Navraag sollicitatie

HvdZ

New member
Heren/damens vliegerts,

Ik vroeg me af, onder elk sollicitatie formulier/document etc. staat altijd dat door de ENORME belangstelling voor de positie voor vlieger er geen response kan komen als je afgekeurd word en als je na gaat vragen hoe het gesteld is met je aanmelding dit kan leiden tot het verwijderen van je sollicitatie / je benadeeld kan worden in het selectie proces.

Nu vroeg ik mij af of er mensen op het forum zijn, of wel is gehoord hebben, of er daadwerkelijk mensen benadeeld zijn nadat ze geïnformeerd hadden naar hun sollicitatie.

Net zoals vele andere wanna-be vliegerts ligt mijn cv bij vele maatschappijen waar ik nooit meer wat van gehoord heb. Is het slim om hier over na te vragen of snij ik mezelf dan in de spreekwoordelijke poten.

Thnx
en
HOUDOE EN BEDANKT :yeehaa:
 
Als je ze belt zullen ze nooit keihard zeggen waarom je niet verder kwam. Elk bedrijf is bang voor rechtszaken, zeker als blijkt dat er minder gekwalificeerde (in jouw ogen) mensen zijn aangenomen.

Als je van 1 van de 100 bedrijven iets terughoort, wees dan blij. Teveel sollicitanten, verminderd aantal medewerkers op Personeelszaken.

Af en toe een belletje of e-mailtje kan zin hebben.
 
ENORME belangstelling voor de positie voor vlieger er geen response kan komen als je afgekeurd word en als je na gaat vragen hoe het gesteld is met je aanmelding dit kan leiden tot het verwijderen van je sollicitatie / je benadeeld kan worden in het selectie proces.

Kansloos dat bedrijven dit doen. Geen goed woord voor dit soort praktijken over.
Ik zou tenminste een keer emailen.
Bellen heeft volgens mij minder zin tenzij je DE persoon aan de haak kan krijgen die over jouw sollicitatie beslist.
 
Tja, je zou natuurlijk altijd de vermoorde onschuld kunnen spelen. Mailtje in de strekking van ik heb bij u gesolliciteerd en nog niets hiervan gehoord. Ik wil graag controleren of u mijn sollicitatie in goede orde heeft ontvangen. Kunt u dit bevestigen?
En natuurlijk dat je meer dan bereid bent om eventueel nog een versie op te sturen mocht het niet ontvangen zijn. Zolang je de juiste toon hebt denk ik niet dat ze je benadelen. Maar in alle eerlijk heid heb ik hier geen ervaring mee.
 
Ik vroeg me af, onder elk sollicitatie formulier/document etc. staat altijd dat door de ENORME belangstelling voor de positie voor vlieger er geen response kan komen als je afgekeurd word en als je na gaat vragen hoe het gesteld is met je aanmelding dit kan leiden tot het verwijderen van je sollicitatie / je benadeeld kan worden in het selectie proces.

Does this sound like the kind of company where you'd like to work? Didn't think so.

Any half decent company will always reply to your application.
 
If only HvdZ was in a position to pick one of multiple employers on these kind of terms.

If he would refuse to work for any company which applies these tactics, he will never get a job. There is something to say for your comment, but unfortunately not in aviation right now.
 
If only HvdZ was in a position to pick one of multiple employers on these kind of terms.

If he would refuse to work for any company which applies these tactics, he will never get a job. There is something to say for your comment, but unfortunately not in aviation right now.

Precies,

Het is bij "mijn generatie" (laat ik het maar tactisch aanpakken) al heel normaal dat je van 95% niks meer terug hoort, misschien dat het vroegah anders was maar ik,en vele met mij, ben niet anders gewend

Ik vroeg me gewoon af of navraag doen ooit iemand flink benadeeld had.
Of dat het hele, dont call us we'll call u, principe opgezet is alleen met de rede om personeels zaken wat rust te gunnen en niet de hele dag met wanhopige wanna-be co's aan de lijn te hangen om uit te leggen dat ze nog niet toegekomen zijn aan hun aanmelding omdat er nog 3000 andere sollicitanten klaar liggen....
 
Wanneer er een overschot is aan sollicitanten dan heb je dit probleem in elke branche. Op één vacature komen vaak honderden! sollicitaties binnen.

Het is soms wel een handig idee om voordat je je CV hebt opgestuurd een keer met het bedrijf te bellen en direct daarna te mailen en die gene die je gesproken hebt daarin te vermelden. Doet soms wonderen, in elk geval vaak een reactie (positief of negatief)! Achteraf lijkt me minder handig, grotere kans op afwijzing.
 
Precies,

Het is bij "mijn generatie" (laat ik het maar tactisch aanpakken) al heel normaal dat je van 95% niks meer terug hoort, misschien dat het vroegah anders was maar ik,en vele met mij, ben niet anders gewend

Klopt, maar dat laat me niet ontmoedingen om er wel achteraan te mailen. Als ik na 2 maanden nog niks heb gehoord en ze recruiten nog actief gaat er een email uit. Je kan het ook zo zien, bij die 95% waar je niks hoort, en je zelf ook niks van je laat horen, ben je afgeschreven. Dan kan een email ook geen kwaad meer doen
 
Als je weet dat er sollicitaties plaatsvinden sowieso bellen met HR! Mijn eerste baan gekregen op deze manier. Bellen en de volgende morgen mocht ik op gesprek komen. Je hebt een beetje geluk nodig maar je moet het toch "afdwingen"..
 
If only HvdZ was in a position to pick one of multiple employers on these kind of terms.

If he would refuse to work for any company which applies these tactics, he will never get a job. There is something to say for your comment, but unfortunately not in aviation right now.

I agree with you - at the start of your career you can't be fussy. However once you get some experience things become very different.

I'm involved in a contract dispute with my employer at the moment. The contract they offered me was not on the same terms and conditions (as promised) and I've told them I won't sign it. I have told them they can either give me the contract as promised or I'm walking.

I expect this to solved very shortly as they know I'm serious. I have both my Chief Pilot and Head of Flight Operations working on this.
 
Last edited:
Een simpel belletje of mailtje met de vraag of de sollicitatie in goede orde ontvangen is en of er wellicht nog nadere informatie nodig is, wordt over het algemeen niet als storend ervaren. Je laat zien dat je je pro-actief opstelt en je naam komt een keer extra voorbij. Als een bedrijf je in die situatie afvoert van de lijst dan moet je je afvragen of je er wilt werken.
 
Kan het alleen maar beamen. Gewoon bellen! De voorbeelden zijn legio dat iemand toevallig net belt terwijl ze aan het sorteren zijn en ze even langs mogen komen. Wees niet bang dat het je gaat tegenwerken.

Voeg ook altijd even toe "ik kom graag e.e.a. persoonlijk toelichten".

Vliegertjes die hun dingetje inschrijven en verder dom afwachten zijn er al genoeg.
 
Problem solved

Problem solved

I've gotten the contract as originally promised. Got the 2 week break between contracts with no loss of years of service exactly as requested.

Chief Pilot and Head of Flight Operations were both very helpful.

Moral of the story

If you are in a position where you don't have to accept any crap - don't!
Don't be afraid to stand up for yourself - you can be diplomatic about it - respect has to be earned.

Glad it all worked out - I hate looking for work!
 
Back
Top