PPL(h) behalen

Rogéé

New member
Hallo iedereen,

Alweer enige tijd geleden (2008) ben ik bij CHC in Den Helder naar een infodag voor aspirant helipiloten geweest. Vlak daarna ook serieus overwogen te beginnen bij Bristow Academy, maar vanwege het kostenplaatje/baankansen toen toch besloten er vanaf te zien. Ondanks dat ik op dit moment een leuke baan heb blijft het echter jeuken..

Omdat het perspectief van een schuld van 100.000+ zonder baan om deze terug te betalen mij minder aanspreekt ben ik nu van plan eerst een JAA PPL(h) te halen bij Bristow, dan weer te gaan werken/sparen, en later eventueel ATPL theorie/CPL etc. Op die manier kan ik kennismaken met het helivliegen zonder heel grote verplichtingen aan te gaan (+-15.000 euro?). Je weet immers maar nooit: misschien is het wel helemaal niet zo leuk als het lijkt, of misschien heb ik er wel helemaal geen aanleg voor :)

Nu vroeg ik mij af hoe jullie denken over deze aanpak. En is Bristow wel de juiste keus voor alleen een PPL(h)? Schat ik de kosten juist in? En hoeveel tijd moet ik hier ongeveer voor uittrekken (lees: vrijnemen van werk)? Tot slot: Moet je om een PPL(h) geldig te houden daarvoor jaarlijks ook een x-aantal uren maken?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties,

Groeten Rogéé
 
Last edited:
Hoi Arjen,

Als je de PPL(H) in Nederland haalt, naast je baan, kun je nog leuk geld terug krijgen van de belasting, als je vooraf de keuringen doet, (o.a. ook vliegaanleg) en aan kunt tonen dat je voor beroeps doorgaat.

In Nederland is het wel duurder, maar zo kun je je baan behouden, en het financieel redelijk houden.

Voor bovenstaand traject heb ik gekozen omdat de markt toch plat ligt. Zo doe ik er wat langer over, maar financieel is het gunstiger, je kunt blijven werken.

Was de markt wel goed, had ik voor de volledige course gekozen van Bristow. Ervaringen met alleen PPL daar, heb ik niet.

Gr. Dreamflyer
 
Rogee, een prima idee, lijkt mij. Bristow Academy is denk ik een goede keus: Zij zijn ook aan te raden voor je commerciele brevet, en zo kun je alvast ervaring met ze opdoen en contacten leggen. Ik zou qua budget rekenen op ongeveer zestig uur lessen voor een PPL, en misschien wel zeventig. Het is denk ik beter om geld over te houden aan het eind dan om te kort te komen. En je moet er denk ik minimaal twee maanden voor uittrekken. Wat erg veel scheelt is om alvast het theorie examen in Europa te doen (Duitsland?). Je kunt op http://www.dauntless-soft.com/products/groundschool/ voor een paar tientjes de hele databank krijgen, zowel de vragen als de antwoorden.

Een FAA PPL is je leven lang geldig maar je moet om 'current' te blijven elke 24 maanden een flight review ondergaan met een FAA instructeur. Ook als die termijn verlopen is hoef je alleen de flight review te doen, en niet opnieuw examen.
 
Rogee, een prima idee, lijkt mij. Bristow Academy is denk ik een goede keus: Zij zijn ook aan te raden voor je commerciele brevet, en zo kun je alvast ervaring met ze opdoen en contacten leggen. Ik zou qua budget rekenen op ongeveer zestig uur lessen voor een PPL, en misschien wel zeventig. Het is denk ik beter om geld over te houden aan het eind dan om te kort te komen. En je moet er denk ik minimaal twee maanden voor uittrekken. Wat erg veel scheelt is om alvast het theorie examen in Europa te doen (Duitsland?). Je kunt op http://www.dauntless-soft.com/products/groundschool/ voor een paar tientjes de hele databank krijgen, zowel de vragen als de antwoorden.

Een FAA PPL is je leven lang geldig maar je moet om 'current' te blijven elke 24 maanden een flight review ondergaan met een FAA instructeur. Ook als die termijn verlopen is hoef je alleen de flight review te doen, en niet opnieuw examen.

Hou er wel rekening mee dat je een FAA license niet zomaar om kan zetten naar een JAA license. Hier moet je ervaringsuren voor hebben en dan opnieuw een skill test doen. Voor vliegtuigen is dit 95 pic, 5 of 10 uur dbo en dan de skill test.
Zou betekenen dat je als ppl'er veel moet investeren om deze uren te maken, of je cpl moet halen en deze uren maken.
Alle ervaringsuren op USA geregistreerde heli's in NL of in de USA. (dbo en skill test mag uiteraard op NL heli's.)

Lijkt me met het plan om hier te blijven werken wel een hindernis/uitdaging.

Ik sprak laatst met iemand van Heli Holland, en dit kwam wel positief op mij over. Weet natuurlijk niet wat de prijzen zijn bij hun en of dit echt een goede school is hoor, zal wel een stuk duurder zijn maar wellicht is daar info inwinnen ook de moeite waard.
 
Hou er wel rekening mee dat je een FAA license niet zomaar om kan zetten naar een JAA license. Hier moet je ervaringsuren voor hebben en dan opnieuw een skill test doen. Voor vliegtuigen is dit 95 pic, 5 of 10 uur dbo en dan de skill test.
Zou betekenen dat je als ppl'er veel moet investeren om deze uren te maken, of je cpl moet halen en deze uren maken.
Alle ervaringsuren op USA geregistreerde heli's in NL of in de USA. (dbo en skill test mag uiteraard op NL heli's.)

Lijkt me met het plan om hier te blijven werken wel een hindernis/uitdaging.

Ik sprak laatst met iemand van Heli Holland, en dit kwam wel positief op mij over. Weet natuurlijk niet wat de prijzen zijn bij hun en of dit echt een goede school is hoor, zal wel een stuk duurder zijn maar wellicht is daar info inwinnen ook de moeite waard.

Zover mij bekend kan ik bij Bristow een JAA PPL(h) halen. Dus dan hoeft het brevet achteraf niet om te worden gezet.

Ik ga zeker ook even bij de verschillende opleiders in Lelystad informeren binnenkort.
 
Rogee, een prima idee, lijkt mij. Bristow Academy is denk ik een goede keus: Zij zijn ook aan te raden voor je commerciele brevet, en zo kun je alvast ervaring met ze opdoen en contacten leggen. Ik zou qua budget rekenen op ongeveer zestig uur lessen voor een PPL, en misschien wel zeventig. Het is denk ik beter om geld over te houden aan het eind dan om te kort te komen. En je moet er denk ik minimaal twee maanden voor uittrekken. Wat erg veel scheelt is om alvast het theorie examen in Europa te doen (Duitsland?). Je kunt op http://www.dauntless-soft.com/products/groundschool/ voor een paar tientjes de hele databank krijgen, zowel de vragen als de antwoorden.

Een FAA PPL is je leven lang geldig maar je moet om 'current' te blijven elke 24 maanden een flight review ondergaan met een FAA instructeur. Ook als die termijn verlopen is hoef je alleen de flight review te doen, en niet opnieuw examen.

Moet je om een JAA PPL(h) current te houden ook eens per jaar een rondje vliegen met een instructeur o.i.d.?
 
Back
Top