Werk als instructeur in NL

Wing of Cock

New member
Kan iemand me iets vertellen over werkgelegenheid voor de instructeurs in Nederland? Wat voor eisen worden er gesteld? Zijn er veel werkgevers? Is het net zo moeilijk om aan de bak te komen voor dit werk als voor piloten die bij airliners op zoek zijn? Iemand misschien een idee van een salaris?

Any info is very welcome!

Cheers
 
Bijna al het instructiewerk is freelance, tenzij je een vast contract kan bemachtigen bij de KLS of Stella o.i.d.

Salaris ligt gemiddeld rond de 25 euro bruto per vlieguur.

Weinig werk, ik doe het nu al 2 jaar. In de zomer maanden gehad van 80 uur, in de winter van 10. Echter iedereen heeft bedacht instructeur te worden, dus op dit moment zijn de baantjes schaars.
Al zal dat ongetwijfeld gaan veranderen als de airlines weer mensen weg gaan trekken.

Eisen zijn wisselend. Ik ben bij een school begonnen die mij als kersverse instructeur aannam op een part-time(0-uren) contract. En toen was net de wetgeving omtrent AOC's in gegaan, dus ik kon als FI maximaal aan de bak. Meeste RPL/PPL scholen stellen niet echt hoge eisen. Meestal kom je er in een persoonlijk gesprekje wel achter wat ze willen. Meest gehoorde eis is "leerlingen meebrengen".

Het is wel echt een leuke job voor erbij, of voor een tijdje. Maar ik merk wel dat na 2 jaar instructie geven ik er graag weer iets anders bij wil gaan doen op vlieggebied.
 
Ik overweeg het ook nog, gewoon omdat ik het leuk vindt.
Echter hoor ik vaak verhalen dat je als beginnend instructeur niet makkelijk meer wat vindt vanwege het grote aanbod en dat IR/ME dan een voordeel is, maar sprak laatst ook een ervaren instructeur (echt goed ervaren) die overweegt om IRI en CRI erbij te halen, maar dit doet omdat hier geen werk voor is.

Conclusie: Nederland is geen luchtvaartland, en er zijn dus ook niet veel grote succesvolle scholen met doorstromend werk. Met een freelancer contract is dat natuurlijk wel erg handig.

Ik denk er zelf dus nog even over.
 
Je zou natuurlijk wel even kunnen kijken naar andere landen zoals Duitsland, België, Engeland, Denemarken of Oostenrijk. Hier zijn ze wat meer luchtvaart gericht.
 
In de zomer maanden gehad van 80 uur, in de winter van 10..
Dat is toch niet verkeerd als je je uren een beetje op wilt bouwen. Kan je er van rondkomen of is iets erbij echt noodzakelijk?

Is er verder nog iets nodig als een instructeurs rating iod?
 
Dat is toch niet verkeerd als je je uren een beetje op wilt bouwen. Kan je er van rondkomen of is iets erbij echt noodzakelijk?

Is er verder nog iets nodig als een instructeurs rating iod?

Geen idee of je er van rond kan komen, ligt aan je uitgaven...

Maar, gewoon even rekenen met het salaris wat Alien aangeeft,

80 * 25 = 2.000,-
10 * 25 = 250,-

En dan kun je waarschijnlijk al zelf antwoord op je vraag geven! :dozey:

Gr.
R_L
 
Nee, je hoeft er niet eens een brevet voor te hebben hoor.

Geloof dat dit sarcastisch wordt bedoeld, maar je hebt volgens mij wel degelijk een aparte FI opleiding nodig, met bijbehorend brevet.
Hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet, maar zag laatst nog ergens voorbij komen (op Airwork n.b.) dat de kosten rond de 10k liggen voor deze opleiding.
 
Ja, je moet minstens CPL brevet hebben en ja, je moet aanvullend een FI opleiding (bij een FTO zelfs) doen en nee, je kunt er niet van rond komen en nee, er is niet veel werk in Nederland, en ja, je bent een dikke 50.000 armer. Tjonge, jonge.
 
Ja, je moet minstens CPL brevet hebben en ja, je moet aanvullend een FI opleiding (bij een FTO zelfs) doen en nee, je kunt er niet van rond komen en nee, er is niet veel werk in Nederland, en ja, je bent een dikke 50.000 armer. Tjonge, jonge.

Correction:
- Ik meen dat je ook de FI kunt doen met een PPL brevet, echter zit betaald werk er in dat geval niet in.
- De FI opleiding kost verre van 50k! Voor 10k kun je volgens mij klaar zijn. Of rekent KIWA 40k voor het bijschrijven van de rating op je brevet?! :dozey:


Maar WoC, de reactie van Anoniempje is uiteraard sarcastisch bedoelt! Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed dat iemand die dergelijke plannen heeft zo'n vraag stelt...
 
Je moet CPL hebben(of PPL met CPL theorie en veel uren). Maar alleen met CPL betaald werk.

FI cursus in NL is tussen de 8.000,- en 15.000,- euro. Buitenland kan het ook rond de 6.000,-
Komt er op neer dat je minimaal 25 uur moet vliegen en 150 uur les moet krijgen. Dat is een JAR-FCL eis. Ik heb bewust voor NL gekozen vanwege de contacten die je opdoet en de mogelijkheid om te werken tijdens de cursus(Chauffeursbaantje! :) )

Ik kan er in de zomer zeker van rondkomen en ik probeer dan een soort buffertje op te bouwen voor de winter, al lukt dat maar met mate. Afgelopen jaren gemiddeld zo'n 400 uur per jaar gevlogen, maar dan zat ik aan de hoge kant als ik naar andere FI'ers kijk.
Het is geen vetpot, en dankzij een garantiefonds wat elke maand mijn rente betaald(al 2 jaar) kan ik dit werk blijven doen.
 
Maar WoC, de reactie van Anoniempje is uiteraard sarcastisch bedoelt! Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed dat iemand die dergelijke plannen heeft zo'n vraag stelt...

Wat bedoel je? Wat is er mis met de vraag dan?

@Alien
Thanks. Nu heb ik iig een beetje een idee van hoe het kan. Mag ik vragen bij welke school je vliegt?
 
Heeft iemand een absolute aanrader voor het behalen van FI bevoegdheid in NL?
Prijs/kwaliteit en doorstroommogelijkheden.... Is natuurlijk het beste als je ergens de opleiding doet waar je meteen kan blijven werken.
 
dat vind je niet in nederland, je kan dan het beste het buitenland proberen of misschien de vliegschool waar je je opleiding hebt gedaan.
 
Inderdaad, ik ken geen scholen waar je de FI opleiding doet en dan kan blijven werken(op wat los werk of freelance na dan)
 
Heeft iemand een absolute aanrader voor het behalen van FI bevoegdheid in NL?
Prijs/kwaliteit en doorstroommogelijkheden.... Is natuurlijk het beste als je ergens de opleiding doet waar je meteen kan blijven werken.

Cabair in de UK had vroeger (tot 2 jaar geleden) zoiets, 10k pond betalen, zij betalen 10k pond, je netto loon voor 2 jaar was 1500 pond ofzoiets, kan zijn dat ze het ondertussen opnieuw begonnen zijn.
 
Zou het handiger zijn om eerst een ME/IR te halen en dan een FI rating, of andersom misschien; eerst een paar jaar instrueren en dan een ME/IR rating doen?

Ik kan me voorstellen het fijner is om al op zak te hebben. Aan de andere kant, als je er een paar jaar als vfr instructeur niks mee hebt gedaan, wat is het dan nog waard?
 
Ik zou nooit een rating halen die je (voorlopig) niet gebruikt, je moet hem namelijk wel geldig houden. Aangenomen dat je niet alleen de MEI geldig wil houden, maar ook de MEP class rating, heb je als je niet echt multiengine vliegt waarschijnlijk nog wel wat training nodig voor je profcheck.
Is dus serieus veel geld elk jaar.
 
Waarom wil je een ME/IR rating? Om er les op te geven?

Als dat zo is, dat zul je eerst een baan moeten vinden om veel ME/IR uren te maken, want de eisen om daarin les te geven zijn redelijk fors(200 uur IFR, 30 uur PIC ME als ik me niet vergis)
 
Back
Top