Vraagje over GVSS

fligher

New member
beste mensen,

Over een paar dagen heb ik mijn gvss. In het boekje staat dat als je vanuit een klim horizontaal komt dat je dan cruise power naar 2300 rpm moet zetten en dan je snelheid fijn moet trimmen tot 95 knopen. Moet je dan het aantal rpm trimmen, zodat je snelheid weer op 95 knopen zit? (meer een vraag voor de zekerheid)


grz
 
Last edited:
zie de 2300 rpm als een richtgetal. Die levert je onder ideale condities 95 knopen. Dit is nooit de werkelijkheid. Je zal dus een klein beetje meer of minder moeten geven om precies 95 kts te vliegen.
 
bedankt, is ook vrij logisch. Maar wat ik veel lees is dat trimmen veel met snelheid te maken had. Ik d8 dat trimmen alleen was om de krachten weg te trimmen. Bedoelen ze als je vermogen opvoert dat je dan nose down moet trimmen om op zelfde hoogte te blijven(bijv)? Wat zijn verder de functies van het trimmen in combi met de snelheid?
 
@ fligher, het klopt inderdaad dat je je snelheid (= neusstand) aftrimt.

Bij 2300 toeren de neus neutraal houden kom je ongeveer in ideale omstandigheden op 95 kts uit (in die allsim). Bij minder toeren de neus level houden betekent dus heel logisch ook een lagere snelheid. Aan de andere kant kan je bij minder toeren de yoke loslaten terwijl je met 95 kts aan het kruisen was resulteert dan ook een daalvlucht, maar je snelheid blijft 95 (als je netjes had afgetrimt).
 
ahh oke bedankt, als ik op de GVSS van horizontaal een daling ga maken, kan ik dan die 2 graden pitch die ik moet hebben gewoon trimmen of moet ik echt de yoke gebruiken daarvoor. De trim lijkt me namelijk handiger(preciezer)
 
Ik heb nooit de GVSS gedaan, maar naar mijn mening heb je met de trim zeker preciezere controle over de pitch van het toestel.
 
uhh.. ca_pilot, je vliegt niet op je trim en zeker niet tijdens de gvss...

je zet je neus stand (attitude) met je stuur, en vervolgens trim je de krachten weg. dat wil zeggen dat als je het stuur los laat, de standhoek van het vliegtuig niet veranderd. het voordeel daar van is dat je een stabiele situatie voor jezelf creëert en dus ook rust.. en minder kans op afwijkingen.
 
Ik weet hoe trim werkt, gozer...Maar zoals mijn CFII ooit zei, ook bij het stijgen en dalen "trimming is your friend." Maar als dat niet de bedoeling is bij de GVSS, soit. Ik spreek enkel uit PP ervaring en heb de GVSS zoals gezegd niet zelf gedaan.

In ieder geval veel plezier in TX! Ik geloof dat ik vanaf deze zomer ook weer van een langer verblijf in de Lone Star State kan genieten (wordt alleen Hood, niet Sheppard).
 
Trimmen is ALTIJD je vriend. Je moet gewoon altijd in trim zijn, punt. Alleen bochten, stalls, etc trim je natuurlijk niet op af.
 
Nou, vandaag ontkoppeling gekregen bij de GVSS.
De F-vlucht was gewoon niet voldoende genoeg dus ik kreeg een negatief advies.
Man man... ik heb me in tijden niet zo rot gevoeld.

Begonnen met 6, 1 viel af bij de B-vlucht, 2 bij de D-vlucht en ik en nog 2 anderen bij de F.
Niemand is er van ons dus door gekomen, iets waar de testleiders van op keken.
We hadden het gevoel wel maar t kwam niet volledig tot uiting tijdens de vluchten.

Daar gaat je droom.
Wel 2 leuke dagen gehad, dat wel :)
 
Nou, vandaag ontkoppeling gekregen bij de GVSS.
De F-vlucht was gewoon niet voldoende genoeg dus ik kreeg een negatief advies.
Man man... ik heb me in tijden niet zo rot gevoeld.

Begonnen met 6, 1 viel af bij de B-vlucht, 2 bij de D-vlucht en ik en nog 2 anderen bij de F.
Niemand is er van ons dus door gekomen, iets waar de testleiders van op keken.
We hadden het gevoel wel maar t kwam niet volledig tot uiting tijdens de vluchten.

Daar gaat je droom.
Wel 2 leuke dagen gehad, dat wel :)

zuur man... maarja life goes on heh, hoewel je daar nu ws weinig aan hebt. Heb je al een ander plan? sterkte!
 
Balen jongens. Jammer idd...

CA_pilot, ik bedoelde het niet slecht ;). Hood is ook echt een gave basis. Ga je daar vliegen? Ik kijk al uit naar het zonnetje haha. En tx, gaat zeker goedkomen!
 
Balen jongens. Jammer idd...

CA_pilot, ik bedoelde het niet slecht ;). Hood is ook echt een gave basis. Ga je daar vliegen? Ik kijk al uit naar het zonnetje haha. En tx, gaat zeker goedkomen!

Helaas niet...maar als er een goede CAP squadron in de buurt is zal ik het misschien daar proberen!
 
zuur man... maarja life goes on heh, hoewel je daar nu ws weinig aan hebt. Heb je al een ander plan? sterkte!

Waarschijnlijk naar Amerika en daar zoveel mogelijk vliegen wat maar kan. Zowel Heli als fixed wing. Uren bouwen en als de economische gang van zaken het toe laat in Nederland aan de gang gaan bij een airline of anders in het buitenland :)

Ik ga hoe dan ook vliegen, maar mijn droom was altijd Defensie.
Moet er niet te vaak aan denken want t voelt echt heel zuur. Laatste vlucht ook, zo dichtbij.. Maar life goes on inderdaad, op naar de andere mogelijkheden!
 
Back
Top