Wx radar

superpilut

Active member
Hallo allemaal; 'k ben bezig met een module over Wx radar en kan alle input die ik kan krijgen. Is er iemand die ooit trainingmateriaal heeft gekregen van z'n werkgever met specifieke procedures? Niet die dooddoeners zoals avoid CBs etc, maar specifieke interpretatie van wat er op je ND wordt geschilderd?
Wij hebben Rockwell Collins 700x en 2100x units. Wie heeft iets wat ik kan gebruiken? CX, AF, BA, LH en KL info zou interessant zijn. Needless to say, voor info only; 'k zal niet rechtstreeks iemands docs cut-copy-pasten of rondsturen..
Thanks..
 
HEEE SP,

moest ff lachen, je gaat niet copy/pasten... zo zit de hele luchtvaart in elkaar! de airlines jatten van elkaar bij het leven. luchtvaart heeft weinig nieuwe enerverende gedachten, bv 747-8, een design uit de jaren 60 geupgrade precies 50 jaar later
anyway,
Wij hebben een WX radar manual! wel 12 pages lang over intensiteit, azimuth control, gain, kleurtjes etc, way over the top,maar the works.
Hoogst copieerbaar, maar daar doe ik niet aan mee, dus wil er best eens over praten kan je aantekeningen maken.
 
OK, morgen in de Sticky Fingers? Of wil je ergens gaan eten? ben er tot donderdagavond, notitieblok in de aanslag :D
 
fuck, had je ff motte zeggen, ik zat in de gaybar in cx city the lonely drinker uit te hangen.
morgen een tpe op en neer ,maar pas rond 2300 uur terug. dan blijk ik in cx city omdat ik de middag erop naar delhi moet.

ik mot niet in een bar afspreken om over vliegen te kleppen , dat laat ik over aan aerosexuals en fucking trieste spotters! in een bar verlies ik snel mn concentratie, vraag maar aan je broer!!

ff serieus wat zoek je precies?
Het boekje bij ons gaat over het practisch opereren met een radar, met text en uitleg, plaatjes en staat precies bv in hoe in de tropen een cb te "ontleden", welke range/tilt/gain, top berekenen etc
protection zone te maken en te houden,
Dus niet die cbtjes in europa waar je de gemiddelde 737 europa vlieger van in zn broek schijt!!! de echte grote knallers dus
 
ey, da's jammer. zoek meer het praktische gedeelte van het hele gebeuren. Er zijn nou zulke mooie wx radars die 2x zo intelligent zijn als de gemiddelde vlieger, maar wat zeggen de andere maatschappijen nou over het praktische gebruik.
Voorbeeld: de RC 2100x laat "threats' zien op je ND, ipv simpele radar returns. Dus kan het zij dat dat groene vlekje op het scherm niet lichte neerslag is, maar door automatische gain aanpassing eigenlijk een klont ice crystals is.
Ik hoop volgende week iemand van RC te spreken, maar ik was benieuwd wat collegae nou leren? Om ieder vlekje vliegen? enz.
Het lijkt mij zo onzinnig om opnieuw het wiel uit te vinden, terwijl het een zo ongelooflijk belangrijk onderwerp is. Dus idd geen copy-paste, maar waar hebben anderen aan gedacht wat ik nog niet heb gezien.. Want van de fabrikant zal ik geen zwart-op-wit antwoord krijgen, vanwege hun eeuwige liability angsten..
 
maar goed nieuws de radar op de -8 zal full auto zijn. of juist niet:(

de cx handout gaat precies over de praktijk. maar helaas kan ik het niet geven aan je, hoop dat je dat begrijpt.
1 voordeel het staat op mn iphone en die laat ik weleens op tafel liggen als ik naar de wc moet....

edit,

Op lagere breedtes kan je niet om elk vlekje, denk monsoon, waar je uur na uur door de groene brei ploegt, veel water, geen verticale opbouw. lage toppen
de radar is mn vriend, maar gebruik ook nog mn mark one eye en harses.
 
Hehe. of staat 'ie al op de Piratebay?
Die -8 krijgt ook precies die, de 2100x en die laat veel meer zien dan we tot nu toe gewend waren. Doorgaans vloog iedereen gewoon rechtdoor tenzij het echt een behoorlijke return was. Want turbulentie maakt die pallets toch niet uit.

Nou was er een incident bij Qantas, waar ze het ding niet in "auto" hadden en dus geen reflecties zagen omdat die gain niet aangepast werd. En dus knalden ze rechtstreeks in de tops met nogal wat probleempjes erna. Qantas

En natuurlijk AF447, waar de crew in de kist die in trail vloog na lichte turbulentie met de gain begon te spelen en uiteindelijk tot 80NM uitweken. AF459

Dus gebruik en interpretatie van de weerradar laat nogal te wensen over.
Ik zal in ranzige bars in HK m'n ogen open houden voor rondzwervende I-Phones.
 
Ja, en dat viel mij dus ook op in Afrika in de ITCZ; veel returns, weinig aktie, hoewel die super-dooper 2100x World Wide Weather Variation algorythms heeft, waardoor waar dan ook ter wereld hetgeen op je ND komt te staan ook dezelfde threat zou moeten zijn..
 
KLIKO, wele units hebben jullie eigenlijk? Honeywell of Rockwell Collins?
Groeten uit PEK - gotta love CV in highseason, never know where you might end up during a trip!
 
Hey Kebab, erg veel nieuws staat daar eigenlijk niet, maar toch bedankt.
Die link van Lift is werkelijk een aanrader..
 
Back
Top