Moment inschakelen AP

gmichels

New member
Aangezien ik enkel een virtueel FSX "piloot" ben heb ik de volgende vragen:

1. Hoe wordt de AP meestal ingesteld, NAV of GPS?

2. Wordt er meestal op GPS of VOR to VOR gevlogen?

3. Op welk moment na de start wordt de AP ingeschakeld?

4. Bij militaire vliegtuigen worden de COMS en VOR frequenties via de MFD ingevoerd zodat je een lijst van pre-selects hebt. Kan dit ook bij commerciele vliegtuigen?

5. Indien je off centerline naar een VOR vliegt, wordt er gelijk geprobeerd naar centerline te gaan, of wordt dit pas bij het volgende VOR gedaan?
 
Op de Airbus 320:
1) Is denk ik hetzelfde. De mode is NAV, en daarmee wordt de route gevlogen met primair GPS navigatie
2) GPS (of wanneer niet beschikbaar RNAV, waarmee de positie bepaald wordt dmv DME van meerdere bakens. Dit is iets minder precies maar levert net als GPS je coordinaten op)
3) Dat verschilt per maatschappij en per piloot. Sommige maatschappijen schrijven een hoogte voor, sommigen laten het compleet over aan hun vliegers. Als ik de afgelopen jaren eens bekijk, dan gaat hij gemiddeld tussen de 100 voet tot net na flaps up ergens aan. Als de workload het toelaat is later geen enkel probleem, maar dat zie ik niet veel (meer).
4) De 737s en 320s die ik heb gevlogen niet
5) Eigenlijk wordt dus alleen nog tijdens een VOR approach op een radiaal gevlogen. En dan zorg je wel dat je er zsm op zit en blijft.

Groeten!
 
. Als ik de afgelopen jaren eens bekijk, dan gaat hij gemiddeld tussen de 100 voet tot net na flaps up ergens aan. Als de workload het toelaat is later geen enkel probleem, maar dat zie ik niet veel (meer).
!

mmmmmh

B777, minimaal 200 voet om de A/P aan te zetten. In de praktijk echter vlieg ik 99% altijd tot boven 10000 voet manueel en dit geldt ook voor vele collega's.
 
Ap in op 200ft en uit op 500ft. Het moet geen werk worden hoor dat vliegen!
Zonder gekheid; wij mogen het zelf bepalen. Beslissing hangt idd af van workload en wordt meestal van tevoren even gebriefed.
 
mmmmmh

B777, minimaal 200 voet om de A/P aan te zetten. In de praktijk echter vlieg ik 99% altijd tot boven 10000 voet manueel en dit geldt ook voor vele collega's.

Gelukkig.... Ik vlieg ook graag lekker op de hand door, maar ik zie ontzettend weinig collega's tot boven de 3000 voet vliegen. Helaas.
 
gmichels, ik denk dat je de features in FSX teveel aanneemt als "realisme". De FSX autopilot kent NAV en GPS, maar de werking van die autopilot is niet representatief voor echte Boeing en Airbus autopilots, tenzij je de zeer uitgebreide uitbreidingspakketten gebruikt. Je vliegt dus ook niet "op GPS" maar op een navigatieprofiel die door de flight management computer (FMC) is geprogrammeerd.

Het aanmaken van een lijst van frequenties is ook niet iets wat je in vliegtuigen vindt, waarschijnlijk een feature die een programmeur geinig vond om te maken.

Ook je laatste vraag is lastig te beantwoorden omdat dat wederom gaat over het gedrag van FSX maar is niet echt aan de orde in het echt.

Enjoy
 
De frequentie tabel slaat niet op FSX maar op militaire vliegtuigen.
Rond de MFD zitten veel knoppen voor menubesturing.
Ik begrijp hieruit dat je dus voor Coms met ATC en de VOR/ILS ontvangers constant manueel
de frequentie aan het veranderen bent.
Ook heb ik op foto's gekeken van de echte B737-800 en -400 of de knoppen van de AP overeenkomen met die in FSX. Het klopt aardig. Het is dus gebruikelijk dat er via GPS wordt gevlogen. De way points worden dus in de FMC gesleuteld.
 
De frequentie tabel slaat niet op FSX maar op militaire vliegtuigen.
Rond de MFD zitten veel knoppen voor menubesturing.
Ik begrijp hieruit dat je dus voor Coms met ATC en de VOR/ILS ontvangers constant manueel
de frequentie aan het veranderen bent.

Op de E190 typen we de comms in op het FMS, VOR?ILS gaan veelal met auto-tune, kan ook manual, maar dat kost energie, dus doe ik het zo min mogelijk :D
 
Back
Top