EASA Flight time limitations

Het is al eens eerder gepost onder het easyJet forum, maar weinig reacties tot nu toe. Ik ben benieuwd hoeveel mensen bezwaar hebben geuit naar EASA over de nieuwe wetgeving die eraan zit te komen mbt flight time limitations. Dit gaat ons allemaal aan en als de verandering er door heen komen, dan ben ik bang dat de vlieg veiligheid op een heel aantal vlakken in het geding komt te staan.

We hebben tot en met 20 maart 2011 om bezwaar te uiten.
 
Als BALPA lid worden we erg goed gebriefd en iig bij BA wordt elke vlieger zeer dringend verzocht zijn bezwaren aan de hand van een handig opgestelde .pdf instructie in te dienen.

Ik heb er bij de KLM nog weinig over gehoord maar ik hoop dat door heel Europa iedereen dit serieus neemt want de gevolgen zijn enorm! In mijn ogen belangrijker dan seniority, salaris of vloot...
 
Ik denk dat elk Balpa lid hetzelfde document gekregen heeft. De website is niet vanzelfsprekend om bezwaar te uiten. Als iemand geïnteresseerd is dan kan ik dit document doorsturen, PM me even.

edit: Achteraf gezien misschien niet een goed idee om het document rond te laten gaan zonder de toestemming van Balpa. Het is een hele goede guide, als je het wilt hebben misschien beter even contact op te nemen met Balpa zelf.
 
Last edited:
Ik het het in ieder geval wel gedaan.

Ik ben ook bang dat (te) weinig mensen het doen. Er zijn veel mensen die denken dat hun huidige contract / CAO ze wel zal beschermen.

In sommige gevallen zal dat zo zijn, maar bedenk je dan wel dat de concurrentie wèl gebruik zal maken van de nieuwe regels om zo nog scherper jouw baas te beconcurreren. En in andere gevallen zal je huidige CAO illegaal kunnen worden, waardoor dit compleet opnieuw onderhandeld zal moeten worden.

Beiden zijn geen fraaie opties! Uiteindelijk betekent het dat onze werkomstandigheden langzaam naar de nieuwe regels zullen 'evolueren' en op dit moment lobbyen alleen maar commerciele partijen. Tijd om van onze kant terug te lobbyen!

Het BALPA document is zeer duidelijk qua instructies. Het kost helaas wel wat van je vrije tijd, maar niets doen gaat je veel vrije tijd kosten!
 
wat zijn zoal de belangrijkste veranderingen? Hier in de VS worden de regels eindelijk iets bijgesteld naar wat meer mens-waardige duty / rest times. Ik zou het zeer vreemd vinden als nu juist Europa ze zal gaan verslappen.
 
wat zijn zoal de belangrijkste veranderingen? Hier in de VS worden de regels eindelijk iets bijgesteld naar wat meer mens-waardige duty / rest times. Ik zou het zeer vreemd vinden als nu juist Europa ze zal gaan verslappen.

https://www.vnv-dalpa.nl/persbericht/7229

http://www.eurocockpit.be/pages/flight-time-limitations

Op de Bok had in het januari nummer een special erover, te lezen vanaf pagina 12:
http://www.vnv-dalpa.nl/files/publiek/odb/webeditie Bok januari 2011.pdf
 
De website is als volgt:

http://hub.easa.europa.eu/security/?app=crt&act=login

Je moet je registeren om de documenten in te kunnen zien.

als je jezelf geregistreerd hebt ga dan naar view documents. Daar is vervolgens weer een link ops.055. Rechtermuis klik en je kunt de documenten inzien. Als je vervolgens opmerkingen wilt maken kun je dat met add/edit comments doen.

Het is een redelijke hoeveelheid, maar shocking om te lezen wat ze willen gaan veranderen en hoeveel onderzoek ze daarin of juist niet in hebben gedaan.

Laatste dag vandaag om op en aanmerkingen te maken. Ben benieuwd of de boodschap en de bezorgdheid overkomt.
 
een aantal voorbeelden:

It is the intension of EASA to reduce the minimum rest requirement when away from Base to 7:30 hours instead of 10 Hours. This will be further compounded by allowing another 15 minutes travelling time to and from the Airport/Hotel. We would suggest that a sleep opportunity of less than six hours will be the best that could be achieved. How can this amount of time be conducive to regenerative rest?

An individual on a 12 hour home standby between 00:00 – 12:00 is called at 04:15 for an 11:55 report. According to the NPA, there is no “reduction on Max FDP” in this time band so an individual can be assigned a 13 hour, 2 sector FDP which will give a “last on chocks” time of 00:55 – a duty of 24 hours 55 minutes. Even more disturbingly, if the situation falls outside certain parameters then the NPA is totally silent – there is no protection around a long standby being followed by a long FDP.

Where an operator decides to provide “accommodation” (EASA definition - a quiet and comfortable place not open to the public with the possibility to control light and temperature and with access to food and drink) and the airport standby is under 6 hours in duration, “the FDP shall count from the start of the FDP” (i.e. the normal report time for that flight).
As an example, should an individual report for an Airport standby at 06:00, with “accommodation” provided, and this is then followed by a 2-sector FDP being assigned with a report time of 10:45, the following limits could be achieved:
CAP371 would allow a Maximum Flying Duty Period ending at 18:15;
EASA’s proposal would allow for a Maximum Flying Duty Period ending at 00:45 the following day – a duty of over
18 hours.

Two Flight Duty Period (FDP) tables are proposed. One using a basic FDP of 13 hours and one which extends the allowable FDP by up to 1 hour; therefore giving a possible 14 hour maximum. The NPA is silent in regards to the number of early starts allowable. The proposal states there will be a FDP reduction for each sector flown, however this will only be from the 3rd sector.
An operator will be allowed to plan an individual up to a maximum of 14 hours FDP, twice in any 7 consecutive days, without any input from the crew member. Early morning allowable FDP’s shows a massive increase compared to those in CAP371. These figures have not been scientifically proved as being safe. The early morning allowable FDP issue is compounded by the fact that the NPA does not limit consecutive early starts or late finishes.

en zo gaat de lijst nog wel even verder.

CAP371 is de Engelse wetgeving qua vliegtijden.
 
pilot since 99: dank je! Dat zijn ideeen om het vliegen weer terug te brengen naar de dark ages. Ik vraag me af welke maatschappijen hier nu weer geld hebben ingepompt.
 
4 vluchten en dan een korte nachtstop in een hotel (3 uur) en vervolgens terugvliegen...
Het kwam in de media een poosje terug nadat pax hadden geklaagd over hangende koppies achter de knuppel. Vervolgens werden de korte stops geschrapt maar ik vlieg ze helaas weer
en verbaas me dat het nog legaal is ook. En nu zijn er voorstellen om de FDP nog langer te maken? Als je DH vliegt rekenen ze dat half en voila 15 uur FDP kan zo maar.

Absoluut top dat jullie hier aandacht aan besteden. De maat is vol voor mij.
 
Meteen op alle sociale netwerken doorlinken zodat er zoveel mogelijk druk opgebouwd wordt tegen dit wetsvoorstel.
 
Monsieur Jean-Marc Cluseau heeft nog NOOIT een cockpit van dichtbij gezien, laat staan meegevlogen, laat staan 16 uur achterelkaar. Wat is dat voor een club zeg, EASA, die denken het weer beter te weten. Duidelijk dat het NIET om safety gaat, maar om economics. Zoals altijd.

Er moet meer aandacht komen voor dit probleem. Mooi dat het op de Duitse TV is geweest, maar is niet genoeg. Leest de NOS niet mee, RTL, SBS6. Telegraaf?

Succes komende zomer alvast,

C.
 
Heel mooi dat de fatigue form alvast online is gezet. Leuker maken ze het niet, maar wel makkelijker.
 
Mooie info-video voor het grote publiek over de risico's van de nieuwe EASA FTL, gemaakt door BALPA
Is de VNV ook met zoiets bezig?
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=J9yumixcN-o[/YOUTUBE]
 
Ik wilde m net posten, maar zweuvert was me voor..:biertje:

Hopelijk zien we de rest van Europa hard meedoen met de campagne.
 
Back
Top