Hier een bericht van een oud-AIS'er. Ik kan beamen dat het waar is wat erboven wordt gezegd tot in zekere mate. Het gras is altijd groener aan de overkant.
Stel, je bent 19 jaar en vers met je HAVO en koortsachtig opzoek naar een vliegschool, je weet weinig/niks van de luchtvaart en je bent waarschijnlijk een paar keer afgewezen bij grotere (bekendere) scholen. Je komt bij de AIS en je wordt aangenomen, de selectie is... naja een "Mickey-Mouse selectie". Nu zit je op de AIS en begint het beter te snappen dat low-timers werkelijk geen reet waard zijn en dat de naam van de school 100x belangrijker is dan je 200 uurtjes op de polder vliegen. Helemaal waar, mensen zullen dan ook zeggen "I told you so" en "Lees de verschillende fora" etc....
En nu de andere kant, je zit op een opleiding waar 'hands-on attitudes' en een actieve houding worden beloond. Als je 1 x per week wordt ingerooster en dan ook 1 x per week op school komt, tja ben je niet echt proactief. Achteraf begin je te schreeuwen dat dingen niet goed zijn geregeld en dan is het makkelijk om iemand anders de schuld te geven ipv naar jezelf te kijken. Ik was wat ouder toen ik begon en de autoritaire houdingen (mening) van de verschillende scholen die ik destijds bezocht trokken mij een stuk minder.
Ik heb mijn training in net onder 18 maanden afgerond en verder prima vermaakt op de school (veel geluk gehad met de twin en het weer natuurlijk). Ik heb veel geleerd tijdens mijn AIS-tijd en mijzelf zeker kunnen ontwikkelen in de luchtvaart door de "nuchtere" aanpak van de AIS. Alhoewel de MCC ronduit belachelijk was. Citation Bravo :traantjes
en de instructeur kende de kist niet eens nota bene, de snelheden klopte nooit en niemand zat op een lijn met de procedures!!!, ze hadden me beter een DVD'tje mee kunnen geven, had ik meer aangehad! Jammer want dat is nou in mijn opinie het belangrijkste onderdeel van de hele opleiding. Ik hoop echt dat deze nu wat beter zijn georganiseerd en de syllabus flink is aangepast!
Niks is gratis en niemand gaat je die baan geven. Dit wetende heb ik
hard gesolliciteerd, flink ge-netwerkt en mijzelf een baan kunnen regelen op een gerespecteerd vliegtuig op een ander continent. Ik beschouw mijzelf 100% geluksvogel! Maar ergens dwing je het toch een beetje af. De aanhouder wint
Conclusie, De AIS zou in een ideale wereld niet zo mogen doorgaan! Ze moeten naïeve kandidaten waken voor hun zelf en stoppen met het aannemen van jongens/meisjes met onvoldoende competenties en/of achtergrond kennis, die blind hun droom achterna rennen en zo een ton schuld op zich te nemen. Helaas het blijft een commercieel bedrijf. Maar zo ken ik er helaas meer...! Laat je niet misleiden, wees vooral critisch en kijk door de verkoop praatjes heen, dan vind je bij de AIS een redelijk eerlijk en nuchtere school.