Werk als instructeur in NL

Wing of Cock

New member
Kan iemand me iets vertellen over werkgelegenheid voor de instructeurs in Nederland? Wat voor eisen worden er gesteld? Zijn er veel werkgevers? Is het net zo moeilijk om aan de bak te komen voor dit werk als voor piloten die bij airliners op zoek zijn? Iemand misschien een idee van een salaris?

Any info is very welcome!

Cheers
 
Bijna al het instructiewerk is freelance, tenzij je een vast contract kan bemachtigen bij de KLS of Stella o.i.d.

Salaris ligt gemiddeld rond de 25 euro bruto per vlieguur.

Weinig werk, ik doe het nu al 2 jaar. In de zomer maanden gehad van 80 uur, in de winter van 10. Echter iedereen heeft bedacht instructeur te worden, dus op dit moment zijn de baantjes schaars.
Al zal dat ongetwijfeld gaan veranderen als de airlines weer mensen weg gaan trekken.

Eisen zijn wisselend. Ik ben bij een school begonnen die mij als kersverse instructeur aannam op een part-time(0-uren) contract. En toen was net de wetgeving omtrent AOC's in gegaan, dus ik kon als FI maximaal aan de bak. Meeste RPL/PPL scholen stellen niet echt hoge eisen. Meestal kom je er in een persoonlijk gesprekje wel achter wat ze willen. Meest gehoorde eis is "leerlingen meebrengen".

Het is wel echt een leuke job voor erbij, of voor een tijdje. Maar ik merk wel dat na 2 jaar instructie geven ik er graag weer iets anders bij wil gaan doen op vlieggebied.
 
Ik overweeg het ook nog, gewoon omdat ik het leuk vindt.
Echter hoor ik vaak verhalen dat je als beginnend instructeur niet makkelijk meer wat vindt vanwege het grote aanbod en dat IR/ME dan een voordeel is, maar sprak laatst ook een ervaren instructeur (echt goed ervaren) die overweegt om IRI en CRI erbij te halen, maar dit doet omdat hier geen werk voor is.

Conclusie: Nederland is geen luchtvaartland, en er zijn dus ook niet veel grote succesvolle scholen met doorstromend werk. Met een freelancer contract is dat natuurlijk wel erg handig.

Ik denk er zelf dus nog even over.