Kansen voor piloot

Sorry to burst your bubble, maar die heeft dus gewoon een 'baan' gekocht. Zoals al eerder gemeld zal die nu ook wel weer thuiszitten.

Tja gekocht of niet, hij vloog/vliegt. Dat hij thuis zit daar schrijft natuurlijk de Piloot en Vliegtuig niet over. Ik weet ook niet of hij thuis zit want deze persoon uit dit artikel ken ik niet persoonlijk.

Maar zo zie je maar, in "goede" tijden (dit artikel was van voor 2008) kan het wel, het kost je alleen wat.
En waar moet je tegenwoordig geen baan "kopen"? Niemand betaald nog een typerating voor je, en sommige vragen zelfs 2x de prijs.
 
Tikkie tegen het zere been Jack Daniels?

Wel ja joh, nog een werkeloze piloot met 275 uur TT erbij omdat de salarissen van het vliegschoolpersoneel betaald moet worden. Dat verpest de markt gelukkig niet nee...

Als jij thuis gaat zitten wachten totdat de Airlines bellen kan je inderdaad lang wachten.

Dat hele oude-jongens-krente-brood-circuit in NL heeft de markt verpest.

Ik ben al 10 jaar weg uit NL dus mijn informatie is zeker niet nieuw te noemen.
Wat ik met dat oude-jongens-krenten-brood circuit bedoel is het volgende;

Tenminste in de jaren '90 was het heel gebruikelijk voor gepensioeneerde vliegers om nog wat bij te schnabbelen in de vlieg opleidings industrie.
Krijg je dus mensen die bij school A theorie les geven en in het weekend gaan golfen met een oud vlieg maatje die in de examen commissie zit.

Krijg je de situatie dat leerlingen van school A al de theorie examens hebben gezien voor de examen datum. Ben je leerling van school B, pech gehad.

De schnabbelaar van school A heeft nog een maatje die in de aanname comissie zit bij Airline X. Leerlingen van school A hebben dus een (oneerlijke) voet tussen de deur bij Airline X.

Dit heet gewoon corruptie, in een land als Nederland. En dat verziekt de markt, niet een gecombineerde opleiding in de VS.

Ik ga geen namen noemen, dan wordt ik er door Diana uitgeknikkerd.
Maar als je in de jaren 90 de B1/B2 (ATPL) theorie deed herken je het volgende wel:
School in kwestie in het NO van het land.
Persoon in kwestie woonde in het midden van het land, gaf les en zat zelf ook nog in een aanname comissie.
Onderzoek naar een Meteo leraar voor het doorspelen van examens is vroegtijdig afgesloten door de toenmalige RLD omdat de persoon in kwestie door ouderdom kwam te overlijden.

Ja, ja, stel je voor, corruptie in Nederland.

Maar goed, back on topic.
 
@Stabilo: Inspirerend verhaal en respect!

Ik sta een beetje voor dezelfde keuze. Ben 28, bijna 29 jaar. Hoop in Augustus af te studeren (lucht en ruimtevaart TU-D). Daarna de keuze maken om door te gaan voor een vliegopleiding of een baan als ingenieur. Als ik voor een vliegopleiding wil gaan, dan volgt vervolgens de keuze voor Integrated of Modulair.

Heb deze week een gesprek met de ABN gehad (pilotendesk). De adviseur in kwestie gaf mij wel goede kans op een financiering voor een Integrated opleiding maar een triviale kwestie is het zeker niet. Op mijn leeftijd hang e.e.a af van vooropleiding, financiële verplichtingen (huis, studieschuld). De adviseur zei dat ik na mijn 30e niet meer op een financiering hoefde te rekenen omdat dan de persoonsgebonden aftrek veel kleiner wordt, en daarmee de financiële last dus groter. Mijn huis verkopen zou natuurlijk wel helpen, maar daar ga ik waarschijnlijk behoorlijk op afschrijven (gekocht in de booming days van 2007/2007).

@B7142lbs: ik was recent aanwezig bij een voorlichting van EPST, daar werd gemeld dat de leeftijdsgrens ongeveer bij de 33 jaar ligt. Als je ouder bent (maar jonger dan 33) en je komt voor de selectie, dan zullen ze aan je vragen 'waarom nu pas' en 'wat heb je allemaal uitgespookt in de tussenliggende jaren'. Jij hebt een stel degelijke opleidingen gevolgd en fulltime gewerkt, dat is dus prima. Sterker, de voorlichter was zelf pas op zijn 28 begonnen met de Integrated opleiding, alweer jaren geleden en in andere tijden, maar toch.

grH
 
hans__1982, over het aangaan van een financiering of het aangenomen worden bij een vliegopleiding gaat dit topic niet. Het topic gaat over of je daarna werk kunt vinden. Ik blijf erbij dat die kansen gering zijn.
 
Nou jah financiering is natuurlijk wel nodig, maar ik denk dat minder problemen met zich meebrengt dan het vinden van werk.

ik ben aan de technische opleiding begonnen omdat ik verder met elektronica wilde en dus de Avionica in wilde, hier zitten tenminste hoge eisen aan en dat trok mij wel.
Dan vlieg je een keer met een vliegtuig mee, en werk je aan vliegtuigen en ineens realiseer je je dat dingen die onmogelijk leken niet onmogelijk hoeven te zijn.

Jammer dat ik het laat realiseer al heb ik van andere gehoord dat die werden afgewezen omdat die niet genoeg levenservaring hadden.

Ik ben nu met een relevante opleiding bezig dus ik ging er vanuit dat dit dan ook weer in mijn voordeel werkt.

Wordt er bij zo'n selectie of sollicitatie eigenlijk ook naar resultaten gekeken van opleidingen of gaat het dan alleen om het papiertje?

een 747 bijvoorbeeld is toch wel ultiem (maar ook voor velen ver weg, en voor mij dan nog verder) maar als je zoiets kan en mag besturen, dat moet toch wel een super iets zijn.
Je ziet wat van de wereld, de verantwoordelijkheid die je draagt en als je soms ziet wat ze moeten doen, als simpel voorbeeld landen met zijwind... Dat vergt toch wel veel van iemand.
dat zijn dan nog maar enkele voorbeelden waarom het mijn interesses onder andere wekt, maar al dat wil ik ook kunnen, beter presteren dan de gemiddelde. en meer bereiken dan ik vroeger over mezelf dacht.

Ik heb vroeger (met vele kleinere dingen) te overhaast keuzes gemaakt waar ik ook van heb geleerd. Deze waren echter nooit ter grote van een halve hypotheek.

Ik wil mezelf ook niet in de vingers snijden, maar wat ik hier lees, niets is onmogelijk! en ik wil later ook niet denken "had ik maar..."
Binnenkort ga ik stage lopen op schiphol en daar zal ik ook eens informeren.

Ik kan nog ruim 2 jaar denken, maar het zit al diep :D

@Poeli: Bakken met geld is een relatief begrip, het betaald op HBO niveau en kan, afhankelijk van de maatschappij en je kennen en kunnen, natuurlijk verschillen. het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vind.
Ik verdien liever genoeg en heb het naar me zin dan dat ik veel verdien en met een hangende kin naar mijn werk ga.
 
Natuurlijk moet je het graag doen, maar het loon is ook iets...
In België zal het wel weer minder zijn, met onze immens hoge belastingen ook
 
Wat zijn bakken met geld? Uiteindelijk blijft dat relatief.

Wij hebben een maand of 2 terug op onze opleiding een gastles gekregen van iemand afkomstig van KLM en die had het erover dat een B1 na een paar jaar rond de 4000 kan zitten.
Nu weet ik niet meer of dat kaal was of inclusief toeslagen, daarvoor zou ik even mijn notities moeten induiken.

Tijdens de zomer ga ik (bijna zeker) stage lopen bij een luchtvaartmaatschappij en daar kan ik natuurlijk ook meer info vergaren.
in September zal ik ook eens een bezoekje aan het aviodrome brengen tijdens de beurs. Hier ga ik ook eens goed mijn tijd benutten.

Ps. niet helemaal topic gerelateerd, maar moet het even delen, tot nu toe alle afgenomen PART examens in de pocket (8 stuks):yeehaa:
 
Back
Top