Weekend Frankrijk

Rocketrider

New member
Wie heeft er zin om een weekend in Frankrijk te gaan vliegen
Ik zelf vlieg met grote regelmaat naar ons huis in zuid-west Frankrijk ( Dordogne ), en vind dit nog steeds een hele leuke tocht. In deze omgeving zijn veel kleine veldjes ( IFR en VFR ) met kampeer mogelijk heden of chambre d’hôtes in de buurt.
Er zijn hier zeer veel bezienswaardigheden en andere leuke dingen om te doen.
Aangezien er niet veel van dit soort trips worden georganiseerd lijkt het me leuk om dit te doen voor een groepje enthousiaste vliegers.

Wie is er geïnteresseerd ??
 
Gek, helemaal geen belangselling?
Jarenlang deed ik rond Pinksteren een "Tour de France" met veldje-hoppen van 3-4 dagen op het een of andere thema. Fietsen mee en waar het kan met tentje onder de vleugel, afgewisseld met een Hotel du Commerce. Bijna altijd mooi weer.
Dat heeft vele leuke en verrassende ervaringen opgeleverd. Vooral de wat minder bekende vestingsplaatsen zijn zeer interessant om te bezoeken.
Hmmm, heerlijk huisje in de Dordogne heeft ook wel wat!
 
Ik had ook wat meer belangstelling verwacht, maar denk dat het wat hoog gegrepen is voor de gemiddelde hobby vlieger. Zeker met de avgas prijzen vandaag.
Ik vlieg zelf altijd naar Domme Sarlat LFDS. Vandaar is het nog 20 minuten rijden naar ons huis.
Even ILS schieten op Bergerac voor de somma van 0 ( als in niets )
Vandaar is het een half uurtje vliegen naar de Millau Bridge ( moet je zien )
Uurtje naar Ile de Re voor een dagje naar het strand.
Half uurtje naar het Massif Central, even in de vulkaan kijken enzo.
Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Maar je bent van harte welkom wanneer je en keer in de buurt bent. Wijn en BBQ enzo.
 
Hi Rocketrider,

Ik heb wel interesse in een weekendje ! Ik zit al jaren 2/3 keer per jaar in Saint Pompont en sinds ik mijn RPL brevet heb (nog paar uurtjes voor PPL) droom ik er van om daar naar toe te vliegen. En Domme heeft een prachtige asfaltbaan hoog op de berg had ik al zelf gezien. Ga graag mee als co.

Groet
 
Ik heb wel interesse hierin. Wat mag ik me hierbij voorstellen? Vrijdag ochtend heen, zaterdag op een leuk veld staan en dan zondag middag weer terug? Of tussendoor op zaterdag nog wat andere velden aandoen?
 
Vrijdag heen klinkt als een goed idee.
Als de Dordogne het doel wordt, kun je daar kastelen bekijken of kanoen op de dordogne. Fietsen, wandelen etc Zaterdag avond BBQ met wijn, en zondag weer terug.
Je kunt op zaterdag ook naar wat andere velden vliegen. Sta overal voor open. Wat een ieder wil.

Jeroen
 
Op zich wellicht wel intresse, maar wel even een maar daarbij... De dordogne klinkt mij best een eind weg in de oren.
Heb je wellicht een ICAO code? Dan kan ik eens een vluchtplannetje maken... Wellicht dat ik het wel een leuk idee vind om een keer op een vrijdag die kant op te vliegen en dan zondag weer terug. Maar het moet wel een beetje te doen zijn dan....

Ik zou dit een heel mooie opstap vinden naar zelf een keer een meerdaagse vlucht maken. Weten dat iemand bij aankomst de weg weet en wat dingen kan regelen voor je omdat die mensen kent... Ja, dat klinkt wel als een goed plan. Ook die BBQ met een lekker glaasje wijn klinkt wel heel verleidelijk.
 
Het veld waar ik op vlieg is LFDS.
Voor mij is het 3 uur vliegen vanaf Antwerpen FL100 130 Kts ias

Vrijdag heen en zondag terug is een goed idee.
Dingen te zien zijn Domme, Sarlat, Rocamadour, La roque gageac, Montfort, Fenelon
Fietsen kan ook in de omgeving, kanoën op de Dordogne.
Hele leuke chambre d'hotes, restaurants etc.

Als we met een club van 6 - 8 man zijn kunnen we ook ons huis gebruiken. Ik heb daar een VW Sharan voor vervoer. Als er meer mensen zijn ( hoop van wel ) is dat geen probleem, slaapplekken zat in de buurt.

Ik ken de buurt goed, kan dus dingen regelen. Vliegen zul je echter zelf moeten doen, maar daar gaat het ook om.
 
Amai klinkt echt cool! zelf vliegen naar je eigen huis in Frankrijk! had ik mijn PPL graag! veel plezier aan allen die mee gaan!
 
Rocamadour, Sarlat, Kanoën op de dordogne, meestal vanaf Argentat. Mooie herinneringen zat aan dat gebied.

Nu zal LFDS voor mij iets verder weg zijn dan 3 uur, want niet vanaf Antwerpen, niet FL100 en niet 130 Kts ias, vandaar ook het idee om eerder op Vrijdag heen en Zondag terug te vliegen. Mijn eerste gok zou zijn dat ik iets van 5 uur onderweg ben, wellicht nog iets langer.

Nu ja, eerst maar eens vluchtplan en kijken wat de significante ander er van vind. Als het weer mooi is, wellicht een leuk plan voor bijvoorbeeld pinksteren of hemelvaart.... Ach, ik zie wel, maar je hoort vast wel een keer van me.
 
Wat dachten we van de vrijdag na hemelvaart, of op hemelvaartsdag, en dan zondag terug.

Route: Voorstel
Valenciennes
auxerre
Montlucon
Domme

Terug
Clermont ferrand
nog te bekijken
Reims

Voorbeeld vanaf Hilversum

4500 ft @ 100 Knots

From To Nm Min

EHHV LFAV 128 77
LFAV LFLA 148 89
LFLA LFBK 107 64
LFBK LFDS 98 58

TOTAL 483.5 04:50
 
Voor mij is het net zo makkelijk om even naar EBAW te crossen. Oke, als je aandringt dan is Hilversum dichter bij, maar om nu te zeggen dat dat beter bereikbaar is voor mij. Zo veel scheelt dat ook niet.

Overigens zat ik te denken aan zelf vliegen en dan vertrek ik vanaf Stadtlohn. In dat geval zat ik dus ook te denken aan gewoon afspreken om elkaar tegen te komen op LFDS. Ik zat op 1 tussenstop bij EDRJ geloof ik. Totale vliegtijd als ik 90 kts haal (en dat lukt eventueel wel) is dan iets van 5:30 of zo. Stevig, maar wel te doen lijkt me zo. Haal ik gelijk die 200 NM even die ik nog in de planning had staan om echt te gaan doen dit jaar :+)

Maar goed, ik ga dit weekend eens overleggen met de persoon die vind dat ze ook wat over mijn leven te vertellen heeft.

In ieder geval alvast super bedankt voor het aanbod.
 
Hilversum was alleen als voorbeeld voor een mogelijk vluchtplan en om een idee te krijgen hoe ver het is.
Ik vlieg vanaf EBAW, dus meevliegers zullen inderdaad naar Antwerpen moeten crossen.
We zullen moeten zien wie deze trip nog meer wil maken, dan kunnen we definitieve afspraken maken.
 
Zoals ook in PM aangegeven... Planning loopt, maar er blijken weer de nodige variabelen op te duiken. Maar goed, het zal allemaal wel op zijn pootjes terecht komen... of niet natuurlijk... Hoewel de landing toch wel graag op drie poten plaats moet vinden..

Dank trouwens voor de aanvullende informatie.
 
Voor alle twijfelaars.
Plan is om de Frankrijk trip in het weekend na hemelvaart te doen.
Dit betekent dus dat de meeste op vrijdag en sommige misschien wel op hemelvaart kunnen vertrekken.
Ikzelf vertrek woensdag avond of donderdag ochtend vanaf EBAW.

Als we met een kleine groep zijn stel ik ons huis beschikbaar, met een grotere groep zal ik wat Chambre d'hotes in de buurt zien te regelen.

Vrijdag avond BBQ met wijn en bier

Zaterdag overdag uitstapje naar een bezienswaardigheid of met mooi weer kanoën op de Dordogne of een vlucht om de omgeving te verkennen

Zaterdag avond BBQ met wijn en bier.

Zondag weer terug

Ik heb waarschijnlijk plaats voor 2 meevliegers, maar dat is nog niet zeker.

Ik hoor wel wie er mee wil
 
Last edited:
Even om alle verwarring weg te nemen... We hebben het dan dus over donderdag 2 Juni (ja, hemelvaart valt geloof ik best laat dit jaar.), vrijdag 3 Juni, zaterdag 4 Juni en zondag 5 Juni.

Mijn voorlopige planning is 3 Juni heen, 5 Juni terug en op 4 Juni denk ik dat ik kies voor niet te veel doen. Als er zaterdag gevlogen wordt, denk ik dat ik wel eens een ppl kist van binnen wil zien ;+))
 
Even om alle verwarring weg te nemen... We hebben het dan dus over donderdag 2 Juni (ja, hemelvaart valt geloof ik best laat dit jaar.), vrijdag 3 Juni, zaterdag 4 Juni en zondag 5 Juni.

Mijn voorlopige planning is 3 Juni heen, 5 Juni terug en op 4 Juni denk ik dat ik kies voor niet te veel doen. Als er zaterdag gevlogen wordt, denk ik dat ik wel eens een ppl kist van binnen wil zien :)
Oh, ja en natuurlijk wel een beetje voorzichtig met de bier en het wijn.. :eek!: (nu al te veel gehad gefool ik..
 
Nou, goed, de voorbereidingen begonnen de juiste vorm aan te gaan nemen en ik had al uitgezocht welke kist ik ging regelen en allemaal van dat soort praktische dingen, bedenkt vrouwlief zich dat ze er toch geen fijn gevoel bij heeft.

Nu zijn vrouwen natuurlijk rare wezens en soms moet je je vooral niets van ze aantrekken, maar als die van mij een gevoel krijgt... Tja, dan denk ik soms toch dat ik daar beter even naar kan luisteren. Soms weet ze dingen gewoon... Het zal mij dan ook niet verbazen als er in dit weekend ineens iemand blijkt te overlijden of zwaar ziek het ziekenhuis in draait of zo iets.

Hoewel ik het een waanzinnig gaaf plan blijf vinden en zeker nog een keer zal proberen om mezelf bij de aanstichter van dit verhaal uit te nodigen, gaat het even niet dit voorjaar worden.

De voorbereidingen, daar ga ik lekker mee door, maar de uitvoering wordt het dus helaas niet.
 
Jammer,
Maar de uitnodiging blijft staan.
No worries mate

Zijn er nog andere geïnteresseerde die zin hebben om een stukje te vliegen en een BBQ met franse wijn ????
 
Back
Top