Kan je als piloot in je eigen land blijven wonen?

UnitedAirlines

New member
Beste Airworker,

Ik vraag me al een tijdje af hoe dit precies zit. Ik neem aan dat als je bvb bij Brussels Airlines werkt dat je makkelijk in de buurt van Brussel kunt wonen.

Hoe zit dit dan bvb als je bij Ryanair of Lufthansa werkt en je niet van of naar je eigen land moet vliegen? Jumpseaten naar België tijdens je vrije dagen?

Laatste vraagje -> Als je bvb bij Netjets zou werken is jumpseaten natuurlijk een totaal anders pak mouwen. Dus hier zou je bvb niet veel keuze hebben dan naar een ander land te verhuizen?

Hoop dat iemand hier meer duidelijkheid in kan brengen,

groetjes UA
 
Voorzover ik weet wordt er normaal gesproken wel van je verwacht dat je in de buurt van je 'base' woonachtig bent. Een bepaalde straal vanaf het veld wordt er meestal gegeven, zeg 50km of iets dergelijks. Maar mogelijk kunnen anderen het tegendeel bewijzen.

Maar waar je vooral naar moet kijken is je eigen situatie. Hoe handig is het als je niet in de buurt van je base woont, waardoor je altijd een hele trip moet maken om op je werkplek te komen. Voor mij persoonlijk zou het niks zijn om niet in de buurt van mijn werkplek te wonen, in dit geval je base.
 
Jo UA,

Dit hangt compleet af van de maatschappij en type operatie,
Sommige bedrijven willen dat je binnen een uur van het vliegveld woont ivm standby staan.
Andere bedrijven, waaronder ook mijn bedrijf, hebben relaxtere regels, ik kan kiezen of standby staan binnen 2 uur op vliegveld, niet te doen voor mij. of beschikbaar staan en dan moet je binnen 12 uur op je base zijn, en je moet dag van te voren bellen of ze je nodig hebben.

Mijn basis is Manchester UK, en woon in zuidwest Nederland. mocht mn baas me nodig hebben kan ik van EBBR/EBAW/EHAM vliegen naar EGCC. En mocht mn baas me niet nodig hebben op mijn basis, krijg ik een ticket naar mn beginpunt dit kan zijn LHR/CDG/FRA/BRU/AMS en dan kan ik afhankelijk waar ik ben sneller beginnen dan de 12 uur die ik heb als ik naar mn eigen basis moet.

Ik vlieg Longhaul 747, en kan in principe wonen waar ik wil in EU.
bij andere maatschappijen kan je ook verder weg wonen als bv 1 uur maar dan hebben ze meestal een crashpad om stby uit te zitten

Vwb Netjets, zover ik weet, kiezen zij een gateway, startpunt, bv EBBR, en krijgen zij een ticket naar het veld waar ze hun dienst moeten starten, dus je kan wonen waar je wil!

Ook goed punt van aussie, ik heb er voor gekozen om elke keer als ik naar mn base moet 5 uur enkele reis te reizen. is verloren tijd en geld uiteraard, gelukkig hoef ik het maar 2-4x per maand te doen. moest ik het dagelijks doen woonde ik pal naast het veld
 
Hangt van de operatie af en het contract met je werkgever. Ik woon zelf 5 1/2 uur rijden van mijn base. Ik wil niet bij mijn base wonen omdat de locatie ronduit shit is en kwaliteit van leven nog minder. Mijn werkgever erkent alleen mijn base dus het is mijn zaak om op tijd, en belangrijker nog, uitgerust op mijn werk te verschijnen. Hier rust het probleem. In onze ops-manual staat dat mensen die verder dan 1:15 uur reizen van base wonen rust moeten nemen voordat ze gaan werken. Dus officeel wordt dat hotel zoeken of woonruimte regelen. Nu gaat mijn werkgever niet controleren waar jij die dag vandaan komt maar mocht je ooit betrokken raken bij een incident/accident dan zal wel boven water komen dat je 6 uur achter het stuur hebt gezeten voordat je begon met vliegen. Veel van onze crew wonen ver van hun base, wat op zich wel kan maar soms ten kosten gaat van veel vrije tijd. Daarnaast heb je nog de stand-by's en de cursussen. Heb zelf voor een idiote Fatigue Risk Managment cursus van 1 1/2 uur 12 uur in de auto gezeten. Sommige airlines laten crew jumpseaten zolang de FTL's niet in het gedrang komen.
 
Mij vroegen ze tijdens de selectie op de vliegschool of ik bereid was om naar het buitenland te moeten voor een baan. Ik heb dat met ja beantwoord vol enthousiasme. In de praktijk is de kans groter om te werken in het buitenland dan in Nederland als piloot. Of je dit kan accepteren is een vraag die je jezelf moet stellen.

Ik heb de luxe om elke week naar huis in Nederland te gaan. Ik hoef maar 2 uur te rijden met de auto. En ik heb elke week een lang weekend van 5 daagjes.

Het verschilt van maatschappij tot maatschappij.
 
Last edited:
Bij LH moet je je tijdens SBY dienst binnen 1 uur van het vliegveld ophouden. Sommigen nemen een hotel, anderen hebben een SBY-woning die ze met andere piloten delen. De meeste NLers bij LH (en Belgen) rijden op en neer vanuit het buitenland. Als ze in de buurt van AMS of BRU wonen komen ook veel met het vliegtuig. Het hangt een beetje van je vloot af, maar meestal moet je maar een keer of 5 per maand heen en weer, omdat je meerdere dagen aan een stuk weg bent.

Er zijn zelfs mensen die uit Barcelona, New York of Vancouver komen. Daar gaat natuurlijk wel een berg vrije tijd in zitten, die vliegen vaak deeltijd. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid uitgerust aan je dienst te beginnen, en ik weet dat er CPs zijn die je zonder pardon van de vlucht zetten als ze horen dat je direkt uit een ver oord komt binnenvallen (terecht).
 
Heb zelf voor een idiote Fatigue Risk Managment cursus van 1 1/2 uur 12 uur in de auto gezeten.

Was niet zo'n heel idioot idee van de maatschappij als ik dit zo lees. Ik hoop dat je wat van de cursus hebt opgestoken .... :rolleyes:
 
Ik heb (heel luxe) 2 woningen.

Ik ben 4 dagen in NL, ik mag gratis (in uniform) met debaas mee vliegen, en 5 dagen in het buitenland op +/- 10min. rijden van mijn base. In geval van een Stby moet je binnen max 60min kunnen melden en dat is dus geen probleem.

Ik ken meerdere collega's hier die dit zo doen.

We heben zelfs een gezagvoerder die al zijn vrije dagen thuis in Boston, USA is.

vwb. Netjets: Ik heb van een van hun gezagvoerders gehoord dat ze mogen wonen waar ze willen. Het bedrijf boekt tickets voor je op een gewone lijnvlucht. Op je laatste dag vrij vlieg je (als pax) naar het beginpunt van jou duty-rooster en aan het eind van jou "werk week" reis je op je laatste werkdag terug naar huis.
 
Was niet zo'n heel idioot idee van de maatschappij als ik dit zo lees. Ik hoop dat je wat van de cursus hebt opgestoken .... :rolleyes:

Niet iedereen heeft de luxe om bij een werkgever te werken met degelijke sociale voorwaarden...
Of denk je dat deze persoon daar met plezier voor kiest?
 
vwb. Netjets: Ik heb van een van hun gezagvoerders gehoord dat ze mogen wonen waar ze willen. Het bedrijf boekt tickets voor je op een gewone lijnvlucht. Op je laatste dag vrij vlieg je (als pax) naar het beginpunt van jou duty-rooster en aan het eind van jou "werk week" reis je op je laatste werkdag terug naar huis.

Volgens mij is het net niet helemaal wonen waar ze willen maar wonen bij een van de bases van Netjets. Maar bijna alle grote velden zijn wel bases. AMS, CDG, BCN, FRA, LHR, wat je wilt. Dan zit er altijd wel iets bij. Jumpseaten is er in ieder geval niet bij (voor zover ik weet, maar misschien ooit op de ferry/positioning flights?), maar je krijgt inderdaad die tickets die jij noemt.
 
Volgens mij is het net niet helemaal wonen waar ze willen maar wonen bij een van de bases van Netjets.

Ik kwak hier ook alleen maar neer wat ik destijds gehoord heb. Wellicht is het verandert...
 
Viper 2, don't get me started......Ik voel de bloedvaten in mijn nek opzwellen. 1 1/2 uur lang gebitched over de company en uiteindelijk naar huis gegaan met het feit dat koffie ok is maar niet voor het slapengaan en dat je moet pitten in bed en niet voor de tv, duhhhh. FRM is een tick in the box voor de CAA, en de company heeft de cursus gegeven dus als er ergens tussen 30West en PRAWN F-18's aan je vleugels hangen weten ze wie ze de schuld moeten geven. Zonde van mijn tijd en geld. Massel..
 
Nu gaat mijn werkgever niet controleren waar jij die dag vandaan komt maar mocht je ooit betrokken raken bij een incident/accident dan zal wel boven water komen dat je 6 uur achter het stuur hebt gezeten voordat je begon met vliegen. Veel van onze crew wonen ver van hun base, wat op zich wel kan maar soms ten kosten gaat van veel vrije tijd.

Jammer dat je die cursus hebt ervaren als niet veel meer dan een tick in de box om de autoriteiten een beetje happy te houden. Er is namelijk best wel wat interessants te leren over fatigue management denk ik.

Ik weet niet naar waar de de lokatie: "Youcare" is maar ik waag te betwijfelen dat jij een 757/767 vliegt op een lokatie waar je binnen een straal van minder dan 5.5 uur rijden niet fatsoenlijk kan leven. Ik kan me heel goed indenken dat je leeft op een locatie waar je het heel erg naar je zin hebt en dus die uren op en neer reist.

Je kan het doen in de vrije tijd ... maar tijdens de rust? Dan zou je interessante vragen kunnen krijgen als er iets gebeurd .... :eek:
 
Het verbaast me oprecht dat velen, zo niet de meeste airline pilots liever niet in een ander land dan het eigen wonen. Niet alleen Nederlanders/Europeanen, maar wereldwijd lijkt dit het geval te zijn.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb daar absoluut geen probleem mee, maar ik had altijd gedacht dat 1 van de aantrekkelijke kanten van ons beroep was, dat je wat van de wereld te zien kreeg.
Dat doe je niet als je slechts 24 uur in een hotelkamer crashed alvorens weer naar je volgende of alweer je thuisbestemming te vertrekken.
Mijn ideale levensloop zou zijn om in elk werelddeel een paar jaar doorgebracht te hebben.
Ik heb het geluk dat ik een meisje heb getroffen die dat ook leuk vindt en ik besef wel degelijk dat deze levenstijl niet voor iedereen is weggelegd, maar het verbaast me echt dat veel jonge afgestudeerde vliegers het liefst hun hele leven in hun vaderland zouden doorbrengen als ze de keuze hadden.
Nogmaals: niks mis mee (minder concurrentie voor mij), maar je beperkt jezelf enorm in je arbeidskansen en loopt mijns inziens fantastische ervaringen mis. (Ja, ook wat minder fantastische ervaringen, maar life's what you make it.)

My 2 cents.
 
Ik ben het helemaal met MG eens. Iedereen is altijd zo gericht op Nederland.
Ik werk zelf voor de Buy as you fly circus show. En daardoor heb ik Schotland en
Engeland mogen ontdekken. Daarna de middelandse zee regio ontdekt. Heb bijna iedere dag mijn ochtend maaltijd in de tuin genuttigd. En na een early shift mijn siesta op mijn luchtbed in het zwembad kunnen uitslapen. Ik zit nu ergens in het Oosten en ik moet zeggen dat bevalt prima. Je kan hier het woord goedkoop overal voor zetten...
Ik moet alleen nog het noorden ontdekken. En aangezien het leven daar erg duur is. Houd ik het maar bij verhalen van collega's. Tevens hebben wij bij het circus een uniek rooster dat reizen ook mogelijk maakt. Ik kan zeggen dat ik Europa qua omgeving, cultuur wel heb leren kennen. Daarbij heb ik ook nog veel ervaring opgedaan in de lucht. Misschien wordt het tijd om eens een ander wereld deel te ontdekken.

Qua salaris en ervaring zal een Nederlandse club een stap terug zijn. Maar misschien te overwegen voor pensioen regelingen, secundaire arbeidsvoorwaarden e.d. Want dat hebben we allemaal wel goed geregeld in Nederland. Alles heeft zijn voor en nadelen. Maar als je aan een vlieg-opleiding begint. Zal je vaak genoeg dingen 'b'anaal moeten nemen. Als je graag dicht bij fam en vrienden wilt wonen. Moet je er niet aan beginnen.
Dat is het enige wat ik af en toe mis van het niet in Nederland wonen.
 
@ Viper. Denk dat er behoefte is aan wat nuancering. Ik realiseer me dat het bericht wat cynisch leest maar de feiten liggen wat anders. Mijn werkgever heeft bij de CAA langere duty tijden (afwijkend van het huidige CAP371) onderhandeld op voorwaarde dat het bedrijf een FRM cursus aan de piloten zou aanbieden. Mijn werkgever heeft B763ER's aangeschaft zonder crewrest dus zonder de Variation op de FTL's hadden ze een 14'uurs machine die maar 12 uur mag vliegen. Geef de crew een cursus van 1 1/2 uur en hoppa, geen crewrest mee nodig en de jongens in de cocpit zetten wel een tandje bij. Niet elke werkgever is "touchy feely".

@MG, niet elke expat job is in paradise. Het is niet dat ik perse in Nederland wil blijven wonen maar Leipzig, nein danke. Die grauwe depri bedoeling doe ik mezelf niet aan. Momenteel heb ik hier een aardig kringetje opgebouwd en om daar van weg te lopen is geen optie. Ik werk om te leven en leef niet om te werken. Nederland is niet zaligmakend, vooral niet de laatste paar jaar maar het idee is dat je van het buitenland er op vooruit gaat, niet achteruit.
 
Last edited:
Ik denk wel dat het heel goed is om hierover na te denken. En zeker als je jong bent en aan het overwegen bent om een vliegopleiding te doen is het wel een relevant punt. Het gaat er dan ook niet alleen om of je in het buitenland wil wonen, maar ook of je dit je hele leven wil, en of er misschien andere opties zijn. Het is simpelweg onmogelijk om met zekerheid te zeggen of je je hele leven ergens anders wil wonen wanneer je 15 bent en je hele leven in hetzelfde huis in Lutjebroek (of waar dan ook) hebt gewoond. Je hebt simpelweg geen flauw idee waar je het over hebt. Daarbuiten kom je meestal iemand tegen waar je de rest van je leven, of in het geval van een piloot een aantal jaar mee gaat wonen. Die persoon gaat ook eisen stellen. En dan krijg je nog kinderen. Elke paar jaar verhuizen is prima, maar op een gegeven moment wel super onhandig voor scholen. Al met al veel om over na te denken.
Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging. Het is echter wel fijn om te weten dat je in heel veel gevallen wel kan commuten. Betekent dat als je het wil je best in Nederland kan wonen ook al werk je hier niet.
 
Back
Top