Gezondheidsklachten vliegers S-92

LNRalph

New member
Ik las laatst een artikel uit Noorwegen (is door meerdere kanten verslag van gedaan) over gezondheidsproblemen bij S-92 vliegers.

http://www.dagbladet.no/2011/02/07/nyheter/innenriks/arbeidsmiljo/helikopter/15285182/

Er zijn meldingen over hartklachten, gehoorbeschadiging, problemen met de evenwichtsorganen, etc... Een aantal vliegers schijnen zelfs hun medical verloren te zijn. Volgens de krant door de vibraties.

Zijn er vliegers die hier meer over weten? Waarheid, onzin?
 
Een kennis van me ex-RAF als observer nu zwaar invalid vanwege dus te lang rotary te vliegen, court-case tegen UK staat gewonnen.
Er mag in sommige heli's niet meer dan 2 a 3 uur gevlogen worden maar missies duuren vaak 8 a 10 uur, Zegt genoeg!

Hopelijk helpt mijn antwoord een beetje?
 
hij deed voornamelijk Merlin... ik heb ook family in de ofshore werken en die klagen er ook over (en die zitten slechts als pax maar een uur ofzo in een Helicopter).
 
TheSkyIsNoLimit, in welk type(s) helikopter mag niet meer dan 2 a 3 uur gevlogen worden? Is dit een RAF regel?

En de RTM322 motoren in de AW-101 (RAF Merlin) verbruiken gezamenlijk ongeveer 2000 lbs. brandstof per uur. Dus voor een vlucht van 8 a 10 uur is er 16000 tot 20000 lbs. brandstof aan boord?
 
Heb mijn maat niet gesproken maar ja merlin, of het een RAF regel was geloof ik niet . Maar t had te maken met oa de stoel etc. Hij deed inderdaad 10 uurs missies.
Zal een kijken of er online referentie te vinden is.
 
Het was eigenlijk een 'trick question', sorry. Het probleem is een beetje dat de RAF Merlin maar zo'n 9000 lbs. aan brandstof aan boord kan nemen, en het vliegbereik maar zo'n 4 a 5 uur bedraagt. Dus ik begrijp niet hoe je kennis aan die 10 uur komt.

Er is ook geen JAR- of FAA regel die aan banden legt hoe lang je in een helikopter mag vliegen (afgezien dan van de normale regels omtrent vlieg- en diensttijden).

Wat ik maar wil zeggen is dat er misschien iets meer achter de ervaring van je kennis zit.
 
Last edited:
Okay, fair enough. Als ik dat vijf dagen per week zou moeten doen zou ik ook gezondheidsklachten hebben. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat een dagelijkse gebeurtenis is bij de RAF. Amerikaanse militaire vliegers, zelfs als ze in Irak of Afghanistan dienen, vliegen maar zelden meer dan 500 uur per jaar. Offshore piloten vliegen misschien 1000 uur per jaar of minder. En de meeste offshore vluchten duren maximaal drie uur voordat er bijgetankt moet worden (en er een pauze wordt ingelast).

Ik kan me goed indenken dat sommige mensen medische problemen overhouden aan het (heel veel of heel lang) vliegen van helikopters. Misschien een slechte rug of gedeeltelijke doofheid. Maar helikopters maken je niet invalide en geven je ook geen hartklachten. Als je dat soort kwalen hebt is er iets anders aan de hand. Misschien ben ik een beetje cynisch maar soms leggen mensen, om allerlei redenen, de schuld van gezondheidsklachten bij de verkeerde dingen.


Ik bedoel, hoe kan een helikopter nou hartklachten veroorzaken?
 
Dat laatste is waar ik ook mijn twijfels bij zet. Daarom was ik benieuwd naar verhalen van anderen. Misschien hadden ze anders ook wel hartklachten gehad, maar schrijven ze het toe aan het vliegen.

Jij hebt dus geen problemen rotorusa? :)
 
Nee ik voel me prima;) Nou vlieg ik ook maar een paar uurtjes per week op het moment.

De helikopter die ik vlieg, en ook de S-92 en AW-101 hebben zowel passieve als actieve anti-trillings systemen. Daarnaast is er een analyse systeem dat de onderhoudsmonteurs in staat stelt om trillingen te registreren en vervolgens te minimaliseren.

Dit soort toestellen zijn misschien geen vliegend tapijt maar het is ook weer niet zo dat de vullingen uit je tanden schudden. En de S-92 cockpit heeft stoelen met verstelbare rugleuning en armsteunen, en je kunt ook nog eens de pedalen wegklappen, zodat je de hele vlucht lekker onderuitgezakt kunt zitten... heel relaxed.
 
Begrijp me niet verkeerd, ik wil helemaal niet zeggen dat ik in de zin of onzin van alle onderzoeken geloof, maar er is (ook wetenschappelijk onderbouwd) genoeg onderzoek gedaan dat soms volledig contra intuitieve resultaten heeft opgeleverd.
Verder vlieg ik zelf niet met een horizontaal geplaatste windmolen boven mijn hoofd.

Het is bekend dat werken in een omgeving met veel omgevingslawaai kan leiden tot hartklachten. Dat hoeft lang niet altijd "gelijk" op te treden, dat kan soms pas na jaren blootstelling tot uitdrukking komen.
Een vage kennis van mij heeft jaren op een drukkerij gewerkt, vanaf zijn 18e of zo tot hij een jaar of 45 was en hij ineens hartklachten kreeg. Ik heb ook wel eens een paar dagen op die drukkerij gewerkt en het was daar echt een teringherrie. Je wilde echt wel oordoppen in daar, maar het was nog niet zo erg als de klereherrie die ik wel eens heb gehoord bij bepaalde helicopters.

Het hoeft dus helemaal niet de trilling te zijn die je de das omdoet.

Een ander punt is dat die man dus twee collegea heeft, die bijna 40 jaar in die herrie hebben gewerkt en zo gezond als een vis zijn. Kortom het feit dat je aan dezelfde omstandigheden wordt blootgesteld, hoeft niet altijd te betekenen dat je dezelfde fysieke problemen gaat krijgen.
 
Er zijn studies die een correlatie suggereren tussen werken in een lawaaiige omgeving en een verhoogde bloeddruk, al zijn er andere studies die juist geen verband aantonen. Echter correlatie is nog geen causatie. En hoewel een helikopter een lawaaiige omgeving is, wordt dat geluidsniveau sterk teruggebracht door het dragen van een koptelefoon of helm.

Het is precies wat je zegt: de een wordt wel ziek en de ander niet onder precies dezelfde omstandigheden. Medische klachten zijn een ingewikkeld samenspel van veel factoren.

Misschien is de S-92 wel te comfortabel, met die lazy-boy stoelen en de automatische piloot, en krijgen piloten hartklachten door het gebrek aan fysieke inspanning. Ze voeren gewoon de hele dag geen reet uit, zeg maar!
 
Misschien is de S-92 wel te comfortabel, met die lazy-boy stoelen en de automatische piloot, en krijgen piloten hartklachten door het gebrek aan fysieke inspanning. Ze voeren gewoon de hele dag geen reet uit, zeg maar!

Daarom zijn wij ook uitermate fit op de Lynx. :grijns:
 
Ehm, RotorUSA, of je formuleert het wat krom of je maakt een flinke denkfout. Ik neem aan dat het gaat om het eerste.

Een helm of headset brent het geluidsniveau niet terug. Dergelijke hulpmiddelen zorgen er alleen voor dat je oren beschermt worden tegen dit geluidsniveau.
Het geluidsniveau op zich blijft gewoon gelijk en de rest van je lichaam wordt daar nog steeds aan blootgesteld.

Er zijn ook experimenten gedaan, waarbij het hoofd van mensen buiten een geluiddichte kamer werd geplaatst (oh, dit kan je ook zo fout lezen....) en het lichaam (dus het hoofd niet) werd blootgesteld aan flink hard geluid. Ook in dergelijke gevallen werd bij een deel van de proefpersonen al na redelijk korte tijd een verhoogde bloeddruk vastgesteld.
Ook bij dit onderzoek was overigens weer de vraag:
Is de bloeddruk verhoging significant genoeg?
Is het aantal proefpersonen waar dit optreedt significant?
Is de steekproef voldoende groot?

In dit geval was de steekproef niet aselect, want er werden expliciet mensen getest waarvan bekend was dat de bloeddruk omhoog ging in omgevingen met een hoge geluidsbelasting. Daarmee werden de testresultaten als niet valide gezien.
 
Oke voor de volledigheid: "wordt dat geluidsniveau dat je oren bereikt sterk teruggebracht door het dragen van een koptelefoon of helm".

Als het lawaai van zodanige aard is dat het invloed uitoefent op de rest van je lichaam, dan hebben we het feitelijk weer over trillingen, alleen ditmaal veroorzaakt door luchtdruk golven. Zo blijven we aan de gang.
 
Daarom zijn wij ook uitermate fit op de Lynx. :grijns:

Helemaal fit gerammeld bedoel je?

Ik kan me herinneren vanuit een lang verleden dat er bij de KLu wat vliegers waren met gezondheidsproblemen die gerelateerd waren aan het helikopter vliegen. Dat was echter meer iets met onder rug problemen en nekklachten waarvan de wetenschappers een sterk vermoeden hadden dat het met trillingen en vibraties te maken had ....

Over hartklachten heb ik nooit iets gehoord, maar laatste vlucht op de helikopter is wel al heel lang geleden.
 
Nekklachten hebben misschien meer met het dragen van een helm te maken dan met trillingen. Zeker als de helm ook nog is verzwaard met nachtzichtapparatuur, is het een behoorlijke aanslag op je nekspieren.
 
Dat klopt .... dat schijnt inderdaad redelijk van invloed te zijn. Heb er gelukkig zelf nooit last van gehad...
 
Back
Top