B747 LNAV-VNAV

737Lover

New member
'avond heren,

Ik zat me net te bedenken, waarom moet je LNAV en VNAV al op de grond activeren? Ik weet niet of dit het goede forumdeel is om het hier te plaatsen, maar sinds KLM Met de 744 vliegt dacht ik...

Dus: Waarom LNAV+VNAV al op de grond activeren?

alvast dank voor jullie antwoorden,
Stefan
 
Even simpel gehouden: om direct na take-off je departure (SID) te kunnen vliegen. De Flight Director geeft dan precies aan hoe je moet 'sturen'.
Uiteraard kun je ze in de lucht ook activeren, maar waarom niet alvast 'armen' op de grond? Dan worden de respectievelijke modi op een bepaalde hoogte (voor de 74 moet ik je deze schuldig blijven) vanzelf actief.

Minder workload, meer precisie. Daarom.
 
Ok dankjewel Jetblast!
Maar dan komt deze vraag op: Waarom kan dit dan niet bij andere kisten zoals de 737 of bijv. de F100 :1855:
 
Bij de 737NG kan dat wel (LNAV zeker, VNAV volgens mij ook). De Airbus doet het ook. Fokker weet ik niet.
 
Fokker ook hoor! Voor zover ik het me herinneren arm je beide bij de taxi out checklist (CLIMB/NAV ARMED). E-190 kun je ook LNAV op de grond armen
 
Fokker 70/100 kan ook, maar oudere kisten zonder GPS, hebben AHARS en die hebben eerst een update nodig van een baken op de grond.

Daarom mag je op SPL met een Fokker 100 bij parallele-departures alleen weg in HDG-select. Anders maakt de kist een bocht op lage hoogte om de SID op te pakken, die iets offset kan liggen (voor zijn gevoel).

Althans, zo was het in mijn tijd :).
 
Op de 737ng hangt het ook af van de software versie die is geinstalleerd.
Sommige kisten kan je geen LNAV selecteren, sommige kan je LNAV alleen armen (dan komt lnav in witte letters onder HDG te staan en zal actief worden boven een bepaalde hoogte) en bij weer andere kan je m al wel selecteren als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan (runway geselecteerd, valid initial departure segment etc)...

VNAV heb ik geen idee van; dat is bij ons (Trans) in ieder geval niet de procedure, VNAV mag pas worden geselecteerd vanaf FLAPS UP.
 
744, LNAV VNAV
LNAV engages 50ft boven rwy of dep.
VNAV engages 400ft boven rwy of dep.

Uiteraard wanneer ze gearmd zijn op de grond.

Werkt super
 
VNAV heb ik geen idee van; dat is bij ons (Trans) in ieder geval niet de procedure, VNAV mag pas worden geselecteerd vanaf FLAPS UP.

Boeing Bulletin..... om te voorkomen dat het systeem niet de engine out automatisch pakt....
 
Dan heb ik even iets gemist... ga er snel nog even in duiken!

Heb afgelopen jaar wel een paar keer gehad dat bij selecteren van VNAV hij meteen in engine-out modus ging omdat de vorige crew 1 thrustlever na de landing naar voren had geschoten voorbij een bepaalde waarde om de speedbrake te stowen. Daarmee wordt de engine-out feature geactiveerd bij de eerst volgende climb.
 
Om zeker te zijn dat de fmc geen vorige crew input/settings heeft, voor departure de landingpage
bekijken of er geen gewicht/speeds in staan,mocht dit zo zijn, is dit het vorige landingweight. mocht het er staan deleten.
 
Ach JPC, ik denk dat jij je beter kan gaan concentreren op de 74 of niet? ;)

:biertje:
 
Haha ja maar dat duurt nog een maandje of wat... tot die tijd nog even up-to-date blijven voor de sim!
 
Back
Top