Belastingaangifte, advies gevraagd.

MiddleMarker

New member
Beste Airworkers,

Ik doe sinds september een geintegreerde opleiding in NL en wou nu de belastingaangifte gaan verzorgen. Uiteraard kwam bij ons op school ook BDO langs om te vertellen dat we alles het beste via hun club konden regelen, echter vind ik ze wat aan de prijzige kant.

Ik vroeg me af of het gebruikelijk is onder de vliegers/studenten dit via BDO te doen, zo niet doet u dit dan via een andere club (naam?) of doet u dit op eigen houtje?

Elk advies is welkom, alvast bedankt.
 
Last edited:
Ik heb het met wat uitzoekwerk altijd zelfstandig gedaan. Wel even een keer goed voor gaan zitten, maar het is niet extreem complex.
 
Inderdaad zoals Alien zegt, gewoon zelf doen. Het is echt niet moeilijk!

BDO noemt zichzelf een specialist voor vliegers, maar er zijn al genoeg Airworkers die goed zijn opgelicht door deze club. Elke keer weer moest er weer iets worden "uitgezocht". Het was immers toch weer héél anders dan de andere vliegers die ze deden.

Kom je er echt niet uit PM dan even voor een tel. nr. van een goedkope accountant voor mkb in Ede.
 
Tijdens de opleiding heb ik het door DBO laten doen. Kostte toen volgens mij 200 euro per keer. Is wel wat, maar dan wist ik wel 100% zeker dat het goed zou gaan. Best belangrijk gezien het enorme bedrag wat je terug krijgt. Uiteindelijk was ik ook best tevreden. Ik heb een hoger bedrag van de belasting kunnen aftrekken dan ik anders had gedaan. (anders had ik natuurlijk hetzelfde kunnen aftrekken, maar had ik het niet geweten). Daarna heb ik het zelf gedaan.
Dus, je kan het prima zelf doen, maar je moet je er wel even in verdiepen. Anders loop je het risico dat je aftrekposten mist waardoor het je toch geld kost.
 
De complexiteit hangt met name af van jouw persoonlijke situatie. Ik ben het eerste jaar naar een belastingadviseur gegaan, maar juist ik moest die persoon vertellen hoe het nu precies zat met de aftrekbare studiekosten. Vervolgens kreeg ik doodleuk een rekening gepresenteerd voor het gegeven advies! :eek:

Op internet kun je veel terugvinden over de regelingen en de wetgeving. Mijn ervaring is dat het allemaal recht toe recht aan is. Als je altijd al je eigen belastingaangifte hebt gedaan met de tool van de belastingdienst dan zou ik zeggen, ga er even voor zitten en doe het lekker zelf!

Maar goed, misschien loop ik al jaren duizenden euro's mis... :biertje:

Groet,
PH-FLY
 
Tijdens de opleiding heb ik het door DBO laten doen. Kostte toen volgens mij 200 euro per keer. Is wel wat, maar dan wist ik wel 100% zeker dat het goed zou gaan. Best belangrijk gezien het enorme bedrag wat je terug krijgt. Uiteindelijk was ik ook best tevreden. Ik heb een hoger bedrag van de belasting kunnen aftrekken dan ik anders had gedaan. (anders had ik natuurlijk hetzelfde kunnen aftrekken, maar had ik het niet geweten). Daarna heb ik het zelf gedaan.
Dus, je kan het prima zelf doen, maar je moet je er wel even in verdiepen. Anders loop je het risico dat je aftrekposten mist waardoor het je toch geld kost.

Voor 200 euro door BDO laten doen gaat niet meer op, ik geloof dat het nu rond de 800 euro ligt. En dat was dan nog met "studentenkorting". Daarna ging het richting de 1000 euro als ik me de presentatie goed kan herinneren, maar verbeter me vooral als ik het fout heb.

Ik geef je gelijk in het feit dat het om een hoop geld gaat, maar ik ben er van overtuigd dat er goedkopere wegen naar Rome leiden. Als het nu nog steeds voor 200 euro kon had ik het ook zeker gedaan, maar voor nu ga ik even op zoek naar alternatieven.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!
 
MiddleMarker,

Voor 800 euro zou ik het ook niet gedaan hebben denk ik. En 1000 al helemaal niet. Vond destijds 200 best redelijk. Bij nader inzien was het niet zo super ingewikkeld en had het eventueel wel zelf gekund. Maar ja, wijsheid achteraf he...
 
Ik kan persoonlijk Solid Advies aanraden. Altijd bereid vragen te beantwoorden als je belt, en anders zoeken ze het even uit en bellen je terug (de heer Kamps iig) Heb daar een correctie en een volledige aangifte laten doen. Aangifte was vorig jaar ongeveer 360,- incl btw
 
Ik kan persoonlijk Solid Advies aanraden. Altijd bereid vragen te beantwoorden als je belt, en anders zoeken ze het even uit en bellen je terug (de heer Kamps iig) Heb daar een correctie en een volledige aangifte laten doen. Aangifte was vorig jaar ongeveer 360,- incl btw

Ik was deze naam al in een oud topic tegengekomen, ik zal hem onthouden. Bedankt!
 
Heb het destijds ook bij de heer Kamps laten doen bij BDO. Heb hem toen ook nog een aantal keer daarbuiten gebeld voor advies. Was allemaal geen probleem.
 
Ik ben naar een kantoor van de belastingdienst gegaan en heb daar mijn situatie voorgelegd. In eerste instantie zagen ze mijn studiefinanciering als elke andere, maar na enig aandringen werd er een specialist bij gehaald die alles tot in de details wist te vertellen.
Het resultaat is dat ik zelfstandig mijn belastingaangifte heb kunnen doen.

Je kunt even bellen met de belastingtelefoon en zij kunnen je doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde balie voor advies.
 
eenmaal heb ik het tegen een sterk gereduceerd tarief laten uitzoeken door een accountant van een middelgroot kantoor (200 medewerkers).

Op basis van zijn aangifte en rapportage zoek ik sindsdien zelf het e.e.a. uit en vul electronisch mijn eigen aangifte in. Het was voor mij de investering wel waard in ieder geval :yeehaa:

voor wat betreft de aftrek op de studiekosten weet ik in ieder geval dat de rente van de lening sinds 2001 met de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001 (zoeken op wetten.overheid.nl) niet langer fiscaal aftrekbaar is. Wel aftrekbaar zijn nog steeds de kosten gemaakt in een jaar van studies voor je (toekomstige) beroep.
Voor de groep met mensen wie vóór 2001 een lening zijn gestart goldt volgens mij nog wel de overgangsregeling dat je de lening als negatief inkomen opgeeft (na einde studie!) en verrekend met je bruto jaarinkomen ieder jaar. Maar dat is na een jaar of 5 a 6 met een minimumloon ook al geheel verrekend (25.000 bruto per jaar x 5 jaar is al gauw 125k euries).
 
Last edited:
eenmaal heb ik het tegen een sterk gereduceerd tarief laten uitzoeken door een accountant van een middelgroot kantoor (200 medewerkers).

Op basis van zijn aangifte en rapportage zoek ik sindsdien zelf het e.e.a. uit en vul electronisch mijn eigen aangifte in. Het was voor mij de investering wel waard in ieder geval :yeehaa:

voor wat betreft de aftrek op de studiekosten weet ik in ieder geval dat de rente van de lening sinds 2001 met de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001 (zoeken op wetten.overheid.nl) niet langer fiscaal aftrekbaar is. Wel aftrekbaar zijn nog steeds de kosten gemaakt in een jaar van studies voor je (toekomstige) beroep.
Voor de groep met mensen wie vóór 2001 een lening zijn gestart goldt volgens mij nog wel de overgangsregeling dat je de lening als negatief inkomen opgeeft (na einde studie!) en verrekend met je bruto jaarinkomen ieder jaar. Maar dat is na een jaar of 5 a 6 met een minimumloon ook al geheel verrekend (25.000 bruto per jaar x 5 jaar is al gauw 125k euries).

Klopt, je kunt tegenwoordig enkel studie gerelateerde kosten opgeven. Nevertheless bedankt voor je info!
 
Klopt, je kunt tegenwoordig enkel studie gerelateerde kosten opgeven. Nevertheless bedankt voor je info!

Lees ik het nou verkeerd of zeg je het verkeerd ;). Bij mijn weten kun je nog steeds je volledige lening als negatief inkomen opgeven. Het enige wat er anders is, is dat je na 2001 inderdaad je rente niet meer kan laten meetellen. Disregard als je dat ook bedoeld.
 
Lees ik het nou verkeerd of zeg je het verkeerd ;). Bij mijn weten kun je nog steeds je volledige lening als negatief inkomen opgeven. Het enige wat er anders is, is dat je na 2001 inderdaad je rente niet meer kan laten meetellen. Disregard als je dat ook bedoeld.

Voor zover ik weet kun je "Living", zoals ABN het noemt, ook niet meefinancieren. Mocht je het gefinancierd hebben.. Dan blijven dus over opleidingskosten en verzekeringen.

Maar ik kan het fout hebben hoor, moet het fijnste nog uitzoeken.
 
Voor zover ik weet kun je "Living", zoals ABN het noemt, ook niet meefinancieren. Mocht je het gefinancierd hebben.. Dan blijven dus over opleidingskosten en verzekeringen.

Maar ik kan het fout hebben hoor, moet het fijnste nog uitzoeken.

Ah nee dan klopt het wat je zegt. :) Je hebt ook gelijk wat betreft living. Werd even in de war gebracht door de uitspraak van Learvlieg die zei "Voor de groep met mensen wie vóór 2001 een lening zijn gestart goldt volgens mij nog wel de overgangsregeling dat je de lening als negatief inkomen opgeeft.", en jou reactie daarop.
 
Back
Top