen interesseert toch helemaal niemand geen ene reet zolang dit hierboven allemaal nog van toepassing is????

Cheers!

Een echt tekort zal er ook nooit ontstaan. Das Utopie.
Ik heb dan ook enorm veel respect voor Tampie .

In mn vorige post heb ik al aangegeven dat er alweer een crisisje zit aan te komen.

Een eerlijker beeld krijg je wanneer je in het heden kijkt. Wat is nu het aanbod aan vliegers > ervaren piloten > ab initio's? Wat is er te vinden voor deze lui?
Vooral kijkend naar airlines waar je je TR niet zelf hoef te dokken of als je em al dokt> wat is het beeld na je uren die je heb mogen vliegen?
Pas dan kun je zeggen, er is een tekort , of er is een zwaar overschot.

Pensioengolf is Mierda del Toro. Of tewel Bullshit.

Schep eerst een eerlijk beeld naar je mogelijke leerlingen. Geef eerlijk aan, wat er te wachten staat, maar ajb, ga dan niet zo een terugbetaal garantiebieden, waar het voor ons allen onduidelijk is wat de voorwaarden zijn. Dus geen gelul over cijfers IATA of Boeing , Airbus. Immers , een hele hoop kisten die besteld zijn bij Airbus en Boeing zijn vervanging van oude kisten die hun weg vinden naar of hatshikidachi landen of naar http://www.google.nl/imgres?imgurl=...ndsp=18&ved=1t:429,r:9,s:149&biw=1345&bih=583 .

Dus dat.
 
Met de laatste post van Jack Daniels ben ik het helemaal eens, en wil daar best nog even een toelichting op geven hoe ik mij als Ab-Initio staande heb gehouden de afgelopen tijd.

Na afronding van mijn opleiding heb ik voor mezelf besloten om niet mee te doen aan die neerwaartse spiraal van iedereen die zichzelf prostitueert om maar aan vlieguren te komen. Dat kan best lastig zijn als je merkt dat iedereen om je heen niet datzelfde ethisch besef heeft....

Tijdens de eindfase van mijn opleiding werd mij de mogelijkheid geboden om voor 8K circuittraining te gaan doen om daarmee een TypeRating op de 737 te activeren. Ik vond het dwaas om een TypeRating te kopen zonder enig gekoppeld baanperspectief en heb daarom afgezien van het aanbod. Anderen verklaren me voor gek; "joh, voor maar 8K heb je een TypeRating op zak.."

Daarna heb ik gesolliciteerd bij een simulatorbedrijf en werd mij gevraagd naar mijn minimale salaris dat ik wilde ontvangen vanwege het opstartende karakter van het bedrijf. Ondanks dat ik de baan erg graag wilde hebben, heb ik ook voor mij een ondergrens gesteld en ben ik gelukkig op basis van mijn kwaliteiten aan het werk gekomen met een gangbaar salaris. Ik vond het echter erg bedroevend dat het bedrijf constant gebeld werd door 'gelukszoekers' die maar al te graag hun diensten wilden aanbieden voor niets... (gratis werken...) Ik kreeg ze dan steeds aan de lijn en kon ik weer m'n frustratie uiten waarom ze in godsnaam hun diensten gratis aanboden terwijl er nu mensen werkten die er een salaris voor krijgen en ervan konden leven zonder zichzelf dieper in de schulden te werken.

Ook rondvluchten gedaan en heb daarbij bedongen dat ik goed betaald werd voor de gewerkte uren (niet alleen het 'vlieguurtje') terwijl ik van andere studenten hoor dat ze voor nop zichzelf lieten uitmelken en altijd maar beschikbaar moesten zijn "dan is er wel iemand anders die het doet". Ook hier kreeg ik maar al te vaak de vraag van anderen of ze ook bij hetzelfde bedrijf konden vliegen, maar dat ze dan geen salaris hoefden te hebben......

Met mijn zoektocht naar een vliegende baan ben ik gericht te werk gegaan en alleen gesolliciteerd bij bedrijven waarvan ik denk dat het goede werkgevers zijn en ik er op vooruit ga, dus ook qua kwaliteit van leven! Dus geen brief gestuurd naar een Lionair, niet aangemeld bij ATC voor een risicovolle TR bij Air Astraeus, niet bij de boeven van SolidAir gesolliciteerd en al helemaal geen interesse gehad in een "betaal je eigen 500hr deal" bij een bekende Engelse of Turkse club.

Ik heb bewust gekozen voor een langere weg met minder opties omdat ik niet constant de portemonnee wil trekken om mezelf te prostitueren. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen om bij Lufthanse de zwaarste luchtvaart-selectie in te gaan die er bestaat. En dan kan ik mij behoorlijk verbazen als ik dan Ab-Initio's hoor twijfelen omdat ze dan in korte tijd Duits moeten leren.....

Het resultaat? Aangenomen bij Lufthansa! En dat op basis van mijn kwaliteiten en gelukkig niet op basis van mijn bereidheid om te betalen voor de vlieguren.

Respect, een dikke proficiat!
Gelukkig bestaan er nog ab initio's als jij!

Met zo'n mentaliteit heb je die baan dubbel en dik verdient. Ik wil je er zelf op een biertje voor trakteren! En de andere ab initio's die 40.000€ voor een TR neerleggen een schop onder hun **** geven :)
 
Maar zeg eens eerlijk allemaal en vooral Stella Online.....
Waar ueberhaubt al 10K neergeteld moet worden voor een baangarantie of garantiefonds zoals Hector het noemde, waar het betalen van 35k voor een typerating (in veel gevallen zonder een vast baancontract!) min of meer de norm dreigt te worden.....daar kun je toch absoluut niet spreken over een piloten tekort!!! Ongeacht wat Boeing of wie dan ook zegt!!!

Het zal Stella jeuken wat de feiten zijn, zolang ze met hun gladde praatjes mensen binnen krijgen vinden ze het prima! Dit draadje is er een prachtig voorbeeld van: start een onderwerp met je eigen naam en begin meteen met een uitgebreid reclame verhaal. Vervolgens selectief de vragen beantwoorden in je eigen straatje, uiteraard doorspekt met al de (zogenaamde) positieve kanten van de opleiding , de vervelende vragen negeer je gewoon of geeft een ontwijkend antwoord.
Dat de Stella praatjes luchtkastelen zijn mag nu genoegzaam bekend zijn.
Over de periode voorafgaande aan de oprichting van Stella hult men zich (begrijpelijk) in stilzwijgen.
Voor een aantal Stella-managers zal de huidige manier van werken bekende kost zijn, hetzelfde trucje, een andere naam.
 
't Is nu eenmaal een feit dat de huidige generatie vlieger uit een ander hout is gesneden. 'Men' verwacht na 250 uur op de rechterstoel van een 737 te zitten... 'Men' wordt toch captain na maximaal 3 jaar? 'Men' verwacht dat de school de baan zal regelen... 'Men' vindt 't de normaalste zaak van de wereld dat je een dikke Audi onder je r*et hebt bij aanvang van de opleiding.

Ik zal wel klinken als een ouwe l*l... maar feiten zijn feiten (uitzonderingen daar gelaten).

Wellicht deze discussie in een ander topic voort zetten. 't Gaat tenslotte over Stella...

We gaan nu wel een beetje off-topic, maar kan me niet voorstellen dat de hierboven geschetste situatie alleen voor deze generatie geldt.

Denkt u niet dat men in vorige generaties ook al een roze bril op hadden en verwachtten na 3 jaar captain te zijn met een dikke Audi?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat hier wel erg makkelijk met een beschuldigende vinger naar wannabees wordt gewezen..
 
Alleen is de economie de laatste 3 jaar 180 graden gedraaid.
En dat willen de wannabees niet inzien....
Of nog erger, ze kunnen het niet inzien omdat ze het niet snappen....
 
Denkt u niet dat men in vorige generaties ook al een roze bril op hadden en verwachtten na 3 jaar captain te zijn met een dikke Audi?

Ach, de generatie voor mij zal ook z'n gal over mijn generatie gespuuwd hebben. Feit is dat ik in 1986 geen beschikking had over internet. Ik had niemand in mijn omgeving die piloot was (of op een vliegveld werkte) en informatie kon verschaffen. Mijn ouders gingen, achteraf erg naief, een dikke lening aan zonder enige garantie. Ja, toen waren de vliegscholen ook al witte-boorden criminelen... gerommel in de marge... wisten wij veel...

Dat is tegewoordig al lang niet meer een excuus. Informatie te over...

En nee, ik had geen Audi. Ik ging met de bus naar 't vliegveld. Heb jarenlang geleurd met mijn cv-tje. In je zondags-pak aankloppen bij luchtvaart bedrijfjes om desnoods sleepjes te knopen. Alles om maar een beetje dichter bij 't vuur te zitten...

Ik stop met deze discussie want ten eerste; off-topic. Ten tweede; ga me weer te veel opwinden ;)

P.S. noem me a.u.b. geen "u". Zo oud ben ik nou ook weer niet... denk ik :)
 
Last edited:
Klopt! En dat was zo'n beetje 10% van het het resultaat. Die overige 90% is puur geluk geweest.

Het is je echt gegund Tampie, serieus waar. Maar dit tranentrekkend verhaal is voor jou gelukkig goed afgelopen. Ook ben ik het 1000% met je eens over de soms schijnende mentaliteit van net afgestudeerden die denken dat ze gelijk overal recht op hebben omdat ze betaald hebben voor de opleiding. Een cursus extra (bijv. Duits) schijnt dan ineens net een onhaalbare stap om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Volgens mij kennen wij elkaar niet, en als dat wel zo was dan had je bovenstaande niet zo "kort door de bocht" geschreven. Vind het knap dat je zo snel mensenkennis hebt over een onbekende en kunt oordelen over mijn inzet en kwaliteiten, en dat blijkbaar de overige 90% op geluk is komen aanwaaien.... Die selectie is geen kattenpis maar met heel veel inzet voor haalbaar!

Voordat we teveel off-topic gaan (doen we toch al..) kan ik je nog even meedelen dat ik destijds strategisch heb besloten om eerst de selectie van de KLS te doen, en als dat niet zou lukken om het eventueel nog bij EPST te proberen. Gelukkig was het de eerste keer raak en zit ik momenteel in een luxe-positie doordat ik ook nog op een bufferlijst sta bij een Nederlandse werkgever. Ken genoeg gasten die meerdere selecties van vliegscholen aflopen en zich vervolgens maar 'inkopen' bij een opleider die kwaliteiten/selectie iets minder serieus neemt. Nee, in zo'n situatie wil ik mij niet bevinden dus die strategische keuze is vooraf gemaakt en daar pluk ik nu de vruchten van.

Fijne dag nog!
 
Volgens mij kennen wij elkaar niet, en als dat wel zo was dan had je bovenstaande niet zo "kort door de bocht" geschreven. Vind het knap dat je zo snel mensenkennis hebt over een onbekende en kunt oordelen over mijn inzet en kwaliteiten, en dat blijkbaar de overige 90% op geluk is komen aanwaaien.... Die selectie is geen kattenpis maar met heel veel inzet voor haalbaar!

Voordat we teveel off-topic gaan (doen we toch al..) kan ik je nog even meedelen dat ik destijds strategisch heb besloten om eerst de selectie van de KLS te doen, en als dat niet zou lukken om het eventueel nog bij EPST te proberen. Gelukkig was het de eerste keer raak en zit ik momenteel in een luxe-positie doordat ik ook nog op een bufferlijst sta bij een Nederlandse werkgever. Ken genoeg gasten die meerdere selecties van vliegscholen aflopen en zich vervolgens maar 'inkopen' bij een opleider die kwaliteiten/selectie iets minder serieus neemt. Nee, in zo'n situatie wil ik mij niet bevinden dus die strategische keuze is vooraf gemaakt en daar pluk ik nu de vruchten van.

Fijne dag nog!

Nou, chapeau hoor!
 
Ach, de generatie voor mij zal ook z'n gal over mijn generatie gespuuwd hebben. Feit is dat ik in 1986 geen beschikking had over internet. Ik had niemand in mijn omgeving die piloot was (of op een vliegveld werkte) en informatie kon verschaffen. Mijn ouders gingen, achteraf erg naief, een dikke lening aan zonder enige garantie. Ja, toen waren de vliegscholen ook al witte-boorden criminelen... gerommel in de marge... wisten wij veel...

Dat is tegewoordig al lang niet meer een excuus. Informatie te over...
Precies! Dat is dan ook wat de normale wannabe van de "patatgeneratie" (sufk*t) wannabe's onderscheidt. In 2011 is er echt geen excuus meer om blind in de aalgladde verkooppraatjes van vliegscholen te trappen.

V.w.b. "off topic" Deze topic gaat toch over een vliegschool? Ik heb het al eens eerder gepost, maar ik geloof best dat een vliegschool een opleiding in mekaar kan timmeren en er een of andere P2F (pay to fly) of P4T (pay for training) "baangarantie" aan vast kan koppelen.

Het gaat er mij meer om wat ze de aspirant vlieger niet vertellen: de realiteit van de banenmarkt en de algemene negatieve tendens van de arbeidsvoorwaarden in de luchtvaart om die absurd hoge schuld mee af te lossen. The big picture zeg maar...
 
Volgens mij kennen wij elkaar niet, en als dat wel zo was dan had je bovenstaande niet zo "kort door de bocht" geschreven. Vind het knap dat je zo snel mensenkennis hebt over een onbekende en kunt oordelen over mijn inzet en kwaliteiten, en dat blijkbaar de overige 90% op geluk is komen aanwaaien.... Die selectie is geen kattenpis maar met heel veel inzet voor haalbaar!

Voordat we teveel off-topic gaan (doen we toch al..) kan ik je nog even meedelen dat ik destijds strategisch heb besloten om eerst de selectie van de KLS te doen, en als dat niet zou lukken om het eventueel nog bij EPST te proberen. Gelukkig was het de eerste keer raak en zit ik momenteel in een luxe-positie doordat ik ook nog op een bufferlijst sta bij een Nederlandse werkgever. Ken genoeg gasten die meerdere selecties van vliegscholen aflopen en zich vervolgens maar 'inkopen' bij een opleider die kwaliteiten/selectie iets minder serieus neemt. Nee, in zo'n situatie wil ik mij niet bevinden dus die strategische keuze is vooraf gemaakt en daar pluk ik nu de vruchten van.

Fijne dag nog!

Nee, we kennen elkaar niet. Maar dat geeft niet, ik ken waarschijnlijk 99% van de mensen hier niet. Betwijfel of dat percentage voor anderen heel veel anders is.
Neemt niet weg dat ik een mening mag hebben en die hier kan ventileren. Wat ik vind is met enige regelmaat onzin, of in ieder geval voor anderen, maar er zit wel eens een helder moment bij en op basis van alle onzin en shit die steeds meer over wannabees heen wordt gegooid ben ik er zeker van dat dit er zo 1 is.

Als je goed leest (en dat is vaak al een hele opgave) dan bekritiseer ik jouw keuze niet. Vind alleen dat je een koe in'z'n reet kijkt. Als je einde van dit jaar nog steeds op de dispatch had rondgelopen en over 2 jaar nog had je anders gepiept en misschien wel van je principes afgeweken. Ga nu niet zeggen dat het allemaal zo fijn is waar je nu werkt, want dat zal wel, maar dat was niet jouw keuze. Je wil vliegen! Die keuze heb je volgens mij niet zo lang geleden gemaakt, hooguit een paar jaar geleden en toen was het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn, toch?

Over jouw strategie heb ik geen negatief oordeel, over jouw mening wel. Niemand heeft de wijsheid in pacht, ook jij niet. Gun ander beginners hun beginnersfouten en misschien hebben ze op een moment even veel geluk is als jij. Want volgens mij, en ik quote even "Gelukkig was het de eerste keer raak ..." vind je dat zelf ook.

Ik wens je oprecht veel succes en misschien heb je straks ook ineens ook een helder moment en ben je iets coulanter tegen de aankomende Tampies.
 
Ik heb enkel een type rating Chieftain en 100 uur hoeven kopen na mijn B3 IR, had ik ook liever niet gedaan. Als het in mijn integrated opleiding had gezeten, zoals bijvoorbeeld een twin bonanza rating om maar wat te noemen, had het dan minder tegen principes in gestrookt?

De chieftain rating en de 100 uur zorgde er toendertijd wel voor dat ik bij 2 NL airlines kon solliciteren waar geen type rating afgetikt hoefde te worden (eentje echter wel een bond, net zoiets als volgens mij bij Germanwings, waar je toch wel je rating betaalt als je eerder naar groenere weides wilt). Eentje daarvan lukte meteen, helaas volgde een paar maanden wachtlijst wat uiteindelijk langer en langer duurde tot uiteindelijk 6 jaar. In die 6 jaar heb ik alles overwogen, ook om wederom een berg geld neer te tellen voor een uren pakket in de US. Ik had geen kls of nls of oxford gedaan, wat er voor zorgde dat vele kansen mij niet gegund werden. Het is dat ik nog een hele kleine voet tussen de deur had juist door mijn baan op de grond, anders had ik niet veel anders geweten dan de schuld verdubbelen voor een rating of urenpakket. Als tussenvorm heb ik wel een hoop geld neergeled voor een crm en mcc cursus, waarbij ik de kans kreeg om in een soort pool te komen voor bepaalde UK airlines. Niet dat ik daar naderhand veel aan had (de cursus zelf was wel heel goed), aangezien die uiteindelijk toch integrated direct van oxford wilden.

Als je de kans krijgt om te mogen solliciteren bij een airline waar je niet direct een rating hoeft te betalen en met gunstige arbeidsomstandigheden, moet je die direct aanpakken en er alles aan doen (bijvoorbeeld duizenden euros neerleggen voor dure dlr voorbereidings- en taal cursussen) om daar doorheen te komen.

Maar vergis je niet, om de kans te krijgen om aan die selectie mee te doen heeft vooral met geluk en timing te maken. In dit geval maakt het gelukkig niet uit welke school je hebt gedaan (wel je vooropleiding daarvoor). Om er doorheen te komen heeft voor een deel met voorbereiding te maken, maar ook daar is een factor geluk van belang. Want wie er met de psycho en grading beoordeelt en wie je naast je hebt zitten dan, kan al het verschil tussen pass en fail maken. Je probeert met voorbereiding overal op te anticiperen, maar dat lukt nooit 100%. Het blijven moment opnames en je bent de ene dag scherper en minder moe dan de andere. Bijna elke vlieger is ergens een keer voor een test of selectie gezakt. Ik ken genoeg goede vliegers die toch ergens iets niet haalde omdat de psycholoog / airline net weer andere ideeën heeft over wat een goede vlieger is (ben zelf gezakt voor kls selectie). Wat als het rondvlucht bedrijf en het simbedrijf nee tegen je betalingsvoorstel hadden gezegd? Als GW niet was gelukt of als je net te laat was omdat ze gestopt zijn met selecties, wat dan? Als GW erg tegenvalt of de doorstroom blijkt te worden stopgezet naar mainline, ga je dan naar big blue en betaal je die bond (ratingkosten) aan GW? In principe betaalt GW je rating natuurlijk gewoon uit je salaris, dus merk je het niet in 1 keer behalve als je het contract breekt.

Het zijn mooie principes, maar als ab initio heb je gewoon zo ongelooflijk weinig keuze puur door de massa aan andere ab initios. De opties zijn gelimiteerd, gelukkig dat veel Nederlanders nog redelijk makkelijk Duits kunnen oppikken. Maar succes is geen keuze, het is een mix van geluk, timing alsmede voorbereiding (en taalgevoel). Anderen beoordelen vanwege de keuzes die ze toen hebben gemaakt terwijl er nauwelijks keuze was (zoals GW), is makkelijk praten naderhand. Of inderdaad zoals Wutang zegt, zoals een koe in z'n reet kijken.

Om het bruggetje naar Stella te maken, ik denk dat ook zij zich rijk rekenen met banen die helemaal niet in bereik gaan liggen van Nederlandse ab initios. Ook zij zullen straks genoegen moeten nemen met wellicht een aanbod van banen waar niet een trainingsbond maar een direct zelf betaalde (geleende) rating tegenover staat. Lufthansa flight academy zal straks ook haar interne organisatie beter voor elkaar hebben zodat vrije markters ook die keuze na opleiding niet meer zullen hebben.

Ter overweging, over job snobbery en success:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/alain_de_botton_a_kinder_gentler_philosophy_of_success.html
 
Gelukkig was het de eerste keer raak en zit ik momenteel in een luxe-positie doordat ik ook nog op een bufferlijst sta bij een Nederlandse werkgever.

Tampie gefeliciteerd met je aanname bij LH! Waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben is je bovenstaande quote. Mocht KLM in de toekomst bij jou plekje aankomen op de bufferlijst, ga je dan voor KLM of geef je je plek op? In 2005 waren er namelijk een paar KLSers die bij BA waren aangenomen, en toen KLM zich aandiende voor KLM kozen. Ik geloof dat BA er niet echt gecharmeerd van was, en terecht!
 
net zoiets als volgens mij bij Germanwings, waar je toch wel je rating betaalt als je eerder naar groenere weides wilt).

Effe (off topic) voor de duidelijkheid Nosig:

Als je bij German Wings terecht komt, sta je meteen op de senioriteitslijst van het Lufthansa concern. Je moet minimaal 4 jaar bij German Wings blijven en daarna kun je automatisch doorstromen naar Lufthansa Passage of Lufthansa Cargo.
Weinig mensen die daar in 4 jaar tijd "groenere weiden" gaan opzoeken.

Cheers!
 
Slambam! said:
Effe (off topic) voor de duidelijkheid Nosig:

Als je bij German Wings terecht komt, sta je meteen op de senioriteitslijst van het Lufthansa concern. Je moet minimaal 4 jaar bij German Wings blijven en daarna kun je automatisch doorstromen naar Lufthansa Passage of Lufthansa Cargo.
Weinig mensen die daar in 4 jaar tijd "groenere weiden" gaan opzoeken.

Cheers!

Dat klopt, het was dan ook hypothetisch bedoeld, in welk geval je dan hypocriet met principes om gaat springen. Bij Cityline heb je nog geen senioriteit die gaat tellen en wellicht is het na 3 jaar waarschijnlijk dat het nog 3 jaar gaat duren voor mainline terwijl klm bijvoorbeeld net weer aanneemt, dan is zo'n situatie best denkbaar. Of je de rating nou van te voren betaald of hij wordt verkapt in termijnen van je salaris ingehouden, het geld moet ergens vandaan komen. In het geval van contractbreuk in die 4 jaar is het alsnog dokken. Het is in ieder geval een goede motivatie om minstens 4 jaar te blijven, een bond constructie heeft dan ook zeker de voorkeur omdat er voor het individu minder financieel risico aan hangt.
 
Back
Top