Leeftijd vs. werkervaring bij sollicitaties

Klopt, met je modulaire route kom je bij lange na niet aan de 171K. Leg bij die 171K nog eens 7K en je bent rated 737 via KLS. Met garantiefonds, herexamens inbegrepen etc etc....

Nu het modulaire sommetje: 60K opleiding+20K rente/verz/uitgaven+30K type rating=110K (mits alles soepel verloopt)

Ik weet het niet hoor maar het zijn allebei grote bedragen om mee op je smoel te gaan. Als je het dan doet, doe het dan goed.

Hij wil gaan samenwonen? Tsja, kijk, hier zit dus je keuze! Je wilt gaan vliegen of je wilt het niet. Dit zijn typisch de gevallen die je over 30 jaar tegenkomt en lopen te jammeren dat ALS ze toen ooit...dan waren ze nu.....

Mijn advies? Doe het niet. Er zijn echt genoeg mensen die een vliegopleiding hebben gedaan. Je maakt jezelf zeker niet interessanter door modulair te gaan.
Juist met een iets hogere leeftijd kan je je onderscheiden door de KLS te doen
 
Dat vraag ik me dus ook af. Daarnaast meldde Anoniempje dat het in opspraak geraakt is in 2010 maar aangezien het nog steeds in mijn contract staat lijkt het erop alsof er nog geen beslissing over gevallen is c.q. het gehandhaafd wordt.

Zie hier: http://www.pilootworden.nl/hasflash/10/page/7763/ .

Gelukkig gaat langzamerhand deur weer op een kiertje open.
Ik zou als ik jouw was KLS bellen en nieuwe versie van contract vragen en die dan ondertekenen, anders kunnen zij jou mogelijk houden aan de voorwaarden in het oude contract. Dat wil je niet.

Als je KLS selectie heb gehaald , zou ik god op mn blote knieën bedanken.

Qua levensonderhoud kun je zo gek maken als je zelf wilt.

Voorheen was toch huur van je dormroom 6000 eurie? Dan zijn ze weer 2k duurder geworden.

Maar goed. 25 is helemaal niet te oud. Met een beetje geluk , als je klaar bent, is de wachtlijst weggewerkt. Zoniet, dan kun je solliciteren bij LH. Ook helemaal niet verkeerd en hebben goede T&C's. Daarnaast weet ik niet hoelang ze gaan samenwerken met JAF, maar dit is ook een mooie opvulling van je tijd. Je betaalt er toch al voor.

Wat al eerder gezegd is, is dat je door de selectie ben gekomen van de KLS. Dat zegt een hoop.

Ik had tot 3 mnd geleden ook een vriendin. Ik had haar al verteld dat alles zou wijken voor mijn droom als vlieger. Klinkt bot, maar steunt ze jou niet, dan wordt het moeilijk. Dan maar even schikken, maar als je eenmaal binnen ben bij de KLM, dan heb je nog jaren zat om samen te zijn.

Je krijgt spijt als je de KLS laat schieten.

Ja het beoogde bedrag van 171k is echt mega, maar wat ik al zei. Je kunt het zo gek maken als je zelf maar wilt.

Éen ding is zeker,,, je wilt niet als je ouder ben langs de landingsbanen staan blauwe zwanen spotten en denken van, shitttttt, daar had ik ook kunnen zitten.

Maakt dat jou gelukkig? Nee. Maakt dat jouw vriendin gelukkig? Neee, want jij bent gefrustreerd.

Wat betreft modulair: is ook een avontuurlijke weg, maar he,, je heb de KLS selectie gehaald. Ik heb zelfs vernomen dat er studenten waren van 30 jaar jong.
Lekker belangrijk , dat je 27/28 ben als je klaar bent.
Het gaat om je carriere verloop.

KLM is een Pensioenclub. Je kunt er je hele carriere blijven en interessante kisten vliegen. En de salarisvoorwaarden zijn goed.

Mvg,

V1
 
Last edited:
....
Stel jij leent 150.000 euro en je overlijdt, wat moet de bank dan? Het garantiefonds van de KLS keert namelijk niet uit bij overlijden, alleen bij medische ongeschiktheid. Daarom moet je een levensverzekering afsluiten. Waar je de verzekering afsluit zou niet uit moeten maken maar je moet die kosten hebben gedekt.

Mag de bank dit wel eisen? Volgens mij is dit koppelverkoop en is dat verboden. Zie http://www.koppelverkoopmetleningen.nl/.


Die link zegt niks over gewijzigde contracten. Er stonden afgestudeerde KLS-ers op de wachtlijst bij de KLM en die zijn nu aan de slag gegaan.
 
"Stel jij leent 150.000 euro en je overlijdt, wat moet de bank dan? Het garantiefonds van de KLS keert namelijk niet uit bij overlijden, alleen bij medische ongeschiktheid. Daarom moet je een levensverzekering afsluiten. Waar je de verzekering afsluit zou niet uit moeten maken maar je moet die kosten hebben gedekt."
:

Lijkt mij als je dood bent, je niet meer geheel aan de medische eisen voldoet:angel:
 
Volgens mij moet je die 60 duizend modulair vergelijken met 117.500. Dit zijn namelijk beiden puur opleidingskosten. Verschil is dus 57,500. De vraag is dan wat krijg je daar extra voor? Aantoonbaar heb je een frozen typerating. Verder heb je hoe je het wendt of keert toch betere kansen op de arbeidsmarkt. Of je nou wel of niet bij KLM kan solliciteren, de KLS heeft nog steeds een netwerk buiten de KLM om waar ze je eventueel kunnen plaatsen. Eerder werd LH al genoemd, maar verder inderdaad ook JAF en Arke op dit moment. Ik denk ook dat je bij de KLS (maar ook bij bijvoorbeeld EPST) een hoger niveau haalt dan modulair. Kom je dus bij eventuele gradings/DLR's en dat soort dingen beter voor de dag. Over je leeftijd hoef je je denk ik geen zorgen te maken. In mijn klas zaten er genoeg van rond de 25 en dan had ik nog een relatief jonge klas. Je zorgen zijn terecht, dus denk er goed over na, maar als je het mij vraagt zou ik modulair al helemaal niet doen.

Ps. Vraagje voor insiders: Het feit dat je niet meer op Solicitatiegesprek bij KLM mag komen betekend dat dat je ook niet op de wachtlijst komt te staan ?

de mensen die niet mochten solliciteren stonden ook niet op de bufferlijst.
 
Last edited:
Art bedankt voor je reactie! Mag ik vragen over welke ontwikkelingen je het hebt op het gebied van belongingsstructuur en terms and conditions?

Nerox, mag ik je complimenteren dat je je vraagtekens zet bij de offerte die ABN je geboden hebt?! Ik vind het geweldig dat je heel kritisch bent over het bedrag van 171,000.- Euro, hulde daarvoor. Dan een antwoord op je vraag. Dit antwoord wil ik graag illustreren aan de hand van een WAARGEBEURD verhaal.

Een vriend van mij heeft het niet getroffen in de luchtvaart en is de laatste jaren meerdere malen BUITEN ZIJN SCHULD, zijn baan verloren. Hij zit nu bij een bedrijf, waar het management de piloten steeds verder aan het uitknijpen is, waardoor hij nu zelf graag weg wil. Helaas is dit bij ontzettend veel bedrijven het geval. Hij had zijn zinnen op Arkefly in Nederland gezet. Deze kerel is, mede doordat hij een aantal keer van bedrijf is gewisseld, gekwalificeerd op de Boeing 737 en B767. Het aanbod wat hij van Arkefly kreeg was als volgt. Hij zou gebond worden voor 3 jaar, ondanks dat hij met geldige typeratings op beide toestellen binnen zou komen (dit houdt in dat je geld aan Arke moet betalen als je weggaat binnen die periode) en hij zou vervolgens 3 keer een jaarcontract krijgen, voordat hij een volledig contract zou kunnen krijgen. Hij zou mogelijk een toelage krijgen voor het vliegen op beide toestellen van 500 Euro bruto in de maand, maar Arke wilde dit niet garanderen.

We hadden uitgerekend dat met deze toelage en vakantiegeld, hij per maand netto 2950 Euro over zou houden. Als je nu een lening hebt van 171000,- Euro, betaal je per maand alleen al zo'n 850 Euro aan rente. Reken de aflossing erbij en je had beter vuilnisman kunnen worden. Toegegeven; je kunt op het ogenblik je studieschuld opvoeren als negatief inkomen en dan wat geld terugkrijgen van de belasting, maar dat geldt alleen als je in b.v. Nederland werkt. In Engeland heb je die mogelijkheid b.v. niet.

Persoonlijk ben ik ook door het management van mijn vorige bedrijf genaaid. Heb geen zin om daar teveel details over te geven, als je die wilt moet je me maar een PM sturen. Nu zit ik redelijk goed, alleen ik ben wel verkast naar het Midden-Oosten en dat ligt ook niet iedereen. Een andere vriend die bij mijn vorige werkgever is kunnen blijven, vertelde me dat ze het pensioenfonds aan het hervormen zijn. Zoals het er nu naar uitziet gaat zijn pensioen met 40% dalen.... Zo kan ik nog wel even doorgaan. Laat me afsluiten met een wedervraag. In het onwaarschijnlijke geval dat je na je opleiding meteen aan de slag kunt, hoeveel denk je te kunnen/moeten verdienen om je schuld terug te betalen?
 
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Laat me afsluiten met een wedervraag. In het onwaarschijnlijke geval dat je na je opleiding meteen aan de slag kunt, hoeveel denk je te kunnen/moeten verdienen om je schuld terug te betalen?

Dit is volgens mij een van de grotere problemen voor enigzins 'oudere' piloten in opleiding. Over het algemeen zitten deze studenten aan meer dingen vast, huis, vriendin en nog wel wat van die dingen. Mocht de vlieger dan de hoofdkostwinner zijn, dan zal er weer een flink hoger bedrag op tafel moeten komen, dan wanneer je 'lekker makkelijk' alleen bent.

KL heeft hier een belangrijk onderwerp aangekaart.
 
Dit is volgens mij een van de grotere problemen voor enigzins 'oudere' piloten in opleiding. Over het algemeen zitten deze studenten aan meer dingen vast, huis, vriendin en nog wel wat van die dingen. Mocht de vlieger dan de hoofdkostwinner zijn, dan zal er weer een flink hoger bedrag op tafel moeten komen, dan wanneer je 'lekker makkelijk' alleen bent.

KL heeft hier een belangrijk onderwerp aangekaart.


Ik ben het met je eens Aussie, maar vergeet niet dat Nerox al een goede opleiding en een goede baan heeft. Vandaar dat ik nog steeds denk dat modulair zeker een reëele optie is voor hem. Mocht het dan allemaal niet lukken, dan heeft hij altijd zijn baan nog.

De jonkies die volgens jou "lekker makkelijk alleen" zijn krijgen het in mijn ogen nog veel moeilijker wanneer ze niet aan een baan als vlieger kunnen komen. Zeker de mensen die bij KLS aangenomen worden zijn er altijd van overtuigd ook daadwerkelijk bij de KLM aan de bak te komen. Dat is niet meer van deze tijd! Ze hebben vaak ook geen besef om hoeveel geld het nu daadwerkelijk gaat en wat de gevolgen voor de toekomst kunnen zijn. Probeer zonder een goede opleiding en zonder werkervaring maar eens aan een fatsoenlijke baan te komen wanneer het allemaal even niet wil lukken als flightdeck crew...

Ach, soms zou een kristallen bol erg wenselijk zijn! Zou hem zelf ook goed kunnen gebruiken... :rolleyes:

Groet,
PH-FLY
 
Allereerst Koning Lucht, Aussie, ties89, Coandă en PH-FLY bedankt voor jullie meedenken en reacties op mijn verhaal.
Ik ben net thuis van een oriënterend gesprek met de ABN en moet zo helaas weer weg dus even snel een paar 'interessante' dingen!
Het gesprek heeft me een hoop dingen doen beseffen waar van de belangrijkste voor mij is dat als ik al een financiering rond wil krijgen in het waarschijnlijk via de FB moet gaan doen. ABN mag namelijk maximaal de huur van de kamer op de KLS 375 + 500 euro voor levensonderhoud paar maand financieren. Meer mogen ze gewoonweg niet i.v.m. strengere eisen m.b.t. financieringen.. In mijn geval betekend dat (ik heb wel een klein spaarpotje) dat de vaste lasten die ik heb voor mijn huis, auto, verzekeringen (huis/auto etc.), vervoer en boodschappen allemaal uit die 500 euro moet gaan komen + daarnaast nog wat ik zelf gespaard heb gedeeld door 24 maanden. Dit is voor iemand met redelijke vaste lasten onmogelijk!
De adviseur bij de ABN gaf wel eerlijk toe dat ze bij de FB vaak nog wel wat extra wilden financieren bovenop de living dus dat ik daar waarschijnlijk meer kans had. Dus daar moet ik zeker even mee in gesprek gaan.
Het begint er bijna op te lijken dat bij de ABN je alleen kunt slagen als oudere student met een vermogende papa en mama of veel eigen vermogen, ik leef nog in de veronderstelling dat de financiering juist bedacht was om daar vanaf te komen.....

Daarnaast, en dat vond ik enorm opvallend, vertelde de adviseur van de ABN dat van de laatste klas 11-01 er 13 van de 14 (een iemand op het laatste moment afgehaakt) hun financiering bij de FB afgesloten hebben omdat het rentepercentage 1,2% scheelde.. auw..

Ik heb dus nu twee opties: kijken of ik het wel voor elkaar krijg bij de FB of anders via een andere weg het tekort voor mijn levensonderhoud zien te financieren. Een persoonlijke lening bij een andere bank lost helaas niks op want dan wordt je geregistreerd bij het BKR en kort de ABN alsnog op je livingkosten!

Groet

ps: Koning Lucht op jou wedervraag kom ik zeker nog even terug vandaag of morgenochtend!
pss: en bedankt voor je compliment Koning Lucht
 
ik vind het niet terecht dat je zegt dat de lening bij de abn alleen voor kinderen met rijke ouders is. De overgrote meerderheid van de studenten aan de kls leven in een compleet andere situatie als jij, die hebben geen dubbele lasten bijvoorbeeld. Ik vind het juist goed van de abn dat ze niet meer uit mogen lenen dan de huur+500 voor de living, anders kunnen mensen in de verleiding worden gebracht om een (nog) veel hoger bedrag dan ze nodig hebben te lenen. Dat dit in jouw situatie slecht uitkkomt is natuurlijk vervelend, maar ik vind niet dat de abn de kls slechts mogelijk maakt voor rijke mensen.
 
Je kan ook je huis verkopen en dan hoef je überhaupt niks te lenen.

Je kan ook in het weekend gaan werken dan red je het misschien wel makkelijk.

Je kan ook elke avond in Groningen in de kroeg gaan werken dan red je het misschien ook wel makkelijk.
 
ik vind het niet terecht dat je zegt dat de lening bij de abn alleen voor kinderen met rijke ouders is. De overgrote meerderheid van de studenten aan de kls leven in een compleet andere situatie als jij, die hebben geen dubbele lasten bijvoorbeeld. Ik vind het juist goed van de abn dat ze niet meer uit mogen lenen dan de huur+500 voor de living, anders kunnen mensen in de verleiding worden gebracht om een (nog) veel hoger bedrag dan ze nodig hebben te lenen. Dat dit in jouw situatie slecht uitkkomt is natuurlijk vervelend, maar ik vind niet dat de abn de kls slechts mogelijk maakt voor rijke mensen.

Dat zeg ik ook niet, ik zeg nog nadrukkelijk voor de ietswat oudere student die vaak al meer lasten heeft als iemand die net van school komt.
 
Weet je, je kan wel voor alternatieve routes kiezen die je ook dezelfde papieren leveren voor een veel aantrekkelijker prijskaartje... Maar daar horen ook hele andere baan vooruitzichten bij.

Misschien is 171k over 2 a 3 jaar wel niet zo schrikbarend meer als je van de KLS bent afgestudeerd doordat je misschien kunt doorstromen naar een prima maatschappij,
terwijl 60(+20k) over 2 a 3 jaar misschien wel nog evenveel is als nu, doordat je moeite hebt met het vinden van een baan.

Een hoop gespeculeer in dit topic. Ik denk dat Nerox gewoon zoveel mogelijk feiten moet krijgen en zo min mogelijk van dat emotionele gejammer over hoe belachelijk duur het is en wat voor een risico het is. Dat heeft hij al goed genoeg door, vandaar dat hij dit topic heeft gestart.

Terwijl er juist nu reden is om voorzichtig positief te praten, (KLM is weer begonnen met mensen in selectie nemen, De luchtvaart doet het qua winsten beter als vlak voor de crisis) blijft er hier een hele negatieve wolk hangen. En ik snap dat jullie gewoon realistisch willen blijven maar af en toe is het ronduit deprimerend.
 
Een hoop gespeculeer in dit topic. Ik denk dat Nerox gewoon zoveel mogelijk feiten moet krijgen en zo min mogelijk van dat emotionele gejammer over hoe belachelijk duur het is en wat voor een risico het is. Dat heeft hij al goed genoeg door, vandaar dat hij dit topic heeft gestart.

Terwijl er juist nu reden is om voorzichtig positief te praten, (KLM is weer begonnen met mensen in selectie nemen, De luchtvaart doet het qua winsten beter als vlak voor de crisis) blijft er hier een hele negatieve wolk hangen. En ik snap dat jullie gewoon realistisch willen blijven maar af en toe is het ronduit deprimerend.

Prima, maar waar zijn je feiten dan? Feit blijft dat 170k veel geld is, ook voor de KLS. KLS heeft idd een prima naam in NL, maar daar buiten heb je (afgezien van LH blijkbaar) echt geen streepje voor op de rest. Klopt dat KLM weer mensen aanneemt, zij het mondjes maat. Die bufferlijst is niet 1,2,3 weg. En Martinair speelt ook nog mee.
Qua aantallen passagiers gaat het weer goed met de luchtvaart, maar qua yield lopen we nogsteeds achter t.o.v. de periode van voor de crisis. De vraag is of we terug gaan naar dat oude niveau. Zo niet, zal er ergens op bespaard moeten worden.
Ik gun iedereen zijn opleiding, ook Nerox, maar wat is je plan als je over 2.5 jaar niet bij de KLM terecht komt?
 
Ik denk dat hij bedoelt dat je in elk topic wat je kan vinden komt melden wat je allemaal weet en hebt uitgezocht en die informatie komt melden alsof het volledige waarheden zijn en dat iedereen jou daarin moet geloven omdat jij het hebt uitgezocht.

Dat denk ik.
 
Ik denk dat hij bedoelt dat je in elk topic wat je kan vinden komt melden wat je allemaal weet en hebt uitgezocht en die informatie komt melden alsof het volledige waarheden zijn en dat iedereen jou daarin moet geloven omdat jij het hebt uitgezocht.

Dat denk ik.

Nee, ik heb niet altijd gelijk. Mag ik gewoon zeggen wat ik denk? Zoals een ieder hier doet.

Nu weer back on topic, want hier heeft de topic opener niet om gevraagd, dit soort onzinnige discussies.
 
Nerox,

In de eerste plaats een compliment voor de wijze waarop je met dit vraagstuk omgaat.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen (ik was 26 toen ik mijn papieren haalde en heb de modulaire route via GA gevolgd) dat ik niet voor die optie zou kiezen als ik naar een opleiding als de KLM FA kon gaan. Op het eerste gezicht lijkt het goedkoper, maar de arbeidsvoorwaarden (als je uberhaupt een baan in de GA krijgt) staan in geen enkele verhouding tot de financiele verplichtingen die je aangaat. Als ik mij op puur de opleidingskosten consentreer dan lijkt een bedrag van 60.000 relatief weinig in relatie tot 117.500 maar: Als je in de GA zo gelukkig bent om een baan als bijvoorbeeld vlieginstructeur (FI) te vinden, verdien je gem. zo'n 25 per blokuur. Geen vakantiegeld, geen reiskostenvergoeding, geen pensioenopbouw, geen tegemoetkoming ziektekosten etc. etc.. Als je geluk hebt ga je met zo'n 20.000 per jaar naar huis (bruto) en dan heb ik het nog niet over de extra kosten voor het halen van een instructiebevoegdheid (wat erg duur is, zeker als je geen vliegervaring hebt). Tegen die achtergrond ben ik van mening dat de financiele risico's bij een financiering bij ABN-AMRO voor een opleiding aan de KLM FA minder groot zijn. Daar komt bij dat een opleiding als de KLM FA over een garantiefonds beschikt o.a. voor het geval je onverlet ontheven wordt. Bij een modulaire opleding kun je naar een dergelijke regeling fluiten.

Ik begrijp heel goed dat je terughoudend bent. Gisteravond sprak ik over de financiele gevolgen van mijn opleiding met mijn vrouw. En ik zei tegen haar: Ook al heb ik het bij mijn huidige werkgever prima naar mijn zin, kan ik mijn lening afbetalen (zo'n 130.000) en ik het vliegen prachtig vind: Als ik nu de keuze moest maken zou ik een ander vak kiezen. Ik hoop ook van harte dat geen van mijn beide kinderen voor een vliegopleiding gaat kiezen. Dat laatste schrijf ik met gemengde gevoelens. Enerzijds omdat vlieger zijn een fantastisch beroep is wat ik graag aan mijn nakomelingen doorgeef en anderzijds omdat ik als vader mijn kinderen voor te grote risisco's wil, ja zelfs moet, beschermen. En dat laatste weegt, bij de huidige marktomstandigheden, zwaarder dan het eerste.

Iedereen moet voor zich de afweging maken. Je hebt al een goede opleiding achter de rug. Ik zou zeggen: Als je besluit om vlieger te worden, kijk dan naar het gehele plaatje. Er zijn ongetwijfeld goede modulaire scholen. Daar twijfel ik niet aan. Maar mijn ervaring met modulair is: Goedkoop is duurkoop.

Veel succes met je afwegingen.
 
Back
Top