Nederlands voor Airworkers :haha:

V1Rotate

Well-known member
Aangezien we al het draadje over S&T hebben gekaapt voor een Nederlandse les, open ik op idee van Vliegende Jurist een draadje.

Aangezien S&T draadje gekaapt is kunnen wij hier verder discusseren over onze belabberde Nederlandsch. ;):biertje:.

Want ik zeg, je weet toch noh....

Ik zeg , fire away.
 
Ik schnaps eerluk gezechd niet waarom hier een topik over beginnen moet worden zijn gedaan.

Zie topic S&T.

Daar wordt zo nutteloos gedaan met elkaar corrigeren.

Vliegende Jurist opperde het idee om een topic te openen.

Want,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ik weet waar je bed slaapt.

Ik zeg je deze meisjuh...

Spange tanga.

Ik zeg je , deze topic heb ik gestart om geen fitti te maken , maar super slegt nederlands te pr4t3n. 3n 3lk44r T3 c0rr1g3R3N.
 
Als deze Commedia del Arte nog even doorgaat dan overweeg ik mijn eerdere idee in ere te herstellen.

De Heren Societeit. Waar beschaafd met elkaar geconverseerd wordt met inachtneming van een ieders titulatuur en plaats in de samenleving.

De bedoeling is dan om het Jan Hagel buiten de deur te houden en zeker niet in woordelijke schermutselingen te geraken met brute lieden die hun blikjes, waauit ze hun degoutante bieren gedronken hebben, zomaar op grasperken en bloemfonteinen achterlaten.

Niets van dat alles. De aarde wordt steeds platter, als u begrijpt wat ik bedoel.
Het word hoog tijd dat Heren van Stand een halt toeroepen aan het verkwanselen van elementaire omgansvormen wat steeds meer gepaard gaat met het elkaar tutoyeren waar dat niet gewenst is en het onbeschaamd in het decolletee kijken van de aanwezige Dames.

Neen, aan deze kermesse hoeven wij niet mee te doen en waar geld geen rol speelt is de entree tot onze societeit slechts bespreekbaar onder het genot van een dertig jaar oude Port.
Als U zou vragen wat de entree tot de societeit zou kosten kan ik U nu vast mededelen dat een Heer van Stand zoiets niet vraagt.

Slechts de ongeletterden en door opportunisisch gedrag in Chinese gokhuizen rijk geworden non valeurs staan voor het raam bij Maxim's in Parijs naar de prijskaart te kijken. Dat tekent.

Gelijkgezinde lieden , die naast een eeuwenoude goed gevulde bank rekening, ook nog een dame kunnen begroeten met een kort fluwelen gedicht, kunnen zich bij de ballotage commissie aanmelden.

Mocht u als potentiele deelnemer niet helemaal aan de gestelde eisen voldoen, dan verdient het aanbeveling ondergetekende een doos (24 flessen) vijftig jaar oude Armagnac te bezorgen of een kistje (100 stuks) met de hand gerolde Cubanen.
Dan zal ik kijken of ik iets voor U kan betekenen. Noblesse oblige.


U kunt nu inschrijven als ge dat wilt.

Cheers
Art (esq.)
 
Ik zal kijken of de WSLCB die 50 jaar oude Armagnac nog in de aanbieding heeft. Ik vrees met zeer grote vrezen dat dat niet het geval is. De Cubanen is een ander verhaal. Als je een doos kunt vinden van voor het embargo dan is het free game. Na het openen van de doos kon nog wel eens blijken dat je een doos stof in handen hebt.
Hoe vreemd, de hele wereld kan Cubanen kopen, hier spoelen ze aan op het strand en alleen die mogen blijven, de rest wordt weer teruggestuurd naar pappy Fidel.
 
Als deze Commedia del Arte nog even doorgaat dan overweeg ik mijn eerdere idee in ere te herstellen.

De Heren Societeit. Waar beschaafd met elkaar geconverseerd wordt met inachtneming van een ieders titulatuur en plaats in de samenleving.

De bedoeling is dan om het Jan Hagel buiten de deur te houden en zeker niet in woordelijke schermutselingen te geraken met brute lieden die hun blikjes, waauit ze hun degoutante bieren gedronken hebben, zomaar op grasperken en bloemfonteinen achterlaten.

Niets van dat alles. De aarde wordt steeds platter, als u begrijpt wat ik bedoel.
Het word hoog tijd dat Heren van Stand een halt toeroepen aan het verkwanselen van elementaire omgansvormen wat steeds meer gepaard gaat met het elkaar tutoyeren waar dat niet gewenst is en het onbeschaamd in het decolletee kijken van de aanwezige Dames.

Neen, aan deze kermesse hoeven wij niet mee te doen en waar geld geen rol speelt is de entree tot onze societeit slechts bespreekbaar onder het genot van een dertig jaar oude Port.
Als U zou vragen wat de entree tot de societeit zou kosten kan ik U nu vast mededelen dat een Heer van Stand zoiets niet vraagt.

Slechts de ongeletterden en door opportunisisch gedrag in Chinese gokhuizen rijk geworden non valeurs staan voor het raam bij Maxim's in Parijs naar de prijskaart te kijken. Dat tekent.

Gelijkgezinde lieden , die naast een eeuwenoude goed gevulde bank rekening, ook nog een dame kunnen begroeten met een kort fluwelen gedicht, kunnen zich bij de ballotage commissie aanmelden.

Mocht u als potentiele deelnemer niet helemaal aan de gestelde eisen voldoen, dan verdient het aanbeveling ondergetekende een doos (24 flessen) vijftig jaar oude Armagnac te bezorgen of een kistje (100 stuks) met de hand gerolde Cubanen.
Dan zal ik kijken of ik iets voor U kan betekenen. Noblesse oblige.


U kunt nu inschrijven als ge dat wilt.

Cheers
Art (esq.)

Geachte weledele heer Arthorizon,

Wat een prachtige bijdrage. U bent het grote voorbeeld als wij kijken naar uw zeer correcte gebruik van woorden en zinsopbouw.

Bij deze houd ik mij zeer aanbevolen voor het in aanmerking komen voor het lidmaatschap van uwer societeit.

Hoogachtend,

V1 bijna rotate
 
Hehe, doe mij maar het boerenpummels clubje, wat zich niet te verheven voelt om zelf de gestookte "whiskey" met tommyguns afhandig te maken bij de concurrent, onder het genot van een Marlboro-"sigaar".

P.s. de 30 jaar oude port staat hier dan weer wel :grijns:
 
Bij dezen (inderdaad R.C., ge geeft blijk van een goed gebruik van de Nederlandse taal, al moet ik nu toch even de puntjes op de i zetten, pardon, op de e: twee puntjes op de e waar V1Rotate in navolging van Art spreekt van societeit – maar ach, laat ik van dit soort zaken vooral geen punt van maken, anders vergaat al mijn leesplezier hier als gevolg van de taal- en spelfouten in de vaak zo mooie verhaaltjes), bij dezen dus een blijk van waardering voor dit nieuwe initiatief waar geen ruimte is voor de blikjes waaruit het janhagel zijn dégoutante bieren pleegt te consumeren.

Geïnspireerd door de dichtkunst van Markies de Canteclaer lever ik mijn bijdrage, met daarin een subtiele hint om ‘De Heren Societeit’ niet alleen een mannendomein te laten zijn.

Een goede wijn behoeft geen krans
Dorst naar goede conversatie
In een vliegtuig is een vrouw waar nodig mans
Het hemelsblauw en wolkenvelden als accommodatie.


Cheers,
Jumbo (die bij dezen – om in het mannenbolwerk een deur te openen voor de vele vrouwelijke vliegers – toch even een beroep doet op haar andere naam, The Queen of the Sky ;))
 
Voor de onwetende en beginnende consumemt, hier is SCOTCH 101
Let wel, het is Whisky en NIET Whiskey.

What is Scotch Whisky?

A strict legal definition of Scotch Whisky has been in place for many years. Today, Scotch Whisky is defined in UK law, and also protected at European Union and World Trade Organisation level as a recognised ‘geographical indication’.

This legal protection is vitally important. It protects Scotch Whisky from unfair competition and underpins Scotch Whisky’s reputation as being of the highest quality and integrity.

The Scotch Whisky Regulations 2009

The Scotch Whisky Regulations 2009 define Scotch Whisky in UK law. Under the legislation, Scotch Whisky means whisky:

(a) which has been produced at a distillery in Scotland from water and malted barley (to which only whole grains of other cereals may be added) all of which have been:

(i) processed at that distillery into a mash;
(ii) converted at that distillery to a fermentable substrate only by endogenous enzyme systems; and
(iii) fermented at that distillery only by the addition of yeast;

(b) which has been distilled at an alcoholic strength by volume of less than 94.8% so that the distillate has an aroma and taste derived from the raw materials used in, and the method of, its production;

(c) which has been wholly matured in an excise warehouse in Scotland in oak casks of a capacity not exceeding 700 litres, the period of that maturation being not less than three years;

(d) which retains the colour, aroma and taste derived from the raw materials used in, and the method of, its production and maturation, and to which no substance other than water and plain caramel colouring may be added.

Age statements on labels

When any age is mentioned on a label, it must only be that of the youngest whisky in the blend.

For example, if a blend is described as being a twelve year old, the youngest whisky in the blend must have been matured for at least twelve years.

When a vintage or distillation year is declared on a label, all the whisky in the product must have been distilled in that year. The age of the whisky must be indicated by stating the bottling date or an age statement.

Alles klar Jungs?

Zum Wohle
Art
 
Voor de onwetende en beginnende consumemt, hier is SCOTCH 101
Let wel, het is Whisky en NIET Whiskey.

What is Scotch Whisky?

When a vintage or distillation year is declared on a label, all the whisky in the product must have been distilled in that year. The age of the whisky must be indicated by stating the bottling date or an age statement.

Alles klar Jungs?

Zum Wohle
Art

Mooie uitleg van de regelementen.

Cheers, bij gebrek aan een scotch smiley een :biertje:

Een klein beetje inbeeldingsvermogen moet worden gebruikt.

Hoogachtend,

V1 bijna Rotating.
 
Zo ontstaat hier een een goede les Nederlandsch.

Ach, het Nederlandsch stamt nog uit de tijd dat de mensch de tijd had om uuren beezig te zijn met het braaden en stooven van vleesch. Nu wordt de hap snel de magnetron in gekieperd.
De meest recente spelling laat vooral zien dat een merkwaardige vervreemding toeslaat waarin de mens gedwongen wordt afstand te doen van zijn eigen wezen. Hij mag namelijk niet meer schrijven over zijn hartepijn, zijn harteklop, nee, hij moet schrijven over zijn hartenpijn, zijn hartenklop: alsof hij twee harten zou hebben! Ook de pannenkoek is een typisch voorbeeld van een misbaksel. Als het aan mij ligt, slinger ik hem meteen de pan(nen?) uit.
Die lelijke tussen-n, linguïstisch equivalent van het koeienoormerk, heeft onze taal (over koeien gesproken) beroofd van het mooiste klinkerwoord dat ik ken: koeieuier.

Wat betreft de schrijfwijze van 'wiski': deze is afhankelijk van de herkomst van de drank. Whiskey uit Ierland en de Verenigde Staten wordt met een e geschreven, whisky uit Schotland en Canada zonder e.
Nederlandstalige whiskykenners zullen dat verschil in het Nederlands waarschijnlijk handhaven, wat in 'vaktaal' wel voorstelbaar is. Buiten vaktaalbeschrijvingen is het onderscheid niet relevant en kan het best consequent één vorm worden gebruikt. Whisky heeft daarbij de voorkeur: die vorm komt van oudsher het meest voor in het Nederlands.

Zie voor meer details: http://en.wikipedia.org/wiki/Whisky

Duidelijk is dat we hier samen met Art voor Schotse gaan :biertje:
 
Neem aan dat we het hier dan wel hebben over een single malt van minstens 12 jaar?
Anders durf ik de naam Whisky er eigenlijk niet aan te geven...
 
het Jan Hagel
Mijn waarde, u bedoelt vast het janhagel.

het decolletee
Het decolleté.

elementaire omgansvormen
Omgangsvormen

opportunisisch gedrag
Opportunistisch

non valeurs
U heeft last van de los schrijf ziekte. Nonvaleur!

bank rekening
En dat is twee.

ballotage commissie
En dat is drie.

Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Door uw gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal diskwalificeert u zich tot een omhooggevallen proleet.

- Roger Wilco, MScEE.
 
Last edited:
Back
Top